Zorgenkinderen Zorgenkinderen

Zorgenkinderen

Lees ook op

Speciaal onderwijs school ervaringen

hoi,
Ik ben hier nieuw.
Even een korte uitleg. Onze zoon is 4 jaar en gaat nu elke dag naar een dagbehandeling. Een soort observatie plek om er achter te komen wat hierna zijn vervolgplek zal zijn.
Zijn vervolgplek is nu bekend. Dit zal zijn SO cluster 4. Wij kunnen ons hier heel goed in vinden. En zijn erg blij dat we dit advies kregen zelfs. 
De insteek is cluster 4 internaliserend.
We zijn nu bij 1 school wezen kijken. Maar we zijn zo gezegd niet echt overtuigd door deze school. Maar er is weinig keus. Alles is vol of heeft een wachtrij behalve deze school. Deze heeft nog 6 plekken over zelfs. Wij komen uit de buurt van Gouda. 
Zijn er ouders die zoiets zelfde hebben mee gemaakt? Dat het gevoel niet meteen goed is... 
Of nog tips hebben waar we op kunnen letten bij het bezoeken van een school.
Tips voor schilen hier in omgeving zijn overigens ook harte welkom. 

Ik hoor graag reacties van jullie.
En bedabkt alvast 


Is het een idee om te wachten tot school van voorkeur plek heeft? Hij is nog niet leerplichtig. 

Sabb

Sabb

23-01-2022 om 10:36 Topicstarter

hoi Siobhan 
Bedankt voor je reactie. 
We hebben hier een begeleider voor op de observatieplek. Deze heeft ook de voorkeur uitgesproken. Alleen deze school is helaas vol tot minstens na de zomervakantie. Er staan ook al kinderen op de wachtlijst. De school waar we waren wezen kijken was een 2e keus zeg maar. En zoals ik begreep waren er verder weinig scholen hier in de buurt en als t er is dan zit het ook allemaal vol. Dit was een soort van de enigste keus met dus ook nog 6 plekken voor kinderen.
Helaas stopt de tijd zometeen op deze plek. Heel begrijpelijk! 
Maar de school waar we keken was t voor ons gevoel gewoon niet helemaal.
Vervelende situatie dit. Het is voor onze zoon ook geen optie om thuis te blijven tot de plek open komt op de "1e keus school".
Er zullen vast meer ouders zijn in deze buurt met het zelfde probleem.
Het voelt bijna of we genoodzaakt zijn om voor deze school te kiezen...
Wellicht wat meer ervaringen van andere ouders way betreft scholen in omgeveing gouda/zoetermeer/Rotterdam zou helpen. Of waar we op kunnen letten wat belangrijk is. Maar voor nu ligt ons gevoel niet echt bij deze school. Al hadden we echt meer keus gehad had deze school een nee gekregen van ons.

Waarom is het geen optie om tot de zomervakantie op die observatieplek te blijven? Zeker als zij een andere school adviseren? Ik zou toch echt proberen een plekje te krijgen op de school van je eerste keuze. Dat alle andere scholen vol zitten en deze school nog 6 plekken heeft, is ook best tekenend.

Verder heb ik wel ervaring met SO maar niet met dit type.

Geen ervaring met een kind op het SO, maar kom wel uit het onderwijs. Ik zou echt wachten tot er plek is op de school van voorkeur! Inderdaad, jullie zoon is nog niet leerplichtig en de zomervakantie is al best snel (zeker omdat er nog een voorjaars- en meivakantie én een hele rij feestdagen tussen zitten). Desnoods zou ik die maanden dus thuis overbruggen. 

Nog iets: houd er rekening mee dat als je gebruik wil maken van leerlingvervoer, je niet altijd iets te kiezen hebt. De gemeente zal je kind naar de meest dichtbijzijnde school willen sturen. Ze kunnen hier vanaf wijken als je dit goed kunt onderbouwen. Daarom zou ik je kind dus ook niet een half jaar naar de 2e keus school laten gaan.

