emma43
20-04-2010 om 11:16
Taalverwerkingsprobleem en school.
Mijn zoontje heeft gedragsproblemen en heeft veel behoefte aan een vaste structuur.Dit komt door zijn taalproblemen,hij zit nu op SBO,maar kan naar een cluster 2 school.Of op deze school met een rugzakje.
Ik vind het een hele moeilijk keus.Clusterschool is ver weg,dan maakt hij lange dagen,niet handig met speelafspraken.
Aan de andere kant ,zal het voor hem fijner zijn,om bij kinderen te zijn,die hetzelfde probleem hebben als hij.De sociale emotionele begeleiding schijnt op die school ook heel erg goed te zijn.Ook heel belangrijk,omdat zoon erg snel zwaarmoedig is.
Hij beseft heel goed,wat hij moeilijk vindt,zichzelf uiten,en hij heeft er moeite mee dat hij geen vrienden kan maken.
Heeft iemand ervaring met cluster 2???

Anneque
20-04-2010 om 14:08
Zoon op cluster 2
Hoi Emma,
Mijn zoon van 5 zit sinds vorig jaar op een cluster 2-school. Hij is direct vanuit de peuterbehandelgroep doorgestroomd, dus heeft geen regulier onderwijs gehad. Ondanks dat hij maar nét zijn indicatie kreeg (hij is bijna "te goed" zeg maar), ben ik ongelofelijk blij dat we deze beslissing hebben genomen. Moet ik er wel bij zeggen dat het meest voor de hand liggende alternatief een erg grote kleuterklas (35 ll) was geweest op een school zonder enige expertise op dit gebied (er is maar 1 school hier in 't dorp).
Waarom ik zo tevreden ben:
* mijn zoon is erg kwetsbaar, onvoldoende weerbaar en sociaal nog niet zo sterk (eea hangt samen met zijn esm, maar ws. niet alles). Op zijn school is hier veel aandacht voor, er is ruimte voor extra begeleiding en ik kan er altijd terecht voor extra gesprekken en/of advies. De lijnen zijn kort en iets als (spel)therapie is makkelijker geregeld dan wanneer hij op een reguliere school zou zitten.
* de groepen zijn klein, en er zijn minimaal 2 onderwijskrachten aanwezig.
* de hele school ademt communicatie, er wordt gebaard, gepraat, er hangen picto's, kortom er wordt _ alles_ aan gedaan om kinderen in hun communicatie te ondersteunen.
* er is veel aandacht voor begeleiding van ouders, cursussen etc.
Nadelen:
* afstand: ik moet zeggen dat zoon héél snel gewend was aan "het busje"(hij moet ruim 30 km). Wel vind ik het erg jammer dat ik zo weinig op zijn school kom, in zijn omgeving. Dit wordt ondervangen door "kijkochtenden", en ik mag altijd een afspraak maken om mee te kijken, maar het is toch anders dan wanneer je je kind zelf iedere ochtend naar zijn stoeltje brengt. Wel is er een heen- en weerschriftje, dat goed werkt.
* sociale contacten. Dat vind ik het enige echt grote nadeel: speelafspraken zijn veel moeilijker te maken.
Mijn zoons taalstoornis staat op zichzelf (hij heeft geen bijkomende problematiek), maar ik weet dat veel andere kinderen uit zijn klas ass hebben. Hier wordt veel rekening mee gehouden: de klas is bijv. prikkelarm ingericht.
Als je nog vragen hebt, hoor ik ’t wel, succes met het nemen van een beslissing!
Groet,
Anneque

inkie1979
20-04-2010 om 14:41
Enkschool?
als het heeel toevallig om de enkschool gaat zou ik het doen... een heerlijke school ....
idd om de punten die aaneque ook noemt...

Andrea
20-04-2010 om 20:30
Esm
Onze jongste heeft van 5 jaar op deze school gezeten. Heerlijk onderwijs, kleine klassen, veel persoonlijke aandacht voor de kinderen.
Hij heeft het nu nog altijd over zijn oude school en altijd in positieve zin.
Inderdaad iedere dag een lange busreis. Daar had hij echter minder problemen mee dan dat wij, ouders, dat hadden.
Hij heeft veel geleerd op die school en zit inmiddels al weer enkele jaren op het reguliere onderwijs.
Wij zijn dus zeer positief over het cluster 2 onderwijs.

emma43
22-04-2010 om 09:38
Hoi anneque
Hoi Anneque,
Dank je wel,
Mijn zoon is ook erg kwetsbaar,jong voor zijn leeftijd,onvoldoende weerbaar en door zijn problemen met taal zijn andere kinderen hem net altijd een paar stappen voor,waardoor hij blokkeert en gefrustreerd raakt.
Het zijn inderdaad de punten die jij ook aankaart als nadelen die me tegenhouden.De afstand,hij gaat echt lange dagen maken en de sociale contacten,die juist zo moeilijk en belangrijk voor hem zijn.Nu is hij een half uurtje later thuis dan de kinderen uit het dorp,maar dat is geen probleem,maar als dat een uur wordt.
Plus dat ik hem nu zelf breng en haal,anders moet hij met een grote bus en is hij zo de clown van de bus.
Maar jouw berichtje gaf me wel een goed gevoel.Dank je.
Groetjes Emma

emma43
22-04-2010 om 09:42
Inkie en andrea
Het gaat om een andere school,maar fijn om te horen dat jullie ook positief zijn over cluster 2 onderwijs.
Het vervelende is ook,dat het juist nu ,ineens goed gaat met hem.Op het moment dat wij weer verder zijn gaan zoeken waarom zijn sociale contacten niet lukken en hij zo een hekel heeft aan school,heeft hij speelafspraken genoeg,staan er iedere dag kinderen aan de deur en gaat hij huppelend naar school!!!!!Dat maakt het ook weer moeilijk.