Zorgenkinderen Zorgenkinderen

Zorgenkinderen

Lees ook op
Gaia*

Gaia*

30-04-2010 om 20:55

Tv-uitzending: ieder kind een etiket

Zaterdagavond, 1 mei komt 'rondom 10' met een onderwerp over het 'labelen' van kinderen. Meer info op: www.rondom10.nl

Ben ik benieuwd? mmmm nou ja, ik ga toch wel kijken.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Tineke

Tineke

12-05-2010 om 12:53

Geen zorgen sijs

PDD-NOS zou verdwijnen in de nieuwste DSM.

T&T

T&T

12-05-2010 om 12:57

Bedankt kaatje!

Je weet het heel duidelijk te verwoorden, we verzanden hier weer in details. Ja een kind dat gillend wegrent voor het animatie team is een detail, het is gedrag, ik was er zelf als kind ook niet dol op; dat stomme gedoe.
De kunst is om verder te kijken dan het gedrag, en te begrijpen waar het vandaan komt, en dan zie je vaak heel andere dingen. Zoals een kind dat ook niet de hele dag in der uppie voor de tent WIL zitten (al dan niet met boek) maar dat gewoon heel veel moeite heeft met contacten leggen. En ook dat is dan eigenlijk maar een klein deeltje van wat autisme inhoudt...
En trouwens, mijn zoon is klassiek autistisch, dus bij hem mag ik WEL gedrag aan zijn stoornis wijten, en bij mijn dochter met pdd-nos niet??? Tot haar 7e jaar ongeveer was mijn dochter veel "problematischer" dan mijn zoon. Niet omdat ze niet lief was, niet omdat we haar niet accepteerden zoals ze was, simpelweg omdat we haar niet begrepen. Paniekaanvallen zijn van de buitenkant vaak gewoon te zien als erg vervelend of zelfs drammerig gedrag, pas toen wij meer leerden over autisme, en daarop in wisten te spelen zagen we de paniek voor wat het werkelijk was: onmacht van het kind. De irritatie slaat dan om in bezorgdheid, want hoe gaat ze het redden in deze wereld als het in haar hoofdje zo chaotisch is?! Nu is ze wat ouder, gelukkig erg taalvaardig (in tegenstelling tot haar broer) en ze kan ons beter duidelijk maken wat er aan de hand is, soms kan ze zelfs uitleggen wat er met haar broertje aan de hand is, want ja, DAT is zo'n klassieker die niets meer onder woorden kan brengen als het misgaat, maar wel heeel goed kan rekenen! Zus met pdd-nos kent de gedachtengang en obstakels, die heeft ze zelf nl ook! Ik ben dan ook erg gelukkig met mijn twee kinderen, die elkaar in ieder geval geweldig begrijpen, ze schelen en jaar maar lijken soms net een tweeling, en er komt echt niemand tussen! Hun spel is wat typisch, maar dat zie ik ook niet als en probleem hoor! het is enig om ze met hun tweeen bezig te zien.
Wat mij vooral stoort is het onbegrip van de buitenwereld (inclusief sijs ) en de onwil om je dan maar een beetje te verdiepen in autisme, zelfs door bepaalde familieleden, en het maar meteen als onzin af te doen, en een "iedereen heeft tegenwoordig wel wat".
Het allerergste vind ik echter mensen die diagnoses in twijfel gaan trekken waar ze zelf de ballen verstand van hebben!!! Sorry hoor, als een heel team, en een psychiater, en de school, en de ouders dit onderzocht hebben, dan nog zijn er altijd buitenstaanders die het wel beter denken te weten. (zie ook de discussie in algemeen) bah!
Tess

ishtar

ishtar

12-05-2010 om 13:04

En (kaatje)

wat doen ze dan met de kinderen/volwassenen die nu onder PDDnos vallen? Komt er een volgend 'vangnet' (als in: restcategorie) of zijn deze ass-ers nu ineens niet autistisch meer?
(en nee, ik val niet de boodschapper aan, ik ben wel benieuwd)

