Het forum van Ouders.nl is een online community waar iedereen respectvol met elkaar omgaat. Het forum is er voor ouders met vragen over opvoeding, ouderschap, ontwikkeling, gezondheid, school en alle andere dingen die je als ouder tegenkomt in het leven.
02-02-2010 om 09:20
Dat heb ik weer, wij hadden op proef een tijd afgesproken wanneer mijn dochter (14) in de avond thuis moet zijn. Het was eerst 1 uur eerder, maar steeds kregen wij ruzie ook omdat haar vriendinnen wel langer mogen.
Zomers mag zij tot 22 uur en moet dan wel gelijk op bed. Maar nu is het vroeg donker en dacht ik dat zij wel eerder thuis moet zijn. Maar aan de andere kant 22 uur is 22 uur in de winter en in de zomer, dsu daar had zij wel gelijk in en donker is het al om 18 uur, dus dat gaat ook niet op.
Nu hadden wij dus 21.30 uur afgesproken. Zij was met een of andere vriendin die ik niet kende weg. Tegen 21.45 belde ik haar op omdat zij er nog niet was, maar er was iest met die vriendin, die kon ineens niet meer met de trein, vaag verhaal. Maar zij wilde dus dat zij hier bleef slapen, want zij woont in Haarlem.
Ik liet merken dat ik het daar niet mee eens was en toen zei ze dat ze dan ook niet naar huis zou komen.Even later belde ik haar weer, toen was het al bijna 22 uur, lichte paniek hier in huis.....Nee ze zou niet komen want dan stuur ik het meisje weg en ze legde op....Ik probeerde nog een paar keer te bellen maar hij stond uit.....Baaaaal.
Toen tegen 22.20 uur kreeg ik haar te pakken en zei dat ze het meisje maar mee moest nemen, was ook niet van plan om haar op straat te laten staan. Toen was zij er tegen 22.30 uur. Telefoon van de moeder van het meisje zou stuk zijn en zij zou eigenlijk bij iemand anders slapen die was eerder die middag weg gelopen en zij wist niet waar dat meisje woonde.Nu was het te laat om met de trein naar huis te gaan en ze zou ook in de ochtend bij een school hier in de stad langs gaan.
Ik zei ga maar slapen en tegen mijn dochter dat zij voorlopig huisarrest heeft. Vond ze niet erg, want zij wilde in elk geval die vriendin niet alleen achter laten....Op zich een goede eigenschap, alleen even niet in deze combinatie. Nu moet ik nog met haar praten want ik vind het hele verhaal vaag. Maar is het voldoende straf als ik haar huisarrset geef? Mijn vriend zei minimaal een week, ik dacht heel even aan een maand....Maar dat is misschien een beetje buiten proporties. Ik zal haar in elk geval even duidelijk maken dat ik gek wordt van zorgen en dat zij in elk geval naar huis moet komen zodat er iets geregeld kan worden al er weer zoiets is.
02-02-2010 om 10:28
Begrijpelijk
Ik begrijp je dochter wel. Je laat niet een vriendin achter omdat je zelf op tijd thuis moet zijn. En ik vind het dan ook goed van haar, eerlijk gezegd.
Het probleem lijkt me meer de communicatie. Toen bleek dat ze niet om 21:30 thuis zou zijn, had ze moeten bellen en de situatie uit moeten leggen. Het liefst had ze je om advies gevraagd, want dat doet het altijd goed bij ouders. Maar goed, dat weet ik nu, niet toen ik 14 was....
02-02-2010 om 11:13
Vond ik ook een beetje
Ik vond het ook wel goed dat zij zo voor een ander opkomt en niet in de steek laat maar zij moet wel weten dat zij zich alsnog aan de regels houdt en wel gewoon eerst naar huis moet komen.
Zij kan trouwens niet zelf bellen, want zij heeft geen beltegoed, daar kan zij niet mee omgan vandaar dat ik haar even bel als ze te laat is.Het meisje had haar tas hier toch wel staan dus ze had gewoon moeten komen en dan overleggen.Ze heeft nu afgewongen dat zij mocht logeren en dat vind ik niet goed.
IK ga eerst vanmiddag kijken of ik achter de waarheid kan komen, maar gisteren had het niet veel nut meer gehad om dat te proberen. Maar er klopt van alles niet.
04-02-2010 om 09:42
Nee
De meiden zijn in de ochtend samen weg gegaan en ik had dus geen telefonnnummer van het meisje. Mijn dochter heeft die dag ook nog eens gespijbeld en is met dat meisje mee gegaan naar andere middelbare school en ze hebben daar blijkbaar rond gehangen. Toen zij dus thuis kwam wilde ik met haar over dat meisje praten, maar mijn dochter wist eigenlijk ook niet zoveel van haar. Als het goed is was zij er maar een nacht omdat er die avond open dag op een school hier was en zij dan laat 's avonds niet meer naar huis kon. Ze zou dus bij een kennis van haar slapen maar die is tijdens die open avond ervandoor gegaan. Zij is daar wel eens geweest maar wist dus niet het adres en ook niet de weg erna toe. Maar zij had wel gezegt dat haar moeder weet dat zij in Lelystad bleef logeren en de telefoon stuk is. IK had hooguit de politie kunnen bellen maar aangezien er hier ook al crisis was, heb ik daar verder niet aan gedacht.