Zorgenkinderen Zorgenkinderen

Zorgenkinderen

Lees ook op
koentje

koentje

23-06-2011 om 09:56

Sociaal handiger worden; neem een hond

Sinds kort hebben wij een hondje. Zoonlief/sociaal wat onhandig met zijn ADHD/NLD staat er ongemakkelijk bij als ons hondje snuffelt aan een andere. En dan met name omdat er dan een ander 'groot'mens dichtbij staat. Hij ontwijkt blikken en wilt eigenlijk zo snel mogelijk weg.

Dus ik heb het even uitgebreid uitgelegd. "Koen, als onze pup snuffelt aan een andere hond is het heel gebruikelijk dat je even een praatje maakt met de andere honden eigenaar. Als je wilt kun je iets vragen over de hond of iets over die van ons zeggen. Bijv. over wat voor hond iemand heeft, of zo. Maar je moet niet alleen maar weg willen lopen en pup meetrekken. Voor pup is het ook goed dat hij speelt en snuffelt met andere hondjes.'
Oh.... Maar MOET dat dan, mam, een praatje maken?'
"Nee, schat, als je echt geen zin hebt om te praten hoeft dat niet perse, maar het is wel handig als je die ander dan even aankijkt en glimlacht. Als iemand je aardig lijkt en/ of je bent nieuwsgierig naar iets over de hond, dan mag je een praatje maken. Maar het is niet zo aardig om de hond snel mee te trekken en net te doen of je die andere hondeneigenaar niet ziet'

Gisteren zag ik hem aan komen lopen met hondje. En hij stond stil, te kletsen met een mevrouw met ook een hondje. Enthousiast kwam hij thuis:'Mam ik heb een praatje gemaakt met die mevrouw, en ik ben zelf begonnen! Ik heb gevraagd wat voor honden dat waren! En weet je wat het was mama?..."

Leuk he! Echt genieten van zo'n kind. En goed eigenlijk, voor je sociale contacten; een hondje hebben.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
T&T

T&T

23-06-2011 om 10:58

Leuk!

Mijn "dappere dodo", sociale praatjes vindt ze ook totaal onnodig komt ook los MET hond... erg grappig om te zien. Ze zal niet zo snel zelf beginnen met praten, maar omdat anderen op de hond af komen (model groot en zeer knuffelbaar) en haar dan ook geregeld aanspreken, heeft ze wel ontdekt dat ze antwoord kan geven, zomaar aan een vreemde! Ze vertelt ook graag over haar hondje. Vooral op de camping heeft dat het gewenste effect; andere kinderen komen op de hond af "aaah wat een schatje, mag ik hem aaien?" en meiske vertelt over haar hond, das al een goed begin
groetjes, Tess

Relithe

Relithe

23-06-2011 om 14:16

Leuk maar...

Verwacht niet dat iedereen een praatje met je zoon gaat maken. Wij hebben ook een hond en ik kom vaak genoeg mensen tegen die hun hond meesleuren of niks zeggen als je een praatje wil maken En daarbij, je vindt zelf toch niet alle bazen aardig wiens hond jou hond aardig vindt?
Bij mijn kinderen werkt het trouwens voor geen meter, wandelen met de hond, ze zijn er niet socialer van geworden..

dihanne

dihanne

23-06-2011 om 16:47

Hier ook sociale vooruitgang!

Tsja, dit zal ook weer bij ieder kind anders zijn, maar ik merk bij onze Aspergerdochter ook duidelijk sociale vooruitgang sinds ze een hondje heeft.

Inderdaad: laagdrempelig oefenen met een praatje met andere hondenmensen en kinderen.

En het scoort ook goed bij de kinderen in de buurt: een eigen hond hebben. Er komen geregeld vriendinnetjes die met haar het hondje uit willen laten enzo.

Ze heeft ook drie cursussen met de hond gedaan (kind&hond, doggydance en sport&spel), dus op die manier ongemerkt meer sociale vaardigheden opgebouwd. De juffrouw van de hondenschool is dol op onze dochter, dus dat is voor haar een heel leuk contact geworden.

Ik vind dochters stemming ook verbeterd sinds het hondje er is, maar ja, je weet nooit waar dat van komt.