T&T

T&T

12-05-2010 om 13:12

Pdd-nos

Ik denk dat de pdd-nos-ers met een gemiddelde of bovengemiddelde intelligentie straks "gewoon" aspergers heten net als in Belgie.
Mij maakt het niet uit hoe het beestje heet, het valt allemaal onder het kopje "autisme" en voor de behandeling verandert er ook niets.
De pdd-nossers met ook een verstandelijke beperking? zullen ze daar een ander woord voor verzinnen, het is niet zo dat ze ineens verdwenen zijn natuurlijk...
Tess

ishtar

ishtar

12-05-2010 om 13:21

Tess

ik dacht eigenlijk dat ze met het 'kopje' a.s.s. de hele boel ondervangen hadden. Maar dat dacht ik dus fout
Lastig, dan moet straks mijn pdd-nosser met verstandelijke beperking weer aan een nieuwe term wennen...

Sijs

Er moet me wat van het hart. Wij hebben binnen een wetenschappelijke zetting in een groep voor echtparen met Rel-ass problematiek gezeten (relatie & ASS)

Daar heb ik mensen getroffen die pdd-nos hadden. ook daar zigt een drempe; en een plafond. Zit je tegen het plafond dat heb je als pdd-nosser echt behoorlijk wat problematiek om je staande te houden in dit leven.

Wel fijn dat mijn beide mannen met kern-autisme (gisteren net weer bevestigd, het horen maakte me verdrietig maar ik begrijp dat ik eigenlijk heel blij mag zijn?) wel bestaansrecht hebben. Ook fijn dat ik wel tegen moeilijkheden mag oplopen! Wat doe je een hoop mensen te kort met je redenatie! Je kwetst een hele groep mensen waarschijnlijk onbedoeld. De kinderen die jij bedoeld zijn de kinderen waar nauwelijks iets aan te vernemen is! Dat is de groep die net over de drempel van een diagnose buitelen.

Sijs

Sijs

12-05-2010 om 13:52

Storen

"Wat mij vooral stoort is het onbegrip van de buitenwereld (inclusief sijs ) en de onwil om je dan maar een beetje te verdiepen in autisme, zelfs door bepaalde familieleden, en het maar meteen als onzin af te doen, en een "iedereen heeft tegenwoordig wel wat"."
Wat mij vooral blijft storen is de verongelijktheid. De buitenwereld mag niet zeggen dat ze het gewoon leuke kinderen vinden en verder niks. De buitenwereld mag daarentegen ook niet opmerken dat de kinderen afwijkend gedrag vertonen, want dat is ook weer met het vingertje wijzen. De buitenwereld -moet- zich verdiepen in autisme. En waarom dan wel? Moeten wij ons ook verdiepen in, pakweg, Marfansyndroom, Hemochromatose, partiële trysomie, 11;22 translokatie en SLE om eens wat dwarsstraten te noemen?
Kom op, zeg. En ja, het is zeker niet gezegd dat als bepaalde soorten gedrag vaak samen voorkomen, er dan sprake is van een onderliggende afwijking die de oorzaak is. Wat je bovendien als ziekte of afwijking definieert is voor een deel cultureel bepaald. Dat is nou eenmaal zo. En dat is zeker in de (kinder)psychiatrie het geval. En bij een aantal tegenwoordig actuele diagnoses zoals PDD-NOS wordt nou eenmaal ook door veel deskundigen getwijfeld of hier sprake is van een werkelijk bestaande "ziekte" of een containerbegrip waarin het makkelijk verzamelen is.
Nogmaals, hier diverse ziekten waarvan jullie niet gehoord hebben omdat ze niet in de aandacht staan. Maar het komt geen moment bij me op om dan mijn familie of wie dan ook te verwijten dat-ze-zich-er-niet-in-willen-verdiepen. Wij doppen hier zelf onze boontjes en de buitenwereld mag helemaal zelf beslissen hoe ze daarop reageren. Dat hebben we toch niet in de hand. Waarom klaag je niet dat de zon elke dag opgaat? Dat is onderhand nog zinvoller.

Sijs

Ow maar ik vind het heerlijk als ze zeggen dat mijn zoon een leuk joch is! Dat is hij ook! 100% goedgekeurd!

