Moyodo
09-02-2010 om 14:52
Speciaal onderwijs
IK heb mijn dochter vorig eind jaar aangemeld voor speciaal onderwijs. De school waar zij naar toe zou had het eerst over januari, mocht het erg goed gaan op haar oude school, dan zouden wij nog even afwachten en in elk geval dat jaar afmaken. Oh en mijn dochter heeft MCDD en PDD NOs, zit nu in groep 2 VMBO. Zij kan het wel aan maar kan geen structuur vinden op die school, vergeet vaak boeken of thuis of in haar kluis of maakt ze helmemaal kwijt, maakt vaak geen huiswerk, leert niet en heeft een grote mond op school en thuis ook. Ze wordt geregeld de klas uit gestuurd en heeft vorige week voor het eerst gespijbeld.
Nu heb ik contact met de school voor speciaal onderwijs opgenomen en weten ze niet of zij na de vakantie wel plek hebben. Het is nu al een drama en ik vraag mij af wat er gebeurd als zij dit jaar niet haald. De leerkrachten doen er eigenlijk niet veel aan om haar te begrijpen en evtl. anders met haar om te gaan, ondanks dat zij een rugzakcoach heeft, die ook niet veel bereikt bij haar. Het werkt allemaal langs elkaar heen.
Nu hoorde ik dus vandaag dat het de bedoeling is om speciaal onderwijs af te schaffen in 2012. Dat lijkt ver weg , maar als zij wel eind dit jaar op die school kan hoe gaat dat dan in de praktijk? Volgens de ambulante begeleider willen ze dat de reguliere scholen de kinderen uit speciaal onderwijs gewoon aan kunnen, maar dat lukt nu al niet in de praktijk , dus waarom iets weer veranderen. Wij wonen in Lelystad en zij zou misschien een plek in Emmeloord kunnen krijgen, is wel een eind weg, maar beter als de laatste optie, elke ochtend naar Zwolle of Apeldoorn. Voor een kind een ramp want je houdt geen vrije tijd meer over dank zij de reistijden.
Ik zou dat ook helemaal zelf moeten regelen, geen idee waar maar ik ben dat ook nog niet van plan.IK ben benieuwd hoe ze dat willen doen, want ja, ze heeft wel schoolplicht, maar als ze niet op de juiste plek zit, waar moet ze dan heen?

Rieneke van der Graaf
09-02-2010 om 16:20
Andere vraag m.b.t. 2012
Moyodo, ik kan je geen antwoord geven, want ik zit min of meer met hetzelfde probleem.
Mijn zoon (10 jaar, groep 8, Asperger) moet volgend schooljaar naar het voortgezet onderwijs. Uit voorzorg meld ik hem ook op een gewone, reguliere school aan, maar ik hoop dat hij aangenomen wordt op het Aurum College in Lelystad (cluster 4, HAVO/ VWO). Hij is daar al wel aangemeld, maar aannemen doen ze nog niet, omdat ze niet weten hoe de uitkomst zal zijn van het wetsvoorstel m.b.t. rugzakjes en 2012. (Wordt geloof ik deze week behandeld in de 2e Kamer.) Ik had eerst van deze school begrepen dat het met ingang van komend schooljaar al zou worden ingevoerd, maar begreep vorige week via 5010.nl dat het pas 2012 is als er iets veranderd. Mijn vraag is daarom of school wel in zijn/ haar recht staat vooralsnog geen kinderen aan te nemen voor komend schooljaar? We hebben te horen gekregen dat de plaatsingsgesprekken in april zullen plaatsvinden (en dat terwijl hij voor 1 maart ingeschreven moet staan op een school.....)

Moyodo
09-02-2010 om 17:05
Geen idee
Die van mij is aangemeld op De Rede, en zover ik weet is het gewoon afwachten hoe het verder gaat.Ik heb er geen invloed meer op denk ik.De ambulante begeleider zal nog wel duidelijk maken bij de Rede dat het wel noodzakelijk is dat zij er een plek krijgt. Ik wist tot vandaag niet eens dat ze dat willen veranderen en geen kinderen meer op speciaal onderwijs aannemen.

