Lizelot
27-01-2012 om 12:36
School te druk
Mijn gevoelige zoon van 1 zit op speciaal onderwijs.
Dus al kleinere klasjes,wel met heftige jongens.Hij vindt het veel te druk op school,hij omschrijft het zelf dat hij er gek van wordt.Uiteraard krijgt hij lichamelijke klachten en doordat hij zich echt ellendig voelt,ziet hij er ook witjes uit,trieste gezichtsuidrukking.Voor mij erg lastig om te beoordelen of hij echt ziek is of niet.Hij voelt zich natuurlijk letterlijk ziek van ellende,maar ik wil hem daarvoor niet steeds thuishouden.
Aan de andere kant vind ik het erg lastig een kind met buikpijn,maagpijn en triest naar school te sturen wetende dat hij als ik hem ga halen hij zich nog ellendiger voelt,dat hij dan thuis op de bank ploft en moe is van een dag overleven.Hij is dan gewoon op.
School kan hier natuurlijk niets aandoen,hoe kan ik mijn zoon helpen?

Karmijn
27-01-2012 om 12:51
Vragen..
Ik herken er wel het een en ander van. Toen onze zoon depressief was, vertoonde hij ook dit gedrag. Hij heeft altijd al last van school en van de drukte daar, maar door zijn depressie, kon hij het helemaal niet meer aan.
Is je zoon nog onder behandeling? Dan zou ik met die behandelaar in gesprek gaan, of er misschien sprake is van een depressie.
Verder vraag ik me af, hoe oud is hij, 1 jaar zal wel niet kloppen .
En gebruikt hij medicatie? Onze zoon heeft achteraf heel veel last gehad van rebounds. Toen hij overging op concerta, gaf dat enorme grote vooruitgang, juist op het gebied van gevoelig zijn voor prikkels.
Heeft hij op school een plekje om zich terug te trekken? Dat was voor onze zoon een grote hulp.

mari39
27-01-2012 om 14:51
Lizelot
Herkenbaar hoor, alhoewel het bij onze zoon (9 SBO) sinds hij naar het SBO is, minder is. Op het regulier was het bijna elke dag zoals jij beschrijft. Hij was overigens niet depressief, de klas was gewoon te druk.
Nu gaat dat een stuk beter. De kinderen in zijn klas zijnwel druk hoor, maar hij heeft tot nu toe geluk met de leerkrachten, Die kunnen dat in goede banen leiden. Dat is voor hem dus wel heel belangrijk. Bij een invaller (en zeker langdurig), krijgt hij weer veel last van de drukte.
Ik vind overigens dat je het met school ook moet bespreken, dat school daar niets aan kan doen ben ik niet met je eens. School, jij en zoon samen om de tafel om te kijken wat mogelijk is om het voor zoon beter te maken. Kan hij zich terugtrekken, een ander plekje in de klas, koptelefoon, ik noem maar wat.
Thuishouden deed ik wel regelmatig, dan gaf ik zoon de ruimte om in een maand 2 dagen zelf uit te kiezen waarop hij thuis kon blijven. Het biedt wat ruimte, wat lucht voor zoon. Maar ook ik vond het toen heel moeilijk om hem elke keer weer naar school te brengen.
Succes!

Lizelot
27-01-2012 om 22:19
Hulp
Onze zoon is 11 jaar.
Hij heeft nu hulp van een orthopedagoge.Zij leert hem op dit moment het juiste te reageren op een situatie,mijn zoon wil altijd dat alles volgens de regels gaat en dat iedereen eerlijk is,als dit niet zo is zegt hij er iets van,krijgt tegenspraak en is dan erg gekwetst.We zijn bezig geweest voor solo-apperatuur,maar school vind dit niet nodig.Onze zoon is toen hij 7 jaar was depressief geweest,sindsdie nis hij inderdaad sneller somber.Hij is nu 2 dagen thuis geweest,gisteravond wilde ik met hem afspreken dat hij vandaag naar school zou gaan,toen zag ik dat hij moest huilen,hij probeerde zijn hoofd weg te draaien.Toen ik doorvroeg vertelde hij dat hij gek werd in de klas,dat hij soms zin had om iedereen tegen zijn kop te slaan.Dat vind ik zo erg,hij raakt zo gefrusteerd.Een poosje terug had hij alleen nog maar last van de andere kinderen,nu voelt hij al boosheid.Ga inderdaad maandag naar school.