Toch zou ik het erg prettig vinden als buitenstaanders zich eens zouden verdiepen in zijn stofwisselingsziekte maar ook in zijn autisme. Meer bekendheid betekend meer geld maar ook meer begrip! Begrip is wel nodig als je wilt surviven in deze wereld. Begrip moet je niet gaan verwarren met medelijden of iemand beklagen! Begrip zorgt ervoor dat iedereen een plek krijgt in deze maatschappij.

(meer geld slaat op de sw ziekte)

Meer geld = meer onderzoek. Meer onderzoek = toekomst!

Tess

www.dsm5.org

Have fun!

crackermetkaas

crackermetkaas

12-05-2010 om 15:59

Dsm-v

nou, in 2013 komen pdd-nos En asperger waarschijnlijk (!) onder de nieuwe diagnose ASD. Autism spectrum disorder.
Niks aan de hand zou je zeggen maar de criteria waaraan voldaan moet worden zijn pittig:

Autism Spectrum Disorder
Must meet criteria 1, 2, and 3:

1. Clinically significant, persistent deficits in social communication and interactions, as manifest by all of the following:
a. Marked deficits in nonverbal and verbal communication used for social interaction:
b. Lack of social reciprocity;
c. Failure to develop and maintain peer relationships appropriate to developmental level
2. Restricted, repetitive patterns of behavior, interests, and activities, as manifested by at least TWO of the following:
a. Stereotyped motor or verbal behaviors, or unusual sensory behaviors
b. Excessive adherence to routines and ritualized patterns of behavior
c. Restricted, fixated interests
3. Symptoms must be present in early childhood (but may not become fully manifest until social demands exceed limited capacities)

Dank, nikus voor deze link!

Astrid

Astrid

12-05-2010 om 16:32

Zoon voldoet nog aan de nieuwe criteria

Ik vind de criteria wel meevallen. Mijn Aspergertje voldoet nog aan alle nieuwe punten. Toch vind ik 'm vergeleken met andere Aspergers best wel normaal. Hij vertoont voor 50% normaal gedrag. Die andere 50% zijn daar in tegen zeer afwijkend. Ben eigenlijk wel benieuwd als je er niet helemaal meer aan voldoet. Moet je dan "hergekeurd" worden? Ga je dan zonder label verder? De problemen zijn dan alleen niet ook opeens opgelost. Das nou jammer...

crackermetkaas

crackermetkaas

12-05-2010 om 16:46

Die van mij ook.

ik las niet goed. te snel.
Eigenlijk lijkt me dit wel een goede zaak, het samen voegen tot 1 ausistisch spectrum stoornis. ik heb bv zelf het verschil tussen pdd-nos en asperger nooit zo helemaal begrepen. Ik zelf zei altijd maar dat zoon 'lichtelijk autistisch' was tegen vreemden als hij iets zeer raars deed. (in het gangpad van de albert heyn zitten en de alle koekjes dozen lezen, terwijl de karretjes er niet meer langs kunnen)
We zullen zien, wat er nou daadwerkelijk zal gebeuren in 2013.

Asperger versus pdd nos

Er zit een levens groot verschil tussen asperger en pdd nos.

Manlief met kern autisme herkent meer in mensen met de wat zwaardere varianten van pdd nos dan in de mensen met het Asperger syndroom. Als je een stuk of 8 volwassenen met ass bij elkaar zet filtert het zich er vrij snel uit!

Asperger is een behoorlijk op zichzelf staand syndroom. Dat vind ik het mooie aan de vollwassenen, je ziet het wat beter afgetekent!

