Zorgenkinderen Zorgenkinderen

Zorgenkinderen

Lees ook op
Polly Shearman

Polly Shearman

08-10-2010 om 20:06

Slimme adhd'er, veel moeite met cito

zoon: 11 jaar, groep 8, adhd, medicatie, goed in spelling, slecht in lezen ( daarom geen diagnose dyslexie) scoort heel goed op "gewoon" schoolwerk. Volgens ggz een heel slim kind, volgens juf ook.
Cito's bijna altijd E of D heel af en toe bij toeval een A of B. Entreetoets heel laag gescoort.
Nu vooral ( wederom, eigenlijk al jaren) aan het oefenen op lezen, lezen, lezen, lezen ( hij heeft net avi 7) cito vragen oefenen op internet.
Juf zegt dat ze er van uit gaat dat de drempel toets van november wel goed zal gaan, omdat dat maar een halve dag is. De meeste scholen zijn niet zo streng qua cito scores zegt ze die gaan af op het advies van de school. Maar de scholengemeenschap waar hij graag heen zou willen heeft als enige een minimale toelating van 530 op de eindcito.
Mijn vraag is nu: is dit herkenbaar, meer adhd'ers met toetsingsproblemen? Iemand suggesties of tips hoe we hem nog meer kunnen helpen.
even ter verduidelijking, juf van groep 7 schatte hem op havo qua schoolwerk. Zijn percentiel score is 32. Dat komt dus niet eens in de buurt!!
Havo hoeft echt niet van ons hoor, maar gewoon vmbo-t wellicht? We zijn bang dat als hij op een "te makkelijke" school komt, dat hij zich gaat vervelen, en dat lijkt ons niet bevordelijk voor hem.

groet, pol

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Polly Shearman

Polly Shearman

08-10-2010 om 20:29

laagste 10: schema's tabellen en grafieken,
hoogste: 66 meten en meetkundige vraagstukken

taal 32
rekennen 38
studievaardigheden 25

anna van noniemen

anna van noniemen

08-10-2010 om 21:05

Polly

dat is een bijkomend probleem van de ADHD...Hier ook een zoon die in alles eigenlijk een HAVO-leerling in zich heeft, werkhouding, intelligentie, maar uit de entree- en citotoets kwam dat helemaal niet! Ook de NIO gaf een score die ik echt niet herken in mijn kind. Aan de ene kant is dat balen, aan de andere kant heeft mijn zoon wel ADHD en die zit hem wel deels in de weg met het leren. Nu zit hij op VMBO-basis en scoort best goed (tot zeer goed). Ik hoop dat er op het VO gewoon uit gaat komen wat er echt in zit....

Pippin

Pippin

08-10-2010 om 21:12

Afname

Ik weet dat er bij ons op school een jongen zijn cito-toets apart van de klas heeft mogen doen, in een kamertje bij de directeur. Deze jongen had veel concentratieproblemen tgv ADD.
Zou dit kunnen helpen? Misschien is het een idee om dat uit te proberen met oude cito toetsen?
Wij hebben thuis zo'n cd-rom met een cito-trainer voor spelling. Eigenlijk ben ik niet zo'n voorstander van oefenen voor de cito, maar voor kinderen met adhd is het denk ik erg moeilijk om te schakelen tussen de verschillende types vragen. Zo moet je bij spelling de ene keer het goede woord benoemen en de volgende vraag juist het foute woord. Onze zoon vindt dat lastig, dan leest hij de vraag niet goed, gaat al antwoorden voor hij nagedacht heeft en dan gaat het soms mis. Dat zijn wel dingen waar je mee kunt oefenen.

Polly Shearman

Polly Shearman

08-10-2010 om 21:21

Vandaag

heeft hij bijvoorbeeld 20 begrijpend lezen cito vragen gemaakt op internet, hij had 17 vragen goed!
Niet briljant, maar dat is hij ook niet. Concentreren is het echte probleem denk ik niet, vandaag liepen er 4 kleuters rond hem heen te gillen en hij zat aan tafel en kon zich voldoende concentreren ( ach het was maar voor 5 minuten dat wel0
ik denk idd dat het probleem zit in het schakelen tussen de soorten vragen.
Ik denk ook dat school werk goed gaat omdat hij dan een toets krijgt, waarvan hij precies weet van welke stof het is. ZOdat hij weet waarop hij zich moet richten.
zo'n cito is zo algemeen, hij weet niet in welk vakje in zijn hersenpan hij moet zoeken naar het antwoord. Ik denk dat dat hem is...

Ik zelf was trouwens zelf andersom, schoolwerk middelmatig, maar eind cito 549! ben gewoon naar de mavo gegaan...

