Zorgenkinderen Zorgenkinderen

Zorgenkinderen

Lees ook op
Mari

Mari

03-05-2009 om 20:28

Uitjes met ass

Ik heb vandaag voor de zoveelste keer flink mijn neus gestoten, uitjes met zoon zijn zelden een success. Hij wil wel ergens naar toe, maar vervolgens wordt elk voorstel geweigerd. Alleen naar de dierentuin toe wordt goedgekeurd, maar dat is mij te duur en hij wil dan toch alleen maar naar de speeltuin in het park. Ik probeer in te spelen op zijn interesses, treinen/vliegtuigen/autos. Onze laatste bezoek naar het luchtvaart museum in Soesterberg was rampzalig Zoon flipte daar helemaal, en ik weet nogsteeds niet waarom. Deze week waren ze een dag met opa weg, naar het Aviodrome, ook geen sucess, te druk te veel prikkels. Vervolgens naar de Batavia werf wat hij te eng vond. Opa kwam erg knorrig thuis!
Vandaag ben ik dus weer de fout in gegaan, we zijn naar Beeld en Geluid geweest, ik dacht gaat over TV vind ie vast wel leuk. Ben zo stom geweest om niet te bedenken dat het daar een herrie is Niet echt druk, maar te veel lawaai en daar kan zoon ook niet tegen.
Ik begin redelijk wanhopig te worden, vraag me af waarom ik nog pogingen doe om iets leuks te ondernemen, want het kost zo veel gedoe van te voren en dan vind hij het 3/4 van de tijd niet leuk.
Het enigste groote sucess tot nu toe is Railz in Rotterdam. Hij kan uren naar de miniatuur treintjes zitten kijken, wordt haast ziek van de drukte en de prikkels, maar die rondrijdende treinen maken alles goed. Maar om nu elke keer daar naar toe te gaan???
Moet ik gewoon geen poging meer doen? Ik denk al 3 keer na over wat we doen, doe flink wat voorbereiding met hem op internet. Maar zijn zus vind het allemaal wel leuk en 2 weken vakantie alleen thuis zitten is ook vragen om ellende. Natuurlijk zijn er wel speeltuinen in de buurt, maar zus van 11 is daar op uitgekeken.
Hoe lossen jullie dit op, wat zijn wel geslaagde uitjes geweest?

gr. Mari

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Is dit iets...?

In Sneek: het modelspoormuseum, en volgend weekeinde:
http://www.friesestoomtreinmaatschappij.nl/Home/De%20Buffel.html

Tinus_p

Tinus_p

03-05-2009 om 22:50

Hmm

Nou heb ik geen ass kind, maar is het een idee als je een paar keer achter elkaar naar hetzelfde gaat, zodat hij er aan went? Dus gewoon 3 keer naar Soesterberg?

Verder, uitjes zijn niet verplicht

Mari

Mari

03-05-2009 om 23:48

Tja

Rixt, leuke tip, helaas wel erg ver weg.
Tinus, natuurlijk zijn uitjes niet verplicht. Alleen 2 weken vakantie zijn dan een stuk moeilijker om door te komen. Kind kan zichzelf niet vermaken. En hij voelt zich achtergesteld. Dochter krijgt wel, dus hij wil ook. En soms vind hij het ook erg leuk. Het is alleen zoeken naar wat aanslaat.
Klinkt ook logisch om te wennen alleen hebben we te maken met het erg zwart/wit denken van een autist. Wat Soesterberg betreft, ik zal hem er niet meer naar toe kunnen krijgen. In zijn hoofd was er iets niet goed, dus zal het nooooooit meer goed zijn. Ik kan praten als brugman, maar wat stom/slecht/zaai enz. is, zal altijd zo blijven (in ieder geval de komende paar jaren). En hij heeft een geheugen als een olifant . Zo krijg ik hem de buurt speeltuin niet meer in omdat hij 3 jaar geleden van de schommel is gevallen.

Welke regio?

Je kind is niet alleen een autist maar ook een kind.

Jij probeert het hem naar zijn zin te maken maar je kunt het naar hem toe ook eens omdraaien: Jij vindt niets leuk, dus we gaan niet. Naar een dierentuin gaan we niet meer want je wilt alleen naar de speeltuin en niet naar de dieren kijken. Dat is me te duur, dan gaan we naar een speeltuin. De Linnaeushof is best aardig voor oudere kinderen, bijvoorbeeld.

