Gaia*
11-10-2010 om 14:45
Schrijfbordje
Mijn dochter (11) praat niet, maar heeft vaak best wat te vertellen. Zij heeft selectief mutisme en thuis is de enige plaats waar ze iets zegt. Ook praat ze met 1 vriendinnetje als ze met haar alleen is.
We bedachten dat het wel handig is, als ze een schrijfbordje zou hebben. Zo bordje waarmee je met een schuivertje bijvoorbeeld de tekst ook weer makkelijk weg haalt. Maar dat bestaat alleen in speelgoed kwaliteit zo lijkt het. Dat is zo stuk of er zit een Dora-rand (ha) omheen. Weet iemand misschien of dit voor meer intensief gebruik bestaat en waar ik dit dan kan vinden.
Ik kan me zo voorstellen dat daar wel meer behoefte aan kan zijn.

Temet
11-10-2010 om 15:30
Twee ideeen
Ik zou het eens proberen bij een hulpmiddelenwinkel, want ik vermoed dat zoiets bestaat voor slechthorenden.
En anders een duikwinkel Duikers hebben namelijk ook speciale leitjes om onder water op te schrijven.
Maar ik zou eens beginnen met zo'n zorgwinkel.
Groeten,
Temet

Maxime.M
11-10-2010 om 16:16
Nintendo ds
Met een nintendo ds kan je op het schermpje schrijven met het stokje. Is dat niet iets?

Vera*
11-10-2010 om 17:37
Kleine whitebordje
Ik heb in Frankrijk een whitebordje gekocht in A4-formaat. Is dat iets? Ik ben van de heb maar tot nu toe ligt hij hier nog ongebruikt te zijn.
Laat maar weten of het iets is.

rodebeuk
11-10-2010 om 21:00
Pen en papier
heeft inderdaad als groot nadeel dat je later nog kan lezen wat er gezegd is. Dat kan heel vervelend zijn.
Verder is het wel erg makkelijk en praktisch natuurlijk. Mijn moeder kan niet praten door een ziekte dus wij zitten hier ook mee. Regelmatig gaan mensen bladeren om eerdere gesprekken na te lezen - dat kan natuurlijk niet. Heel vervelend.
Verder zijn er handzame schrijfmachines met een display-tje die ook kunnen uitspreken wat er opgeschreven is maar die zijn veel te duur voor jullie, er zitten allemaal toeters en bellen op die jullie niet nodig hebben. Mocht je toch willen weten hoe dat eruit ziet: google op Light Writer.
En als laatste hadden wij de optie van een heel simpel PC-tje. De allerkleinste EEe-pc bijvoorbeeld. Maar dat is een paar 100 euro en nog steeds niet wat jij bedoelt.
Ach, eigenlijk ben ik alleen maar aan het meedenken maar
ik heb gewoon geen antwoord.
Behalve dan dat papier een goede oplossing kan zijn als je het weggooiprobleem oplost. Versnipperaar ernaast dan ben je er ook!

Polly Shearman
11-10-2010 om 21:54
Weer wat geleerd
Ik dacht namelijk dat selectief mutisme betekende dat het kind in kwestie niet kon/wilde communiceren. Dus ook niet uitbeelden of schrijven. Dat de blokade zat in het communiceren dacht ik. Maar dat is dus niet zo? puur in het spreken? nou, weer wat geleerd!

Marie
11-10-2010 om 22:07
Sizzit
Hallo
Ik moest gelijk aan Sizzit denken. Dat is een speciale applicatie voor de Apple iPod Touch en de iPhone.
Meer informatie vind je hier:
http://www.sizzit.nl/
http://www.intaal.nl/site/index.php/ondersteunde-communicatie/sizzit/doelgroepen
Toevallig ken ik iemand die dat gebruikt en zij is er heel erg blij mee.
Succes

koentje
12-10-2010 om 09:17
Is het wel een goed idde
om dit zo te doen of bevestig je dan alleen maar het niet kunnen communiceren?
Want Polly, praten kun je bij selectief mutisme wel, alleen ze doen het niet tegen iedereen.( Als een soort uit de hand gelopen verlegenheid?? Dat laatste, oorzaken en zo dat weet ik niet precies)

Gaia*
12-10-2010 om 10:31
Dank en uitleg
Ik heb heel veel tips gekregen hier. Dank en ik ga nu eens alles bekijken. Het elektronische lijkt me inderdaad wat moeilijk. Ik wil haar niet steeds met allerlei dure apparatuur rond laten lopen. Een DS is bijvoorbeeld best handig, maar om dat overal mee naar toe te nemen?
Mijn dochter is 11 en heeft een intensieve begeleiding. Daar laat ze heel langzaam stapjes zien, maar echt heel langzaam. Ondertussen gaat het leven door en ik zie dat ze ontzettend eenzaam wordt. Ze geeft heel vaak aan dat ze dan bijvoorbeeld ook een grapje wilde vertellen of een idee bij een projectje op school. De stap naar het praten wordt steeds moeilijk.
Als iemand nu iets aan haar vraagt reageert ze heel krampachtig. Ze blokkeert inderdaad helemaal (ook lichaamlijk) Waarschijnlijk zoekt ze naar een oplossing (hoe geef ik antwoord?). Een mogelijkheid tot schrijven haalt dan die grote blokkade al weg. Op school moet het haar zeker lukken om dat te doen. Ik ben er dus voor om haar ook ruimte te geven bij het praten en ondertussen ook mogelijkheden om toch een plekje te kunnen nemen tussen de mensen. Maar gelijk hoor, ook dat zal echt wel heel moeilijk voor haar worden.
Eerder hebben we het wel eens op papier laten doen. En ik vind inderdaad het nadeel dat alles terug te lezen is. Dat waren vooral de 'crisis-dingen'. Ook onze woorden verdwijnen na het uitspreken ervan.
Nu ga ik zoeken naar de mogelijkheden.
O ja, Vera, het kleine white boardje lijkt me inderdaad wel wat. Dat is wel wat ik zo'n beetje bedoel.
Ik kom er dus zeker op terug. Hou je het hier even in de gaten (heb ik niet ooit ook een kleurenklok van jou overgenomen?)

zomaar een naam
13-10-2010 om 09:52
Boogie board
Op www.sidder.nl vond ik een tijdje terug dit:
Het Boogie Board is een soort krijtbord van de 21e eeuw. Het Boogie Board maakt gebruik van een LCD-scherm waarop je, zonder dat daar stroom voor nodig is, kan schrijven en tekenen.
Enkel het wissen van de tekst kost stroom. Hiervoor is het Boogie Board voorzien van een horloge-batterij. Je kan het Boogie Board op één batterijlading maar liefst 50.000 maal hergebruiken.
Gezien de lage prijs van dit apparaat is het goed mogelijk dat een dergelijke techniek in de toekomst het gebruik van papier drastisch zou kunnen verminderen. En dat is weer goed voor de kosten, en het milieu!
De afmetingen van het Boogie Board bedragen 220 x 140 x 3 mm.
Hij kost 29,95 Misschien is dat wat.

Gaia*
13-10-2010 om 10:40
Boogie board
Die is geweldig. Ik heb alle linkjes bekeken enzo en er zitten best oplossingen tussen. Maar nu kom jij hiermee en ik ben gelijk om. Volgens mij heel praktisch. Ook nog leuk. En inderdaad de prijs is best te doen.
Bedankt!!!

zomaar een naam
13-10-2010 om 15:10
Gaia
Fijn dat je het wat vind.
Ik kan overigens nergens vinden dat je de batterij niet kunt vervangen.