Pippin

Pippin

08-10-2010 om 22:39

Per vak

Misschien is het mogelijk dat je van de leerkracht oefencito's thuis krijgt? Dan kun je per vak verschillende antwoord strategieen doornemen met hem? Mijn dochter heeft moeite met het kiezen van de juiste strategie bij rekenen. Dan leg ik het uit dat ze een gereedschapskist heeft. Elke opgave is een puzzel. De truuk is om het juiste gereedschap te kiezen om de puzzel op te lossen. Bij rekenen kan je dus ombouwen, rekenen over een rond getal, of splitsen. Bij de som vraag ik aan haar: 'Welk gereedschap kies je?'
Ik schrijf het allemaal lekker makkelijk op, maar het lijkt me wel een zware klus hoor, om hem dat aan te leren. Is het misschien een idee om remedial teaching te proberen?
Nu ja, gewoon wat ideetjes...

Bikkel

Bikkel

08-10-2010 om 23:06

Zeer herkenbaar

Alsof je mijn zoon beschrijft, Polly. Hier ook een redelijk slimme (beta-)adhd'er die in het LVS slechter scoort dan bij de methodetoetsen en die ook compleet door het ijs is gezakt bij de entreetoets, echt, hij heeft zwaar onder niveau gepresteerd. En ja,ook hij zou het met 2 vingers in de neus moeten kunnen.
Zoon doet het steeds niet goed bij begrijpend lezen. Hij kan het wel maar wil te gemakkelijk antwoorden, heeft geen zin om terug te gaan naar de tekst of bedenkt zelf een antwoord.Voorbeeld: bij de entreetoets was dit jaar een tekst over adhd. Zoon denkt: "He, daar weet ik eens een keer veel van af!" en gaat met zijn eigen kennis de vragen beantwoorden ipv de tekst te lezen en van daaruit dan de vragen beantwoorden.
De psychiater zegt dat dit een veel voorkomend probleem is bij adhd'ers. Ze nemen de tijd niet of hebben de rust niet een tekst fatsoenlijk te lezen en dan ook nog eens terug te gaan naar de tekst.
Wat we thuis doen: oefenen met de toetstrainer, dit ook om zoon leren om te gaan met meerkeuzevragen want vanuit zijn impulsiviteit, kiest hij voor het eerste het beste antwoord wat hem goed lijkt. We oefenen met een tekstenboek van school. En we probeern hem romans te laten lezen ipv weetjesboeken en strips om langere teksten te laten lezen en tekststructuren te laten doorzien. Met de boekenweek heeft hij de grijze jager uitgezocht en thank god, dit is het eerste boek waardoor hij gegrepen is en hij leest!! (ook omdat hij momenteel niet zo mobiel is ivm blessure).
Wat doet school? Hij mag proberen of hij het fijn vind te werken met een mp3-speler op. Hij mag verschillende plaatsen uit proberen in de klas. Oefencito's maken. En er wordt een drempeltoets gedaan want die is korter en die test meer het werkelijk niveau.
Wat doet psychiater? Die wil evt. praten met oude en nieuwe school om de begeleiding naar de nieuwe school te vergemakkelijken en in te grijpen als naar onze en zijn idee een foute beslissing wordt gemaakt wat schoolkeuze betreft.
Het is en blijft lastig, die adhd'ers en school. Ik ben er inmiddels wel van overtuigd dat het er ooit wel uit zal komen bij zoon. Dat wil ik graag ook zo denken.

Polly Shearman

Polly Shearman

08-10-2010 om 23:34

Pelle

met het gewone schoolwerk heeft zoon geen hulp nodig, dat doet hij met 2 vingers in zijn neus.
als je op het vo een overhoring, of toets krijgt over hoofstuk 4 5 en 6, weet je waar het over gaat, en wat je moet leren.
vrij duidelijk. ik denk ook niet dat dat een probleem gaat worden.
examens zijn op het VO per vak! per onderwerp.. en niet zoals de cito door elkaar!
ik denk dat daar het probleem ligt bij zoonlief.

anna van noniemen

anna van noniemen

08-10-2010 om 23:41

Psies!

Dat merk ik ook aan zoon, alles is per vak, lekker gestructureerd. Gaat prima. Hij doet het ook met 2 vingers in zijn neus. Huiswerk leren? Nog geen uur per dag is hij bezig, korter nog. Haalt goede cijfers. ik hoef hem er nauwelijks bij te helpen of begeleiden. Ik sta er van te kijken hoor, had ik niet verwacht.

anna van noniemen

anna van noniemen

08-10-2010 om 23:42

Bikkel!

ja, begrijpend lezen is hier ook nog steeds drama!!! Daar had hij ook een minder goed cijfer voor (toch nog een 6,5 hoor, voldoende dus), maar het is niet zijn sterkste kant.