Maar je echte vraag ging om uitjes die misschien een succes kunnen zijn.

Begin met het aanschaffen van een MJK (heb je waarschijnlijk al) en je kunt kunst kijken. Er zijn doorgaans erg weinig geluidsprikkels in musea met kunst. Maar ook Ecodrome in Zwolle kan je met MJK bezoeken.

Veel kneuterige, kleine musea zijn meestal erg rustig. Als je om 10.00 uur voor de deur staat, ben je de enige bezoeker.

In het techniekmuseum in Delft heb ik wel eens in als enige bezoeker rondgelopen. In Winterswijk heb je een spoorwegmuseum met miniatuurtreintjes en enthousiaste vrijwilligers die veel aandacht aan de vragen van bezoekers besteden.

In welke regio wil je een uitstapje maken?

Lietje

Lietje

04-05-2009 om 07:47

Mari

Als Hilversum voor jullie te bereiken is dan is het vliegveldje daar misschien een idee. Doen wij ook wel eens, kleine vliegtuigjes, zweefvliegers, parachutes. Weinig mensen, en lekker buiten. Ander idee is dan ook om boten te kijken (sluizen bv. bij Vianen). Het zijn dan geen (pret)parken, maar wel rustig.
Lietje

nancy broos

nancy broos

04-05-2009 om 09:19

Abonnement?

Is een abonnement op een dierentuin dan niks voor jullie ? Meestal heb je de prijs er in een paar bezoekjes alweer uit, en dan kan je zovaak je wil binnenhoppen, voor zolang (of zo kort) je wil.
Groetjes
Nancy

T&T

T&T

04-05-2009 om 10:00

Veel buiten, en vroeg gaan!

Oh, wat een herkenning! Maar hier dus twee auti's, die eigenlijk niks willen... moet je dan nog wel uitstapjes maken? ja, ik denk van wel, want als je ze laat zitten ze altijd thuis en zien zo min mogelijk andere mensen...
Wat wij doen zijn dan veel buitenaktiviteiten; idd de dierentuin, kinderboerderij, het bos in etc. Binnenspeeltuinen, bioscoop, pretparken met rondrazende achtbaan, kermis, markt... het is eigenlijk niet te doen vanwege teveel prikkels, en vooral dat rondgalmende geluid! De binnenspeeltuin wil nog wel eens, maar dan gaan we heel vroeg, en zorgen dat we voor de drukte weer weg zijn. Zowiezo is een hele dag op pad erg veel gevraagd (ze zijn 6 en 7) we moeten een vakantiedag echt in stukjes hakken en verdelen in rustige en aktieve dingen.
Waar ik vooral zo moe van word is dat er op ieder voorstel protest komt (ze willen niet weg) en dat je ze altijd moet overtuigen om mee te gaan, terwijl een normaal kind al in de auto zit bij het woord speeltuin. Die speeltuin is trouwens ook altijd dezelfde, op dezelfde schommel, en hetzelfde snoepje na afloop. (zucht)
Op dit moment is het bos hier helemaal favoriet (tja, ws vanwege het geweldige gebrek aan mensen, en de stilte die er hangt). Wat ze dan doen? een snoepje eten op een picknickdeken, rondjes rennen en door de zand rollen! oh ja, het is niet heel spannend, maar we zijn er weer effe lekker uit geweest
groetjes Tess

Hier

Mijn zoon vindt het fijn om wandelroutes te lopen in de natuur. Lekker rustig, steeds op zoek naar het volgende paaltje en je weet van tevoren ook hoe lang het ongeveer duurt. Teveel avontuur kan ie niet behappen.

Hij houdt ook wel van musea en tentoonstellingen, maar heeft een grote angst (gehad) voor de multimediale toestanden die daar vaak bij komen, met licht- en geluidseffecten.
Zo kreeg hij een paniekaanval bij Madame Tussaud, waar tegenwoordig aan het begin ook zo'n licht en geluidstoestand zit (mijn ervaring met Madame Tussaud was van heeeeeel lang geleden, toen was dat er allemaal nog niet...). De wassen beelden vond hij geweldig, maar het heeft heel veel moeite gekost om hem weer voldoende te kalmeren om de rest te kunnen gaan zien. (leuk spektakel voor de rest van het publiek...)

