Elisa Gemani
06-10-2008 om 19:17
Tog
Ik ga toch weer opnieuw TOG aanvragen, nadat de vorige (ruim twee jaar geleden) afgewezen was. Dit omdat er nieuwe diagnoses zijn en mijn zoontje ouder is en nog steeds meer begeleiding, aandacht en hulp nodig heeft. Heeft iemand tips om de aanvraag zo goed mogelijk in te vullen? Vorige keer kwam er overigens ook niemand van Client First langs. Wanneer doen ze dit wel? Ik kan dat extra geld zeer goed gebruiken voor de extra hulp die hij nodig heeft. PGB vraag ik niet aan omdat ik in de schuldsanering zit.

Astrid
06-10-2008 om 20:32
Wat tips
Waar ze vooral bij Tog naar kijken is hoeveel het kind zelf kan in vergelijking met zijn of haar leeftijdgenoten. Ze kijken naar algemeen dagelijkse dingen zoals eten, aankleden en zich zelf verzorgen.
Ik heb Tog voor mijn autistische zoon van 10. Nu heb ik ook een dochter van 5 met het vermoeden van autisme. Stel dat zij die diagnose ook krijgt, dan zou ik ook voor haar Tog kunnen aanvragen. In haar geval ga ik dat geeneens doen, want ik weet zeker dat zij het niet krijgt.
Zij is best zelfstandig voor een 5 jarige. Zoon van 10 is zeer onzelfstandig. Zo erg, dat een 5 jarige meer kan. Die vergelijking gebruik ik dus ook in de aanvraag. Zoon kan niet zelfstandig aankleden, niet zelfstandig ergens heen fietsen, niet zelfstandig een boterham smeren, krijgt nog steeds geen tandpasta op z'n tandenborstel etc. Voor een 10 jarige is dat niet normaal. Volgens mij hebben ze een lijstje wat een kind op een bepaalde leeftijd moet kunnen. Uitgaande van gemiddelde. Hoe slechter jouw kind scoort, hoe meer punten.
Hoe ouder een kind is hoe makkelijker de aanvraag. Een normale 5 jarige kan een heleboel niet zelf. Je moet als 5 jarige wel erg slecht zijn wil je TOG krijgen. Ze gaan bij elke vraag uit van een normaal gemiddeld kind. Van een normale 10 jarige wordt verwacht dat die zelf z'n boterham kan smeren, zelf z'n gymtas kan inpakken en dat hij zelf kan bedenken dat hij daarvoor een shirt en broekje nodig heeft, zelfstandig kan buiten spelen, zelfstandig kan fietsen etc. Nou, mijn 10 jarige kan dat dus allemaal niet en heeft bij al deze handelingen hulp nodig. Veel hulp. Vandaar dus TOG, om mij als ouder wat vergoeding voor deze extra handelingen te geven.
Ik heb trouwens niemand thuis gehad. Schijnt steeksproef gewijs te gaan. Overigens gaat de toekenning van TOG volgens mij naar iemands persoonlijke inschatting. Beetje willekeurig.

koentje
06-10-2008 om 21:02
ik denk dat je een hele goede kans maakt. Probeer voor je zelf het vanzelfsprekende eraf te halen, dus , denk goed na over de dingen die je voor je zoon doet. Voor jou is het allemaal zo vanzelfsprekend geworden, maar dat is het niet en daar kun je die TOG voor krijgen. Maar dat vergt van jou dat je goed nadenkt over wat leeftijdsgenoten kunnen en wat jouw zoon kan!
Er is een puntensysteem dat je voor alles wat je extra voor hem moet doen punten krijgt en het totaal aan punten zorgt voor het 'erop of eronder'. Daarmee bedoel ik; je krijgt het wel of niet; je krijgt niet een beetje zoals bij PGB of meer.
Als je zorg nodig hebt hoef je dat niet via PGB te doen: je kunt ook via ZIN zorg regelen. Zorg In Natura. De zorginstelling wordt dan betaald door de AWBZ en jij hebt geen geldsores!

kwek
06-10-2008 om 21:06
Gewoon proberen
nee heb je, ja kan je krijgen toch?
heb zelf ook net een aanvraag voor TOG de deur uitgedaan voor dochter van 8..(1e keer)Ik heb buiten het aanvraagformulier nog een extra A -4 tje toegevoegd en beschreven waar ik tegenaan loop en wat mijn dochter niet doet/ kan in vergelijking met leeftijdsgenoten...ik wacht af...ben benieuwd...
Wat Koentje zegt is waar...je kan nog wel zorg in ZIN aanvragen.

