Zorgenkinderen Zorgenkinderen

Zorgenkinderen

Lees ook op
Nienke*

Nienke*

26-09-2010 om 19:17

Uitleg adhd dieet

Voor diegene die er meer van af willen weten:

Wij doen met onze zoon mee aan de inca studie. Dat is een wetenschappelijke studie om te kijken of ADHD gedrag veroorzaakt wordt door voeding. Wij hebben dus de mazzel dat het ons de eerste 10 maanden niks kost. Hierna moeten we de begeleiding wel zelf betalen. En het is helaas niet goedkoop. Je krijgt die begeleiding vanuit Eindhoven ( Lidy Pelsser) of Rotterdam.

Het dieet begint met een wenweek, dan mag je geloof ik geen suiker, melkprodukten eten. Ik denk nog iets, maar dat weet ik zo even niet. Dan gaat het echt beginnen en dan heb je 5 weken een streng dieet. Wat bestaat uit rijst, 5 tal groentes, kalkoenvlees,beperkt tarwe en elke dag een stuk fruit en een tussendoortje wat elke dag wat anders is. Het meeste moet je zelf gaan maken, dus brood, koekjes, bladerdeeg.
Dan hoop je natuurlijk dat het gedrag gaat verbeteren. Bij ons ging het langzaam maar toch zag je dat hij rustiger werd en vooral we kregen meer vat op hem. hij luisterde gewoon. Regelmatig hadden wij contact met mevr. Pelsser en omdat het beter ging, konden wij zo doorgaan. Er zijn ook kinderen geweest die steeds meer moesten laten staan. Dus ook geen tarwe meer of een bepaald stuk fruit werd uit het menu gehaald. Want een kind kan daar dus ook op reageren.

Na die 5 weken, als blijkt dat het gedrag is verbetert, dan ga je het vervolgdieet doen. Dan ga je dus weer voeding terug in het menu stoppen. Dat gaat dus erg langzaam.
Wij hebben inmiddels al weer heel wat erbij. Hij reageert tot nu toe op een aantal dingen. Soms is het discutabel of hij er echt op reageerde of dat er gewoon iets spannends stond te gebeuren en hij daar op reageerde.
Het is absoluut niet makkelijk, zeker als je heel lang geen suiker en tarwe mag eten! Maar tegelijkertijd is het ook erg prettig dat zijn gedrag zo is verbetert. Ik moet zeggen dat wij al weer heel erg gewoon kunnen eten. Er zijn nog genoeg dingen die hij niet mag, maar we eten erg lekker. Je gaat ook recepten uitproberen om er wat lekkers van te maken. Soms is het dieet gewoon te zwaar en dan is het niet goed om door te gaan. Ik vind dat het ook nog leefbaar moet zijn. En besef goed: ze reageren altijd op iets wat je dus vaak eet!

Ik hoop dat het een beetje duidelijk is zo. En anders vertel ik nog meer erover.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Thanks

Goede uitleg. Hier zijn we begonnen met oervoeding. Eerst kijken wat dat oplevert

Nienke*

Interessant om te lezen. Is hier ook (al) een website over ? Waar is het dieet op gestoeld, ervaring, trial and error ? Ik weet van een aantal mensen bijvoorbeeld die een dieet doen met als achterliggende gedachte dat regulatiestoornis (paraplu-term voor ADHD, autisme en SIS) o.a. een 'andere' neurologische bedrading inhoudt die ook weerslag heeft op het verwerken van bepaalde stoffen in de darmen of in de lucht, op de huid (allergie). De ergotherapeut van het AMC die hier is geweest, heeft ook zoiets laten vallen (dat hier aanwijzingen voor zijn).

Lilajolie

Oervoeding: dat moet je even uitleggen!

Wetenschappelijk onderzoek (voor judith t)

Hoi Judith,

Het dieet van mw. Pelsser is gebaseerd op het few foods diet. Zij heeft dit dieet wel uitgebreid, en aangepast op de nederlandse eetgewoonten.
Het dieet is wetenschappelijk onderzocht.
Hierbij de link naar deze onderzoeken:
http://www.adhdenvoeding.nl/nederlands-dieetonderzoek/

Groetjes,

Nog een tip

Als je googelt op 'pvg dieet', kun je veel informatie over het dieet vinden, oa diverse blogs met ervaringen.

Nienke*

Nienke*

27-09-2010 om 13:16

Dieet

Het is een dieet die al tig keer is onderzocht of het werkt, maar ondanks de goede resultaten wil de medische wetenschap er niet aan. Mevr. Pelsser hoopt dat door deze inca studie het nu wel wetenschappelijk bewezen kan worden. Er is ook bloedonderzoek bij mijn zoon gedaan.
Dit is de site van mevr. Pelsser http://www.pelsser.nl/
Er zijn veel negatatieve berichten over haar. Maar ik weet dat ze er echt veel over weet. En het dieet werkt bij onze zoon, en dat vind ik het belangrijkste.

