Guinevere
25-06-2009 om 13:37
Schengenverklaring
De vakantie nadert weer met rasse schreden. Gaan jullie een Schengenverklaring regelen voor de methylfenidaat etc? Ik zit erover te denken gewoon zó te gaan, we gaan naar Frankrijk. Dat geneuzel met zo'n verklaring...wie gaat er nu een gezin controleren op zoiets? En dan nog, er staat natuurlijk gewoon zijn naam op het doosje. Wat denken jullie? Als we naar Thailand zouden gaan, zou ik het zeker doen, maar voor Frankrijk???

Christine Onstein
25-06-2009 om 13:55
Brief psychiater
Ik heb van mijn psychiater een brief in het Engels waarin hij verklaart, dat ik ADD heb en daarom Medikinet gebruik. Ik neem de gok maar dat dat voldoende is....

Bikkel
25-06-2009 om 14:11
Hier
Ik ga geen schengenverklaring aanvragen voor Frankrijk. De kinderpsychiater zei tegen mij dat hij het officieel niet mocht zeggen, maar dat hij, zeker voor Schengenlanden, aanraadt ritalin gewoon in de toilettas mee te nemen. Het is vrij omslachtig om zo'n verklaring aan te vragen en zij is maar beperkt in tijd geldig.

Vera*
25-06-2009 om 16:10
Thailand
Dochter slikt nu ruim een week ritalin en wij gaan dus wél naar Thailand.
Vanmorgen om half 8 de trein genomen zodat ik vóór 12 uur bij de Thaise ambassade zou zijn. Daarvoor moest ik ook al naar het cibg en het ministerie van Buitenlandse zaken. Zucht, door een giga treinvertraging en een spoedvergadering bij het cibg (zodat er niemand was om een handtekening te zetten) nog op het nippertje BuiZa gehaald. Dus nog maar een keer naar Den Haag voor de ambassade.
Met Thailand wil ik echt geen risico nemen, met het strenge drugsbeleid daar.
Als je naar een Schengen-land gaat hoef je de verklaring alleen maar op te sturen en dan krijg je het een paar weken later weer getekend retour. Als ik er op tijd aan zou denken zou ik wel de verklaring regelen.

martine
25-06-2009 om 21:27
Wel aangevraagd
Wel aangevraagd voor mij en zoon, gewoon voor de zekerheid. In het verleden zijn we er eigenlijk nooit op gecontroleerd, maar liever een formuliertje op de post gooien dan straks met problemen op het vliegveld staan....
Martine

Guinevere
25-06-2009 om 21:47
Vorig jaar wel
Vorig jaar hebben wij er wel 1 meegenomen. Maar het kostte de arts zóveel moeite dat ding in te vullen dat ik er eigenlijk dit jaar geen zin in heb. Best een slimme man maar van formulieren heeft hij 0,0 verstand. Zou de huisarts zoiets ook kunnen invullen?
We zijn sinds die vakantie mét verklaring een keer of wat naar het buitenland geweest (2 keer Duitsland, een keer België) en toen had ik ook geen verklaring. Ik vraag me af wat ze gaan doen als ze deze verboden middelen in de toilettas van zoontje aantreffen, gaan ze 'm zeker in de Franse jeugdgevangenis zetten???

nogevenniet
25-06-2009 om 23:05
Hoe zit dat met risperdal?
Hoi, weten jullie of dat dan ook nodig is voor risperdal. Wij gaan gewoon met doktersverklaring op reis. Vorig jaar was dat zuid amerika (colombia) dit jaar is dat Thailand en Cambodja. Ik heb nooit eerder gehoord of gedacht aan zo'n verklaring. Wij reizen altijd op eigen gelegenheid en hebben nooit hierover na gedacht of er vragen naar gehad.
Wat is precies de meerwaarde boven een dokters verklaring? of zit hem het verschil in ritalin en risperdal?
alvast bedankt

anna van noniemen
25-06-2009 om 23:34
Methylfenidaat
valt onder de opiumwet....en daarom kan het in het buitenland als drugs gezien worden. Tenzij je aantoont dat het voor eigen gebruik is en dat doe je dus met die Schengenverklaring, ik weet niet hoe dat met Risperdal zit.
Guinevere, ik zou het gewoon eens vragen aan de HA.

maggietel
26-06-2009 om 13:27
Niets ingewikkelds aan het invullen
van een Schengenverklaring. Is gewoon door jezelf in te vullen, stempel en handtekening van de arts erop en opsturen. Met een paar weken heb je dat ding weer terug en alle problemen zijn ondervangen wat betreft de methylfenidaat. Wij hebben het tot op heden nog wel altijd gedaan. (realiseer me nu dat dat ding beneden in de la ligt te wachten om verzonden te worden, ga ik zo eerst maar eens doen)

anna van noniemen
26-06-2009 om 19:52
Via balans
wist ik het dat het eigenlijk moest. Apotheek hier vroeg zich inderdaad ook af of zij niet een info-plicht hadden...
Overigens had ik de verklaring binnen 2 weken al terug

koentje
27-06-2009 om 12:28
Nogevenniet
risperdal valt niet onder de opium wet en kun je gewoon meenemen!

ozzieozzie
27-06-2009 om 12:54
Altijd handig)
om een samenvatting/overzicht van de medicijnen die chronisch gebruikt worden mee te nemen - ondertekend door de (huis) arts.
is het niet handig voor de douane - dan is het zeer handig als je in het buitenland in de medische problemen komt - weten de dokters daar tenminste wat je precies slikt...
(geloof me - er zijn veel te veel patienten die denken dat de dokter wel weet wat dat 'roze' pilletje is.. zucht...)