Nienke*
26-09-2010 om 19:17
Uitleg adhd dieet
Voor diegene die er meer van af willen weten:
Wij doen met onze zoon mee aan de inca studie. Dat is een wetenschappelijke studie om te kijken of ADHD gedrag veroorzaakt wordt door voeding. Wij hebben dus de mazzel dat het ons de eerste 10 maanden niks kost. Hierna moeten we de begeleiding wel zelf betalen. En het is helaas niet goedkoop. Je krijgt die begeleiding vanuit Eindhoven ( Lidy Pelsser) of Rotterdam.
Het dieet begint met een wenweek, dan mag je geloof ik geen suiker, melkprodukten eten. Ik denk nog iets, maar dat weet ik zo even niet. Dan gaat het echt beginnen en dan heb je 5 weken een streng dieet. Wat bestaat uit rijst, 5 tal groentes, kalkoenvlees,beperkt tarwe en elke dag een stuk fruit en een tussendoortje wat elke dag wat anders is. Het meeste moet je zelf gaan maken, dus brood, koekjes, bladerdeeg.
Dan hoop je natuurlijk dat het gedrag gaat verbeteren. Bij ons ging het langzaam maar toch zag je dat hij rustiger werd en vooral we kregen meer vat op hem. hij luisterde gewoon. Regelmatig hadden wij contact met mevr. Pelsser en omdat het beter ging, konden wij zo doorgaan. Er zijn ook kinderen geweest die steeds meer moesten laten staan. Dus ook geen tarwe meer of een bepaald stuk fruit werd uit het menu gehaald. Want een kind kan daar dus ook op reageren.
Na die 5 weken, als blijkt dat het gedrag is verbetert, dan ga je het vervolgdieet doen. Dan ga je dus weer voeding terug in het menu stoppen. Dat gaat dus erg langzaam.
Wij hebben inmiddels al weer heel wat erbij. Hij reageert tot nu toe op een aantal dingen. Soms is het discutabel of hij er echt op reageerde of dat er gewoon iets spannends stond te gebeuren en hij daar op reageerde.
Het is absoluut niet makkelijk, zeker als je heel lang geen suiker en tarwe mag eten! Maar tegelijkertijd is het ook erg prettig dat zijn gedrag zo is verbetert. Ik moet zeggen dat wij al weer heel erg gewoon kunnen eten. Er zijn nog genoeg dingen die hij niet mag, maar we eten erg lekker. Je gaat ook recepten uitproberen om er wat lekkers van te maken. Soms is het dieet gewoon te zwaar en dan is het niet goed om door te gaan. Ik vind dat het ook nog leefbaar moet zijn. En besef goed: ze reageren altijd op iets wat je dus vaak eet!
Ik hoop dat het een beetje duidelijk is zo. En anders vertel ik nog meer erover.

rodebeuk
28-09-2010 om 14:55
Pippin
Dat van die omgevingsfactoren dat viel in ieder geval bij ons erg mee. Want als mijn zoon een flink suikergat heeft dan ramt ie de bloempotten uit de vensterbank en dan rammelen de kopjes tot op de achterste plank.
Echt niet te missen.
Zo erg dat mijn NADH-echtgenoot mij hulpeloos aankijkt. Zoveel agressie en woede is voor hem niet te handelen, hij kan gewoon niet meevoelen hoe zo'n storm over je heen raast.

Nienke*
28-09-2010 om 15:38
Observeren
Ik kijk inderdaad niet naar zijn concentratie. dat is onbegonnen werk. Ik weet hoe hij nu is en vandaar uit kijk ik naar hem. Echt waar, als hij niet goed reageert op een voedingsmiddel, zie je het verschil. Het gedrag begint meestal sluipend, dan begin je te twijfelen. we gaan dan gewoon verder met toevoegen en vaak nog juist extra. Als het misgaat, zie je het gedrag dan ook verergeren. En dat is dus onrust in zijn lijf, hoe dan ook geuit en zijn humeur ( snel boos/schreeuwen, slaan etc) Omgevingsfactoren zijn bij ons wel eens een twijfel. Hij reageert ook nerveus ( dus onrustig) op spannende dingen die komen gaan. Soms hebben we dat niet altijd in de gaten. Maar zodra het spannende iets weer voorbij is, dan is het onrustige gerdag ook weer weg.
Wat betreft na 2 dagen reactie, is heel vroeg. Mijn zoon kan wel eens pas na een week reageren. Je test een voedingsmiddel ongeveer 7 tot 10 dagen.
En ja, feestjes is heel lastig geweest. Maar ik heb echt een bikkel die zich er heel stoer door heen slaat. Nu kan ik hem ook lekkere dingen meegeven. Hij heeft gelukkig niet zo veel feestjes
Heel soms eet hij wel eens iets wat hij eigenlijk niet mag ( met mijn toestemming), maar daar merken we niks van. Maar we maken daar geen gewoonte van. Het is namelijk heel verwarrend anders voor hem.
Hij houdt zich voor 200% aan het dieet. Hij heeft er weinig moeite mee, soms wel eens moeilijke momenten, maar voor de rest gaat het heel goed.
Hi wilde zelf niet aan dit dieet beginnen en ik was heel erg bang dat hij gewoon ging weigeren te eten, maar dat deed hij niet. Hij blijkt een hele makkelijke eter te zijn.

Nienke*
28-09-2010 om 15:46
Brood
Ik bak trouwens zijn brood gewoon in de oven. Vindt ik en zoon ook, lekkerder. Maar als ik lui ben, gaat het inderdaad gewoon in de broodbakmachine
En uiteraard mag hij ook zout en gist. Ik gebruik ook geen verse maar gewoon gedroogde gist. En als ik rijstmelk heb, dan doe ik dat er ook wel eens in ipv water. Rijstmelk mag hij dus ook drinken, is alleen niet echt lekker.

Guinevere
28-09-2010 om 16:22
Moeilijk
Hm, dat lijkt me erg moeilijk, om die reacties te peilen. Dan zou het hier eerst 3 maanden volledig ADHD-symptoomloos moeten zijn, om zeker te zijn dat het geen "gewone" ADHD-aanval is. Want die komen hier in vlagen...dus komt het dan door voeding of niet?? Lastig hoor!

Tinus_p
28-09-2010 om 17:09
Stil
"http://www.thelancet.com/protocol-reviews/06PRT-7719"
Verder is het tamelijk stil rondom dit onderzoek. De geplande einddatum is al geweest (maart 201); dus zo langzamerhand wordt het tijd voor de eerste congressen etc waar de resultaten gepresenteerd worden.

Bastet
28-09-2010 om 19:23
Weet je wat ik denk.......
Een voedselintolerantie kan hetzelfde gedrag veroorzaken als ADHD.Mijn stelling: als een kind beter gedrag vertoont door een dieet,heeft hij een voedselintolerantie,geen adhd.
En als je pecht hebt,zoals zoon van vriendin,heb je allebei.Weglaten van bepaalde elementen uit zijn voeding brengen verbetering,maar slechts voor een deel.
bastet