Bikkel

Bikkel

08-10-2010 om 23:56

Pelle, ik sluit mij aan bij Polly en Anna, heb ook nog een aanvulling: op het middelbaar onderwijs heb je minder te maken met meerkeuzevragen. Voor adhd'ers zijn die nog eens extra moeilijk vanwege hun impulsiviteit: eerst doen,dan denken. Verder is de hoeveelheid stof misschien wel meer maar overzichtelijker en is er een duidelijker verband tussen toets en lesstof,zoals Polly ook al zei. De stof is ook meer to the point.
Trouwens,voor een kind dat op de basisschool heel goed scoorde, bestaat ook de kans dat hij/zij niet perse vwo/havo afmaakt.

Bikkel

Bikkel

09-10-2010 om 00:00

Anna

Zoon scoort in de klas beter dan bij het LVS. En het maffe is: bij redactiesommen heeft hij helemaal geen problemen met begrijpend lezen, dat gaat lekker, en vakken als geschiedenis gaan ook prima, mafketel, die zoon van mij, maar wel een schat.

anna van noniemen

anna van noniemen

09-10-2010 om 09:07

Hahaha, ja inderdaad

mafketels, maar wel schatten! Heel goed verwoord!

Zoon hier is tegenwoordig dol op wiskunde. Rekenen vond ie nooit echt leuk. Wiskunde wel. Want daar mag hij een rekenmachine bij gebruiken! hahahahahha

Polly

Onze zoon had een hele hoge cito score en ik denk dat een kind het laat zien als hij/zij het kan. als een kind zo laag scoort op een cito dan zegt dat wat over zijn vermogen om iets met zijn intelligentie te doen!

je kan wel heel intelligent zijn maar alleen dat is niet genoeg!

Onze zoon scoorde 549 op de cito en doet VWO. Of hij het haalt is nog maar de vraag. vooralsnog gaat het goed maar of dat zo blijft weten we niet. als hij afstroomt maakt hem dat niet minder intelliigent maar geeft het wel aan dat hij de randvoorwaarden mist!

Mijn advies, laat hem instromen op het niveau dat de cito aangeeft en laat het hem uitvogelen op het VO! Daar kristaliseert het zich wel uit! vergis je niet in het VO, het is duidelijk op papier maar in de praktijk valt het tegen.

pelle heeft groot gelijk!

anna van noniemen

anna van noniemen

09-10-2010 om 12:34

Help me even

wáár zeg ik dat precies? Volgens mij geef ik alleen een ervaringsverhaal, meer niet...

ijsvogeltje

ijsvogeltje

09-10-2010 om 15:27

Pelle?

Misschien mis ik iets, maar ik snap helemaal niets van jouw kritische reactie naar Anna...

anna van noniemen

anna van noniemen

09-10-2010 om 20:22

Ja, inderdaad

dat begrijp je helemaal verkeerd, dat was niet wat ik bedoelde.

Polly Shearman

Polly Shearman

09-10-2010 om 22:40

Het kwam bij mij over als: X wil zoon naar het VWO en vraagt zich af of dat gaat lukken en vervolgens zegt Y dat Y-zoon het allemaal prima af kan op het VMBO-t.

Volgens mij is het woord vwo niet gevallen?

Polly

Pelle kan het misschien niet goed hebben begrepoen maar de stellin g die zij gaf tav van het VO is absolkuut waar.

Pelle:
Verder blijft het op het VO niet bij stukjes en overzichtelijke brokjes, het eindexamen is gewoon hetzelfde als de citotoets groep 8. Van alles een beetje.

Onze ervaring is dat het VO erg onoverzichterlijk kan zijn, zeker in het begin!

