Elisa Gemani
01-07-2010 om 13:55
Tog
Ik krijg straks geen TOG meer omdat ik voor zoonlief geen AWBZ-indicatie heb van gemiddeld 10 uur zorg of meer per week. Krijgen jullie straks nog TOG? Wat voor AWBZ-indicatie hebben jullie? Echt balen want zo loop ik wel 850 euro per jaar mis die ik hard nodig heb tgv de extra kosten die ik maak (reiskosten behandelcentrum+Concerta) ...

PDD-ertje
01-07-2010 om 14:33
Wij ook niet meer
We hebben sinds zoon op de middelbare school zit geen pgb meer omdat we gewoon geen tijd hebben om extra hulp in te zetten. Werk zelf in het onderwijs en help zoon zelf met plannen e.d.. Dus daar geen hulp bij nodig. Logeren in de weekeinden kan niet ivm voetbal. Vakantie's logeerde hij altijd wel. Maar ivm onze scheiding zijn die al verdeeld over beide ouders en hij wilde zelf dan liever niet meer weg. Zijn rooster van school en huiswerk laten activiteiten na schooltijd ook niet toe. Dus pgb gestopt en daardoor straks ook geen recht meer op TOG. Baal er ook van, had liever alle hulp die nodig was maar zo redden we het allemaal net.

fladder
01-07-2010 om 14:43
Niet alleen tog kwijt
...maar ook het mantelzorgcompliment. Die krijg je alleen nog maar als er 1 jaar en 1 dag indicatie voor de AWBZ is, of zoiets. Helaas, de nieuwe indicatie gaat weer uit van 1 jaar... Jammer, ook ik kan het keihard gebruiken...

T&T
01-07-2010 om 18:22
Hier ook
ALs je geen pgb meer hebt maar alles zelf doet, wordt je ook nog gestraft door het stopzetten van de TOG... is hier dus ook het geval. Ik kan me daar heel boos over maken, maar uiteindelijk schiet ik daar ook niks mee op, dus ik had het maar even uit mijn hoofd verbannen totdat ik het hier weer zag staan.
Mijn inkomsten zijn trouwens niet zo hoog dat ik het met gemak kan missen, helaas kan ik niet zoveel uren werken, want ik doe alle begeleiding voor mijn kinderen zelf!!!
Misschien ben ik dus eigenlijk een beetje dom bezig, en moet ik gewoon weer meer pgb aanvragen en daarmee ook de tog terug halen, het kan wel, maar het kost zoveel energie...
En eigenlijk ben ik stiekem ook wel trots dat ik het gewoon lekker zelf (net) red )
Tess

inkie1979
01-07-2010 om 19:09
Tess
en als je jezelf nu eesn uitbetaald via het pgb? je schrijft dat je niet meer kan werken omdat je de kindern begeleid... dan vind ik dat je best jezelf een paar uur kan uitbetalen?

Nikus
02-07-2010 om 08:47
Ow en tess
Ik kan het me zo voorstellen. Ik heb nu 2 pgbers minder en doe het even op kracht. Ik ben total loss en compleet gesloopt maar het geeft me wel weer een kick!
(vanmiddag heel verstandig toch maar weer een sollicatie)

T&T
02-07-2010 om 08:58
Jezelf uitbetalen
Ik weet dat dat kan, en ik zou het ws ook wel kunnen doen... maar ik heb daar zelf moeite mee. Het zijn mijn eigen kinderen! Ik wil gewoon zo veel mogelijk zelf doen voor ze, en dat kost hier een tikkie meer moeite dan bij twee "gezonde" kinderen natuurlijk.
Maar als ik mezelf uitbetaal uit het pgb moet ik me over alles wat ik doe ook verantwoorden, dan ben ik niet meer gewoon aan het opvoeden, dan ben ik "behandelaar", en ik zie mijn kinderen niet als patienten, maar gewoon als kinderen, ik wil ook niet continu stilstaan bij het feit dat ze autistisch zijn, en in hoeverre ze dan afwijken van wat "normaal" is. Eigenlijk sta ik daar bijna nooit meer bij stil, ik doe gewoon wat nodig is. Toevallig moest ik laatst voor de herindicatie van een rugzakje weer dat soort vragen beantwoorden, het staat er echt letterlijk; of je kind afwijkt van het gemiddelde en dan zo'n heel lijstje punten waar je "ja" "nee" of "een beetje" kunt aankruisen, vreselijk! En ga dan maar weer eens nadenken. Ik heb geen normale, of gemiddelde kinderen, waar moet ik mee vergelijken? Ik ben soms verbaasd over wat leeftijdsgenootjes aankunnen, maar ja is het een heel groot probleem dat mijn kinderen dat niet kunnen? of valt er wel mee te leven? Je blijft er ook over nadenken, ook na het invullen van dat gebeuren weer, ik word echt helemaal depri van dat soort lijstjes.
Maar goed, daarom was de tog ook zo fijn. Het is echt geen vetpot, maar wel iets extra's, voor ouders die ook heeeel veel extra's doen. Nu wordt het weer alleen toegekend aan de mensen die al veel uit handen geven. En ik gun het ze van harte, in de meeste gevallen is het echt terecht! maar er vallen nu heel wat gezinnen buiten de boot: degenen die proberen hun eigen boontjes te doppen, en er dan nu voor gestraft worden, want ...als je het zelf ook aan kunt zal het vast wel niet zo ernstig zijn
Misschien moet ik er nog twee "auti's" bij nemen in het weekend, om te begeleiden, met mijn ervaring kan dat heel goed in de tussentijd. Dan laat ik me via het pgb uitbetalen voor de twee kids die ik niet zelf gebaard heb, en mijn eigen kroost loopt gratis mee Maar ja, als ik die kinderen leer kennen,en ik mag ze graag, dan ga ik me op den duur ook weer afvragen of het niet raar is me daarvoor te laten betalen...
Tess