T&T

T&T

12-05-2010 om 18:15

Sijs

Je noemt een paar ziektes die ik niet ken, en waar ik me ook echt niet in zal verdiepen... sorry. Maar ik zal het ook niet klaarspelen als iemand me verteld dat hij die ziekte heeft te antwoorden met "jaja, en zo hebben we allemaal wel wat, zeker een mode ziekte" ... want ik ken het niet! Ik zou wel vragen wat dat betekend, en als het iemand is die dicht bij me staat zou ik me er zeker ook in verdiepen. (dat heet betrokkenheid )
Verder vind jou nogal verongelijkt over komen. Wij proberen iets uit te leggen over autisme, en jij blijft maar drammen dat we een stelletje klagende zeur moeders zijn. Het is me duidelijk dat een gesprek met jou verder echt zinloos is. Als je mij zou kennen (en mijn gezin) wist je echt beter.
groetjes, Tess

crackermetkaas

crackermetkaas

12-05-2010 om 18:38

Asperger pddnos

Ken zelf geen volwassen met ass, nou ja ik vermoed het wel eens als ik mensen ontmoet, (ook hier trouwens.. maar ik kijk dan puur naar de criteria van de dsm-iv dan kom ik er niet uit omdat ik het natuurlijk op mijn zoon betrek.
Hij heeft pdd-nos maar heeft bv nooit problemen met taalverwerving of spreken gehad, is erg slim, heeft 2 obsessies, het helaal en de wii.
en voor de rest voldoet ie aan alle criteria voor pdd-nos.
De psychiater had het er telefonisch over dat asperger ook bij hem zou passen maar ze wil hem nog eerst zien. Dit zei ze nadat ik vertelde over het afgelopen jaar en dat ie nu dus in dat plusklasje zit. ( op zijn enige iq test, op zijn 5de, scoorde hij 89, geen vp kloof)
Dus je begrijpt dat ik het verwarrend vind, wat is dan het verschil, het cognitief functioneren ? Het feit dat ie ouder wordt en daarom zijn obsessies duidelijker worden ? Maar dat doen pdd-nosser toch ook ?

crackermetkaas

crackermetkaas

12-05-2010 om 19:05

Sijs, moederschap

Tuurlijk zou ik ook vragen als iemand in mjn omgeving te maken heeft een ziekte/stoornis wat ik niet ken. Duh, is toch logisch, je geeft toch om elkaar?
En dan niet alleen verstandelijk, want dat is wat ik jou zie doen, je benaderd zaken heel verstandelijk, 'wij doppen onze boontjes wel want wat de buiten wereld denkt heb ik geen invloed op"
helemaal waar,zou willen dat ik het zo maar van me af kan laten glijden, maar sommige mensen die wat emotioneler reageren, ik dus, voelen zich dan wel naar. Wat de buitenwereld denkt of hoe die reageert op MIJN kind heeft effect op mij.
Halloooo, moederschap is een hele emotionele gebeurtens/toestand/zijn.
De meest emotionele rol van alle rollen die ik in dit leven heb. (naast, vrouw, vriendin, baas, dochter etc etc)
Let wel ik zeg niet dat jij dat niet zo beleeft, alleen de een reageert emotioneler dan de andere. en dat mag jij niet zomaar af doen door te schrijven dat wij klagende zeikende moeders zijn.
Het is verschil in temperament en daar mag je wel inlevingsvermogen voor opbrengen.
mijn grote vriendin Oprah ( zal je wel niks mee hebben zegt altijd:
'motherhood is the thoughest job on earth. And the most beatifull.'

Cracker

Haha hoe weet Oprah dat nou= Ze is geen moeder hihi.

Sijs is inderdaad wat verongelijkt. Ze spreekt vanuit haar eigen referentie kader wat ik wel snap. Ze blijft alleen en beetje hangen in het "ow wat is het ongelijk verdeeld" fenomeen.

Want dat het onmgelijk verdeeld is dat klopt! Dat ze een punt heeft is ook helder maar de manier waarop ze het brengt mag wel wat anders!

Pdd nos/ asperger

Er zitten erg veel verschillen in Asperger en pdd nos. In de kindertijd wordt er nog veel opgelost voor de kinderen. In het volwassen leven wordt het wat meer afgekaderd wat er wel en niet goed gaat. Als je in een groepmensen met Asperger en pdd nos zet dan herkennen de mensen met Asperger en de echtgenotes veel zaken bij elkaar en dat geld voor de groep met pdd nos ook. Kern autisme onderscheid zich dan ook heel duidelijk. Wat mij opvalt is dat de problemen in het sociale verkeer bij de mensen met Asperger lastiger is omdat ze verbaal wel goed onderlegd zijn. Nu heb ik het wel over hele specifieke gevallen! Wat men vaak vergeet is dat mensen met een Autisme spectrum stoornis ook nog een eigen karakter hebben. Omgevingsfactoren spelen mee en dat maakt dat iedereen uniek is. Je kan niet praten over “ze”of over de auti’s Klinkt erg denigrerend!