Meestal nemen we voor dat soort gelegenheden oordopjes mee en/of een zonnebril, zodat het allemaal wat minder hard binnenkomt. Want ik wil echt dat hij dit soort uitstapjes blijft maken. Als we altijd toegeven aan zijn angsten komt hij nooit meer ergens, terwijl het voor hem ook goed is zich te ontwikkelen en nieuwe indrukken op te doen.

Ik wil hem leren dat hij zelf iets kan doen om dit soort dingen 'aan te kunnen', door bijvoorbeeld oordopjes of bril, of door gewoon op te staan en een zaaltje uit te lopen in plaats van te blijven staan en zich te laten overspoelen door blinde paniek.

Wat het verzet tegen uitstapjes betreft: ik ben zo autoritair dat ik het eenvoudig aankondig. We gaan dus gewoon, geen ruimte voor discussie. En tegenwoordig wordt er soms inderdaad met enig enthousiasme gereageerd. Volhouden dus!

Mari

Mari

04-05-2009 om 21:42

Bedankt

Fijn, al die tips. Wij wonen in de regio Utrecht. MJK hebben we al en vooral met dochter wordt daar dankbaar gebruik van gemaakt. Maar zoon met zijn zwart/wit denken heeft bepaald dat musea stom zijn. Waarschijnlijk heeft iemand op school ooit zoiets gezegt en hij neemt dat over en het blijft vervolgens jaren hangen Erg jammer, want er zijn best musea die hij wel leuk zou vinden als hij er open voor stond. Het ecodrome heb ik al een aantal keer voorgesteld, dan bekijken we de website, laat het inzinken en vervolgens wordt het afgewezen. Maar ik merk dat de afwijzing steeds minder krachtig wordt, dus de volgende keer gaan we er toch heen. Als ik door duw en hij wil niet dan kan hij heel goed de hele dag verzieken. Hij klinkt misschien als een heel verwent kind, maar het is vooral angst die hem zo doet gedragen. En voor mij de taak om te ontdekken wanneer ik wel moet doorzetten en wanneer niet.
Vandaag probeerde de oppas wel door de duwen en vervolgens had meneertje een woede aanval die ruim een uur duurde. Oppas is heel wat wijzer geworden en heeft haar geld fors verdient!
Een abonnement heb ik al eerder over zitten denken, alleen de prijs weerhoud mij nog. Misschien toch maar doen, we hebben zowel dierentuin Amersfoort als Ouwehands in de buurt.
Morgen gaan we zus van Schiphol ophalen, mag hij eerst nog vliegtuigen kijken en dat wil hij heel graag. En met de trein er heen is nog beter

Mari

Het ecodrome is zeker door de week super rustig en op dagen dat het minder mooi weer is. Wellicht vind je dat fijn om te weten.

groetjes van Purk

Marjoleine64

Marjoleine64

04-05-2009 om 22:30

Maritiem museum rotterdam

Hoe oud is je zoon? In het maritiem museum is een interactieve zaal waar ze allerlei dingen via de computer over de haven kunnen bekijken. En helemaal aan het eind is een behoorlijk grote maritieme speelzaal, zowel binnen (met o.a. scheepvaartsimulator) als buiten (zelf rijden met vracht-containers en afleveren, hijskranen, bootjes laten varen). Ideaal voor 6-10 jaar, en ik vond het er niet echt lawaaiig. En vergeet museumstoomschip 'de Buffel' niet die buiten ligt. Prachtig, een museum en toch niet 'stom'.
Marjoleine

Mari

Mari

05-05-2009 om 22:38

Vandaag weer

Zoon ging mee naar Schiphol om zus op te halen. Hij is met opa een uur eerder gegaan om vliegtuigen te kijken. Dat vond hij wel helemaal geweldig. Maar wou niet de trein instappen, terwel hij met de trein gaan altijd zo leuk vond. Nu is hij bang dat de trein omvalt en hij krijgt hoofdpijn van de wissel. Het is wel weer duidelijk dat een hoop van zijn gedrag vanuit zijn angsten komt, maar hoe krijg je vat op die angsten als ze steeds veranderen? Waarom nu zo bang voor de trein? Dat hij ernstig met zichzelf in de knoop zit is wel duidelijk, maar wat ik er aan kan doen is mij een raadsel

