Christa
02-06-2009 om 18:43
Tips i.v.m. zusje
Hier loopt een 10-jarige jonge rond met Asperger en daarbij een 9 jarige zonder diagnose. Ze wordt nog getest, maar ik vermoed dat daar hooguit een hoog iq uitkomt.
Nou begint ze onderhand wel heel erg door te krijgen dat ik aan haar andere eisen stel dan aan oudste. Dat hij soms met dingen wegkomt waar zij absoluut niet mee wegkomt.
Weet iemand een goed boek voor kinderen waarin ik goed kan uitleggen waarin oudste nou anders is dan jongste?

amk
02-06-2009 om 21:15
Geen boek
maar het verhaal dat mijn moeder mij altijd vertelde.
Al vanaf jonger dan jou dochter kreeg ik het verhaal te horen dat er in het hoofd van mijn zus iets kapot is. Dat liet ze zien met draadjes wol. En steeds kreeg ik meer te horen.
Nu was het verschil in ontwikkeling tussen mij en mijn zus wel heel erg groot. Zij is niet verder dan een kind van ongeveer 18 maanden.
Dat maakt het iets makkelijker te accepteren. Maar ook omdat ze al vrij vroeg in een inrichting kwam te wonen. Dus door de weeks hadden we die strijd niet.
Maar ik denk dat vertellen wat het verschil is, steeds maar weer ook nodig is.
Het blijft lastig voor je dochter.

koentje
02-06-2009 om 22:01
Ik zou
niet zo zeer de nadruk leggen op zijn stoornis. Ik zou je dochter uitleggen dat ieder kind anders is en dat je ieder kind daarom anders benadert.
Leg ook uit dat er voordelen, maar ook nadelen aan zitten. Je kunt dan met haar praten over de dingen die hij daardoor ook niet kan of die hij misschien niet mag.Omdat ze niet verantwoord zijn door zijn beperking.
Er zijn wel boekjes voor kinderen over autisme en/of een anders broertje of zusje.

ijsvogeltje
02-06-2009 om 22:42
Legoblokjes
Heeft jouw zoontje moeite met 'het grotere geheel' te zien? Dan zou je dit inzichtelijk kunnen maken met het bouwen van torens. Laat de kinderen twee torens bouwen: een van legoblokjes, en een van gewone blokjes. Na een tijdje bouwen duw je ze beide omver, en moeten ze de torens weer opnieuw opbouwen. Ze merken dan dat degene met de legoblokjes sterk in het voordeel is. De lego-toren is misschien in twee of drie stukken gevallen, en is zo weer opgebouwd. De andere toren moet weer blokje voor blokje worden opgebouwd.
Je ziet de parallel al: het brein van gezonde kinderen werkt als legoblokjes, het ass-brein (niet van alle kinderen met ass natuurlijk) werkt als losse blokjes.

Christa
03-06-2009 om 11:55
Bedankt
voor de tips.
Dat van die wol vond ik idd wel een hele goeie om te gaan gebruiken. Denk dat dat voor haar ook wel duidelijk is op die manier.
Het is niet het overzien van het geheel, maar vooral het overvol zijn in je hoofd waardoor het verschil komt.
Voorbeeld: als oudste 's ochtends pijn in zijn buik heeft is de prikkeling in zijn hoofd zo groot dat hij niet meer kan functioneren. Hij moet dan van mij naar school, maar als het 's middags nog niet wil mag hij thuisblijven. Die regel geeft hem rust om de dingen te doen die hij moet doen.
Als jongste buikpijn heeft moet ze gewoon naar school toe, zolang ze niet echt ziek is mag ze niet thuisblijven.
Verder is het omgaan met agressie voor haar natuurlijk heel moeilijk. Bij een conflict grijpt oudste vaak naar slaan, schoppen etc.. Ik haal ze dan uit elkaar, maar echt straffen van oudste hierom lukt niet omdat hij totaal niet snapt op zo'n moment wat hij nou fout doet (even voor de duidelijkheid, ik praat natuurlijk wel met oudste hierover, stel regels hoe wel te reageren en we izjn hiervoor weer richting hulpverlening). Jongste heeft hier onwijs veel moeite mee. Zij krijgt wel straf als ze hetzelfde doet.

mirreke
03-06-2009 om 22:55
Boek: weet jij wat autisme is
Is geschreven voor kinderen, vriendjes/innetjes, brussen van kinderen met een vorm van autisme. Ik heb het gekocht voor zoon die bij vlagen erge moeite heeft met zijn jongere broerte met PDD-NOS. Het legt wel wat uit, maar ik vind het boek een beetje tegenvallen. Misschien kun je het via de bibliotheek krijgen.
Ik zag laatst hier op het forum ook tips over films voor broers/zussen van kinderen met autisme, volgens mij in dit draadje. Ik zou even zoeken in het forum en in het archief anders. Misschien dat zo'n film voor je dochter wat meer duidelijk maakt.
Ik zou vooral blijven praten. Je dochter blijven uitleggen waarom dat gedrag niet kan en mag, en waarom haar broer (die het natuurlijk eigenlijk ook niet mag) dit gedrag wel vaak toepast en daar anders op wordt aangesproken dan zij.

mirreke
03-06-2009 om 23:00
Film: black balloon
Is wel gericht op pubers, maar je dochter is slim schrijf je? Ik ben van plan deze thuis ook te laten zien, kinderen zijn 10 en 12, bedoelde broer is 8, en dan hebben we jongste van 5.

Jessy69
04-06-2009 om 16:44
Mirreke
Ik heb even gegoogled en het lijkt idd wel een geschikte film. Zal ik hem eerst zelf even bekijken voordat ik het aan jongste laat zien.

ozzieozzie
05-06-2009 om 11:57
Wat herkenbaar!
hier een oudere broer met asperger en een jongere die daar onder te lijden heeft...
ook vaak bij meningsverschil grijpt de oudste naar lichamelijk geweld, wat altijd en consequent afgekeurd wordt. maar wat is dan het alternatief, ja, maak dat maar eens duidelijk!
de jongste begrijpt het, maar vindt het toch wel heel erg lastig zo'n broer met gebruiksaanwijzing.
tips heb ik echt niet.
ik probeer oudste zoveel mogelijk aanwijzingen en uitleg te geven, en de jongste zoveel mogelijk te helpen en ondersteunen. zou dolgraag advies hebben (gehad - ze zijn nu al pubers) van professionals hoe hier beter mee om te gaan. heb regelmatig schuldgevoel naar beide jongens toe... maar helaas - zoals ik al zei, leeftijd, en daarnaast ook afstand (ruim 2 uur rijden naar dichstbijzijnde services) spelen een rol in dat niet kunnen krijgen.. bovendien heb ik de indruk dat hoewel we af en toe het moeilijk hebben, beide jongens aardig opgroeien tot leuke mannen...

ozzieozzie
05-06-2009 om 12:00
En over black balloon
die film vind ik toch wel heel erg gericht op pubers en de jongen waar het om gaat heeft wel heel erg autism (ik geloof met ad(h?)d) en vertoont wel erg afwijkend gedrag.
mijn zonen herkenden wel iets, maar niet heel veel..
de jongste heeft heel veel gehad aan een kamp met brusjes van kinderen met autism/asperger; hij vond het heerlijk nu eens belangrijk te zijn en ook met anderen te kunnen praten over de pros en cons van een broer met asperger. is er zoiets niet ook in nederland? hier werd het georganiseerd door de australische autism vereniging.