crackermetkaas

crackermetkaas

12-05-2010 om 20:30

Oprah/sijs

ja met hoofdletters, she's the queen haha
eignelijk ben ik ook een nerd want ik Alles van oprah maar oprah vond dus dat doordat zij zoveel verhalen van moeders hoorde dat zij een keuze moest maken, of doorgaan met haar werk of zelf moeder worden. Beide kon niet vond ze en ze koos haar werk. 'i will be the teacher" en haar honden die zijn haar kinderen. Ze vind zichzelf mommy van haar honden.... ehhh....

Maar nu weer on topic begrijp Sijs haar refenrentiekader niet zo eigenlijk.
bedoel dat ik niet weet wat haar referentiekader is. Ze wil de misstanden in de pbg wereld aan de kaak stellen, duidelijk.
Maar ondertussen is ze zo rechtlijnig, verstandelijk en lijkt het alsof ze bijna gespeend is van ieder gevoel van inlevingsvermogen naar mensen die anders reageren of denken. Waarom, mischien heb ik dat gemist hoor.
Dat Sijs een punt heeft is duidelijk, en het punt is ook wel juist, maar c'est le ton qui fait la musique. (La ton qui fait ..??)

crackermetkaas

crackermetkaas

12-05-2010 om 20:45

Man nikus

sorry maar ik heb toch nergens ze of auti's gezegd ? of bedoel je mij niet ?
enniewee, maar waarom ontmoet jij volwassen pdd-nossers/aspergers in een groep ? ben gewoon heeel nieuwgierig!
Je schreef dat je man kern-autisme heeft (das toch hetzelfde als klassiek autisme of niet ?), hebben jullie een groep waarbij je samen komt ?
hoelang weet je al dat je man dit heeft ? toen je hem ontmoette of later ?
en hier komt ie: (puur uit eigen belang) denk je omdat je verliefd bent geworden op je man dat je kan voorspellen hoe je kinderen later worden ?
druk me slecht uit, ik wil juist de succesverhalen horen, juist omdat jij getrouwd bent met een man met etiketje. Ik weet niet hoe het verder zou gaan met zoonlief maar als ik jou hoor is er hoop aan de horizon! niet dat het er niet was maar jouw verhaal maakt het wel heel haalbaar! toch ?

T&T

T&T

12-05-2010 om 21:07

De verschillen?

Ik zag in mijn dochter echt asperger,(nadat ik alle criteria had gelezen in het autisme spectrum) de psychiater was het niet met me eens en noemde het pdd-nos. En ik dacht: zij heeft ervoor gestudeerd, ik niet! en daarbij maakt het voor de behandeling geen bal uit dus noem het hoe je wilt. Ook later, op mkd en school, werd vooral gepraat over autisme spectrum stoornissen, dus... toch alles op een hoop.
Misschien dat Nikus mij de verschillen kan uitleggen tussen asperger en pdd-nos. En ook ik ben wel benieuwd hoe je aan je contacten komt met zoveel volwassen autisten?
groetjes, Tess

anna van noniemen

anna van noniemen

12-05-2010 om 21:34

Persoonlijk

zou ik ook meer zien in een diagnose ASS, en dan eventueel een sub-categorie daarin, maar de hoofddiagnose ASS....Inderdaad, op zich maakt het voor de aanpak niet uit, die moet je toch afstemmen op je eigen kind....

Nieuwsgierige aagjes

Haha

Via mail wil ik het wel uit de doeken doen. Op een publiek forum ga ik niet vertellen hoe de vork exact in de steel zit. Dus geen onwil maar een stukje zelfbescherming.

Je kan me mailen [email protected] indien je oprecht geinterreseerd bent

Anna, nee jij noemt niemand een auti maar ik heb er zo'n gruwelijke pest aan! Auti's bestaan niet! MEnsen met ASS wel!