Er is inderdaad veel over te lezen op internet. Niet echt wat het nu precies inhoud. Dat kan ook niet, want het is een dieet wat zo niet even uit te leggen valt. We hebben een blaadje met daarop wat je elke dag mag eten. En dat wisselt elke week ( was wel makkelijk, ik vroeg me nooit meer af, wat zullen we vandaag eens eten Nu kijk ik er bijna niet meer op, we hebben nu gewoon veel meer keus gekregen.
Er is ook een hyves pagina, moet je lid van worden om alle berichten te kunnen lezen. Regelmatig wordt daar berichten achter gelaten.
En er is inderdaad ook een blog.

Guinevere

Guinevere

27-09-2010 om 15:33

Dit dieet

Er is al veel geschreven over dat dieet, ook in deze rubriek. Het probleem was, bij mijn weten, dat het onderzoek naar het dieet niet deugde. Als je je onderzoeksgroep niet zorgvuldig samenstelt, kun je géén geldige conclusies trekken.
Ik geloof dat dit de eerste keer is dat er écht wetenschappelijk onderzoek wordt gedaan, dat was idd al aangekondigd. Interessant dat er hier iemand meedoet aan het onderzoek. Ik ben reuze benieuwd naar de eindconclusie, hoe lang duurt het onderzoek nog?
Overigens vind ik het lastig te geloven dat het ADHD-gedrag van mijn zoon met voeding op te lossen zou zijn. Hij gedroeg zich namelijk al zo toen hij nog teerde op moedermelk.
Anyway, als het onderzoek positief uitpakt, ga ik zoon onmiddelijk aan de rijst met kalkoen zetten (dat was het toch?).

Vwhwi

Voor wat het waard is: er is een onderzoek naar autisme en voeding geweest. De groep was heel groot en was opgezet om eerst met dieet en daarna zonder dieet te meten, oa dmv vragenlijsten voor ouders etc.. Men was zo tevreden over het dieet en de resultaten dat niemand terug wilde. Onderzoek mislukt.

Tinus_p

Tinus_p

27-09-2010 om 16:06

Judith-t

Judith-t:
"Voor wat het waard is: er is een onderzoek naar autisme en voeding geweest. De groep was heel groot en was opgezet om eerst met dieet en daarna zonder dieet te meten, oa dmv vragenlijsten voor ouders etc.. Men was zo tevreden over het dieet en de resultaten dat niemand terug wilde. Onderzoek mislukt."
neehoor. Zo'n onderzoek zou zondermeer publicabel zijn. Sterker nog, zulke resultaten zijn Lancet-waardig -moet het onderzoek natuurlijk wel GOED zijn gedaan.

Nienke*

Nienke*

27-09-2010 om 16:20

Guinevere

Ik kon het ook niet geloven dat het zou gaan werken, maar omdat we net de diagnose hadden gekregen en dit op ons pad kwam, zijn we er gewoon aan begonnen.
Overigens heb ik het gevoel dat mijn zoon pas tegen de tijd dat hij ong. 2 jaarwas dat je merkte dat hij druk was en zeer losse handjes had en heeeel erg veel praatte. Hij was pas 8 jaar toen we een diagnose kregen.

Wat grappig bij dat onderzoek naar voeding en autisme. Wel dom om het op deze manier te doen. Ik zou er dus ook niet zomaar weer mee stoppen.

Ik denk dat voeding meer invloed heeft dan je zou denken.

Nienke*

Nienke*

27-09-2010 om 16:23

Lancet

De resultaten van het pvg dieet komt in the Lancet. Als ik weet wanneer zal ik het hier vermelden. Er wordt nu ook echt volgens een protocol, opgesteld door the Lancet, gewerkt aan dit onderzoek.

Tinus_p

Tinus_p

27-09-2010 om 17:05

Nienke

Nienke:
"De resultaten van het pvg dieet komt in the Lancet. Als ik weet wanneer zal ik het hier vermelden. Er wordt nu ook echt volgens een protocol, opgesteld door the Lancet, gewerkt aan dit onderzoek."
euk, heb je een linkje? Liefst naar iets van de Lancet zelf? Die houden zo'n database bij.

Link naar the lancet

Het linkje naar the lancet:
http://www.thelancet.com/protocol-reviews/06PRT-7719
Dit is dus de link naar het protocol, niet naar de uitkomst van het onderzoek. Zover ik weet, is dit nog niet gepubliceerd.