Maar dit geldt alleen als je gebruik wil maken van leerlingvervoer. Ga je je kind zelf brengen/halen dan is dit niet van toepassing.

Sabb

Sabb

23-01-2022 om 17:39 Topicstarter

Granola schreef op 23-01-2022 om 10:39:

Waarom is het geen optie om tot de zomervakantie op die observatieplek te blijven? Zeker als zij een andere school adviseren? Ik zou toch echt proberen een plekje te krijgen op de school van je eerste keuze. Dat alle andere scholen vol zitten en deze school nog 6 plekken heeft, is ook best tekenend.

Verder heb ik wel ervaring met SO maar niet met dit type.

Hou Granola,

Ik denk het niet. Het is voor 12 weken en dan als nodig verlenging met een totaal van 9 maanden. Deze 9 maanden hebben wij volledig gebruikt. (Rond de voorjaarsvakantie) hij zou dan ook na de voorjaarsvakantie op een andere school beginnen. Morgen ga ik contact zoeken met de begeleider en vragen aan haar"wat als we nee zeggen tegen deze school?"

Sabb

Sabb

23-01-2022 om 17:54 Topicstarter

-Nienke- schreef op 23-01-2022 om 10:44:

Geen ervaring met een kind op het SO, maar kom wel uit het onderwijs. Ik zou echt wachten tot er plek is op de school van voorkeur! Inderdaad, jullie zoon is nog niet leerplichtig en de zomervakantie is al best snel (zeker omdat er nog een voorjaars- en meivakantie én een hele rij feestdagen tussen zitten). Desnoods zou ik die maanden dus thuis overbruggen.

Ik hoop niet daf dat de enige optie gaat zijn. Het is voor mijn zoontje geen optie om niet in deze structuur ed te blijven. Maar om van school naar school te gaan uiteraard al helemaal niet. De prikkels en het wijzigen van structuur heeft veel effect op hem.

En ook nog is dat de eerste keus school ook al weer een kinderen in de wachtrij hebben is er wellicht ook nog een kans dat na de zomervakantie niet eens haalbaar is. Maar day weet ik niet precies. De begeleider zei na de zomervakantie maar de wachtlijst word maar langer. Ik hoop dat we morgen wat duidelijkheid krijgen.

Sabb

Sabb

23-01-2022 om 17:55 Topicstarter

Granola schreef op 23-01-2022 om 10:59:

Nog iets: houd er rekening mee dat als je gebruik wil maken van leerlingvervoer, je niet altijd iets te kiezen hebt. De gemeente zal je kind naar de meest dichtbijzijnde school willen sturen. Ze kunnen hier vanaf wijken als je dit goed kunt onderbouwen. Daarom zou ik je kind dus ook niet een half jaar naar de 2e keus school laten gaan.

Maar dit geldt alleen als je gebruik wil maken van leerlingvervoer. Ga je je kind zelf brengen/halen dan is dit niet van toepassing.

Bedankt voor het meedenken! Voor voorlopig ga ik hem zelf halen en brengen. 

