Zorgenkinderen Zorgenkinderen

Zorgenkinderen

Lees ook op
Dorotheaatje

Dorotheaatje

15-09-2010 om 21:55

Selectief mutisme

Mijn lieve dochtertje, van 5 jaar, heeft een probleem, in de eerste kleuterklas was het al duidelijk dat ze tegen niemand iets zei, niet tegen de juf en ook niet tegen de kindje, het jaar daarop, zei ze soms iets, maar heel stil tegen haar juf en praatte ze voluit tegen twee vriendinnetjes, maar niet met de andere kindjes,maar tegen ons praat ze zoals het moet, daardoor heeft de zorgcoördinatrice op het internet gezocht en denkt ze dat ze selectief mutisme heeft.Maar het nog niet officieel, want er bestaat van haar geen medisch dossier dat ze selectief mutisme heeft. Nu in het begin van het schooljaar laat ze wel al wat meer horen aan de juf en de andere kindjes, voor de moment ga ik naar een logopediste om te laten nagaan of het dat wel kan zijn. Graag had ik contact met ouders die zoiets als ons meemaken en wat ermee gedaan kan worden.

Groetjes,
Dorotheaatje

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
jacci

jacci

15-09-2010 om 23:46

Bascule

Hai, mijn zoontje heeft het ook gehad. Ik zeg gehad, want hij is eraf! Met alle hulde voor de bascule, zit bij het amc amsterdam, en de leerkrachten. Els Wippo is de naam daar (bascule) die erover gaat. Als je niet in de buurt woont, weten ze wellicht waar je bij jou in de regio terecht kunt. Als je meer info wilt, er zijn tegenwoordig veel websites over, even googelen.

Salie

Salie

16-09-2010 om 12:31

Vraagje over selectief mutisme

Ik heb eens wat sites gelezen hierover en herken er veel van mijn dochter in. Ze is 7 jaar en heeft DCD en is hb, hoewel de dcd de score wat naar beneden aanpast.
Mijn dochter is nu zeven en zegt eigenlijk al vanaf de psz bijna niks. De juf wil ze dan nog wel antwoord geven, maar heel zachtjes en bijna onverstaanbaar. In de kring doet ze niet mee, ze zit zo lijkt het in haar eigen wereld en vetstard zeg maar ook. Ze heeft wel een paar vriendinnetje en daar praat ze in de pauze wel tegen, maar dan op het plein. De klas doet heel lief tegen haar, maar behandelen haar dus als een baby.
Thuis praat ze genoeg, heeft ze een erge sterke eigen wil. Als opa en oma komen dan gaat ze het liefst eerst naar boven om daarna gewoon naar beneden te komen. Ze begroet ze dan zeg maar niet meer. Als ze eenmaal los is bij opa en oma, maar ook bij haar vaste vriendinnetjes dan gaat het prima. Ze weet precies hoe alles moet, dank u wel en alstublieft en gezondheid zeggen en dat doet ze ook prima, maar zodra en een situatie is die ze niet zo goed kent, dan knikt ze een beetje wegkijkend en geeft geen antwoord.
Wij maken ons hier erge zorgen over. Ze zou naar speltherapie gaan, maar die hebben haar na observatie doorgestuurd, omdat ze het idee hebben dat er iets van pdd-nos is ofzo. Nou twijfelen wij daar zelf erg over en nu las ik dus over dat selectief mutisme en vroeg me af of dat het niet zou kunnen zijn.
Worden deze twee dingen weleens doorelkaar gehaald?
Het valt ons op dat onze dochter gewoon niet weet hoe ze zich sociaal moet gedragen, want als ik erbij ben doet ze alleen maar vervelend. Ze praat dus niet tegen de juf, maar als ik er bij sta, maakt ze het ene flauwe grapje na het andere.
Zou zij dit kunnen hebben, of praten deze kinderen echt helemaal niet. Mijn dochter praat wel bij de psychologen enzo, maar niet echt inhoudelijk. Weer dat vervelende gedrag zeg maar. Als een van ons haar alleen heeft is ze heel lief, praterig, slim en gedraagt ze zich "normaal". Wat dat dan ook wezen mag.
Sorry voor dit lange verhaal, maar het zit me erg dwars en weet soms niet meer waar ik het zoeken moet.
En sorry dorotheaatje voor de eventuele vervuiling in je draadje, maar om nou een nieuw draadje te starten leek me ook zonde.
Ik vraag uiteraard niet of jullie weten wat er is met haar, maar zou dit bij selectief mutisme kunnen horen of toch meer pdd-nos?
Gr. Salie

Pippin

Pippin

16-09-2010 om 12:42

Salie

Ik denk dat jouw vraag niet te beantwoorden is vanaf een forum. Ik ken iemand met een kind met selectief mutisme. Zij is heel snel en goed behandeld bij de Bascule. Ze wordt niet door de Bascule behandeld maar is door hen met een protocol voor ouders, school en logopedie, doorverwezen naar een plaatselijke logopediste.
Als ik jouw was zou ik de Bascule gewoon bellen en je vraag daar stellen. Zij kunnen je vast vertellen wat je het beste kunt doen. Volgens mij is het met dit soort angsten zo, dat hoe langer ze bestaan, hoe groter het probleem wordt.

Salie

Salie

16-09-2010 om 13:06

Pippin

Dank voor je antwoord.
Ik snap dat mijn vraag niet echt goed te beantwoorden is, maar wellicht is er hier iemand die zegt, nou dat zou heel goed kunnen. Uiteraard zou dit dan uitgezocht moeten worden, maar mijn dochter heeft al zoveel onderzoeken en behandelingen gehad, dat je een beetje voorzichtig wordt met het behandeltraject. We wilden haar niet laten doortesten voor pdd-nos, omdat het voor ons op dit moment niks toevoegd en voor haar ook niet, maar als dit het eventueel zou kunnen zijn, dan lijkt het me wel weer goed om te doen, omdat je dan gericht kunt behandelen zeg maar.
Bedantk voor het meedenken en misschien bel ik inderdaad de bascule wel even.
Gr. Salie

jacci

jacci

16-09-2010 om 15:59

Salie

Als ik jou was zou ik inderdaad de bascule bellen. Als het inderdaad selectief mutisme is, is het beste dit zo vroeg mogelijk aan te pakken. Mijn zoon blijkt nu toch een vorm van ass te hebben, ook niet officieel want dat voegt momenteel niets toe (broer heeft pddnos) maar het mutisme is hij iig kwijt. Dat scheelt weer.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

16-09-2010 om 18:26

Bascule

Hier geen selectief mutisme maar wel ook een buitengewoon goede ervaring met De Bascule. Net een behandeltraject van twee jaar afgerond (zoon individuele therapie en ik ouderbegeleiding) en dit zijn eindelijk eens mensen die kennis van zaken hebben. Een aanrader dus wat mij betreft met wat voor soort probleem je kind dan ook te maken heeft. Er is wel een wachtlijst maar niet eens zo idioot lang. Succes!

Wisselend

Fijn dat er goede ervaringen zijn. Wij hadden een hele goede hulpverlener bij de Bascule maar ook iemand die ons uit onbegrip en ondeskundigheid een zorgmelding bezorgd heeft.
AnneJ

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.