Nienke*

Nienke*

27-09-2010 om 17:22

Nee

Ik heb deze link gevonden http://www.adhdenvoeding.nl/index.php?mact=News,cntnt01,detail,0&cntnt01articleid=7&cntnt01returnid=62

Ik heb geen link van the Lancet zelf, zal ook eens zoeken.

Nienke*

Nienke*

27-09-2010 om 17:24

Ik bedoelde natuurlijk ja

Ik had nl. geen link, maar vond dus wel die site.

Nienke*

Nienke*

27-09-2010 om 17:41

Gaat lekker met me

Sorry, mamamieke. Ik zie dat jij het ook al gevonden had.

Oervoeding

Zelf brood bakken (zonder toevoegingen dus) veel groenten en fruit, roomboter en olie. Geen kant - en - klaar producten, geen producten met toevoegingen. Geen suiker. M.n. dat laatste is moeilijk, maar dat kan je compenseren met broodbeleg; lekker salami, oid. Uit school eerst een boterham en dan pas een snoepje. 9 van de 10 keer vergeten ze het snoepje.
Ik vind dat het goed gaat; er zijn minder suikerspiegel schommelingen, dus daar kan het onbestendige gedrag niet meer vandaan komen, maar de ADHD blijft

Hier ook zoals lilajolie

wel na een paar jaar weer wat suiker geintroduceerd zodat ze a. leren wat het met ze doet, b. niet voor verrassingen komen te staan als ze het buiten de deur krijgen.

Verder verdeling over de dag: sowieso geen suiker voor 12 uur, en over de hele dag verdeeld groente en langzame koolhydraten, oh ja en eiwit en vet natuurlijk. Maar met name die vezels en langzame koolhydraten zorgen voor een 'langzamer' effect van snelle suikers.

In bakje voor 10 uur gaat een zelfgebakken boterham en bijv. een stuk paprika of wortel. Wel zoete groenten dus

Nienke*

Nienke*

28-09-2010 om 10:58

Oervoeding

Maar helpt het ook tegen ADHD? Mijn zoon eet dus wel gewoon suiker. Daar reageert hij niet op.
Of eten jullie dit gewoon uit overtuiging dat het gezonder is?

Guinevere

Guinevere

28-09-2010 om 12:19

Nienke

Wat eet je zoon nu eigenlijk? Ongeveer natuurlijk, anders is het wel veel typwerk?

Nienke*

Nienke*

28-09-2010 om 13:31

Wat hij eet

Mijn zoon mag diet allemaal eten na 10 maanden toevoegingen aan zijn dieet:

onbeperkt tarwe ( ik bak zelf zijn brood), en dus ook pasta
aardappels, ook gebakken aardappeltjes, krieltjes
patat ( gebakken in palmvet of olijfolie)
naturel chips ( van de reform winkel, gebakken in hele pure zonnebrandolie)
deze groente: broccoli, bloemkool, wortels, sperziebonen, witte kool, chinese kool, boerenkool, sla, tomaten, rode biet, ui en prei
fruit: appels, bananen, 2 keer per week een peer, 2 keer p/week mango, kiwi, druiven
broodbeleg: biol. kaas, biol.pindakaas, biol. appelstroop, rijststroop, biol. rookvlees/ham, brie, perenstroop
drinken: water, 2 soorten thee, sinaasappelsap,appelsap en nog een diksap
Hij mag kruiden eten, dus ik maak ook zelf kruidnootjes
eieren, dus ook een cake kan ik maken
bij de reformwinkel lamge vingers koekjes
rijst, rijstwafels
roomboter en olijfolie
knoflook
en een paar verschillende snoepjes gewoon in de supermarkt verkrijgbaar
rundvlees/ varkensvlees/ biol. kip

Wij hebben al best weer veel op ons menu staan. Maar er is genoeg om nog te testen

Guinevere

Guinevere

28-09-2010 om 13:42

Valt best mee inderdaad

Dat valt me nog best mee inderdaad, helemaal geen karig menu! Je hebt waarschijnlijk een broodbakmachine gekocht? En dan mag hij zeker ook wel zout en gist?

Enne, "gebakken in hele pure zonnebrandolie"? LOL!

Polly Shearman

Polly Shearman

28-09-2010 om 13:47

Whahah

ja die zonnebrandolie die las ik ook!! whahah

kan je ook zeggen, waar je zoon dat op reageert? en hoe uit zich dat dan...
hij mag dus bijvoorbeeld geen rode kool las ik, wat gebeurt er dan concreet als hij dat wel eet!
greot, polly

Pure olie

Nou inderdaad.. toen wij onze kinderen na 8 weken uit het ziekenhuis thuis kregen, moesten ivm krampjes wat olie door de melk doen en dat was speciaal gefilterde olie (vreselijk duur), te bestellen via de apotheek. Dat was zonnebloemolie. Ik vond het ook 'raar' maar het was nu eenmaal zo.

