jootje
03-04-2011 om 21:06
Speciale school [cluster 2]
Hallo ervaring gezocht
Dochter is slechthorend gaat naar basisschool met rugzak maar loopt nu vast dat we besloten hebben haar naar een specialeschool te doen als tenminste haar cluster 2 weer word goed gekeurd nu ze het allemaal minder willen maken
Dochter van 3 heeft het zelfde alleen wisten we het bij haar meteen al dus al gauw gehoorapparaatjes
we denken om haarde jongste dan ook meteen naar die school te doen kunnen ze samen
De school is 35 kilomteren verderop dus je zit met vervoer wat je aan moet vragen (prof huizingschool enschede)
Als vriendinnetjeskrijgt daar dan wonen die ver weg
Hoe gaan dit soort dingen in de praktijk
Als je leerlingen vervoer hebt en je wil mischien 3 keer zelf brengen kun je dat dan regelen gaat dat allemaal makkelijk
Ik wil toch ook wel wat zien wat ze allemaal doen
Allemaal best wel moelijk ook om haar van school te doen vriendinnetjes enz maar ze is nu ook niet gelukkig alles is zo moeilijk
Graag ervaringen
bedankt groetjes jootje

anna van noniemen
03-04-2011 om 21:26
Tuurlijk mag je zelf brengen
maar ik zou dat niet bij de aanvraag melden, want als je het 3 keer kan, kun je het ook 5 keer, zullen ze kunnen redeneren.
wij vroegen gewoon volledig aan en soms brachten of haalden wij zoon zelf.

Wenli
03-04-2011 om 21:44
Leerlingenvervoer
Onze dochter zit op een ZMLK-school, enkele reis ongeveer 15 km en maakt ook gebruik van het leerlingen vervoer.
Natuurlijk mag je een kind zelf halen en/of brengen, je moet dit wel even doorgeven aan gemeente en/of vervoersbedrijf.
Hoe je dit doet verschilt per gemeente.
Bij ons is de officiële weg: Minimaal 1 dag van te voren log je in op de site van het vervoersmanagementbedrijf. Dit is een bedrijf wat door onze gemeente is ingehuurt om alles omtrent het leerlingenvervoer te regelen; ziekmeldingen, adreswijzigingen, klachten, ritten die uitvallen enz. Op die site geef je aan welke rit komt te vervallen en wanneer het kind weer meegaat. Dit geldt ook voor ziek -en betermeldingen, ook dit moet je een dag van te voren doorgeven (en natuurlijk kijkt niemand in het weekend of na 17.00 uur op die site...)
Dus tot zo ver de officiële manier
In de praktijk geven we gewoon van te voren aan de chauffeur door dat onze dochter niet meegaat, en bij ziek -en betermeldingen bellen we het taxibedrijf of de chauffeur op z'n gsm. Klaar....
En inderdaad, je hoeft dit niet bij je aanvraag te vermelden.

Mamarijke
04-04-2011 om 07:49
Maar
als je het standaard wil doen, zou ik het wel aangeven. Dan kan je wellicht een gedeelte van het reisgeld krijgen.
Wij hebben twee kinderen die in aanmerking komen voor leerlingenvervoer. De een gaat met de taxi, eigen bijdrage 460 euro. De andere breng/haal ik zelf, na aftrek van die 460 euro krijg ik 34 euro per schoolmaand vergoed.

jootje
04-04-2011 om 14:57
Vriendinnetjes op specialeschool
En hoe gaat het met het maken van vriendinnetjes en spelen als je zo ver van school woont
bedankt voor de reacties

Anneque
04-04-2011 om 16:49
Ook een kind op cluster 2
Als je je kind structureel een aantal dagen wil brengen, moet je dat idd bij de aanvraag vermelden. Maar incidentele veranderingen geef ik gewoon aan de chauffeur door.
Wb vriendjes: dat is idd lastig. Mijn zoon heeft nog een vriendje uit de peuterbehandelgroep, daar spreekt hij af en toe mee af. Maar verder komen speelafspraakjes nauwelijks voor. Misschien verschilt het per regio, maar hier wonen de kinderen ook erg ver uit elkaar. Wel heeft hij af en toe een kinderfeestje, en hij speelt met kinderen uit de straat. Het gebrek aan speelafspraakjes vind ik een groot nadeel van speciaal onderwijs (moet wel zeggen dat het ook wel veel energie zou kosten na zo'n lange dag). Maar verder ben ik héél erg te spreken over het onderwijs.