Bikkel

Bikkel

10-10-2010 om 09:47

Wat scheelt

Wat scheelt op het VWO, althans bij de havo (mij hoor je ook niet over vwo ook al zou mijn zoon dat qua intelligentie gemakkelijk aan kunnen), dat de herhaling een stuk minder is dan op de basisschool. Mijn zoon haakt af bij herhaling, zijn gedachten gaan met hem op de loop (oftewel zoals hij zelf zegt: "het geluid van mijn dagdromen is dan erg hard"). Mijn oudste vond dat DE zegen van de middelbare school: geen eindeloze herhaling meer maar gewoon, hup, lekker steeds bezig.
En ik denk dat voor adhd'ers de manier van toetsen zoals nu door cito gebeurt, erg lastig is. Hier zijn al verschillende redenen voor bij gekomen zoals de omvang van de toetsen en meerkeuzevragen. Ik denk dat het hier bij de meeste ouders met kinderen met adhd vooral gaat om de kinderen te leren omgaan met de manier van vragen, niet zozeer met de lesstof want daar gaat het in dit draadje om: slimme adhd'ers die toch een D/E scoren. Spreek ik voor mijn zoon, dan is zijn rapport (gebaseerd op de methodetoetsen) niet te vergelijken met de resultaten van de entreetoets/LVS/citotoets. En als er met oefening van vraagvormen mee geoefend kan worden, dan doe ik dat, als daar zijn probleem ligt. Om nou meteen op het laagste niveau in te zetten wvan at het kind kan, vind ik jammer. Dat is toch een vorm van onderpresteren.
En bovendien, wat is het verschil met thuis oefenen met lezen? Dat gebeurt toch ook om bepaalde vaardigheden te vergroten? Ik oefen met zoon, niet eens vaak, met meerkeuzevragen om hem de vaardigheden te laten doorzien die nodig zijn bij het maken van meerkeuzevragen. Een hele simpele "lees eerst eens alle antwoorden" is er een van.
Maar goed, hoe het op de middelbare school gaat, is geheel afhankelijk van mijn kind. Er zijn verschillende kinderen uit mijn oudstes klas die een niveau gezakt zijn, andersom ook. Ook uit mijn oudstes brugklas (gym) zijn er van de 30 in het 2e jaar nog maar 22 over.
En wat betreft de citotoets, die is qua omvang kleiner dan de entreetoets dus ik hoop dat zoon dan wat gemakkelijker het einde van de toets haalt.
Wellicht ten overvloede voor ouders met niet adhd'ers maar adhd'ers hebben problemen met concentratie, ze zijn impulsief (oen en gaan dan pas denken) en ze zijn rusteloos in het hoofd wat zich kan uiten in fysieke onrust.
Hoe hoger het tempo, hoe beter mijn zoon zijn hoofd erbij kan houden want minder kans om toe te geven aan de gedachten in zijn hoofd.

Bikkel

Bikkel

10-10-2010 om 09:49

Herstel

"Wat scheelt op het VWO" moet zijn "Wat scheelt op het VO"

Pippin

Pippin

10-10-2010 om 12:15

Waarzeggen

Ik vind het zelf heel moeilijk om te bedenken hoe mijn zoon het zal doen op het vo. Het voelt als waarzeggen.
Cognitief zou hij vwo moeten kunnen, op grond van de cito's komt hij op de havo/vwo brugklas uit.
Sommige dingen zullen heel moeilijk voor hem zijn, tgv de adhd, andere zaken zullen een enorme opluchting geven.
Ik denk dat bij hem het uiteindelijke resultaat af gaat hangen van zijn motivatie en van de manier waarop de school omgaat met zijn gedragsproblematiek. Volgens mij zal het cognitieve gedeelte niet doorslaggevend zijn.
Ik ben bang dat dit voor de meeste zorgenkinderen op zal gaan.
Die puberteit is net een mijnenveld. Dat geldt voor ALLE pubers. Bij een zorgenkind zal de balans nog sneller doorslaan, als het mis gaat, zal het ook goed misgaan (ben ik bang).
De middelbare school heeft ons verteld dat het voor hen ook moeilijk te voorspellen is. Er zijn kinderen met een hele geschiedenis aan gedragsproblemen en begeleiding, die zonder problemen de school doorlopen. Er zijn ook kinderen die op de basisschool geen problemen hadden en die al na een paar maanden enorm uitvallen.
Het enige wat je kunt doen is heel goed opletten en snel ingrijpen als het mis dreigt te gaan. Daar kun je met school afspraken over maken. En ervoor zorgen dat je goede contacten met de middelbare school opbouwt, zodat de overgang bo/vo zo gelijkmatig mogelijk verloopt en zij ook op de hoogte zijn van de problematiek van je kind en de zaken niet te veel uit de hand lopen voor er ingegrepen wordt. Ik zou nu alvast in gesprek gaan, zodat veel contacten al gelegd kunnen worden, voordat de hele drukte van lesjesmiddagen, info avonden en dergelijk losbasten. De middelbare school waar wij onze zoon heen willen hebben, heeft nu al contact gehad met zijn ambulant begeleider en zijn behandelaar. De zorgcoordinator gaf aan dat ze het heel erg prettig vond dat wij nu al een en ander in de gang hebben gezet.
Maar los van dit hele verhaal, is het probleem bij jullie, dat de cito toets misschien wel niet laat zien wat jullie kinderen kunnen. Het beeld klopt niet. Dan is het mogelijk om andere testen te laten doen om het niveau van het kind te laten bepalen. Dat kan je dan volgens mij ook het beste doen in overleg met de middelbare school van je keuze.

