Het forum van Ouders.nl is een online community waar iedereen respectvol met elkaar omgaat. Het forum is er voor ouders met vragen over opvoeding, ouderschap, ontwikkeling, gezondheid, school en alle andere dingen die je als ouder tegenkomt in het leven.
11-07-2010 om 18:32
zoon is nogal gevoelig voor tandpasta. Het is hem snel te heet, hij noemt het te 'zuur'. Anderzijds kun je hem een limoen geven die eet tie helemaal op, althans hij zuigt hem leeg. Heeft dit nu ook te maken met sensorische integratie, herkennen anderen dit?
11-07-2010 om 19:39
Ja,ik herken dat wel,mijn dochter gruwt van de enorme smaaksensatie van een goeie aardbei,of stukjes in worst.
Bastet
12-07-2010 om 09:01
Ja, maar ook
Wat mij bijv opvalt is dat zoon soms erg goed waarneemt. Hij leest bijv graag in bad, moet zich soms van mij eerst wassen eer hij gaat lezen. En klaagt dan altijd dat zijn handen nat worden, en dat lang blijven zodat hij niet kan lezen.(want dan moet hij het boek vasthouden) Ik vond het nogal onzin en gaf meestal aan dat zijn handen maar eventjes nat zijn. Totdat ik me ging realiseren dat handen eigenlijk tóch wel nat blijven een hele poos, ook al droog je ze af. Alleen zijn ze dan dermate nat dat iemand anders het niet eens voelt, denk ik. Ik denk echt dat hij last heeft van dat ´kleine beetje nat´. (en van een zeer ongeduldig temperament)
Ik krijg hem ook nauwelijks een (buiten) zwembad in, want het is hem allemaal veel te koud. Heel apart. Als hij aan het spelen in de sneeuw is dan vergeet hij alles en kan uren doorgaan, klaagt dan ook niet over kou. Maar het is ook een stuk motivatie, als hij iets leuk vindt dan heeft hij een enorm uithoudingsvermogen, dit is enorm tegenstrijdig aan zijn normale uithoudingsvermogen als zaken niet zo boeien.
12-07-2010 om 10:40
Jawel
Jawel, ik herken het. Alleen heeft mijn zoon (8) gelukkig geen tandpastaprobleem (hoewel, hij snoept ervan). Muntsmaak heeft natuurlijk wel een hele andere mondervaring dan een limoen. Misschien kan je wat uitproberen in de tandpastasmaken, ik zag laatst bijvoorbeeld tandpasta met bubblegumsmaak (yek).
Onze zoon houdt juist van nogal sterke smaken. Reuze lollig, hij vr%%t dus alles tegenwoordig. Bestelt ie geen kindermenu, maar een lamsrack bijvoorbeeld. Of vis met rode peper en limoen, moet je die obers zien kijken.