Rieneke van der Graaf
09-02-2010 om 21:24
Wetsvoorstel
Wat ik (bij de informatie-avond op het Aurum) begrepen heb, is dat de staatsecretaris een wetsvoorstel heeft ingediend om rugzakkinderen op het regulier onderwijs te houden. Veel meer dan nu. Dat wetsvoorstel wordt deze week (ik dacht de 11e) besproken in de Tweede Kamer. En dan moet daarna de Eerste Kamer zich er nog over buigen voor het doorgaat.
Afgezien dat er straks mogelijk geen of minder speciale scholen zijn, houdt het geloof ik ook in dat het geld van de rugzakken dan ook direct naar de scholen gaat i.p.v naar ambulant begeleiders. Het zal ongetwijfeld nog wel meer inhouden, maar daar weet ik verder niets van af.
Het Aurum heeft bij de informatie-avond afgelopen november gezegd dat ze hierdoor niet weten of en zo ja hoeveel kinderen ze komend schooljaar kunnen aannemen. Ook weten ze nog niet (in elk geval toen) hoe het volgend schooljaar met de huisvesting zit, want op dat moment konden er geen extra klassen bij.
Bij Fornhese (GGZ Almere) kreeg ik ca. oktober/ november 2009 te horen dat het Nautilus College in Almere (VMBO) ook bezig is een HAVO/VWO afdeling op te zetten. Bij navraag bij Eduvier en Nautilus kreeg ik te horen dat die plannen voorlopig in de ijskast zijn gezet, omdat ze eerst willen weten waar ze straks aan toe zijn.
Ik heb via www.50tien.nl contact gehad met de CG-raad/ Ouders en Rugzakinformatielijn, en van hen kreeg ik te horen dat het Aurum voorbarig is met het nog niet aannemen van nieuwe leerlingen. Ik heb mailcontact met ze gehad, en hun mailtje terug was: [quote]Ik heb contact opgenomen met de beleidsmedewerker van de landelijke vereniging van cluster 4 scholen, Mevrouw van Helvoirt van de WEC-raad. Zij bevestigde dat de school vooruit loopt op de ontwikkelingen. "Als de plannen doorgaan worden er inderdaad forse bezuinigingen aangekondigd en dat betekent dat op termijn er een maximum zit aan het aantal te plaatsen leerlingen. Het aangaan van allerlei verplichtingen leidt dan voor de school tot forse problemen. Op dit moment is er nog steeds sprake van de bestaande wetgeving en hebben ouders met een indicatie dus recht op plaatsing. Juridisch gezien zullen ze dat ook kunnen afdwingen. Ouders kunnen dus gewoon aanmelden. Overigens is er altijd een onzekerheidsfactor: de school laat toe en soms is er ook sprake van wachtlijsten. Mag officieel niet maar gebeurt toch. Scholen zitten soms bomvol en kunnen dan niet altijd meteen plaats bieden. Het is echter nog redelijk vroeg in het schooljaar. Ik zou ouders adviseren gewoon aan te melden." De voortgang met betrekking tot Passend Onderwijs staat in week 6 (11 februari) op de agenda van de Tweede Kamer. Op de site van de WEC-raad (www.wecraad.nl) kan je de ontwikkelingen van Passend Onderwijs volgen. [/quote]

Rieneke van der Graaf
09-02-2010 om 21:38
@ fladderbeestje (aurum)
Heb jij al iets gehoord van het Aurum over de huisvesting volgend jaar? Is daar al iets van bekend?
Ik heb begin januari van de orthopedagoge van het Aurum te horen gekregen dat ze in april gaan beginnen met de plaatsingsgesprekken. Heb je daar misschien tips voor? Wat kan ik beter wel/ niet zeggen dan? Ik hoop echt dat zoon daar geplaatst kan worden. Zijn juf en zijn begeleidster van Gewoon Anders hebben die mening ook.