Guinevere

Guinevere

10-10-2010 om 12:20

Mijn verwachting

Mijn verwachting hier is dat zoon VMBO met LWOO kan gaan doen na zijn basisschool. Omdat hij bij alles zowat bij de hand genomen moet worden. Jammer, want zijn orthopedagoog schat zijn intelligentie zeer hoog in. Nou ja, nog bijna 4 jaar te gaan op de basisschool, wie weet verandert er opeens nog iets. Knopje dat omgaat ofzo. Anders wordt die CITO vermoedelijk ook geen succes. Snik.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

10-10-2010 om 13:06

Misschien rt?

Misschien kun je een RT'er (kan buiten school) vinden die je zoon kan helpen met het aanleren van strategieën?
Lijkt mij inderdaad heel zuur als je kind prima kan leren, maar alleen moeite heeft met de manier van toetsen... Hier overigens geen herkenning, score van cito's en de gewone toetsen laten gelukkig een consequent beeld zien.

anna van noniemen

anna van noniemen

10-10-2010 om 13:09

In die zin

ben ik gewoon heel blij dat het VO dat hier om de hoek zit die speciale zorgklas heeft, waardoor zoon heel geleidelijk aan de overgang naar een "normale" klas kan gaan maken. Nu is er nog heel veel aandacht ook aan plannen e.d. van huiswerk. Dat vind ik ook wel erg fijn. Heel veel dingen waar ik me zorgen over maakte toen hij naar een regulier VO zou gaan na 4 jaar Speciaal Onderwijs zijn niet uitgekomen, gelukkig! En het allerbelangrijkste, zoon heeft het super naar zijn zin, kan het goed vinden met de leerkrachten, die ook allemaal best grappige dingen uithalen (als ik de verhalen hoor....). En met vrij minimale inspanning haalt hij momenteel best goede cijfers. Dat is het enige waar ik me dan nog wel zorgen over maak, gaat het niet TE gemakkelijk, en gaat straks de verveling toeslaan?

Bikkel

Bikkel

10-10-2010 om 13:29

Gelukkig

Gelukkig gaat school zoon ook op een andere manier testen, namelijk dmv een drempeltoets. Ik heb begrepen van de ib'er dat die toets wat dichter bij de manier van toetsen van de methodes ligt en waarschijnlijk komt daar een reeler beeld van zoon uit.
Het is inderdaad koffiedik kijken, niet te voorspellen wat een kind gaat doen op de middelbare school. Dat hangt van zoveel factoren af. Dat is ook wat ik bedoelde met dat er zijn die afzakken of juist andersom. Zoon zal zeker in het begin begeleiding nodig hebben met plannen etc. Daar hebben we oudste ook in het begin mee moeten helpen. Ondanks het feit dat ze net-niet hb is, heeft zij ook redelijk wat begeleiding nodig gehad in het begin mbt aanpak en planning. Pas vanaf de kerst had ze alles een beetje door.
Ik hoop niet dat ik nu te pusherig overkom, dat ben ik namelijk helemaal niet, ik praat er hier wel veel over maar we proberen zo natuurlijk mogelijk zoon deze dingen aan te leren. Hij zelf heeft niet het gevoel dat wij veel van hem verwachten. Met plannen etc gaat het al best aardig.

Pippin

Pippin

10-10-2010 om 13:48

Bikkel

Heb jij ook het gevoel, dat je, omdat je de overstap naar het vo al met een ouder kind hebt meegemaakt, veel beter in staat bent om de tweede daarop voor te bereiden. Als ik zie hoe makkelijk zorgenzoon zijn huiswerk maakt, hoe knap hij het onthoudt en hoe goed hij inschat hoeveel hij moet leren en oefenen. Dat gaat echt vele malen soepeler dan toen mijn oudste (niet zorgenkind) in groep 8 zat. Toen was het elke keer opnieuw zeuren van mijn kant.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

10-10-2010 om 15:40

Heel herkenbaar (lang)