Dus: ik zie veel positieve kanten aan het hebben van een hond (naast alle tijd, geld, aandacht en geregel dat zo'n beestje ook kost!).

groetjes
Dihanne

Ja! ook een pdd- meisje van 12 jaar met hond

Echt geweldig, ze deed niets meer; niet naar buiten, niet naar school, kwam niet uit bed. Nu moet het hondje uit, dus ja, dan moet je naar buiten. Haar klasgenootjes hebben hem ook mogen zien, dus is ze zelfs op het schoolplein geweest! En je moet natuurlijk ook uitleggen wat voor ras het is en hoe hij heet aan wildvreemden..Kan het iedereen aanraden

Petr@

Petr@

24-06-2011 om 18:53

Deze week

las ik een artikel op Scientias.nl dat goed aansluit bij deze discussie:
http://www.scientias.nl/hond-vermindert-stress-bij-kinderen-met-autisme/18329

toja

toja

24-06-2011 om 21:43

Helaas

geen hond hier, want man is zwaar allergisch voor honden. Voor zoon zou het ook wel wat zijn, het zou vast ook helpen tegen zijn angsten voor honden.
Leuk om te lezen dat het jullie kinderen helpt.

Toja

vrienden van ons hebben een Labradoedel. Deze is juist geschikt als iemand allergisch is. Man van vriendenstel is allergisch, maar deze hond kan hij prima verdragen. Misschien iets om eens te proberen (naar fokker gaan en kijken of man reactie krijgt). Er schijnt nog een hondenras te zijn dat geen allergische reactie oproept, daar weet ik echter de naam niet van.

groetjes van Purk

koentje

koentje

26-06-2011 om 15:35

Toya, hypoallergene vacht

Wij hebben ook jarenlang geen gehoor gegeven aan de wens van zoon 'een hond' Dit omdat man allergisch is. Totdat iemand ons tipte dat er honden met hypoallergene vacht zijn. Deze vachten verliezen vaak geen tot weinig haar (bijkomend voordeel) waardoor er ook weinig tot geen huidschilfers door de lucht zweven: en dat wekt meestal de allergische reactie op.
Wij zijn buiten mede weten van zoon op zoek gegeaan en hebben bij een fokker met zulke honden gevraagd of we langs mochten komen om te kijken opf man een allergische reactie zou hebben. Dat had hij niet. Toen deze fokker enkele mamanden later een nestje ging maken konden wij er ook een krijgen.... nou ja, kopen. Voordeel was dat ze ons al kenden: een beetje serieuze fokker is namelijk wel kritisch t.a.v. de nieuwe eigenaren.

Labradoodles zijn speciaal gefokt met een hypoallergene vacht. Ze hebben namelijk een hele populaire hond (labrador) met de minder populaire poedel gekruisd; op een bepaalde manier zodat er iets uitkwam wat op een labrador lijkt en wat een hypoallergene vacht heeft.
Want er zijn dus ook veel haonden die een hypoallergene vacht van nature hebben. Google er maar eens op!
Wij hebben dus een Irisch soft coated wheaten terrier!

koentje

koentje

26-06-2011 om 15:37

Tekst internet

Wat zijn hypoallergene honden?
Een hypoallergene hond kan een geweldige oplossing zijn voor hondenliefhebbers met een allergie. Bepaalde hondenrassen veroorzaken minder snel een allergie dan andere. Ze verliezen weinig tot geen haar in vergelijking met andere honden. Maar een klein aantal van de allergische mensen zijn allergisch voor hondenspeeksel. Helaas zijn er nog geen rassen met hypoallergeen speeksel.
Mensen met een zware allergie kunnen vaak zelfs geen hypoallergene hond verdragen. Als je allergisch bent maar van honden houdt, probeer dan eens wat tijd door te brengen met een hypoallergene hond. Zo weet je op voorhand zeker dat je geen allergische reactie zult krijgen.

Hypoallergene honden
De volgende hondenrassen wekken vaak geen allergieën op:
- Basenji
- Bedlingtonterriër
- Bichon frisé
- Chinese gekuifde naakthond
- Coton de Tuléar
-Franse waterhond ofwel de Barbet
- Havanezer
- Ierse waterspaniël
- Kerry Blue-terriër
- Maltezer
- Poedel
- Portugese waterhond
- Puli
- Schnauzer
- Shih Tzu
- Ierse softcoated wheaten terriër
- Mexicaanse naakthond
- Yorkshireterriër

Hybride honden en gemengde rassen
Hybride honden zijn het resultaat van gecontroleerde kweek. Rassen als labradoodles en goldendoodles zijn bijvoorbeeld kruisingen met poedels. Honden die gemengd werden met bekende hypoallergene rassen veroorzaken vaak minder allergieën, maar het nadeel is dat je dit niet zeker kunt weten. Ook hier geldt dat je best wat tijd doorbrengt met zo’n hond vooraleer er zelf een aan te schaffen.