Nikus
02-07-2010 om 09:15
Tess
Familie??? hahahahha ik herken zo wat je zegt!
En ja, wij hebben wel tog en wij gebruiken het voor de extra verzekering bijvoorbeeld die de electrische fiets kost en voor zijn bed (ik kon hem wel wurgen!!)die hij in een woede bui heeft gesloopt etc.
Al het geld voor zoon wordt ook gebruikt voor zoon! En zo lees ik het bij jou ook!

inkie1979
02-07-2010 om 10:41
Nikus
ja dat weet ik, en doordat z ehet niet heeft valt haar tog weg..
dus zeg ik als je niet wil dat anderen met je kind werken, betaal je zelf dan uit voor het extra werk wat jehebt en waardoor je niet extra kan werken... dat vind ik dan wel weer eerlijk snap je...
en zo houd ze toch recht op tog ...
dat was mijn gedachten gang...
ik kn namelijk prima lezen als gaat het schrijven me slechter af

inkie1979
02-07-2010 om 10:45
Tess
mooi hoe jij naar je kinderen kijkt!
ik heb bewondering voor je...
weet je dat is ook mijn probleem ik zou het liefste mijn ervaring en opleiding gebruiken om mensen gratis uit de brand te helpen.. helaas ben ik alleen en moet er ook brood op de plank komen, als ik niet goed voor mezelf zorg kan ik niet meer voor anderen zorgen...
dus wordt ik toch betaald... en doe ik vaak extra dingen die ik dan niet doorreken... gewoon omdat er crissis is bij de mensen en ik het extra geld niet nodig heb....
ik vind het erg zuur dat mensen als jij nu hun tog mislopen...moest niet zo zijn idd!

T&T
02-07-2010 om 12:14
Thanx inkie
En gelukkig werken er ook goede mensen in de zorg
Groetjes, Tess

cqcq
02-07-2010 om 15:57
Indicatie verplicht niet tot het afnemen van hulp..
Voor mijn vader is er wel een AWBZ-indicatie, maar tot nu toe red mijn moeder het over het algemeen wel zelf. Doordat er wel een indicatie is, mag hij dus bijvoorbeeld wèl het mantelzorgcompliment uitdelen. Bovendien is het handig dat er een indicatie is in het geval van calamiteiten (laatst was mijn moeder enige maanden achter elkaar niet in staat mantelzorg te leveren, en kregen ze hulp via de AWBZ).
Dus ook als je geen hulp afneemt, kun je er toch voor kiezen om wel de indicatie vast te laten stellen (dan kom je wellicht tòch inaanmerking voor TOG, of voor het mantelzorgcompliment). Je bent niet verplicht om ook daadwerkelijk hulp af te nemen (òf via PGB, òf in natura).
Dat de criteria voor de TOG aangescherpt zijn vind ik trouwens niet meer dan terecht, zeker gezien alle draadjes die ik hier al heb gelezen over hoe je vragen moet beantwoorden zodat je zoveel mogelijk punten scoort.

Nikus
02-07-2010 om 20:54
Cqcq
Hier ben ik het wel met je eens! Wij gebruiken de TOG ook sec voor zoon. overigens kan het vaststellen van een indicatie bij het CIS wel maar is dat ook zo bij Jeugdzorg?

Nikus
02-07-2010 om 20:59
Inkie
Dat is mooi dat je klaar staat voor je gezinnen. Mijn pgber die vanuit haar hart werkt staat ook kosteloos klaar als het moet. Dit omdat ze zich soms schaamt voor graaiende collega's Dat kweekt goodwill en dan ben je als zorgvrager ook heel wat toeschietelijker. (uiteraard betalen wij haar altijd uit en heeft ze naast het vaste contract ook variabele uren en roepen wij haar vaker op in noodgevallen dan collega pgbers.)

Astrid
02-07-2010 om 22:52
Tog geld
Ik vind het TOG geld iets anders dan het PGB geld. Het PGB geld moet je volgens de regels uitgeven en daarna verantwoorden. Wat je met het TOG geld doet moet je zelf weten. Ik besteed dat dus niet aan zoon. Komt gewoon op de grote hoop. Doe ik trouwens met de kinderbijslag ook niet. Zoon kost mij al genoeg. 7 Jaar zwemles, sloopt de hele boel etc. Indirect gaat het dus wel naar zoon.

Nikus
03-07-2010 om 08:57
Astrid
Ja dat is maar net hoe je er naar kijkt. Onze zoon heeft een dure fiets die verzekerd moet worden. Daar hebben wij normaliter geen ruimte voor binnen de begroting en dan is de TOG het aangewezen middel. Zo gebruik ik de kinderbijslag ook echt voor kleding en schoolspullen! Maar dat is een keuze van ieder voor zich hoewel de TOG nadrukkelijk bedoeld is voor kosten die het hebben van een ziek/beperkt kind met zich mee brengt!

Jun
03-07-2010 om 16:44
Indicatie
Ik heb wel het idee dat als je een indicatie aanvraagt je wel ook zorg daarvan moet gaan inkopen (in PGB of natura). Want als je het niet doet en er ontstaan echte problemen met je kind kan jeugdzorg je volgens mij kwalijk nemen dat je je kind zorg ontzegt.
Denk ik.