Moyodo
10-02-2010 om 09:18
Weet niets
IK weet in principe niets, alleen wat de ambulante begeleider mij gisteren vertelde en daar ben ik al van geschrokken. Dus hij zei dat alles even op een laag pitje gezet is, omdat ze niet weten hoe het verder gaat. Ik vind dat belachelijk, eerst vraag je bij het REC een cluster 4 aan , dan heb je die en krijg je nog geen plek, en als er straks wel plek is dan is het nog maar afwachten of zij boven aan de lijst staat en zo ja hoe lang zij op speciaal onderwijs kan blijven. Leuk als je htuis ook al genoeg problemen hebt zonder het schoolgebeuren erbij.Wer een lichtpuntje minder.
Laat ze mij gelijk maar aan de anti depressiva doen.....

Wenli
10-02-2010 om 21:08
Petitie tegen bezuinigingen
Op de site van de SP staat een petitie die je kunt ondertekenen als je tegen de bezuinigingsplannen bent. Morgen wordt dit trouwens ook in de Tweede Kamer besproken.
En haast komisch als het niet zo tragisch was; Dijksma (de bedenkster) noemt haar plannen: "Passend onderwijs"...ZUCHT!!!!

Rieneke van der Graaf
11-02-2010 om 09:39
Contact gehad met aurum
Ik heb gisteravond een mailtje gestuurd naar de psycholoog van het Aurum omdat ik wat moest vragen m.b.t. het dossier van mijn zoon. Ik heb toen ook gevraagd "Inmiddels heb ik begrepen dat de evt. invoering in 2012 zal zijn. Betekent dit dat jullie gewoon leerlingen kunnen aannemen voor komend schooljaar, er van uitgaand dat de huisvesting ed geen problemen oplevert?" Inmiddels heb ik antwoord terug: "Het klopt dat een eventuele invoering in 2012 zal ingaan. Het kan gaan betekenen dat wij terugmoeten in leerlingen aantal, en dat kan niet van de ene op de andere dag plaatsvinden. Dit moet geleidelijk gebeuren, vandaar dat er op korte termijn al maatregelen moeten worden genomen. Buiten dit, hebben wij binnen de school een beperkt aantal plekken beschikbaar volgend schooljaar. We kunnen naar verwachting wel leerlingen aannemen voor het volgende schooljaar, maar zijn daarin beperkt. Het blijft dus onzeker of een aanmelding ook daadwerkelijk een plaatsing zal worden. Zodra er meer duidelijk is met betrekking tot plaatsing voor volgend schooljaar, zal ik u hiervan op de hoogte stellen."
Het lijkt mij dus dat als je al op een speciale school zit, je die school kunt afmaken. Je moet er alleen nog op zien te komen......
Je hebt het er over dat je dochter mogelijk naar Emmeloord gaat, en dat je dat een eind weg vindt. Almere
heeft ook cluster-4 scholen. Misschien vind je die beter qua afstand? In Almere is dat Nautilus (VMBO) en Aquarius (VMBO). Ook Lelystad heeft 1 of meerdere cluster-4 scholen op VMBO-niveau. (www.eduvier.nl)
Verder weet ik dat het Nautilus College (Almere) bezig is/ was met het opzetten van een HAVO/ VWO-afdeling. (Dat heb ik gehoord bij Fornhese (GGZ) Almere.) ik heb daar contact mee gehad, en ze hebben bevestigd daar idd mee bezig te zijn. De plannen zijn vervolgens in de ijskast gezet vanwege het 2012 verhaal, maar in het mailtje dat ik vandaag van het Aurum kreeg, staat dat er "ontwikkelingen in Almere zijn op het gebied van onderwijsvoorzieningen, waar hopelijk binnen een maand duidelijkheid over komt". Dus wie weet, krijgt Almere toch een HAVO/ VWO-afdeling, en kan zoon daar terecht. (Moet het wel komend schooljaar gaan beginnen....)
Vandaag is de behandeling van het wetsvoorstel Passend Onderwijs 2012. Laten we met z'n allen gaan duimen dat het voorstel er niet door komt.