T&T
28-01-2012 om 13:36
Herkenning
Moeilijk hoor. Onze dochter is 10 (met pdd-nos), en zit op een gewone (vrije) school, in een klas met 26 kinderen. Dat is druk, soms heel druk, voor haar vaak te druk. Toch overwegen we geen overstap meer naar speciaal, ze heeft op een cluster 4 school gezeten, maar daar gooiden ze alle "stoornissen" op een hoop, dus een kleine klas maar wel met heel diverse problematiek. Dat was eigenlijk nog moeilijker, dat zegt ze zelf ook. In dat kleine klasje speelde zoveel. Nu zijn er dus 26 kinderen, maar goed, 22 daarvan draaien gewoon "probleemloos" door de dag. Wel zitten in deze klas ook een paar kinderen met een extra gebruiksaanwijzing en die hebben het ook wel eens moeilijk.
Zoals ons meiske dus. Eigenlijk is het sociaal functioneren in deze klas ook net een stapje teveel gevraagd, maar het is het beste wat we kunnen krijgen... Ze kan goed leren, dus ook wel eens een dagje missen. En sinds dit schooljaar heb ik mezelf ook voorgenomen om daar niet meer heel ingewikkeld over te doen; als ik zie dat de emmer bijna vol is blijft ze gewoon een of twee dagen thuis, daarna kunnen er vaak weer heel wat druppels bij. Ze klaagt veel, dat het te druk is op school, maar ik kan er erg weinig aan doen. Het is ook haar beleving dat het druk is, en ik zie natuurlijk niet of dat echt zo is. Volgens de juf valt het zo door de dag best mee, we houden geregeld contact via de e-mail, of ik loop na school even binnen als het kan. Elkaar op de hoogte houden en weten wat er speelt is heel belangrijk.
Als ze over haar grenzen gaat wordt ze ook letterlijk ziek, zo witjes en moe, buikpijn hoofdpijn, het is zo'n hoopje ellende, eigenlijk niet om aan te zien. Het is de school ook duidelijk dat ze haar in zo'n geval naar huis sturen, al komt ze dan thuis en is daar heel snel opgeknapt... voor mij wel eens frustrerend hoor, ik weet dat ze niet ziek is in de zin van griep of blindedarmontstekingen of zo, maar ja, ziek worden in je hoofd is OOK ziek.
Overigens speelde die situatie ("ziek" uit school komen) veel vaker toen ze nog in het speciaal onderwijs zat.
En ik heb ook een zoon (met autisme) die met frisse tegenzin op dezelfde school zit. Bij hem een heel ander probleem; hij kan zich perfect van de buitenwereld afsluiten als de boel hem niet aanstaat, en doet dat dus ook geregeld ) met als resultaat dat hij absoluut onbereikbaar is en niet meer reageert. Is voor hem trouwens een perfecte oplossing, hij heeft er geen last van, hij is trouwens ook zelden of nooit ziek.
Mijn dochter is dus TE gevoelig, en mijn zoon doet gewoon "de deur op slot" ... zo verschillend zijn kinderen met autisme.
groetjes, Tess

Evanlyn
28-01-2012 om 23:48
Ja, school is druk
Eigenlijk zit je nooit meer in zo'n drukke omgeving als op school. Als ik mijn kinderen er breng, verbaas ik me er altijd over dat zij geacht worden in zo'n omgeving goed te functioneren. Ik zou er niet aan moeten denken, want 3 collega's op een kamer vind ik zat.
Ik weet te weinig van speciaal onderwijs, maar er schijnen ook scholen te zijn waar ze een scheiding aanbrengen tussen internaliserende en externaliserende kinderen. Zo te horen hoort jouw zoon bij de eerste groep. Zo'n klas zou beter voor hem zijn dan eentje waar alles op een hoop gegooid wordt, lijkt me.

Quin van der Veer
29-01-2012 om 13:54
Lizelot
"We zijn bezig geweest voor solo-apperatuur,maar school vind dit niet nodig".
En wat vinden jullie zelf? Het lijkt me dat dergelijke apparatuur veel van de omgevingsgeluiden voor hem kan afschermen. En anders zou ik zoals hierboven al is gesuggereerd de koptelefoon voor hem introduceren, als hij voor zichzelf moet werken. Of een i-pod, dan kan hij tenminste zelf kiezen waar hij naar luistert. Bij ons op school zit een aantal kinderen achter een scherm te werken, ook veel rustiger voor ze. Zeker in combi met een koptelefoon.