Pippin

Pippin

28-09-2010 om 14:03

Lol judith

Je leest erover heen. Nienke had het over zonneBRANDolie.
))))

Oeps

Lol!

Oeps.. ik moet maar snel in bed, ben zwaar verkouden. Dit wordt niets meer vandaag!

Guinevere

Guinevere

28-09-2010 om 14:16

Juditth

Neem een scheutje zonnebrandolie, dat helpt!

Nienke*

Nienke*

28-09-2010 om 14:29

Hahaha

Jee wat dom Moet natuurlijk zonnebloem olie zijn. Om precies te zijn high oleic zonnebloemolie.
Mijn zoon reageert tot nu toe op chocola( puur) want melk ging ook niet goed. Hij reageerde ook op yoghurt. Ik moet er bij zeggen dat we dat nu 1 keer getest hebben. Alles wat verkeerd gaat, wordt nog een keer herhaald. Om te zien of het weer gebeurt.
Rode kool hebben we nog niet getest, maar geen idee of we dat ook gaan doen, ik vindt het zelf niet zo lekker, dus we eten het nooit.

Ik moet zeggen dat hij verschillend reageert op dingen. Van de yoghurt werd hij heel snel boos/agressief en huilerig. Van de chocola ( wel heel veel chocola gegeven) werd hij heel erg onrustig. Kon niet meer rustig aan tafel zitten en van de melk werd hij heel beweeglijk. De melk is in een groep van 3 getest. En de andere 2 hebben we weer opnieuw getest en die zijn goed gegaan, dus we vermoeden dat melk een boosdoener is ( hij reageerde daarop al na 2 dagen) Maar die gaan we binnenkort weer opnieuw testen.

Het zwaarste van dit dieet vind ik, is dat je steeds wat toevoegd aan het menu en als het niet goed gaat, het er weer af gehaald wordt. En dat is dus ook iets wat hij lekker vindt. We mogen zelf aangeven wat we willen testen.

Wij mogen dus al heel wat eten. Er zijn ook gezinnen die een veel beperkter menu hebben. Hun kind reageert dan op meerder dingen. Dan gaat het dus langzamer. Bij ons gaat het op dit moment niet echt snel, net een mislukte test gehad. Gewone thee( werd onrustig) en het heeft erg lang geduurt tot hij weer rustiger werd. En tja..... dan duurt het dus even voordat we weer verder kunnen.

Ik moet ook zeggen dat zijn onrust ook verschillend geuit wordt. We hebben al geizen dat hij niet meer stil kan zitten aan tafel, maar ook ontzettend met zijn vingers friemelen, plukken aan zichzelf, overbeweeglijk ( springen, dweilen over de grond) Je moet heel veel observeren en denken waardoor het veroorzaakt kan worden.

Pippin

Pippin

28-09-2010 om 14:41

Nienke

Ik vind het heel goed dat jullie dit doen. Ik denk dat het heel erg nuttig is, om dit wetenschappelijk te onderzoeken. Het lijkt mij wel verschrikkelijk moeilijk zeg. Je schrijft de je de reactie dan twee dagen later ziet. Pfff. Het lijkt mij moeilijk om dat te filteren van omgevingsfactoren (een afwijzing op school, een schrikreactie in het verkeer o.i.d.)
En hoe observeer je, of het kind zich goed kan concentreren? Dat is toch vooral een inwendig proces. Bij onze zoon zie je het lang niet altijd als hij zich slecht concentreert. De leerkrachten wilden eerst niet eens geloven dat hij adhd heeft.
Als ik dit zo lees, denk ik dat het voor ons echt ondoenlijk zou zijn, zo'n dieet. Onze zoon is toch al zo'n jodocus met het eten. Als je dan ook nog bepaalde voedingsmiddelen niet mag, brrr. Ik kan de conflicten nu al uittekenen.
Het heeft natuurlijk ook gevolgen voor feestjes en dergelijke, lijkt me. Een keer een verkeerd voedingsmiddel snoepen en het beeld is verstoord. Of klopt dat niet.
Het kan eigenlijk alleen maar bij kinderen die heel jong zijn, zodat je precies weet wat ze eten, of kinderen die zelf de verantwoordelijkheid ervoor nemen.
Nou ja, zomaar wat gedachten van mij. Het is wel goed werk, wat jullie doen. Ik ben heel benieuwd naar de uiteindelijke resultaten.
Ik denk zelf weleens dat we in de toekomst een aantal verschillende soorten adhd gaan krijgen. Misschien is voedselgerelateerde adhd daar dan wel een van.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.