Oh, wat herkenbaar

laat mij maar lekker thuis, nee ik ga niet mee, moet dat nou echt?
pffffff
en ja, het liefste thuis blijven en gamen of anderszins computeren...
maar ik probeer dus wel een balans te blijven vinden tussen zijn wensen/behoeftes en die van het gezin en wat goed voor hem is. (haha, dat laatste is natuurlijk een discussiepunt)
dus hij moet zo af en toe mee ... maar lawaaiige dingen gaan gelukkig best goed, als is hij daarna een dag of twee afgepeigerd.

vandaag discussie: mag hij mee met een trip van school, 10 dagen kamperen in national parc, met samengestelde groep kinderen (dus niet alleen zijn klas) en een paar uur vliegen bij ons vandaan (we zitten dus in australie) ... ik weet het niet ik weet het niet... houd hem liever dicht bij me ... of zou hij het echt niet redden ? ...

Mari

Mari

06-05-2009 om 15:07

En alweer

Stagiere komt elke woensdag middag, ze maken eerst een planning, klinkt goed toch? Er staat altijd een buitenactiviteit in de planning, tenzij het hoost van de regen. Vandaag dus ook, locaties mochten ze zelf kiezen (is altijd of bos of heide). 5 min. voor vertek begint hij, ik wil niet, ik ga niet, is stom, ik heb dit pijn, ik heb dat pijn. Uiteindelijk wel gegaan, want weigeren is geen optie maar het kost zoveel energie om hem zo ver te krijgen. En altijd moet ik eerst onaangenaam optreden, dreigen met straffen of chanteren.
Ik ben het zoooo moe!!!!

Mari

Mari

06-05-2009 om 15:14

Ozzieozzie

Ik weet niet hoe oud je zoon is, maar mijn dochter van 11 heeft Asperger. Bij haar vind ik het ook moeilijk om de goede balans te vinden, ze is snel angstig. Maar toch moet ik haar pushen anders komt het nooit goed. Ze is net 5 dagen naar de oude oppas in London geweest. Zelf heen en weer gevlogen. Voor haar een hele onderneming, in eerste instantie wou ze niet gaan. Maar met veel voorbereiding, uitleg enz. is het toch gelukt. En ze is zooooo trots op zichzelf en heeft een fantastische tijd gehad. Alweer een sucess ervaring rijker.
Ze gaat ook mee met scouting kampen, 7 dagen. Ik zou het toch proberen met je zoon. Besprek je angsten op school, vraag of ze het zo duidelijk mogelijk kunnen maken voor je zoon, vaste indeling, dagplanning enz. En een vaste aanspreekpunt voor hem. En spreek af dat hij mag bellen als de leiding inschat dat het niet goed loopt. Ik zou het echt proberen. Want gaat het goed dan is hij een sucess ervaring rijker. Soms moet je een sprong in het diepen wagen, zij het wel een goed voorbereidde sprong.
Sterkte.

Mirjam Kroon

Mirjam Kroon

07-05-2009 om 00:07

'feest' van herkenning

Hallo Ik ben net ingeschreven en stuitte op dit onderwerp. Wat een herkenning. Moeilijk he.. je wilt je kind een leuke jeugd bezorgen en dan heeft je kind geen zin. Maar ik denk toch dat je wel moet blijven gaan, later herinneren ze zich dan toch dat ze lekker weg zijn geweest in hun jeugd
Ik vond het ook altijd zo'n gedoe. Lang onderweg met het ov en zodra je de tram instapte begon het al. Mijn zoontje is nu 9. Ik heb vorig jaar mijn rijbewijs gehaald. Wat een opluchting. De openbaar vervoer stress factor is weg. Dus we komen al rustiger aan op plaats van bestemming.
Kinderen met een 'stoornis' hebben snel het gevoel het overzicht kwijt te zijn in een onbekende omgeving met veel mensen. Zeker als alles een andere kant op loopt, al die kleuren en het lawaai. Ze kunnen het niet kanaliseren. Ik begrijp het, want ik ervaar het zelf ook. Alleen ik kan het beredeneren en er mee omgaan, hij nog niet, hij voelt alleen de paniek.
Wat bij ons heel erg helpt is dat ik me volledig focus op hem. Zo lijkt de rest van de aanwezigen op een wat grotere afstand en dat geeft hem het gevoel van veiligheid.
Mijn zoontje heeft de diagnose reactieve hechtingstoornis/odd, hij is wat hoger begaafd heeft een a-synchrome ontwikkeling, dus veel begrijpen aan de ene kant en zich nog als een kleuter gedragen aan de andere.
Wij gaan er vrijdag weer eens op uit

