Zorgenkinderen Zorgenkinderen

Zorgenkinderen

Lees ook op
Gaia*

Gaia*

30-04-2010 om 20:55

Tv-uitzending: ieder kind een etiket

Zaterdagavond, 1 mei komt 'rondom 10' met een onderwerp over het 'labelen' van kinderen. Meer info op: www.rondom10.nl

Ben ik benieuwd? mmmm nou ja, ik ga toch wel kijken.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Ellen

De volwassen autistische mensen die wij troffen was in Drenthje en kwamen uit zowel Friesland, Drenthe Overijsel als Groningen!

Wat betreft het vaker diagnosticeren van PDD NOS in Groningen is denk ik te verklaren vanuit het feit dat er minder hoog opgeleide mensen wonen. Vooral in Oost Groningen is gebleken dat er veel taalproblematiek is en een hoge mate van ongelettertheid en een lage ontwikeling! De mensen met meer capaciteiten trekken weg. Dan hou je al snel een groep over binnen het ASS die niet met Asperger te diagnostiseren is.

Vanuit het ATN weet ik dat ze bij de onderzoeken hele strikte regels hanteren. Er wordt heel gedegen onderzoek gedaan! De kennis is binnen het atn hoog en ze werken veel met Autisme Centraal samen!

Rafelkap

Autisme gaat niet over! Als die 12 jarige jongen nu geen diagnose heeft gehad dan had het ook geen autisme toen hij jonger was! De knul is dan verkeerd gelabeld geweest!

Ellen heeft inderdaad gelijk, de diagnose asperger wordt te makkelijk geplakt.

Rafelkap

Rafelkap

13-05-2010 om 17:27

Nikus

Ja dat denk ik ook. Maar ik denk eerder dat die jongen nu het label 'geen diagnose' heeft als ik zo de problemen hoor van zijn moeder waar hij (in sociaal op zicht) tegenaan loopt.

Rafelkap

Rafelkap

13-05-2010 om 17:34

Anneque o.t.

Dank voor je berichtje. Wij hebben er rondgekeken en zijn ook heel enthousiast. Ben benieuwd naar de ontwikkeling van jouw zoon! Als je het leuk vind kan je me privé eens mailen [email protected]

Rafelkap

Soms moeten we als mensen gewoon accepteren dat kinderen anders zijn. Dat is ook de kern van de discussie die Sijs voert. Ik ben een boek aan het lezen: De heelmeesters van Abraham Vorghese. In dat boek wordt een jongen beschreven die duidelijk autistische trekken heeft. Alleen in Afrika staat niemand klaar met een labeltje en is hij gewoon Shiva (zo heet de knaap) met een gebruiksaanwijzing! Dat moeten we in Nederland meer zien te bereiken. Gewoon de mensen nemen zoals ze zijn en eens stoppen met de hokjesgeest!

Rafelkap

Rafelkap

13-05-2010 om 19:54

Nikus

Ik vind 3 onderverdelingen ook wel veel, zeker als er bij de 'diagnosten' meningsverschil over bestaat.
Maar ben wel toch bij dat ik niet in Afrika woon!
Excusez, niet hele discussie hier gevolgd, wel heel interessant!

Haha rafelkap

Inderdaad, Nederland is zo slecht nog niet. Toch moeten we stoppen te denken dat het leven maakbaar is! Dat is het simpelweg niet

Ellen

Als dat zo zou zijn dan hebben ze mijn man over het hoofd gezien blijkbaar! Terwijl hij toch al heel vroeg getest is en op het speciaal onderwijs belandde!

billie

billie

13-05-2010 om 23:19

Dsm 5

Volg dit draadje al een poosje en wilde al reageren, hier juist een moeder die niet zo blij is met diagnose (ass) van kind. Maar omdat er wel problemen zijn en ik erachter begon te komen dat die niet opgelost dreigen te worden zonder diagnose, begonnen we ons er net bij neer te leggen.(dat het nu eenmaal zo werkt blijkbaar, veel liever zag ik gewoon iets van probleembeschrijvingen bij kinderen, of iets in die geest) We hebben ons lang verzet tegen de diagnose.
En nu lees ik over dsm 5, en vraag ik me serieus af of zoon nog wel voldoet aan de criteria. Weet eigenlijk niet of ik nu moet huilen of lachen.

Rafelkap o.t.

Doe ik! Na 't weekend, heb dagen logés in huis wegens jarige

T&T

T&T

14-05-2010 om 08:54

Billie

Blij met de diagnoses ben ik ook niet! Maar bij onze oudste waren er dusdanig problemen dat we wel verder MOESTEN kijken, bij jou ook zo te horen. We hebben heel wat onderzoeken gehad, en toen we werden doorverwezen naar een orthopedagoog was ik des duivels! nee, de heren doktoren kunnen niets vinden, en dus is het een lastig kind dat het "gewoon tussen de oren" heeft zitten! Het heeft nog een hele tijd geduurd voordat ik daadwerkelijk iets deed met die doorverwijzing, maar toen ging de bal ook snel aan het rollen.
Onze jongste liep ook vast op de kleuterschool, en wij herkenden veel, want liepen intussen al een tijdje mee in hulpverlenersland... dat hij de diagnose klassiek autistisch kreeg was desondanks een klap voor mij. En weer was ik zooo ontzettend boos!!!
Intussen hebben we veel geleerd, zijn ook wat jaren verder, en min of meer gewend aan autisme. IK vind mijn kinderen niet extreem, maar ze hebben wel een aparte gebruiksaanwijzing.
Ik ben er ook nog echt niet achter wat het autisme nu voor hen betekend, en hoeveel problemen ze in de toekomst zullen ondervinden... misschien moeten we maar in de regio eindhoven gaan wonen
groetjes, Tess

Ellen

Indien je oprecht geintnerreseerd bent wil ik je wel mailen. De preciese geschiedenis van mijn man is niet geschikt voor een publiek forum. Het feit dat hij autistisch is daar schaamt hij zich niet meer voor. Echter gaat het hem te ver (keurig navraag gedaan) om zijn hele hebben en houden hier neer te pennen.) Wel kan ik je meedelen dat mijn man en zijn broers medio 60er jaren basisschoolkinderen waren!

Rafelkap

Ik heb je gemaild!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.