Zorgenkinderen Zorgenkinderen

Zorgenkinderen

Lees ook op
May

May

25-11-2016 om 13:51

Thuiszitter

Zoon (12) gaat al vier weken niet meer naar school. Hij heeft ADD en zijn medicijnen werken niet meer. Al acht jaar moet ik hem iedere dag naar school sleuren, bij wijze van spreken, hij is eigenlijk nog nooit met plezier naar school gegaan en nu is het op, ik krijg hem niet meer zo ver. Volgende week hebben we de intake bij een GGZ-instelling hier in de buurt. Ik maak me wel zorgen, want hoe krijgen we hem straks weer naar school. Heeft er hier iemand ervaring met een 'zorgenkind' dat een poosje niet naar school geweest is en nu weer wel gaat?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
lisbeth

lisbeth

25-11-2016 om 13:56

mijn oudste is op de basisschool een paar weken niet geweest, we wisten toen nog niet dat ze add had. Ze werd letterlijk ziek als ze naar school moest, hing spugend boven de wc en durfde alleen de school binnen te komen met een capuchon over haar hoofd. ik heb toen besloten haar thuis te houden met medewerking van de psychologe. eerst diagnose en een goede behandeling en dan weer naar school.dat heeft een paar weken geduurd en toen is ze langzaam weer begonnen. het is nooit meer helemaal goed gekomen met school en ik denk ook dat school altijd een lastig item zal blijven maar het gaat wel beter dan toen.

Hier ook

Jaren gehad met gedoe om dochter naar school te krijgen, periodiek schooluitval, vanwege autisme en angsten, onbegrip van haarzelf en van de omgeving op school voor haar, en uiteindelijk heeft dochter op het voortgezet onderwijs bijna driekwart jaar thuis doorgeleerd.
Terwijl ze een diagnosetraject kreeg en medicatie en een verwijzing naar speciaal onderwijs. Die dingen gaan niet altijd heel snel.
Het is nog steeds niet makkelijk en we blijven puzzelen, maar voorlopig zit ze met veel plezier op het mbo en het gaat haar goed af, en ze is alleen af en toe een dagje uitgevallen vanwege uitputting.

Vogel

Vogel

25-11-2016 om 22:40

Helaas wel

Zoon heeft in groep 6 een paar maanden thuis gezeten omdat het op de basisschool niet meer ging en het speciaal onderwijs niet direct kon plaatsen. Daarna heeft hij daar tweeënhalf jaar zonder noemenswaardige problemen en met veel plezier gezeten.

Vorig jaar brugklas -ook speciaal onderwijs- gedaan. Dit schooljaar lukte het helemaal niet en is hij met de herfstvakantie overgestapt op een nog specialere vorm van onderwijs, waar hij 's ochtends naar school gast en 's middags therapie heeft. Op school kom hij binnen een week terecht, voor therapie is een wachtlijst tot februari.
Zonder therapie lukt het niet, dus deze week hoorde ik dat school dan alleen maar frustratie oplevert en geen zin heeft, dus of ik hem maar tot kerst thuis wilde houden.
Ik ben ook benieuwd hoe hij straks de draad weer op moet pakken. ("Dus ik ga dit jaar niet over naar de derde", zei hij verdrietig toen ik vertelde dat hij voorlopig niet naar school gaat.)

Fiorucci

Fiorucci

26-11-2016 om 17:19

Tip

Op Facebook is een besloten groep: ouders van thuiszitters. Heel veel expertise, tips en steun is daar aanwezig.

Fiorucci

Fiorucci

26-11-2016 om 17:21

Vogel

School maakt zich er wel makkelijk van af zeg. Heeft hij geen werk meegekregen voor thuis? Misschien kan hij dan toch over naar een volgend jaar,als thuisleren lukt.

Overigens

Dochter is hier thuis, met mijn hulp, doorgegaan met de boeken die ze van school had en is daarmee zonder mankeren overgegaan naar het volgende jaar op speciaal onderwijs.
Wij hebben hier ook nog een tijdje, tijdens het diagnosetraject en wachtend op een plek op speciaal onderwijs, een ontheffing gehad om gezeur en gedoe van school, leerplicht en jeugdzorg te voorkomen. Gelukkig ging, ondanks de ontheffing, het vinden van een school, de intake en de wachtlijst, wel gewoon door. We waren gewaarschuwd dat daar een probleem kon zijn.

Vogel

Vogel

27-11-2016 om 15:16

@Fiorucci

Goddank niet. Leren levert veel frustratie op, huiswerk maken was vorig jaar al een drama. Thuisonderwijs is geen optie. Het is niet voor niets dat hij niet naar school kan.
Wat wel een optie is weet ik eigenlijk ook niet.

Fiorucci

Fiorucci

27-11-2016 om 15:20

Vogel

Op school leren of thuis zijn niet vergelijkbaar. Kinderen die op school vast lopen, doen het soms thuis enorm goed.

Vogel

Vogel

27-11-2016 om 20:57

Vast

Maar in ons geval niet helaas.
We gaan hem eerst maar weer eens een beetje oplappen, psychisch gezien, en wachten op die therapie. Hij zit zo slecht in zijn vel dat ik heel goed begrijp dat er geen lesstof in zijn hoofd beklijft. Gewoon leven (en omgaan met kriebelende spijkerbroeken, een planning die vijf minuten uitloopt, de ham die op is zodat je geen tosti kunt maken, een knetterharde brommer die je laat schrikken) is op dit moment al een hele opgave.