Lizelot
05-02-2012 om 11:59
School
Dank jullie wel voor de reacties.Het thuislaten voelt voor mij soms een beetje of ik mijn zoon laat spijbelen,ik ben blij dat jullie het ook als echt ziek zijn zien,zo zie ik het ook.
Tess,onze zoon kan helaas niet op regulier onderwijs,hij heeft erge dyslexie en leert alleen als hij daar een reden voor heeft.Dus hij heeft een leerkracht nodig die hem enorm stimuleert of iets van een beloning in het vooruitzicht stelt of hem duidelijk maakt waarom het handig is iets te weten.Anders doet hij het gewoon niet.Zelfs een toetsblad levert hij leeg in.Hij had een topo toets,hij vult de namen van de rivieren en zeeén in,hij heeft en bootje dus is het wel makkelijk te weten waar hij vaart,maar de plaatsnamen leert hij niet,dat vindt hij niet nodig,dan pakt hij wel een landkaart of een tom tom.Erg lasig.
Maar het is wel wat jij beschrijft,onze zoon zit in een klas met erge drukke en een paar agressieve jongens,hij heeft het als zachte jongen ,die iedereen wil helpen en niet stoer doet ,erg zwaar op school,dat kost hem ook energie.
Quin,voor de solo apparatuur hebben we een verklaring nodig van het audiologisch centrum,die wilde dat alleen geven als school akkoord ging en school gaat niet akkoord.Hij houdt zich op school ook groot,moet wel,om niet gepest te worden,hij is al het watje van de klas,thuis komt alles eruit.Daar maak ik me ook zorgen om,hij raakt steeds meer gefrustreerd,wordt steeds bozer.Krijgt steeds meer een grotere hekel aan school en kinderen.Hij had 1 vriend die verhuisd is,hij vindt het prima,hij is altijd alleen thuis.Ik vind dat niet normaal.
Ik heb gepraat met zijn juf,maar zij ziet het niet,ze zag wel dat mijn zoon niet lekker in zijn vel zat en wat somber was,maar als ze dan vraagt wat er is,zegt hij niets.Hij is nu weer vrolijk door de sneeuw.
Inderdaan Evanlynn,school is druk,hij moet nog even en dan nog een paar jaar middelbaar en dan maar zorgen dat hij een baan vindt met niet al te veel mensen om hem heen.

Quin van der Veer
05-02-2012 om 15:39
Solo-apparatuur
Solo-apparatuur kun je geloof ik ook op proef krijgen, waar hoorde ik dat laatst nou toch? Iemand die een onderdeel kwijt was geraakt op school en het terugvond in de fietsenstalling. Misschien gaat school wel accoord met een proefperiode. Of gewoon met een koptelefoon (geluiddempend) voor tijdens het " vrij" werken.

Lizelot
06-02-2012 om 13:56
Quin
Ik heb gegoogeld,maar ook om het te proberen heb je een indicatie van een audiologisch centrum nodig.Ik heb ontdekt dat we er zelfs 1 in bruikleen zouden krijgen met een verlies van 3 dB.Zoon haalt bij stationaire ruis-1,8dB(norm-7,5)en bij fluctuerende ruis-7,0dB(-12,5 dB norm)Ik snap niet waarom audiologisch centrum geen voorschrift geeft.
We zijn vanochtend bij de orthopedagoge geweest en dat voelt goed,zij snapt en ziet wat ik bedoel.Zoon laat het op school niets zien en is volgens haar niet lastig genoeg,dus zij gaat voor me naar school om te praten,ze ziet ook dat het zo niet langer kan.Mijn zoon zit daar steeds te huilen,hij verwoordt daar zo goed wat hij voelt en hoe hij school ervaart,op school kan hij dat niet.Dus misschien nu toch en MP3 speler of solo apparatuur.

Quin van der Veer
06-02-2012 om 14:40
Heel goed lizelot
Heel goed, Lizelot, zet er een externe prof op in, dat maakt vaak indruk op een leraar of IB-er. Ik neem aan dat je mee gaat naar het gesprek, spreek het vooraf goed door met de orthopedagoog.

Evanlyn
09-02-2012 om 16:16
Geweldig
dat je een goede orthopedagoog hebt, die op school wil komen. Hier moet echt iets gebeuren!