Moyodo
11-02-2010 om 10:08
Wachtlijst
IK heb via het REC begrepen dat Almere al een behoorlijke wachtlijst heeft en is denk ik ook niet veel dichter bij dan Emmeloord. Wat mij zo stoort is dat nu kinderen totaal niet weten waar ze aan toe zijn en de ouders ook natuurlijk. En ik heb het wetsvoorstel gelezen, zal voor mijn dochter niet gunstig zijn, want dan gaat het geld voor de zorg naar de school en hoe meer zorg hoe meer geld ze krijgen. Wie controleerd dat en in hoeverre kan ik mijn inbreng geven? Geen idee. Ben bnag dat de reguliere school er alles aan zal doen zo'n leerling te houden want komt toch extra geld binnen dan.
Als zij bij een speciale school niet op komt dagen 's morgens dan wordt je gelijk gebeld want je hebt dan een leerkracht waar zij de hele dag in de kas zit en die ziet ook gelijk dat zij er niet is. Reguliere school bellen ze pas na uren als alle lijsten nagekeken zijn. Zij krijgt op een reguliere school wel huiswerk op en bij speciaal weinig tot geen, want dat doen ze daar. Boeken blijven ook daar en ze hebben een vaste plek dus regelmaat staat voorop op De Rede.
Dat is op een reguliere school haast niet te realiseren en ook de kleineere klassen niet. Ze zit nu in een van de drukste klassen met de meest vervelende kinderen, terwijl zij autistisch is en juist opgefokt raakt van de drukte en dan lekker mee doet en ook de helft niet hoort wat er aan les gegeven wordt.
IK snap dus niet wat zij op die school doet. Rugzakcoach geeft volgens haar alleen maar kritiek terwijl zij juist van positieve aanpak opbloeit en dat veel motiverender werkt. Ze hebben gewoon de specifieke kennis niet over dezxe stoornissen, wij als ouder zijn na 1,5 jaar nog volop bezig om te leren er op de juiste manier mee om te gaan en hun willen dat in een grote klas zomaar even doen?

ponpon
11-02-2010 om 13:31
O "
ben hier nogal wat van geschrokken.
Mijn zoontje is nu 11 en gaat naar een cluster 4 basis school. Ik mag toch hopen dat hij straks naar een cluster 4 middelbaar onderwijs kan.
Ik moet er niet aan denken wat een ellende er komt als hij naar een gewone school gaat. Rugzakje of geen rugzakje. De scholen zijn hier zo groot. En dan heb ik het nog niet over het probleem van het pesten en de drugs dealertjes die buiten het hek staan !
Nee , graag een veilige omgeving voor onze autist !

marie
11-02-2010 om 14:01
Lwoo?
Hallo Moyodo,
Je schrijft niet welk nivo je dochter heeft op het VMBO (of ik heb er overheen gelezen). Maar als het BB of KB is kan je dochter wellicht ook in aanmerking komen voor LWOO (leerwegondersteunend onderwijs).
LWOO-klassen zijn vaak veel kleiner (meestal max. 15 leerlingen) en er is een duidelijke structuur.
Op de school waar onze dochter straks waarschijnlijk naar toe gaat (zij gaat VMBO-BB met LWOO doen)hebben ze dus kleine klassen en blijven de leerlingen in de klas. De leerkrachten komen dus naar de klassen toe. Ook blijven de boeken op school en wordt huiswerk dus op school gemaakt.
Wellicht hebben ze ook zoiets op de school waar je dochter nu op zit? Desnoods als overbrugging tot ze naar wat anders kan?
Succes