Li

Li

27-11-2016 om 22:15

kriebelende broeken

Ik snap dat dit nu niet echt prioriteit heeft, maar WE heeft hele zachte spijkerbroeken, een soort kruising tussen spijker- en joggingstof die eruit ziet als een gewone spijkerbroek. Zoon wil niks anders meer.

Li

Li

27-11-2016 om 22:18

zoiets dus

http://www.wefashion.nl/nl_NL/kids/boys/jeans/jog-denim/

en ze zijn er ook in herenmaten.

Li

Li

27-11-2016 om 22:19

in de winter doet een legging eronder ook wonderen.

mirreke

mirreke

28-11-2016 om 11:47

Li!! Dank!

Inderdaad ook in volwassen maten. Joepie! Ik denk dat auti-dit erg cool vindt...

Li

Li

28-11-2016 om 12:04

Ze zien er nameijk volkomen "normaal" uit, maar zijn echt heerlijk zacht, met wat stretch. Het lijkt wel ontworpen door een designer die zelf ook last heeft van die vreselijke spijkerstof!

mirreke

mirreke

28-11-2016 om 12:11

Wat ik altijd weer roep

bij problemen met school: neem contact op met in1school.nl Ook als het gaat om thuiszitterproblematiek.

En wat verdrietig toch altijd weer. Eer een kind niet meer naar school gaat...

Vogel

Vogel

28-11-2016 om 22:18

@Li

Ik heb toevallig dit jaar voor het eerst spijkerbroeken bij WE gekocht, maar deze is me niet opgevallen. Dank! Alle beetjes helpen.

Bennikki

Bennikki

28-11-2016 om 22:50

Hier ook

Vorig jaar is zoon het hele jaar niet naar school gegaan (groep 8). Ik weet niet of hij ADD heeft, er is wel iets. Hij heeft school ook altijd verschrikkelijk gevonden. Ik heb hem thuis les kunnen geven. Nu zit hij op een gigantische middelbare, het gaat goed!

May

May

30-11-2016 om 22:55

Dank!

Fijn, wat herkenning...vandaag bij ggz-instelling geweest, de komende weken wordt onderzoek gedaan, in het nieuwe jaar gaan we hem weer naar school proberen te krijgen..

Vastlopen

In de klas van mijn kind, liep een jongen helemaal vast. Zijn ouders hebben hem overgeplaatst naar één van deze scholen en zijn hier zo blij mee.

http://www.democratischescholen.nl

Jogdenim(ot)

Zo fijn, ook voor niet auti maar wel erg prikkelgevoelig voor stoffen mama en zoon. Zoon(17)heeft ze al jaren, ik liep er toen tegen aan en wilde niks anders meer. We hebben ze nu van cars jeans en esprit.

goedemorgen,
Ik zoek ouders die de So weigeren en op thuisonderwijs zijn over gegaan.
Mijn zoontje is een lieve,slimme(iq test)creatieve en zorgzame jongen maar die op school zich ontpopt tot een drukke,ongehoorzame jongen met veel boosheid en heftige emoties(nooit agressief meer huilen en roepen rotschool etc)dit gaat al vanaf groep 4 niet lekker met veel goede en slechte periodes.Hij zit nu in groep 7.Hij geeft aan dat school niey hem begrijpt en hem te veel op een negatieve manier benadert.Na veel gesprekken en ook een onderzoek te hebben gehad bij een onderzoeksbureau (psycholoog en orthopedagoog)is er niks naar voren gekomen behalve dat hij op bepaalde dingen hoger dan gemiddeld scoort(taalvaardigheid en verbale communicatie vaardigheden)en op gebied van emotieregulatie.Hij krijg hiervoor wekelijks een sessie maar dit lijkt op school niet te helpen.Hij scoort ook goed met de citotoetsen maar qua gedrag gaat het niet.Iedereen die met hem te maken heeft buiten schooltijd merkt hier niet veel van...wij ook niet.Natuurlijk af en toe boze buien etc maar nooit zo heftig als school beschrijft en goed corrigeerbaar.Nu is het zover dat de school een Tlv heeft aangevraagd zonder onze akkoord.Wij willen hem niet op de So hebben waar veel kinderen zitten met psychische stoornissen en agressief gedrag(wat ik overal lees en ook weet van sommige jongens die daarop zitten)wij hebben  andere reguliere scholen gesproken maar de huidige school zegt het gaat jullie niet lukken..
Wij willen hem in het ergste geval thuisonderwijs geven want hij kan heel goed leren en zelfstandig werken zonder problemen thuis(lockdown)en heeft genoeg sociale contacten buiten school.
Mischien ook belangrijk om te melden dat de Orthopedagoog/psycholoog die hem getest hebben en begeleiden ook niet achter de So staan in zijn geval.
Wie heeft hier ervaring mee?

@Mom2021, allereerst veel sterkte met het zoeken naar een oplossing voor je zoon. Maar dit draadje van May is van 2016. Ik zou het zelf niet fijn vinden als ik vijf jaar later opnieuw die pijn mag voelen omdat een ander op mijn draad inspringt.
Ik adviseer je bij deze een eigen draad te starten.

klopt...ik heb het ook in een verkeerde topic geplaatst ipv een nieuwe topic heb ik het bij de reacties geplaatst.Ik heb de moderator een berichtje gestuurd hoe ik dit kan verwijderen.

Esther-Forumbeheer

Esther-Forumbeheer

23-10-2021 om 17:01

Het is het makkelijkste om het hele bericht opnieuw te plaatsen en dan te vragen om deze te verwijderen. Dan weet ik dat je de tekst nog hebt. Als ik het hier nu verwijder ben je wellicht je tekst kwijt. Ik sluit deze discussie wel af anders komen er wellicht nog nieuwe reacties.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.