Ook hier heel herkenbaar. Zoon (9, versneld van groep 6 naar groep 8; hb en ADHD) heeft tot nog toe alles met twee vingers in zijn neus gedaan maar maakt nog veel (slordigheids- en/of aandachts) fouten. Hij is voor alle vakken doorgetoetst en scoorde overwegend A maar ook B of zelfs een enkele keer een C met begrijpend lezen en spelling. Hij kan goed lezen maar heeft er een hekel aan. En hij kan prima spellen maar vooral de methode van toetsen/vraagstelling is idd voor hem een probleem. Precies wat Bikkel zegt.
Vooruitlopend op de CITO en de middelbare school doen wij nu het volgende:
-thuis oefenen met CITO op Internet. Hij moet vertrouwd raken met de vraagstelling en de manier van toetsen en kunnen omschakelen bij de diverse vakken. Ook moet hij bepaalde strategieen doorkrijgen om zo snel mogelijk op een goede manier van A naar B te kunnen komen. Verder niet te impulsief antwoorden; het overzicht bewaren en kalm blijven ondanks op tempo werken.
-boeken lezen die aansluiten bij zijn interesses. Hij vindt vooral spannende boeken leuk als "Kippenvel". Ook de boeken van Lucy Hawking (dochter van Stephen Hawking) over het heelal vindt hij leuk. En hij gaat nu voor het eerst zich wagen aan Harry Potter
Iedere dag voor het slapengaan moet/mag hij een paar hoofdstukken in bed lezen. Lezen is goed voor de concentratie, de woordenschat en het tekstbegrip dus dat moet gewoonweg meer gestimuleerd worden.
-hij krijgt vanaf nu structureel huiswerk mee. Daar heb ik vooral op gestaan omdat dit op een Montessorischool niet gebruikelijk is. Hij moet leren leren en moet zich leren inspannen. Plus leren te plannen. Daarvoor heeft hij nu ook een agenda waarin hij zelf zijn planning maakt op aanwijzing van zijn juffen.
Er is een plan van aanpak gemaakt waarin heel duidelijk staat wat hij voor ieder vak moet doen; welke dingen hij mag overslaan en wanneer hij verrijkings/verdiepings/verbredingsstof mag doen. Hij krijgt ook zijn zinsdelenboekje mee zodat hij daar thuis uit kan werken en dit wordt op school dan nagekeken. Helaas komt dat huiswerk meegeven nog niet zo uit de verf dus daar moet ik weer even achteraan gaan...
Als hij dingen vergeet (zo was hij laatst vergeten informatie mee te nemen tbv zijn project; hij had het dus ook niet in zijn agenda opgeschreven) wordt hij daarop net als ieder ander aangesproken en krijgt hij "straf". ADHD of niet. Op de middelbare school zullen ze voor hem wat dit soort dingen betreft ook geen uitzonderingen maken.
-hij krijgt binnenkort RT lessen tbv verkorte strategieen/werkhouding/aandacht & nauwkeurigheid/toetsmethodes. Met name voor rekenen moet hij verkorte strategieen leren; hij is dan wel geniaal met rekenen maar gebruikt te ingewikkelde strategieen waardoor hij met tempotoetsen in tijdgebrek komt. Daarnaast vooral leren de rust en het overzicht te krijgen en te houden. Hij heeft snel last van black-outs en dat is natuurlijk frusterend.
-op advies van de middelbare school van onze keuze ga ik samen met de huidige basisschool nu toch alvast proberen een "rugzakje" aan te vragen. Mochten er dan problemen komen waarbij school niet genoeg personeel/tijd/middelen heeft om die aan te pakken is er qua hulp en begeleiding meer mogelijk mbv deze lgf. Maar ook zonder lgf is er natuurlijk wel wat extra aandacht en begeleiding op de middelbare school voor "zorgenkinderen". Ze worden niet zomaar pardoes in het diepe gegooid. Maar iedere brugklasser moet enorm wennen en dat heeft tijd nodig. Zorgenkind of niet, volgens de middelbare school vinden de meeste brugpiepers hun draai pas zo rond de kerstvakantie of zelfs pas daarna. Het is een hele andere wereld en de een past nu eenmaal makkelijker aan dan de ander.
Overigens kan je kind extra tijd krijgen voor het eindexamen en/of een aparte ruimte etc. Er is best veel mogelijk, ook zonder lgf.
-zijn integratieve kindertherapeut houdt zich nu vooral bezig met hem zich te leren concentreren, zich af te sluiten voor prikkels van buitenaf en aan het bewaren van de rust en kalmte. Zoon maakt zich altijd veel te nerveus voor toetsen terwijl dat echt nergens voor nodig is waardoor hij juist fouten gaat maken. Hij is nog steeds erg faalangstig hoewel dat een stuk minder is geworden.
-als de RT is afgelopen krijgt hij sensorische integratietherapie/fysiotherapie om zijn motoriek en zijn (lichaams)bewustwording te verbeteren. Schrijven bijv. kan hij erg netjes maar niet op tempo en hij heeft grote moeite om nauwkeurig en duidelijk op te schrijven wat hij in zijn hoofd heeft zitten; zeker onder druk van tijd. De SIS therapie kan hem ook helpen bij overprikkeling/onderprikkeling en zou zodoende een enorme meerwaarde hebben op alle gebieden waar hij door zijn ADHD en hb mee worstelt. Thuis, op school, overal.