Dag Sabb

Ik heb ervaring ja. Zoon zit/zat op cluster4. Momenteel staat hij op de school ingeschreven en zit hij thuis. 
Hij zat voor zijn vierde op een medisch kinderdagverblijf. Vervolgens weer op een gewone crèche en toch weer naar een sbo school. Dat is tot in groep 3 goed gegaan. Thuis zitten, uurtje naar school en toen kwam Corona. Gekozen om hem jaar erop op cluster 4 te zetten en dat is een half jaar goed gegaan. Het wel en niet naar school kunnen door Corona en omgangsproblemen met de vader kunnen een rol hebben gespeeld. Diagnose adhd en autisme en hij krijgt medicatie. Maar dat helpt duidelijk niet voor alles. 
Ik had ook niet helemaal goed gevoel bij de keuze van deze school maar meer keus is er niet. Bovendien heb ik het zelf aangekaart omdat ik ook niet langer op sbo wilde aankijken. Ik herken direct dus dat je niet zoveel keus hebt. Ik zit in een andere regio en ik moet wellicht nu uitwijken naar een andere provincie. Dat wordt dan de derde school. Hij is nu 8.
Achteraf had ik hem op de sbo school moeten laten. Scholen hebben een zorgplicht wanneer ze leerling aannemen en dus ingeschreven staat. De beste tip die ik je kan geven is, welke school het ook gaat worden, dat ze een goed plan hebben en welke extra ondersteuning nodig is. En wat in de schoolgids voor geweldigs staat klopt soms (geheel) niet. Ik ben voor mijn gevoel verkeerd voorgelicht.
Voorbeeld: deze school zou per saldo minder kinderen per leraar hebben. Een op 12 kinderen. De juf staat alleen voor groep 3-4. Op de vorige school waren er 15 kinderen in de klas met de meester en klassenassistent. Dat is dan toch meer in mijn ogen. 
En nu is deze school handelingsverlegen en weten ze het niet meer. Maar het is wel einde van de pijplijn en de enige cluster 4. 
Dus ik zou die begeleider voorlopig aanhouden en die in combi met school die jou het meeste goed gevoel geeft kiezen. Het zou zo jammer zijn als hij ergens begint en het gaat mis en hij zit weer thuis. Dan zou ik eerder kiezen voor een school waar je het beste maatwerk voor hem bij de hand hebt mocht het even iets minder gaan. En daarom is mijn tip, vraag vooral naar wat ze voor expertise hebben en vind uit of het echt klopt (hulp binnen de school, welke mensen zijn dat?). Of wat doen jullie indien het niet goed gaat, welke opties zijn er binnen de school? Etc) 
Misschien is de school die nu ruimte heeft wel een goede keus. Er is namelijk een enorm personeelstekort op speciaal onderwijs. En dat is ook de reden dat op de school van mijn zoon de kinderen maar naar tussenvoorzieningen worden gestuurd, zodra de school het maar even niet meer ziet zitten.

ik hoop dat je hier iets mee kan. 

geen ervaring met speciaal onderwijs maar wel in situatie geweest dat kind van school veranderde. School van onze voorkeur ging op het laatst toch niet door want oude school zag kind liever naar school binnen hun gelederen gaan. Wij hadden daar geen goed gevoel over maar vroegen kind het te proberen. Die wissel was achteraf een prima wissel; met een geweldige leerkracht en binnen een school waar kinderen er toe deden. 
Goed mogelijk dat je zoon op die ene school met wat lege banken meer aandacht van leerkracht krijgt en zich daardoor thuis voelt. Overvolle klassen leiden snel tot op hun tenen lopende leerkrachten.
En succes op school wordt grotendeels bepaald door degene die het schip bestuurt; de leerkracht.

Sabb

Sabb

23-01-2022 om 19:55 Topicstarter

kleinejongen schreef op 23-01-2022 om 18:53:

Dag Sabb

Ik heb ervaring ja. Zoon zit/zat op cluster4. Momenteel staat hij op de school ingeschreven en zit hij thuis.
Hij zat voor zijn vierde op een medisch kinderdagverblijf. Vervolgens weer op een gewone crèche en toch weer naar een sbo school. Dat is tot in groep 3 goed gegaan. Thuis zitten, uurtje naar school en toen kwam Corona. Gekozen om hem jaar erop op cluster 4 te zetten en dat is een half jaar goed gegaan. Het wel en niet naar school kunnen door Corona en omgangsproblemen met de vader kunnen een rol hebben gespeeld. Diagnose adhd en autisme en hij krijgt medicatie. Maar dat helpt duidelijk niet voor alles.
Ik had ook niet helemaal goed gevoel bij de keuze van deze school maar meer keus is er niet. Bovendien heb ik het zelf aangekaart omdat ik ook niet langer op sbo wilde aankijken. Ik herken direct dus dat je niet zoveel keus hebt. Ik zit in een andere regio en ik moet wellicht nu uitwijken naar een andere provincie. Dat wordt dan de derde school. Hij is nu 8.
Achteraf had ik hem op de sbo school moeten laten. Scholen hebben een zorgplicht wanneer ze leerling aannemen en dus ingeschreven staat. De beste tip die ik je kan geven is, welke school het ook gaat worden, dat ze een goed plan hebben en welke extra ondersteuning nodig is. En wat in de schoolgids voor geweldigs staat klopt soms (geheel) niet. Ik ben voor mijn gevoel verkeerd voorgelicht.
Voorbeeld: deze school zou per saldo minder kinderen per leraar hebben. Een op 12 kinderen. De juf staat alleen voor groep 3-4. Op de vorige school waren er 15 kinderen in de klas met de meester en klassenassistent. Dat is dan toch meer in mijn ogen.
En nu is deze school handelingsverlegen en weten ze het niet meer. Maar het is wel einde van de pijplijn en de enige cluster 4.
Dus ik zou die begeleider voorlopig aanhouden en die in combi met school die jou het meeste goed gevoel geeft kiezen. Het zou zo jammer zijn als hij ergens begint en het gaat mis en hij zit weer thuis. Dan zou ik eerder kiezen voor een school waar je het beste maatwerk voor hem bij de hand hebt mocht het even iets minder gaan. En daarom is mijn tip, vraag vooral naar wat ze voor expertise hebben en vind uit of het echt klopt (hulp binnen de school, welke mensen zijn dat?). Of wat doen jullie indien het niet goed gaat, welke opties zijn er binnen de school? Etc)
Misschien is de school die nu ruimte heeft wel een goede keus. Er is namelijk een enorm personeelstekort op speciaal onderwijs. En dat is ook de reden dat op de school van mijn zoon de kinderen maar naar tussenvoorzieningen worden gestuurd, zodra de school het maar even niet meer ziet zitten.

ik hoop dat je hier iets mee kan.

Wat vervelend zeg! Nou dat is t ook je wilt niet van plek naar plek. En het zou inderdaad heel goed kunnen dat hij toch heel goed terecht komt op deze school waar ons gevoel niet echt ligt. 

De observatie plek die onze zoon nu heeft is ook op een MKDV. Echt een hele goede ervaring mee. Maar wel verwend als je kijkt naar SO in de zin van 3 juffen op een klas van ongeveer 10 kinderen. Alles word zo goed in de gaten gehouden ed. Maar dat zal jij vast ook zo ervaren hebben. 15 kids lijkt mij ook way veel. 

Het gekke is dat er op de school waar we zijn wezen kijken eigenlijk ook weinig over daadwerkelijk zorg ed gepraat werd. Meer over behalen van doelen op school gebied. Het is echt zo naar dat er zoveel tekort is! Als ik jou verhaal lees had jij ook niet veel keus. En dat is t ook nou juist. Eigenlijk ben je genoodzaakt om met iets akkoord te gaan waar je toch niet helemaal zeker van ben.  We hebben ooit ook eens een intake gehad bij een regulier onderwijs en dat voelde meteen goed. Denk ook eigenlijk dat het zo zou moeten zijn.

Als je kind niet zo lekker gaat dan kan dat ook zijn ontwikkeling in de weg staan. Daar ben ik voornamelijk ook wel bang voor. De insteek was een klas met cluster 4 internaliserend. Wegens ass en last van prikkelverwerking. Nu zou hij in een gemixte klas komen hier. Ben ik ook niet wild van om zo maar te zeggen.

Bedankt voor je ervaring! En ook veel succes! Hoop dat het snel stabiel word voor je.