mirreke

mirreke

07-05-2009 om 11:05

Tip, irrland in duitsland, niet ver over de grens onder nijmegen

http://www.irrland.de/index.php?lang=dutch
Vind ik zelf heel erg leuk. Het is een speelpark in plaats van een attractiepark. Er zijn doolhoven, een skelterbaan, een skeltertrikebaan, springkussens in allerlei variaties, zandheuvels waar je met water hele waterleidingen kunt aanleggen, een maisbad, een overdekte zandbak met slingertouwen, een hooiberg waar je kunt spelen, tafelvoetbaltafels, snookertafels, waterglijbanen, een ijskoud voetenbad, en ongelooflijk hoge stijle glijbanen. Het geheel is opgebouwd rond een soort kinderboerderij. Je kunt het koeienmelken bekijken, de kalfjes helpen voeren, er zijn geitjes, ezels, paarden. Er staan overal picnictafels waar je spullen kunt neerleggen. Overal is genoeg van, als je bij de skelterbaan komt zijn er bijvoorbeeld echt genoeg skelters.
Het park kost 3,90 pp, voor 3 euro huur je een bolderkar zodat je je spullen niet hoeft te dragen. Een skelter 'huur' je zoals je een boodschappenkarretje huurt, je stopt er een euro in die je later weer terugkrijgt als je hem weer parkeert.
Onze zoon (pdd-nos) wordt bv. gek op de vrijmarkt, maar vindt het hier heerlijk. Ook voor oudere kinderen is het leuk genoeg.

Mari hij gaat!

yep... na stevig wikken en wegen gaat hij...
een van mijn problemen is dat hij zover weg gaat, maar ook dat hij merendeel van de reis buiten telefoonbereik zal zijn - ver buiten zijn comfortzone zal zijn (ze gaan bush kamperen (dus heel basic), met aboriginal tribes op avontuur (op jacht, koken, verhalen etcetera) en dus merendeels buiten bereik van telefoon...
geen computergames, geen prive ruimte (moet zijn tent delen) ...
maar hij weet wat hij kan verwachten (zo kamperen wij tenslotte ook wanneer we weggaan) en hij gaat met een groep kinderen (slechts 8) die hij redelijk tot goed kent. er gaan 3 begeleiders mee, waarvan een een leraar die hij goed kent...

ik vind het zo moeilijk om die grens te bepalen ... als het goed gaat heeft hij een fantastische tijd en een geweldige ervaring, maar als het niet goed gaat.... dan leert hij heel veel denk ik dan maar...

hij gaat overigens met school ieder jaar 4-5 dagen op kamp, waarbij ze ook kamperen/hiken/surfen/mountainbiken... vorig jaar belde hij huilend op of ik hem kon komen halen - hij had toen nog een nacht te gaan en met bloedend hart zei ik nee.... (wetend dat hij in veilige en vertrouwde handen was) - wat was hij trots op zichzelf bij thuiskomst!!!!

Clarisse

Clarisse

11-05-2009 om 23:33

Wat ik doe

Nou, ik herken er een heleboel uit hoor. Vind het zo moeilijk, zeker als je nog een ander kind in het gezin hebt die wel leuke dingen kan en wil doen. En wat dacht je van een geschikte (zomer)vakantie te vinden met het enorme eisenpakket dat ik ondertussen heb...?

Wat ik veel doe met mijn zoon van 7 met ass is zwemmen. Hij geniet er enorm van. Dan probeer ik wel een beetje op een uur te gaan dat het niet zo heel druk is. Dat heb je snel genoeg in de gaten als je een paar keer geweest bent. Of houden je kinderen niet van zwemmen?