Referentie kader van Sijs: Ze gaat uit van de beperkingen die haar bekend zijn. SLE, Trysomie etc etc. Daarvan vind ze terecht dat ze haar eigen boontjes moet doppen en dat er dus geen maatschappelijk vangnet voor is. Dat klopt! Die discrepantie ervaar ik ook. Het feit is alleen wel dat de groep waar het vangnet (waar sijs naast grijpt) er echt is. Sijs vind de problemen peanuts omdat ze abstract zijn voor haar.

Zoiets bedoel ik maar er zullen vast mensen zijn die het beterm kunnen verwoorden.

Tess asperger

Zoals ik al zei, de mensen met Asperger die ik ken hebben op andere gebieden problemen. Vaak zie je enorme verzamelwoede bij mensen met Asperger. Wat mij heel erg opviel was dat de mannen met asperger qua contact toegankelijker waren., Ze zijn minder passief! Ze ontmoeten ook problemen op andere domeinen. Ze hebben vaker conflicten. Dit is mijn waarnemning en zoals ik al zei, geen wet van meden en perzen (persen)

Rafelkap

Rafelkap

13-05-2010 om 09:24

Volgens mij

is Asperger niet "minder erg" dan pdd nos of klassiek autisme. En de diagnose kan na een paar jaar alweer veranderen. Er is m.i. ook niet een 'typische autist/asperger of hoe je het wilt noemen. Wat ik lees over dat Aspergers minder passief zijn herken ik dus weer niet, ook geen verzamelwoede of conflicten, zo zie je maar weer Ik ken trouwens ook (via via ) een jongen van 12 die nu zelfs geen officiële diagnose meer heeft, maar toch autistische trekken. Dus wat voor naam het ook heeft, het is als ouder/leerkracht best handig er het eea over te weten om het kind te begeleiden.
Mijn zoontje heeft nog geen officiële diagnose maar hoe meer ik erover lees hoe verwarrender het wordt. Maar: niet 1 kind is hetzelfde, het maakt mij ook niet uit hoe de diagnose luidt. (en of topic: Heel blij: ons kind mag na de zomervakantie starten op een speciale school, helemaal gericht op taalontwikkeling voor jonge kinderen met vermoeden van vorm van autisme.)

mirreke

mirreke

13-05-2010 om 10:31

Ishtar, ass of asd klopt wel

Het is de bedoeling dat zowel Asperger als pdd-nos als op zichzelf staande diagnoses verdwijnen en opgaan in de overkoepelende diagnose Autism (Spectrum) Disorder.
Wij hebben het nu ook al over ASS dus dat blijft hetzelfde.
Ook beantwoord onze zoon nog steeds aan de criteria.
Vooral wat kaatje schrijft, over de onmogelijkheid chocola te maken van de brei aan informatie die het kind omgeeft, wat angst genereert, vind ik erg treffend. Zo heb ik het ook altijd begrepen en geleerd in de oudersteungroep.
In feite moet je als ouder je kind helpen een structuur in die informatie te krijgen. In die zin is het ook beslist niet iets gemakkelijks als even een etiket halen. Dit onvermogen, deze ongefilterde toestroom van informatie, het gaat niet over. HOogstens kun je proberen je kind leren er (deels) mee om te gaan, of in ieder geval te accepteren dat hij/zij anders is en hoe dat dan komt.
Onze zoon weet nu wel goed dat hij pdd-nos heeft, en dat hij daarom meer moeite voor sommige dingen moet doen.

