Het forum van Ouders.nl is een online community waar iedereen respectvol met elkaar omgaat. Het forum is er voor ouders met vragen over opvoeding, ouderschap, ontwikkeling, gezondheid, school en alle andere dingen die je als ouder tegenkomt in het leven.
23-10-2010 om 19:09
Mijn dochter heeft dyslexie en begint op school steeds meer vast te lopen, m.n. met schrijven. Nu heb ik al een paar keer naar de typecursus gekeken van Typetopia. Heeft iemand van jullie daar ervaring mee? Is het een goed werkbaar pakket en ook uitdagend genoeg?
Ik ben erg benieuwd naar de ervaringen.
Susan
25-10-2010 om 11:06
Susan
Ik heb nog geen ervaring. Maar zit er wel zelf aan te denken om deze versie van typtopia te gaan doen.
Mijn dochter is niet dyslectisch maar heeft wel problemen met spellen.
Wij hopen dat de cursus daarvoor ook werkt.
Wij hebben via E mail wat vragen gesteld aan typtopia ik zal hieronder een gedeelte uit hun antwoord plaatsen waarin ze de verschillen tussen de gewone en de dyslexie versie uitleggen.
Ook kan ze 3 proeflessen doen op Typtopia zelf.
De belangrijkste verschillen in de dyslexieversie t.o.v. de reguliere versie zijn:
1. Basisoefeningen, waarin op woordniveau getraind wordt, kunnen voorgelezen worden door de spraakmodule. Deze functionaliteit zorgt ervoor dat het woordbeeld ook nog eens ondersteund wordt door de klank van het woord. Een extra kapstok voor de cursist met dyslexie.
2. De oefenvorm Texttrainer wordt vervangen door de MagnifiedTexttrainer. Deze oefenvorm biedt meer hulp bij het trainen met langere teksten. De belangrijkste verschillen zijn:
a. De te typen tekstregel wordt vergroot weergegeven.
b. De getypte tekst wordt direct eronder weergegeven. Dit geeft meer zelfvertrouwen tijdens het typen om dat in een oogopslag gezien kan worden of het goed gedaan wordt.
c. Direct na invoer van elk woord wordt gecontroleerd of het juist getypt is. Is het woord correct getypt dan kunnen we gelijk verder. Is het woord foutief getypt dan wordt het woord opnieuw getypt. Deze directe feedback geeft wederom meer zelfvertrouwen tijdens het typen.
3. Bij de Introductie- en Ritmeoefening kan de snelheid teruggebracht worden naar 20 aanslagen per minuut.
26-10-2010 om 12:46
Vriendinnetjes
van dochter met behoorlijke dyslectie hebben m gedan en waren er erg tevreden over. Ze vonden hem goed te doen. Wij doen de gewone versie en die is ook leuk.