Ykinas
02-09-2010 om 21:24
Tics
Hoi,
"Gelukkig" viel er al het een en ander te lezen in het archief, maar ik vraag me af of er momenteel ook ouders zijn hier die een kind hebben met tics of een ticstoornis.
Onze middelste heeft afgelopen maand een heel scala aan tics ontwikkeld. Zo ruikt hij om de haverklap aan zijn vingers, schudt hij met zijn hoofd en staat hij soms compleet te breakdancen. Dat eerste deed hij al vrij lang, de rest is nieuw voor ons.
Omdat hij een aantal lichamelijke klachten heeft volgt er volgende week een MRI en krijgt hij ook nog een consult bij de neuroloog een een EEG. Maar het vermoeden gaat toch het meest uit naar een ticstoornis. Ook omdat er naar alle waarschijnlijkheid bij hem sprake is van een andere stoornis (veel ASS en ADHD kenmerken). Gelukkig pakken ze dit bij de GGz ook erg goed op. Hij is pas onlangs aangemeld, maar kan eind volgende week al bij de kinderpsychiater langs. Er wordt goed actie op ondernomen dus.
Ik vraag me echt af hoe het andere kinderen en ouders nu vergaat. Er is hier veel verdriet, bij middelste zelf, maar ook bij ons. Hij is bang dat hij zometeen gepest gaat worden. Zijn vriendjes lachen om zijn tics. Ik heb hem en vriendjes bij elkaar geroepen. Gezegd dat het zijn tics er best grappig uitzien. Het is natuurlijk ook best een beetje vreemd wanneer je iemand zo ziet doen. Maar dat het voor middelste niet grappig is, omdat hij er niets aan kan doen. Dat het automatisch gaat. En dat er nu dokters gaan kijken wat er precies aan de hand is.
Heb al contact gehad met zijn juf van komend schooljaar, zodat zij zich niet maandagochtend rot schrikt van hem en zich er een beetje op kan voorbereiden. Ook had ik het idee om zodadelijk, als we precies weten wat er met middelste aan de hand is, samen met hem een soort van spreekbeurt te houden in de klas. Met begrijpelijke informatie. Misschien heeft iemand daar nog ideeën voor? Ze zijn erg welkom. Hij gaat nu naar groep 3.
Alvast bedankt!
Groetjes, Ykinas

Philou
03-09-2010 om 15:28
Geen tips
maar wil je een hart onder de riem steken. Ik kan me zo voorstellen dat je je zoon graag wil beschermen.

Phaedra
04-09-2010 om 08:55
Reactie
Hoi Ykinas,
Je vraagt hoe het andere ouders is vergaan. Ik ben zo'n ouder van een kind met tics. Begonnen in zijn zesde levensjaar en pas vijf jaar later is de diagnose Gilles de la Tourette gesteld.
Natuurlijk was het niet leuk om te horen wat mijn zoon mankeerde, maar het was een opluchting om te weten wat het was. Mijn vermoeden werd bevestigd. Vanaf dag één heb ik geprobeerd er het beste van te maken, niet bij de pakken neer te gaan zitten en in te zien dat de wereld niet vergaat als je kind Tourette heeft. En dat is aardig gelukt. Op het moment van de diagnose was hij 11 jaar en heeft een spreekbeurt in de klas gehouden. Hij is (misschien ook door het gebruik van medicatie) nooit gepest, nooit buitengesloten en heeft er eigenlijk totnutoe weinig hinder van ondervonden.
Inmiddels is mijn zoon 18 jaar en naast Tourette heeft hij ADHD, maar dan zonder H. Het is geen probleemkind, wel een zorgenkind. En zoals het er nu naar uitziet zal hij dat voorlopig nog blijven.

Ykinas
04-09-2010 om 11:19
Bedankt
Judith en Phaedra bedankt voor jullie reacties.
Phaedra, jouw reactie geeft de burger moed. Klinkt toch behoorlijk positief. Ik hoop dat het ons ook zo zal vergaan. Dat middelste er weinig hinder van zal ondervinden. En inderdaad, de wereld vergaat niet. Ben al lang blij dat het een ticstoornis is en niet iets ernstigers. Tenminste, daar gaan we vanuit. Hopelijk zal de MRI het donderdag bevestigen.
Groetjes, Ykinas

Ykinas
08-09-2010 om 21:44
Kastanjet
Ook jij bedankt voor je reactie. Morgen de MRI, ik vind het erg spannend. Ik hoop dat het allemaal mee gaat vallen. Maar het zal toch wel een indrukwekkend dagje worden voor mijn zoon.
Gelukkig is het nieuwe schooljaar super begonnen! Hij heeft al 2 speelafspraakjes gehad en is tot nu toe helemaal niet gepest. Wel "tikt" zijn vriendje af en toe lekker met 'm mee in de klas. Volgens eigen zeggen om te bewijzen dat hij echt zijn vriend is (hihi.. schattig, die kinderlogica)
Succes met de spanningen bij jullie thuis, hopelijk valt het een beetje mee...
Groetjes Ykinas

Geerke
09-09-2010 om 10:03
Vandaag
Ykinas, heel veel sterkte vandaag met de MRI. Ik dacht ook meteen aan Tourette.

Ykinas
10-09-2010 om 13:31
Goed gegaan
Bedankt Geerke. Lief van je.
Het is heel goed gegaan gister. Wat een bink zeg, zelfs met het aanleggen van het infuus heeft hij zich groot gehouden. Terwijl hij daar toch echt erg bang voor was.
Nu nog tot woensdag wachten op de uitslag.
groetjes, ykinas

Pippin
10-09-2010 om 16:45
Goed zeg
Nou, dat vind ik heel knap van je zoon. Spannend hoor, dat wachten, succes ermee.