Het is even een heleboel tegelijk maar hoe meer er nu in gestopt wordt des te meer profijt hij er straks van kan hebben (en niet alleen hij; ook ik en school). Anders loop je het risico dat hij compleet ondergesneeuwd raakt terwijl hij cognitief makkelijk zou moeten meekomen op het gymnasium. Hij heeft dus een gymnasium-advies en ook al zou hij de CITO compleet verknallen door een black-out of om andere redenen, de middelbare school neemt hem graag aan voor de speciale hb klas (gymnasium). Op advies van school, met inachtneming van zijn intelligentietest, zijn schoolprestaties en zijn algehele motivatie, presteren en werkhouding.
Zelf had ik niet echt het gymnasium voor hem voor ogen alhoewel ik zelf gymnasium heb gedaan en de meerwaarde zie van de klassieke talen; hij is geen lezer en zal het nooit worden en hij heeft niet echt iets met talen. Maar de speciale hb klas is gekoppeld aan het gymnasium en ik ben het er ook mee eens dat je zo hoog mogelijk moet mikken qua uitdaging en cognitieve vermogens. Later kan je altijd nog zien of het toch atheneum wordt of gymnasium met maar een klassieke taal (wat ook mogelijk is op deze school).
Wat de CITO betreft: die mag van mij hoe eerder hoe beter worden afgeschaft. Het is krankzinnig dat als je kind om een of andere reden onderpresteert op die toets (wat slechts een momentopname is) hij niet naar het voor hem geschikte vervolgonderwijs zou kunnen gaan en hij alleen op de uitslag van zo'n toets wordt afgerekend.
Natuurlijk speelt belangenverstrengeling rond die CITO een grote rol alsook geld en prestige. Maar dat een kind daarvan de dupe zou worden en bijvoorbeeld alleen aangenomen zou worden op het VMBO op basis van de uitslag terwijl hij best zeg VWO aan zou kunnen vind ik te bizar voor woorden. Schandalig. Het schooladvies zou zonder uitzondering veel zwaarder moeten wegen. Of desnoods hertoetsen op een andere manier. Want als de gebruikte lesmethoden en/of toetsmethoden op de een of andere manier geen aansluiting hebben bij je kind zegt dat niets over zijn cognitieve kwaliteiten.
Ik ben me pas sinds kort aan het verdiepen in de les- en toetsmethodes en eerlijk gezegd vind ik het draken van methodes. Zelfs ik had moeite met de lesmethode begrijpend lezen en rekenen. En sommige CITO vragen slaan echt nergens op; of ze zijn onduidelijk of dubbelzinnig. Ik ben ook hb, heb geen ADHD en ben bijzonder goed in alles wat met taal te maken (ik ben een taaldenker; geen beelddenker) heeft maar ook ik zou met dit alles grote moeite hebben. Die teksten en vragen begrijpend lezen zijn om te huilen. De rekenmethodes zijn ook idioot. Verhoudingstabellen?? Om over langdradige strategieen maar te zwijgen...
Ik heb zoonlief wat dingen uitgelegd aan de hand van hoe ik eea vroeger heb geleerd en dat pikte hij meteen op. Veel sneller, kortere strategieen. Minder gelikt en fancy maar wel to the point.
Gelukkig zijn de lesmethodes op het vo anders dan op de basisschool en denk ik dat zoonlief daar veel meer mee kan. Dat blijkt ook uit de verhalen van andere (zorgen)kinderen die net op het vo zitten en ongeveer dezelfde problemen hadden op de basisschool en met de CITO. Opeens valt het kwartje. Ja, ook zij moeten wennen aan het plannen, het huiswerk maken, de wisseling van docenten, de lange dagen en de massaliteit maar het leren/de lesstof/methodes vinden ze veel interessanter, leuker en makkelijker. Daar gaat het om en wat dat betreft voorzie ik geen al te grote problemen.
Kortom, probeer er met wat extra hulp en begeleiding zoveel mogelijk uit te halen en mik zeker niet te laag. Cognitieve uitdaging is de beste motivatie als je kind meer wilt en meer kan. Al die andere problematieken kunnen desnoods aangepakt worden. Nu en/of straks. Maar dan moet jij als ouder, je kind en de school wel bereid zijn om er veel tijd en energie in te steken. En dan nog biedt het geen garanties. Maar dat geldt voor iedereen. Niemand kan in de toekomst kijken; het is gewoon "go with the flow" en maar zien hoe eea zich ontwikkelt. Niet geschoten is echter altijd mis en een goede voorbereiding is en blijft het halve werk
Ik ben trouwens wel heel benieuwd hoe zoonlief die CITO gaat maken hoor; het kan op dit moment alle kanten uitgaan...