mirreke

mirreke

13-05-2010 om 10:38

Verklaring voor deze stap, één diagnose asd

De link: http://www.dsm5.org/ProposedRevisions/Pages/proposedrevision.aspx?rid=94#
En de tekst:
New name for category, autism spectrum disorder, which includes autistic disorder (autism), Asperger’s disorder, childhood disintegrative disorder, and pervasive developmental disorder not otherwise specified.
* Differentiation of autism spectrum disorder from typical development and other "nonspectrum" disorders is done reliably and with validity; while distinctions among disorders have been found to be inconsistent over time, variable across sites and often associated with severity, language level or intelligence rather than features of the disorder.
* Because autism is defined by a common set of behaviors, it is best represented as a single diagnostic category that is adapted to the individual’s clinical presentation by inclusion of clinical specifiers (e.g., severity, verbal abilities and others) and associated features (e.g., known genetic disorders, epilepsy, intellectual disability and others.) A single spectrum disorder is a better reflection of the state of knowledge about pathology and clinical presentation; previously, the criteria were equivalent to trying to “cleave meatloaf at the joints”.
Three domains become two:
1) Social/communication deficits
2) Fixated interests and repetitive behaviors
* Deficits in communication and social behaviors are inseparable and more accurately considered as a single set of symptoms with contextual and environmental specificities
* Delays in language are not unique nor universal in ASD and are more accurately considered as a factor that influences the clinical symptoms of ASD, rather than defining the ASD diagnosis
* Requiring both criteria to be completely fulfilled improves specificity of diagnosis without impairing sensitivity
* Providing examples for subdomains for a range of chronological ages and language levels increases sensitivity across severity levels from mild to more severe, while maintaining specificity with just two domains
* Decision based on literature review, expert consultations, and workgroup discussions; confirmed by the results of secondary analyses of data from CPEA and STAART, University of Michigan, Simons Simplex Collection databases
Several social/communication criteria were merged and streamlined to clarify diagnostic requirements.
* In DSM-IV, multiple criteria assess same symptom and therefore carry excessive weight in making diagnosis
* Merging social and communication domains requires new approach to criteria
* Secondary data analyses were conducted on social/communication symptoms to determine most sensitive and specific clusters of symptoms and criteria descriptions for a range of ages and language levels
Requiring two symptom manifestations for repetitive behavior and fixated interests improves specificity of the criterion without significant decrements in sensitivity. The necessity for multiple sources of information including skilled clinical observation and reports from parents/caregivers/teachers is highlighted by the need to meet a higher proportion of criteria.
The presence, via clinical observation and caregiver report, of a history of fixated interests, routines or rituals and repetitive behaviors considerably increases the stability of autism spectrum diagnoses over time and the differentiation between ASD and other disorders.
Reorganization of subdomains increases clarity and continues to provide adequate sensitivity while improving specificity through provision of examples from different age ranges and language levels.
Unusual sensory behaviors are explicitly included within a sudomain of stereotyped motor and verbal behaviors, expanding the specfication of different behaviors that can be coded within this domain, with examples particularly relevant for younger children
Autism spectrum disorder is a neurodevelopmental disorder and must be present from infancy or early childhood, but may not be detected until later because of minimal social demands and support from parents or caregivers in early years.

tipto

tipto

13-05-2010 om 11:02

Vanuit de andere kant

hoi,

Ik heb 2 kinderen zonder enige diagnose en die overal vlot mee kunnen komen.
Zeer dichtbij hebben wij een jongetje met autisme. Ik heb me daar wel degelijk in verdiept en regelmatig gesprekken met ouders hoe je het beste met hem om kan gaan. Dit jongetje speelt hier regelmatig en logeert hier ook. Tijdens deze momenten probeer ik zoveel mogelijk rekening te houden met zijn autisme, ik vertel van te voren wat we gaan doen. Als ik zie dat hij niks te doen heeft biedt ik hem iets aan. Deze momenten verlopen dan ook heel erg goed! En dat geeft mij ook voldoening. Voor mijn eigen kinderen vindt ik het ook goed omdat ze begrip krijgen voor mensen die anders zijn. Ik denk dat het goed zou zijn als er meer kennis bij mensen over autisme aanwezig is. Dan krijg je ook meer begrip. Maar als een kind met andere stoornis komt logeren houdt ik daar ook graag rekening mee!

groeten Duifje

Rafelkap

Dat is goed nieuws! Mijn middelste zit op een soortgelijke school en ik ben heel erg enthousiast over de docenten, de sfeer, de ambiance. Hij zit er enorm goed op zijn plek en er is veel aandacht voor contact met de ouders. Heel fijn dat jouw zoon er snel heen kan!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.