Zorgenkinderen Zorgenkinderen

Zorgenkinderen

Lees ook op

Thuis blijven met toestemming leerplichtambtenaar

Ik wist geen kortere topicnaam. Mijn dochter gaat na de zomervakantie naar speciaal onderwijs en het zou bets kunnen omdat het toch al erg slecht gaat op huidige school, dat ze toch nog enkele weken niet meer naar school hoeft.
Nu heb ik met de leerplichtambtenaar gepraat en deze had het wel over zorgboerderij, dat zij ipv school daar heen zou kunnen gaan met een PGB. Of thuis en dan zou ik zelf leermateriaal aan moeten vragen geloof ik. Wie heeft er ervaring mee en weet nog meer opties?
Mijn dochter si ruim 14 en ziet zorgboerderij niet echt zitten, aangezien zij op twee geweest is en dat na een paar maanden echt een drama werd om haar daar nog te krijgen. Wat is de precieze reden dat zij daar heen moet en niet gewoon thuis kan blijven?
Leren doen ze op de zorgboerderij ook niet. Mocht zij thuis blijven zonder les te hoeven geven, dan mag zij pas het huis uit na schooltijden en zou ik wel proberen de tijd zinvol te besteden, kookles, leren plannen, duits, engels.Lichalelijke beweging. Dit zijn nu de dingen waar zij erg slecht in is en die ik wel goed kan.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Pippin

Pippin

02-04-2010 om 10:03

Moyodo

Ik kan me voorstellen dat de leerplichtambtenaar wil dat ze 'buiten de deur' gaat werken/leren regelmatig. Ergens verplicht heen. Ik denk dat het dan niet om de inhoud van het geleerde gaat, maar om het handhaven van een ritme, voorkomen van isolement, onder 'vreemden' zijn waar je je aan bepaalde omgangsvormen dient te houden en het gewend blijven van 'verplichtingen' die je hebt bij derden.
Ik weet het niet zeker hoor, maar deze aspecten maken ook deel uit van 'het naar school gaan'.
Ik wil hiermee niet zeggen dat ik het eens ben met de leerplichtambtenaar. Ik ken je dochter niet enzo. Maar misschien helpt deze post je om te bedenken wat je je dochter als alternatief kunt bieden.
Is het een optie om haar bij een bekende 'stage' te laten lopen? Op een school, in een winkel, op een kantoor?(is maar een ideetje hoor) Misschien vindt de leerplichtambtenaar dat een goed idee.

Moyodo

Ik denk dat Pippin gelijk heeft. Zonder jouw situatie precies te kennen lijkt het mij belangrijk om jongeren van die leeftijd inderdaad buitenshuis iets te laten ondernemen. Het ritme vasthouden, een bepaalde verantwoordleijkheid hebben en onder de mensen komen. Anders wordt de overgang straks in september wel erg groot. Ik weet niet in welke regio jij woont maar misschien kun je eens informeren of er een jeugdzorg instelling is die een aanbod hebben voor jongeren die (tijdelijk) niet naar school kunnen. Soms is er wat vervangend onderwijs mogelijk maar ook bijvoorbeeld werken onder leiding van een leermeester die gewend is met "zorgen jongeren" om te gaan.
Naar je dochter is het niet moeilijk uit te leggen: ze is leerplichtig en als school dan niet lukt, dan een andere dagbesteding.

Succes in ieder geval!!

Moyodo

Moyodo

02-04-2010 om 20:59 Topicstarter

Afspraak komende week

Ik heb vrijdag een afspraak met leerplichtambtenaar en hoor wat voor opties zij heeft. Dan zij regelmaat nodig heeft snap ik, maar onder dwang met veel stress en ruzie in huis naar een zorgboerderij zie ik dus niet zitten, want ik moet dan de klappen weer opvangen, terwijl het thuis steeds beter gaat, wellicht langzaam en wisselend, maar toch gaat het steeds beter en door school en alles eromheen gaat het juist weer slechter.
Zij wil trouwens wel naar school, maar zij wordt gepest en daar doen scholen soms erg weinig aan. Zij is dan weer bang dat ze haar juist na schooltijd gaan opwachten.
Ik ben dus bang dat zij op een gegeven moment pissig wordt en echt kwaad wordt, zoals ik haar ken loopt dat dan uit de hand en is zij weer eens degene die van hscool op haar donder krijgt.Dat schrijf ik ook omdat het in het verleden zo gebleken is.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.