En verder maak ik gebruik van de zgn. gehandicaptendagen die wel eens georganiseerd worden. Zoals vorig jaar in de Linneaushof. Het park was alleen geopend voor kinderen met een handicap, die gratis naar binnen mochten en hun broertjes en zusjes. En vorige maand in Avonturenpark Hellendoorn de auti-dag georganiseerd door de NVA, speciaal om te kijken of je met je ass-kind naar zoiets zou kunnen gaan.

Het prettige van zoiets is dat iedereen min of meer hetzelfde probleem ervaart en niemand gek opkijkt als je kind ergens over uit zijn dak gaat of "raar" doet. Bovendien is het vaak prikkelarm, d.w.z. geen schreeuwende muziek op de achtergrond en minder personen aanwezig dan op een reguliere dag. Dus lekker rustig in verhouding. En gaat het niet, dan ga je gewoon weer weg, want vaak is het tegen gereduceerd tarief.

Wat ik ook veel doe is hem meenemen naar een natuurgebied, waar mijn hond vrij mag lopen en zwemmen. Zo sla ik 2 vliegen in 1 klap. Dan gaat mijn zoon lekker in de buurt zitten spelen met zand, steentjes, stokjes en water. Of op een niet zo'n hele mooie dag een paar uurtjes naar het strand. Dan is het er niet druk, en kan ie gewoon lekker zijn gang gaan.

Verder stellen wij ons er op in, dat het gaat zolang het goed gaat. Gaat het niet meer, dan gaan we gewoon meteen naar huis. Als dat van te voren je insteek is, wil het nog wel eens meevallen. En voor mijn andere kind is het een goede afspraak van te voren, zodat ze niet zo onverwacht teleurgesteld raakt.

Maar hier is het ook niet mogelijk om naar zoiets als De Efteling of zo te gaan. En ook dingen waarvan je denkt dat het leuk is voor hem, blijkt dan vreselijk tegen te vallen en niet te lukken. Artis ga ik ook niet meer in met hem. Hij wil alleen maar in 1 ruk door naar het aquarium en daar heen en weer lopen en die speeltuin mijd ik ook daar. Soms pakken dingen heel anders uit dan je had gedacht.

Echt heel veel verder kom ik ook niet hoor. Maar ik begrijp wel je frustratie. Het is vreselijk moeilijk. Je vraagt je ook af of je ze er eigenlijk wel een plezier mee doet, met die uitjes, en of je het eigenlijk nog wel moet doen. Waarschijnlijk dus niet. Zitten ze liever een middagje achter de computer bijvoorbeeld.

Zucht....

Zou ie het niet leuk vinden in het Dolfinarium in Harderwijk? Dolfijnen schijnen nogal rustgevend te zijn voor ass kinderen. (ik heb het tot nu toe nog niet aangedurfd, maar misschien doet het iets bij jullie?)

Clarisse

Mari

Mari

11-05-2009 om 23:51

Zwemmen

Jaa, zwemmen vind zoon erg leuk. Wel grappig, want voor de leeftijd van 4 jaar was hij panisch voor zwembaden. Dat kwam meer door alle geluiden en extra prikkels. Vorige week zijn we in de ochtend naar het zwembad geweest, samen met vriendje met ASS en zijn moeder. Nou, iedereen heeft genoten! Ik kon lekker kleppen met moeder, de kinders konden rustig hun gang kan ,want het was nog niet druk. Een geslaagde uitje!
Dolfinarium ben ik vorig jaar met zoon geweest. Dat ging ook goed. Ik kon hem niet weg krijgen van de grote raam beneden, waar je onderwater de dolfijnen kan zien zwemmen. De shows vond hij ook leuk, want we konden helemaal vooraan zitten (moeders zit in ee rolstoel, heeft soms wel zijn voordelen) En dan lekker veilig op schoot!
Het blijft een hele gepuzzel, maar ik geef het niet op! Vaak gaat het mis, maar de keren dat het wel goed gaat, zijn voldoende compensatie!
Maar we hebben weer een vakantie overleefd, op naar de volgende.

gr. mari

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.