Nancy
04-04-2011 om 18:46
Hier cluster 3
Mijn dochter zit op een cluster 3 school (langdurig lichamelijk ziek) Omdat we dichtbij wonen haal en breng ik haar iedere dag zelf naar school. Verder is het idd met vriendjes / vriendinnetjes lastig. Er is 1 jongen uit haar klas die dichtbij woont en daar spreekt ze af en toe mee af. Maar net als mijn voorgangster hier in de draad, verder komen speelafspraakjes nauwelijks voor. Ook hier wonen de kinderen erg ver uit elkaar. Wel heel af en toe een kinderfeestje, maar verder speelt ze nog steeds met de "oude" vriendinnen van haar oude school (ze is al meer dan 3 jaar weg) en kinderen uit de straat. In het begin was ik wel bang dat ze het moeilijk zou krijgen wat betreft speelafspraakjes maar in de praktijk heeft ze er nog geen moment last van gehad, ze is ook vaak best moe als ze uit school komt en dan wil ze gewoon even uitrusten, wanneer ze dan op adem is zijn er altijd in deze tijd wel kinderen / vriendjes buiten aan het spelen in onze buurt....

Wenli
04-04-2011 om 21:04
En hier cluster 4
Ook hier wonen de kinderen van haar klas allemaal ver uit elkaar. Daar komt nog bij dat je door het leerlingenvervoer de andere ouders zelden ziet, en er dus moeilijk speelafspraken zijn te maken. Dus hier gebeurt het eigenlijk ook nooit.
Verjaardagen worden in de klas uitgebreidt gevierd (met zingen, kaarten, tekeningen, zelfgemaakt vriendenboek, limonade en tractatie), kinderfeestjes zijn er (tot nu toe) niet geweest.
Verder zijn ook wij heel blij met "onze" school; veel aandacht, kleine klassen en grote betrokkenheid.

Even zo
05-04-2011 om 12:32
Kind op die school
Mijn vriendin heeft haar oudste op de Huizingaschool. Nadelen die ik van haar hoor zijn o.a. door taxivervoer weinig contact/feeling met school.Ook hebben veel kinderen in de klas ook gedragsproblemen waardoor het er soms ruig aan toe kan gaan. Tenminste bij haar zoon in de groep. En die vriendjes... Haar zoon heeft dus helemaal geen vriendjes en nooit speelafspraakjes. Geeft daarom ook geen feestje. Ik vind dat altijd erg sneu. SOciale contacten zijn erg belangrijk! Hij hangt dan ook wel aan jonger broertje die hier naar de reguliere school gaat. Hij is ook wel op clubjes e.d. geweest, maar vindt dan ook geen aansluiting in die zin dat hij vriendjes maakt. Kan ook door de taalstoornis komen, dat weet ik niet. Hij komt wel jonger over voor zijn leeftijd. Eerder genoemde problemen ligt niet specifiek aan de school, hoor! Ik denk dat die voor veel clusterscholen gelden. Maar je dochter heeft toch al vriendinnetjes van haar huidige school? Dat is een pluspunt. Ik zou proberen om dat vast te houden, al zal dat moeilijker worden omdat er veel op school wordt afgesproken. Succes met alles!

gonniegans
06-04-2011 om 21:55
Investeren in speelafspraakjes
Mijn zoontje zit op een cl 3 school voor kinderen met lichamelijke handicap e/o langdurige ziekte. Hij zit nu in groep 1. Vanaf het begin heb ik veel aandacht geinvesteerd in het maken van speelafspraakjes. Kinderen wonen vaak verder weg, ik nam ze dan mee uit school en andere ouders zijn altijd bereid geweest hun kind op te halen. Ook zij vinden het gelukkig belangrijk. Toen zoon 5 werd moest er een kinderfeestje komen en dat vond al snel navolging. Je moet er wel meer moeite voor doen, maar ik vind het sociale aspect van school erg belangrijk.
Ik haal/breng hem ook regelmatig, maar niet structureel. Dat geeft je de mogelijkheid om even met juffen of andere ouders te praten. Schoolvervoer was in het begin een drama: ze stonden al om 7 uur voor de deur of vergaten hem gewoon. Na veel gezeur/geklaag van onze kant gaat het nu prima. Afmeldingen sms ik direct aan de chauffeur als ik de organisatie mail/bel gaat het veel te vaak mis. Korte lijntjes werkt beter. Succes!!