Trees
07-10-2008 om 12:14
Waarom
Waarom wil je dan extra geld hebben omdat je kind meer hulp nodig hebt? Want dit is dus iets anders dan pgb waar je hulp mee koopt? Wil je dan een finaciele genoegdoening hebben voor het feit dat jij extra werk aan je kind hebt? Ik snap het niet.

koentje
07-10-2008 om 13:54
Tog lieve trees,
Is in het leven geroepen om ouders die de moeite nemen hun kind zo veel mogelijk zelf thuis op te voeden ondanks allerlei handicaps een financiele tegemoetkoming te geven. Wat die ouders in sommige gevallen anders al snel zouden doen is hun kind in een instelling stoppen en zodoende op andere manier de zorgkosten in de maatschappij belasten. Dat zou ook geld kosten en bovendien is men erachter dat in de meeste gevallen thuis blijven bij papa en mama toch het beste is voor een kind, ondanks handicaps. Voor zover dit haalbaar en pedagogisch verantwoord is.
Afgezien daarvan, je kunt natuurlijk stug blijven denken, waarom zouden ouders betaald moeten worden voor de extra begeleiding die ze hun eigen kinderen geven....
Is het vaak zo dat deze ouders en ik spreek uit ervaring, in veel gevallen al sowieso allerlei kosten hebben die ze niet kunnen verhalen.
'
Je kunt dan denken aan materialen die vaker kapot gaan bijv,. door driftbuien of door gekke gewoontes zoals het kapotkauwen van je kleding of het ruw losmaken van kleding stukken o.i.d. Ook kun je denken aan de aanschaf van middelen die de begeleiding vergemakkelijken: picto-borden , aanschaf van een bruikbare pictoverzameling en sorteersystemen aanschaf van bepaalde extra leermiddelen die vaker nodig zijn en aan meer eisen moeten voldoen dan bij het gemiddelde kind.
En weet je... die TOG die is eigenlijk maar een schijntje als je het zo beschouwd; neem dat maar van mij aan!

Elisa Gemani
07-10-2008 om 14:11
Reactie
Ik kan zeker iets met jullie tips! Ik moet nog even wachten op de papieren van de kinderpsychiater en dan vul ik het aanvraagformulier zorgvuldig in.
Overigens gaat het mij idd met name om een "vergoeding" voor zaken als pictogrammen en leermiddelen etc. Ik koop ze nu van ons leefgeld (wat ook maar 150 euro per maand is). Plus uiteraard de extra begeleiding. Een ouder met een kind met een of andere handicap maakt zoveel meer (al dan niet verborgen) kosten... En dankzij al dit soort materiaal en ondersteuning thuis hoeft mijn kind niet naar een speciale school of een instelling, en dat is mi heel veel waard!

Joio
07-10-2008 om 16:53
Stuur binnen drie maanden terug
Je hebt de formulieren al in huis? Je moet ze binnen drie maanden terugsturen. Als Client First langs komt is je aanvraag al langs de eerste screening van de SVB geweest.
Je kunt zelf inschatten of je aanvraag wel zinvol is. Invullen, huisbezoek, bezwaarschrift, hoorzitting, het kost allemaal tijd en ergenis. Per leeftijdscategorie moet een kind een aantal punten scoren, de scoringstabellen zijn met een beetje Google vast wel te vinden.

Elisa Gemani
07-10-2008 om 17:43
Formulieren
Nee, ik heb ze via de site van de SVB gedownload. Ik heb al gegoogled maar ik kan nergens de scoringstabellen vinden; zou wel erg handig zijn

Joio
07-10-2008 om 18:34
De toverformules
Gut, ik had ze wel maar ik zou niet weten waar ze zijn. Er is wat administratieve achterstand in ons dossier Zorgenkind. Ondertussen twee ordners dik.
Het is nog niet zover maar de meneer of mevrouw van Client First zal sturende vragen stellen om zijn / haar scores te verantwoorden.
Het zijn een paar toverformules die je moet uitspreken. Het is nog niet zover, tegen die tijd heb ik ze misschien wel weer boven water.

Astrid
07-10-2008 om 18:54
Nog een tip
Wat het altijd erg goed doet bij aanvragen is een begeleidend briefje van de psycholoog of psychiater. Mijn psycholoog kwam zelf met dat idee.
Ondanks dat TOG alleen maar geld is ben ik er erg blij mee. Als ik eens zou optellen wat er hier allemaal in huis gesloopt wordt, dan is die TOG maar een peuleschilletje. Zoon timmert bv. erg hard op de muren en deuren. Bij de meeste deuren is de sponning los gekomen van de muur. Gewoon een spleet waar je door heen kan kijken, verder is het behang in de woonkamer er gedeeltelijk af, verf is er af en wordt de kapstok steeds uit de muur gerukt.
Maar naast dat ben ik ongeloofelijk veel tijd met mijn kind kwijt en kost hij zooo veel energie extra.

Merla
07-10-2008 om 20:15
Komt er dan iemand langs?
Wij hebben ook voor een van de kinderen een TOG maar ik heb dus niemand thuis gehad van Client First. Binnen betrekkelijk korte tijd was alles rond.

Petra-
07-10-2008 om 22:26
Het kan
Bij de eerste aanvraag hebben wij iemand thuis gehad, die ging vervolgens na ruim een uur complete verbiijsterd de deur weer uit...ze had nooitgeweten dat de combinatie reuma ADHD/ODD zoveel impact had.
Nu bij de 'herkeuring'geen bezoek aan huis.