Moyodo
11-02-2010 om 14:21
Groep 2
Ze zit nu in groep twee en LWOO komt zij niet voor in aanmerking, volgens hun had dat met IQ te maken als ik mij niet vergis.Haar IQ was daar te hoog voor. Ze hebben wel een op de rails programma, dan moeten ze naar een aparte kas als het in de normale klas niet gaat maar dat is altijdmaar tijdelijk. Verder hebben hun daar geen speciale voorzieningen van kleine klassen en boeken op school laten, ja in de kluis maar heeft zij huiswerk en is zij de boeken op school vergeten dat zit je weer me dat probleem. Volgens mij zit zij in de BB.

Tineke
11-02-2010 om 16:49
Ponpon
Ponpon: "En dan heb ik het nog niet over het probleem van het pesten en de drugs dealertjes die buiten het hek staan ! Nee , graag een veilige omgeving voor onze autist !"
Ik moet zeggen dat het een weinig met het ander te maken heeft. Geen enkele ouder wil dat z'n kind gepest wordt en dat er drugsdealers de kinderen opwachten. Dat is niet veilig. Voor geen enkel kind. Heeft helemaal niks met autisme te maken. En ook nog eens: het heeft helemaal niks met regulier onderwijs te maken. Ik ken toevallig een Ren4 VO-school waar drugs een groot probleem is. Daar wil ik mijn autistische zoon echt niet hebben. Dan honderdduizend maal liever naar regulier, met aanpassingen die nodig zijn. Ik teken vóór passend onderwijs.

Wenli
11-02-2010 om 21:30
Passend onderwijs
Ik denk dat iedere ouder tekend voor passend onderwijs. Of dat nu regulier of speciaal is, met of zonder rugzakje; onderwijs wat bij je kind past, waar je kind zich kan ontwikkelen, zich veilig voelt en waar men rekening houdt met de mogelijkheden van je kind.
De term "passend onderwijs" die staatssecretaris Dijksma zo mooi bezigt, is jammer genoeg niks anders dan een ordinaire bezuinigingsmaatregel.
Iets wat de staat bijna 2 miljard euro moet gaan opleveren kan toch niet tegelijkertijd ook nog ervoor zorgen dat het beter wordt voor onze kinderen?

Moyodo
11-02-2010 om 23:07
Begeleiding
Die van mij zit nu op regulier onderwijs en de kans is groot zoals het er nu uitziet dat zij in groep 2 blijft zitten, wat volgens de schoolgeen optie is.
Zij was in groep 2 geplaatst, dsu zij had 4 onvoldoendes, maar op speciaal onderwijs was ook geen plek en we wilden met rugzak, dus met begeleiding kijken of het beter wordt.
Tot nu toe gaat zij hard achteruit, zij kan het wat betreft IQ makkelijk maar zit in een van de drukste klassen.
Vraag mij niet waarom. Ze wordt steeds uit de klas gestuurd als ze huiswerk niet heeeft of te druk is in de klas. Daar leert zij ook niet van. De leerkrachten hebben geen idee hoe ze met haar stoornis om moeten gaan en de rugzakcoach werkt ook niet in het voordeel.
Tot nu toe had ik het idee dat ze met alle geweld willen blijven proberen, mar als schoool moet je ook toe kunnen geven dat zij daar niet past, het is irritant vooor de leerkrachten en voor haar is het alleen maar nadelig.
Omdat ze dus in het speciaal onderwijs niet weten hoe het verder gaat, zijn ze gestopt om kinderen te plaatsen en is het nog maar de vraag of zij na de zomervakantie een plek heeft. Zo niet heb ik geen idee waar zij heen moet.
Door dat zij op de reguliere school zit hebben wij thuis nog extra problemen rond het schoolgebeuren, want ik krijg steeds telefoontjes dat ik van alles moet regelen voor haar en moet controleren. Dat geeft elke dag weer knallende ruzie, omdat zij niet steeds gecontrolleerd wil worden, dus nu laat ik het.Ik zit met spanning af te wachten dat wij eindelijk eens iets te weten komen hoe het verder moet.

