Zorgenkinderen Zorgenkinderen

Zorgenkinderen

Lees ook op

ten einde raad met oudste

Hoi beste lezers,

Mijn oudste heeft sinds eind basisschool de diagnoses ass en adhd. Nu, op 20jarige leeftijd is er geen enkel diploma behaald. Van de reguliere havo, naar een havo voor kinderen met ass, naar Vavo, naar mbo. Niks is gelukt. Nu alweer meer dan een jaar van het ene baantje naar het andere. Er lijkt niks met kind aan de hand, ziet er goed uit en is slim. Kort gezegd: autoriteitsprobleem en kan geen korte termijndoelen opzij zetten voor lange termijn doelen.
Begeleiding helpt niet tenzij voortdurend 24/7. Een leer/werktraject vanuit de begeleiding wil kind niet, want dan kom je ergens binnen als auti en word je zo be/veroordeeld.
Ondertussen ligt er iemand in bed tot ver in de middag, gamen hangen blowen tot s nachts en dan weer een dag. Geen perspectief.
Op straat zetten? Dat wil ik niet. Maar wat dan wel?

lastig

Dat klinkt als iemand die naar een goed woonproject met 24/7 begeleiding hoort te gaan. Je schrijft dat er niks aan de hand lijkt, kind ziet er goed uit en is slim. Maar ook slimme kinderen die er goed uit zien, maar toch ASS hebben, kunnen die begeleiding nodig hebben.

Kind wil geen leer/werktraject want dan zien ze hem als auti, zegt hij. Dat kan wel zo zijn, maar gamen en blowen is ook niet echt iets waar je een toekomst mee opbouwt. Het wordt tijd voor "zo kan het niet langer". Maar dat is niet makkelijk als je kind zich overal voor afsluit.

Mijn ervaring is, dat het leerzaam is als kind de consequenties van zijn gedrag ervaart. Hoe komt hij bijvoorbeeld aan geld voor blowen en gamen? Als hij dat door werken krijgt, heeft hij toch een vorm van dagbestediing? Of krijgt hij dat geld van jou? Dan zou ik daar gauw mee stoppen. Ik heb een volwassen kind met ASS die zijn geld meteen naar zijn hobbies brengt en daardoor een keer in de winter een poosje op sandalen moest lopen omdat hij geen geld meer had voor schoenen, nadat de oude kapot waren gegaan. Ik had hem al gewaarschuwd maar kon een grote mond krijgen. Misschien heel gemeen van me, maar hij heeft er wel van geleerd.

Heeft jouw kind ook een mentor? Want hij is 20, wettelijk heb je niets meer over zijn zorg en begeleiding te zeggen en zijn begeleiders mogen er officieel niet met je over praten omdat hij meerderjarig is. Een mentor heeft die bevoegdheid wel. Misschien een goed idee om daar ook eens over na te denken.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.