Sabb schreef op 23-01-2022 om 19:55:

[..]

De insteek was een klas met cluster 4 internaliserend. Wegens ass en last van prikkelverwerking. Nu zou hij in een gemixte klas komen hier. Ben ik ook niet wild van om zo maar te zeggen.

Ik meen dat sinds een aantal jaren cluster 4 scholen niet meer kunnen zeggen dat ze 'gericht zijn op internaliserend gedrag', omdat ze alle leerlingen voor cluster 4 nu aan moeten nemen, ook de leerlingen met externaliserend gedrag. Wat dus inderdaad betekent dat leerlingen met internaliserend en externaliserend gedrag door elkaar zitten. Dat is in ieder geval hier in de regio het geval. Tot een paar jaar terug had je wel verschil tussen klassen/scholen waar kinderen geselecteerd werden op internaliserend/externaliserend gedrag.

Ow, en succes met je keuze! Lastig dat de school van je eerste keus een wachtlijst heeft en je een minder goed gevoel hebt over de tweede school. Ik hoop dat je duidelijkheid krijgt binnenkort. 

Sabb

Sabb

23-01-2022 om 21:07 Topicstarter

Taartjes schreef op 23-01-2022 om 20:14:

[..]

Ik meen dat sinds een aantal jaren cluster 4 scholen niet meer kunnen zeggen dat ze 'gericht zijn op internaliserend gedrag', omdat ze alle leerlingen voor cluster 4 nu aan moeten nemen, ook de leerlingen met externaliserend gedrag. Wat dus inderdaad betekent dat leerlingen met internaliserend en externaliserend gedrag door elkaar zitten. Dat is in ieder geval hier in de regio het geval. Tot een paar jaar terug had je wel verschil tussen klassen/scholen waar kinderen geselecteerd werden op internaliserend/externaliserend gedrag.

Ow, en succes met je keuze! Lastig dat de school van je eerste keus een wachtlijst heeft en je een minder goed gevoel hebt over de tweede school. Ik hoop dat je duidelijkheid krijgt binnenkort.

Bedankt! Wij hopen dat ook.

Ziiets hoorde ik al. School van de eerste keus neemt inderdaad ook alle kinderen aan maar splitst ze wel in klassen op dat internaliserend en externaliserend los van elkaar zijn. 

Sabb

Sabb

23-01-2022 om 23:15 Topicstarter

Flanagan schreef op 23-01-2022 om 19:41:

geen ervaring met speciaal onderwijs maar wel in situatie geweest dat kind van school veranderde. School van onze voorkeur ging op het laatst toch niet door want oude school zag kind liever naar school binnen hun gelederen gaan. Wij hadden daar geen goed gevoel over maar vroegen kind het te proberen. Die wissel was achteraf een prima wissel; met een geweldige leerkracht en binnen een school waar kinderen er toe deden.
Goed mogelijk dat je zoon op die ene school met wat lege banken meer aandacht van leerkracht krijgt en zich daardoor thuis voelt. Overvolle klassen leiden snel tot op hun tenen lopende leerkrachten.
En succes op school wordt grotendeels bepaald door degene die het schip bestuurt; de leerkracht.

Dat is zeker waar dat de leraar het verschil kan maken dat hielden we ook zeker al wel in gedachten! 

En de lege bankjes kunnen ook zeker geen kwaad. Zorgt alleen maar voor meer rust en aandacht. Daar heb je ook gelijk in!  Dat nemen we ook mee in onze uiteindelijke  beslissing.

Bedankt voor je reactie! 

Sabb

Sabb

24-01-2022 om 21:37 Topicstarter

hoi allemaal,
Bedankt voor jullie reacties gisteren. 
Wou even laten weten dat we va daag hebben aangemeld bij de 1e keus school en dat er op zijn huidige plek word gekeken/mee gedacht wat we kunnen doen voor de tijd ertussen te overbruggen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.