Tineke
12-02-2010 om 09:30
Cluster 4
Het is vreselijk moeilijk om in het algemeen iets te zeggen over speciaal onderwijs tegenover regulier. Zo wordt er hier bijvoorbeeld als voordeel genoemd dat SO kleine klassen heeft. Nou, die klassen zijn hier groter dan bij regulier. Mijn kind zit in een reguliere klas met 9 kinderen. Dat heb ik liever dan een volle klas in het SO van 14 kinderen die állemaal wat mankeren.
Toch denk ik dat clusteronderwijs voor blinde, dove en lichamelijk gehandicapte kinderen meer bestaansrecht heeft dan het onderwijs voor kinderen met gedragsproblemen. De aanpassingen die voor cluster 4 nodig zijn (rust, structuur, duidelijkheid) zijn tamelijk makkelijk te realiseren binnen regulier. Je ziet ook dat bepaalde dingen uit het cluster 4-onderwijs steeds meer gebruikelijk worden binnen regulier, denk daarbij aan het gebruik van planborden, picto's, kleurenklok, koptelefoons voor betere concentratie, etc. Omdat structuur en rust enzo voor veel kinderen heel goed zijn.
Specifieke dingen uit cluster 1,2 en 3 passen juist niet binnen regulier (gebarentaal of braille), waardoor die integratie een stuk lastiger zal zijn, of gewoon ondoenlijk.
Ook speelt kopieergedrag voor kinderen so wie so een grote rol, daarvan leren (alle!) kinderen. En dat brengt ze binnen cluster 4 niet altijd verder, integendeel, dan is het voorbeeld van gewone kinderen een stuk heilzamer.
Begrijp me goed, in de huidige situatie zijn heel veel kinderen beter af in cluster 4. En dan is het SO hun redding. Dat weet ik als geen ander.
Maar ik denk echt dat de situatie zodanig moet kunnen worden aangepast, en de opleiding van leerkrachten dusdanig verbeterd, dat alle kinderen met ASS of ADHD en verwante stoornissen, prima gedijen binnen regulier. Ik ben ervan overtuigd dat het moet kunnen én dat het uiteindelijk beter is. Maar dat redden we niet voor 2012. Eerder in 2020. En misschien blijkt het utopia, maar ik vind het wel een mooi streven om het wel te willen.

Moyodo
12-02-2010 om 10:05
Nu al veranderingen
Maar door hun plannen is er nu zoveel onzekerheid en wordt plaatsing op een laag pitje gezet, dat snap ik gewoon niet. Laat ze het eerst maar eens realiseren zonder dat het ondertussen gevolgens heeft voor de kinderen. Op een gemiidelde reguliere school zitten ca.20 kinderen in de klas, hier hebben ze de groepen 2 op moeten splitsen omdat het erg veel zijn.
In haar klas hebben ze alle drukke kinderen gestopt en ze zeuren dat zij haar gehoorapperaten moet dragen. Nou zij zegt dat het pijn aan haar oren doet omdat ze zo veel herrie hebben in die klas. Dus dan maar zonder toestellen en dan hoort zij niet wat zij moet horen en gaat maar mee doen met de rest.
En niemand kan je antwoord geven als je hun vraagt wat er gebeurd als ze niet over gaat. Alleen dat het geen optie is, maar moet ze dan maar thuis blijven? Dat mag ookniet dus waar moet ik met haar heen? REC weet het niet school weet het niet ambulante begeleider niet en leiding van de speciale school weet het niet.
Dat komt omdat te snel dingen veranderen, niet eerst ermee beginnen en als het goed werkt, dus als de reguliere leerkrachten bijgeschoold zijn of er mensen in dienst zijn die gespecialiseerd zijn, dan pas de volgende stap.Zo worden de kinderen proefkonijnen.