Elisa Gemani

Elisa Gemani

10-10-2010 om 17:42

Zorgenmoeder

Zorgenmoeder, ook voordat mijn kind een "etiketje" had heb ik zoveel mogelijk hulp gezocht en gevonden voor mijn zoontje. Etiketje of niet, er is veel mogelijk. Op verwijzing van de huisarts en afhankelijk van je zorgverzekering al dan niet gedeeltelijk of zelfs geheel vergoed.
Ik heb bijvoorbeeld geen PGB en dus ook geen "rugzakje". Net pas sinds een jaar de TOG en die wordt nu ook afgeschaft. Uit de TOG betaal ik de medicatie en hulp die niet vergoed wordt.
Die RT lessen zijn op advies van school; de eerste 8 lessen vallen onder eerstelijns psychologische hulp en als er dan nog meer lessen nodig zijn moet ik die zelf betalen. Kinderfysio wordt geheel vergoed vanuit de zorgverzekering.
Ik ben altijd zelf pro-aktief geweest wat het zoeken van hulp betreft. Binnen mijn (beperkte) mogelijkheden en budget (ik heb al meer dan 10 jaar lang een inkomen op bijstandsniveau). Wat school betreft heb ik er altijd zelf bovenop moeten zitten en er achteraan blijven rennen en dat zal ik nog minstens 6 jaar moeten blijven doen; daarover maak ik me geen illusies.
Een "etiketje" maakt het soms makkelijker en handiger om de weg te vinden in hulpverleningswereld. Maar dan nog komen de dingen je niet aanwaaien en moet je als ouder zelf blijven knokken voor extra ondersteuning.
Ik denk wel dat we het getroffen hebben met deze basisschool alsook met de toekomstige middelbare school maar nogmaals, als ik er niet zo bovenop zou zitten zou er weinig gebeuren en ten goede veranderen.
Van de maatschappij hoef je weinig te verwachten; dat vind ik ook terecht. Mijn kind zal moeten leren zich aan te passen en zich te handhaven in deze maatschappij; niet andersom.
Er zijn helaas genoeg redenen waarom een kind kan uitvallen op school; zorgenkind of niet. Of en in hoeverre er daarvoor hulp beschikbaar is hangt af van een heleboel factoren alsook van de intentie en de mogelijkheden van een school. Als een school met de handen in het haar zit of domweg weigert mee te werken dan zal je andere wegen moeten gaan bewandelen.
Het is en blijft wikken en wegen, passen en meten en tja, zorgenmoeder ben je en blijf je. Helaas. Het is een zware, stressvolle, fulltime job zonder tijd voor jezelf...
Je zegt dat je geen zorgenkind hebt maar zorgenmoeder bent? Ik versta onder zorgenkind ieder kind dat extra zorg, hulp en begeleiding nodig heeft; ongeacht "etiketje", diagnose en/of handicap. Misschien kan men je hier op het forum verder helpen?

Bikkel

Bikkel

10-10-2010 om 18:29

Pippin

Ik denk dat inderdaad ervaring met een kind op het vo je wel duidelijker maakt waar het om draait bij de aanname op het vo en waar knelpunten (kunnen0 zitten aan het begin van de studie op het vo. Ook al mopperde ik in het begin best wel op dochter, ik ben er nu wel blij om. Het is leerzaam.
Daarom ben ik ook alert(er) op bepaalde dingen en ben ik bezig zoon voor te bereiden op het vo. Maar dat geldt ook voor zijn tweelingzus (onze nadh'er die binnenkort getest gaat worden op dyslexie en specifiek op dysorthografie, de olijke tweeling!).
Zoon probeer ik inderdaad alles zoveel mogelijk zelfstandig te laten doen. Hij heeft gisteren zijn logeertas zelf ingepakt. Hij had zelfs een schone onderbroek en sokken ingepakt (maar was de handdoek vergeten, ach ja...) Huiswerk doet hij zonder morren, soms wat te gehaast maar niets menselijks is mijn zoon vreemd ) Ik voorzie daarom wel de bekende roblemen bij hem op het VO maar wel rooskleuriger dan ooit.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.