Zorgenkinderen Zorgenkinderen

Zorgenkinderen

Lees ook op

Schooluitval

Het leek een tijd goed te gaan met mijn dochter. Ze had steeds vaker een oplossing voor onverwachte veranderingen of teleurstellingen.
Maar vanmorgen was het weer zover. Nadat ze de griep gehad heeft ging ze vanmorgen weer naar school. We kregen gisteravond haar schoolomgeving niet geopend om te kijken of er nog roosterwijzigingen waren.
Blijkt ze het eerste uur toch vrij te zijn en er is geen ander kind van haar klas op school gekomen.
Ondanks mijn motiverende praatjes, ga naar de kantine, de tijd gaat toch wel voorbij, ga even naar de Albert Hein, ga in de mediatheek zitten, ging kind terug naar huis.
Heb ik de school gebeld om te vragen haar te bellen om naar school te gaan. Mischien dat vreemde ogen dwingen, anders spijbelt ze.
Maar ik vraag me dan wel af hoe ik haar hier zelf iets kan bieden en wat dan. Het kan niet zo zijn dat ze maar met angst en paniek blijft reageren. Daar moet toch iets op te vinden zijn? En het liefste door mij zelf.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Tineke

Tineke

21-01-2011 om 11:27

Ondervangen

Wij proberen dit soort situaties te ondervangen door:
1. voorbereiden op een mogelijk eerste uur vrij, dwz de avond tevoren dat doorspreken:-het kan gebeuren, -wat doe je dan, -welke opties zijn er, etc.
2. je kan 's avonds een klasgenootje bellen om het te vragen
3. nooit terug naar huis, maar vraag om hulp bij mentor, afdelingshoofd, zorgcoördinator of concierge.
Angst en paniek zijn te voorkomen door van te voren, steeds opnieuw, álle opties te bespreken. Van te voren is belangrijk, want dan is er nog geen angst en paniek. Ook is het handig om stappenplannen in de agenda te zetten. Onverwacht eerste uur vrij is: 1. mediatheek, 2. kantine, 3. vul maar in

Leen13

Leen13

21-01-2011 om 15:14 Topicstarter

In de agenda

Vooral het opschrijven in de agenda van mogelijke oplossingen vind ik een goede tip. Sommige dingen zijn dus eigenlijk heel eenvoudig, nadat je erop gekomen bent.
Ook heb ik met dochter afgesproken dat ze zich eerst meldt bij de mentor of de schoolleider. Maar dat is een eenzijdige afspraak dan weet ik het niet natuurlijk of dat gaat lukken.
Ik heb inmiddels de mentor gesproken en zij is net bezig voor een groep leerlingen met een competentietraining en kijkt of het zinvol is voor dochter om daar aan mee te doen.
Want ik wil een stap verder. Je kunt met angst en paniek reageren op een verandering maar je kunt ook neutraal en oplossingsgericht reageren. En daar heb je uiteindelijk meer aan in je leven. Hoe eerder dochter dat leert hoe beter.
Maar uiteraard is het in elk geval voorlopig angst en paniek zien te voorkomen door mogelijke wijzigingen vooraf te kaderen.

Oplossing

In overleg met de mentor biedt school opvang. De conciërge weet ervan en die ontfermt zich over zoon! Wellicht een tip?

Leen13

Leen13

23-01-2011 om 12:14 Topicstarter

Opvang

Je hebt gelijk Nikus.
Ik heb dochter op het hart gebonden in zo'n geval contact op te nemen met haar mentor, de schoolleider of de concierge. Ook de concierge zal haar verwarring zeker serieus nemen. Hij kent mijn beide kinderen en is altijd attent op een adekwate manier. De mentor begrijpt waarom dochter dan blokkeert en de schoolleider helpt haar even door te zetten en biedt haar opties. We hebben het wel getroffen met de school.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.