Het forum van Ouders.nl is een online community waar iedereen respectvol met elkaar omgaat. Het forum is er voor ouders met vragen over opvoeding, ouderschap, ontwikkeling, gezondheid, school en alle andere dingen die je als ouder tegenkomt in het leven.
23-09-2010 om 11:46
onze zoon gaat een typecursus doen; van instituut pica d.m.v. thuislesjes en toetsen.
Wie heeft daar ervaring mee, met kinderen met een gebruiksaanwijzing?
Ik verwacht dat ik veel aansporing moet geven en dat ik ook mee zal moeten doen om aan te sturen. Er zitten wel beloningen in de vorm van games in het programma en wij hebben hem ook een beloning beloofd voor als hij klaar is.
Welke ouder heeft ervaring en wil vertellen hoe dat is gegaan?
23-09-2010 om 14:09
Koentje
Hoi koentje,
Iedere week krijg je een boek toe gestuurd. De oefeningen zijn echt gericht op de wereld van de kinderen en sluiten naadloos aan bij hun interesses. Dat maakte het oefenen wel echt leuk. Tim ging de vijf dagen van de week in de avond,na het eten gelijk aan het werk. Computer staat vlakbij de eettafel waaraan wij dan nog koffie dronken en de boel aan het opruimen waren: zo kon ik hem in de gaten houden. De eerste week keek ik zijn werk na, de tweede week nog maar een paar maal en daarna heb ik het los gelaten: jij wil de cursus: dan laat jij maar zien dat je het kunt.
Iedere week sluit je af met een toets. De uitslag van de toets heb ik wel iedere week gelezen en bij goede uitslag kreeg hij complimenten!
Door een vast moment van de dag te nemen werd het vanzelf een gewoonte om eerst even te typen na het eten. Overigens hoefde hij in de vakanties van mij niet door te gaan. Kun je goed regelen.
Om te zorgen dat hij prettig werkte hebben wij zijn boek rechtop in een standaard gezet (in plaats van liggend op het buro). Daarnaast hebben wij in Word de letters op supermini gezet, zodat hij niet kon smokkelen met verbeteren van verkeerd getypte letters: immers ze waren nu zo klein dat hij ze niet lezen kon. Aan het eind van de les maakten we de letters dan groot en zag hij zelf goed hoe goed/fout de les getypt was.
Ik zou zeggen: zet hem op, koentjes zoon... een cursus waar je voor je leven lang plezier van zult hebben.
23-09-2010 om 19:15
Pica
Tja... hier wel ervaring met Pica maar dan van 9 jaar terug. Onze ervaring met Pica was zodanig slecht dat we voor onze andere kinderen niet eens meer overwogen hebben de typecursus bij Pica te doen.
Ik hoop voor je dat Pica in de tussenliggende jaren zichzelf zoveel verbeterd heeft dat het nu voor jouw zoon wel een succes wordt!
Overigens hebben geen van onze kinderen hun diploma ooit gehaald. Wel typen beide meiden als een driedubbelesneltrein dus daar heb je niet perse een diploma voor nodig de curus alleen al kan dus genoeg zijn. Zoon had er een broertje dood aan. Hij redt zich prima maar zo snel als zijn zussen kan hij niet. Jongste laten we volgend jaar waarschijnlijk een cursus volgen dus ik ben erg benieuwd hoe Pica tegenwoordig uitpakt.
Succes ermee!
23-09-2010 om 22:04
Tims mama,
wat een positief verhaal!!
Maar was jouw ervaring ook bij instituut pica?
Ik denk sowieso dat pica wel erg verbeterd is, roosvicee. Er zaten beloningen in de cursus en er is technisch ook veel veranderd natruurlijk.
25-09-2010 om 14:30
Hoi Koentje,
Ja, afgelopen schooljaar deed Tim de cursus bij Pica.
Groetjes, Timsmama