annemir
03-11-2010 om 20:10
Slecht in slaap vallen
hallo,
wij hebben al jaren twijfel of onze zoon iets van adhd heeft.
School denkt van niet, dus we hebben er verder niets mee gedaan.
hij kan thuis niet stilzitten, op school wel. concentratie iets minder.
wat me wel zorgen baart is dat hij zo slecht in slaap valt, het duurt lang.
toen ik hem vanmorgen vroeg waarom hij niet kan slapen, wat hij dan voelt zei hij:
druk in mijn hoofd.
wat kunnen we doen om hem te helpen?

wil40
03-11-2010 om 20:40
"druk in het hoofd"
Ik herken het wel. Moeilijk in slaap komen en liggen malen in bed. Ik had er vooral als puber erg veel last van. Soms zag ik het `s morgens al weer licht worden.
Overdag een bezig bijtje en een hoop indrukken die `s avonds in alle rust en stilte verwerkt moeten worden. Volgens mij heeft dit weinig met ADHD te maken. Ook mijn zoon komt in periodes die komen en gaan soms moeilijk in slaap. Wat vaak helpt, maar niet altijd, is in bed nog even lezen. Samen even over de dag praten.
Met het niet kunnen slapen ontspannen omgaan. Het is heel vervelend maar hoe meer druk je op het slapen zet hoe lastiger het wordt om in slaap te komen.
En wat hier ook goed helpt is een uur voor het slapen een heerlijke kruik in bed.
Zelf vind ik het niet zo belangrijk of slecht slapen te maken heeft met het wel of niet hebben van ADHD. Een diagnose ADHD zal het probleem niet verhelpen. De medicijnen voor ADHD versterken juist het slechte slapen en ik heb nog nooit andere tips, oplossingen gelezen dan het geven van melatonine. ADHD of niet.

lilajolie
04-11-2010 om 07:22
Tips
Een inslaap cd; klassiek of met natuurgeluiden, mp3, een massage met olie of juist met veren, geen beeldscherm tenminste een uur voordat er geslapen moet worden, een slaapmasker, een kersenpit kussen, een zwaar dekbed, slaapzak, of instoppen?
Zo maar even wat wij allemaal geprobeerd hebben,
suc6!

Janna3
04-11-2010 om 09:17
Eerder in de rust
Hier eigenlijk dezelfde adviezen. Bij ons wordt er na het eten niet meer gebeeldschermd. We doen een spelletje en daarna gaan ze lekker douchen, nog even een beker warme choco (placebo-effect) en dan in bed liggen. Ze mogen lezen, maar ze mogen er niet meer uit. Soms duurt het wel even voor ze slapen, maar ze zijn dan in elk geval al wel rustig.

Wiesje
04-11-2010 om 09:32
En hier
Hier wordt er door mijn zoon gelezen als hij in bed ligt, dan slaapt hij zo (soms nog met zijn boek open) Hij zegt dat zijn hoofd dan niet zo druk is.

ijsvogeltje
04-11-2010 om 10:20
Lezen
Hier ook lang gedoe gehad met inslapen, maar sinds hij het lezen in bed heeft 'ontdekt', gaat het prima. Soms is hij wel een uur of langer aan het lezen. Best lang, maar als hem dat helpt, is het goed. Het is het probleem van het kind, en kind moet daar zelf zijn weg in vinden (zo nodig uiteraard met wat hulp van de ouders).

annemir
04-11-2010 om 10:31
Oke super
heel erg bedankt voor de tips! ik ga het iig wat rustiger doen dan savonds. ik wilde hem ook laten lezen,maar daar houdt hij niet van. voorlezen zou ik wel weer in kunnen voeren, dat deden we niet meer.
Bedankt, hier kan ik zeker wat mee!

marie
04-11-2010 om 15:31
Luisterboek
hallo
In plaats van zelf voor te lezen (ik kan me voorstellen dat je daar niet altijd tijd voor/zin in hebt) kun je ook een luisterboek opzetten.
Succes

liedewij
04-11-2010 om 17:38
Ontspanningsoefeningen
Ontspanningsoefeningen voor het slapen gaan hebben we in tijden van moeilijk slapen veel gedaan. Inmiddels is zoon 11 en doet hij het zelf als het slapen niet lukt.