Je allergie onder controle houden
Afhankelijk van hoe zwaar je allergie is, kan je nog altijd goed samenleven met een hond. De sleutel tot succes is de hoeveelheid haren in je huis proberen te beperken. Stofzuig je tapijt regelmatig en was je gordijnen vaak. Gebruik een luchtzuiveraar. Praat eens met een arts over immunotherapie.

Rembrand

Rembrand

26-06-2011 om 21:44

Of golden doodle

Mijn schoonzus en zwager hebben een Golden doodle. Daar geld hetzelfde voor als voor de labra doodle. Ze zijn alleen een stuk goedkoper
M.

Sera

Sera

26-06-2011 om 22:44

Of gewoon een poedel

Je kan natuurlijk ook gewoon een poedel nemen. Bij een labradoodle/goldendoodle is het niet van te voren 100% zeker dat de pups ook de vachtstructuur van de poedel hebben. Kan je natuurlijk wel zien als de pup er al is.
Poedels zijn ook echt leuke honden. Ze hebben hun imago niet me alleen. Vroeger vond ik ze er altijd zo raar uitzien maar nu besef ik dat mensen de vacht van de poedels gewoon raar knippen. Een poedel waarvan de vacht gewoon mag groeien ziet er juist heel leuk en knuffelig uit. Bovendien schijnen het over het algemeen zeer intelligente honden te zijn dus dat is ook leuk. En je hebt ze in allerlei formaten!

*bella*

*bella*

27-06-2011 om 10:26

Ja, poedels zijn leuk

Maar ik mis de bouvier in het overzicht. Echt een super hond! Weet niet waarom 'ie er niet bij staat, maar haart ook nauwelijks.

Puck

Puck

27-06-2011 om 11:56

*bella*

Ik denk dat ik wel weet waarom een boef niet in het rijtje staat: de bouviers die ik ken zitten toch meestal dik in de huidschilfers.

de Briard ? Ook hele leuke honden, zeker voor kinderen.

nancy

nancy

28-06-2011 om 11:02

Jawel!

Ik ben het helemaaaal met de stelling eens...mits men maar niet gaat denken dat een hondje even alle sociale problemen van kindlief op kan lossen. Begin er pas aan als je zelf als ouders "hondenmensen" ben en zelf bereid bent de hond op te voeden en uit te laten als het nieuwe er voor de kids vanaf is. Onze kinderen zijn opgegroeid met honden en pas op later leeftijd moesten ze gaan meedraaien in de "verzorging"
Wij zijn dol op American Staffordshire Terriers, ondanks hun "stoere" imago zijn het perfecte honden voor kinderen. Enige nadeel is dat ze nogal zwaar en lomp kunnen zijn dus voor de kids onze hond uit mochten laten moesten ze hem wel aan de leiband kunnen houden. Sinds enkele jaren hebben we er een Jack Russeltje bij, en ons zoontje (10 jaar, ASS) vind het heerlijk om daarmee rond te crossen. En ja hij maakt inderdaad wel eens een praatje op deze manier, maar helaas is hij niet verantwoordelijk genoeg om de hond uit te kunnen/mogen laten buiten ons zichtsveld. Ik oefen al geruime tijd maar hij blijft de leiband op de langste stand laten gaan, waardoor ons hondje door mensen hun tuinen banjert (wat ik dus niet wil hebben) tegen mensen opspringt, of zelfs in gevaar komt door de hond te dicht bij rijdende auto's te laten komen.
Maar ook thuis heeft het een positieve invloed vind ik, mits je als ouders wel streng toezicht houd op hoe de kinderen omgaan met de hond des huizes.
Groetjes
Nanske

Nancy

Nancy

28-06-2011 om 19:43

Nancy / nanske

Hallo nancy, nanske

Zou je het erg vinden om een andere nick te nemen bv gewoon nanske zoals je ook ondertekent. Dit is namelijk een beetje verwarrend, zoals je misschien hebt gezien bezoek ik dit forum ook regelmatig (en al jaren), zie de draad hierboven over premature tweelingen onder deze naam en dan halen mensen ons anders door elkaar (er zijn er vast veel meer hoor op het forum maar hier bij zorgenkinderen is het lastiger), als jij nou post onder Nanske dan doe ik dat onder nancy. Ik hoop
dat je dit niet erg vindt....
Groetjes,
nancy

toja

toja

29-06-2011 om 10:29

Bedankt

Voor alle info. Zal eens gaan rondneuzen op internet. Al denk ik nog steeds niet dat man een hond wil. Er komt natuurlijk wel meer bij kijken.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

*bella*

*bella*

29-06-2011 om 11:30

Oke puck

dat wist ik niet. Nooit gezien bij de boefs die ik ken. (of zelf gehad heb)

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.