Pippie
11-09-2008 om 09:39
Uitleg autisme
Het is voor mijn dochter (MCDD) moeilijk om mondeling uitleg te begrijpen. Ik vind het ook heel moeilijk om uit te leggen wat het is. We doen het daarom ook maar in stapjes. Niet te veel in een keer. Het boekje 'weet jij wat autisme is?" vindt ze echt heel boeiend en ze leest 'm heel serieus. Daarna moet ik haar nog duidelijk maken waar zij wel last van heeft en waar niet. Ik merk wel dat ik het echt moeilijk blijf vinden om het haar uit te leggen. Ik krijg niet echt hoogte of ze het wel begrijpt. Hoe hebben jullie dat uitgelegd?
Ze heeft trouwens wel een heel leuk ezelsbruggetje gevonden om het woordt te onthouden:
AU! 't is me! Hoe mooi he.
Pippie
O ja ze is 8 jaar

T&T
11-09-2008 om 09:49
Goede vraag!
Sorry, hier geen tips, maar een meiske van 7 met pdd-nos. Ze weet dat ze anders is, want gaat ook naar een andere school dan de buurtkindjes. Maar wat autisme is heb ik haar nog nooit uit kunnen leggen. Soms doe ik dat met stukjes en beetjes, op het moment dat er iets gebeurd, of dat ze opvalt tegenover andere kinderen. Dan leg ik op dat moment uit waarom de situatie voor haar zo anders is. "het is ook al zo druk in je hoofd" of "jou oortjes horen nou eenmaal meer, en daarom kun je niet tegen lawaai"
Ze zit in een auti klas, haar vriendjes zijn dus ook bijzonder. Ze vindt het niet erg, zou nooit naar de buurtschool willen omdat het daar "veel te druk is" zoals ze zelf heel treffend zegt.
Ik ben benieuwd hoe andere ouders dit uitleggen aan een kind, zelfs op school krijg ik daar eigenlijk geen tips of aanwijzingen voor. Dus ik blijf dit draadje wel volgen. groetjes Tess

Merla
11-09-2008 om 12:41
"weet jij wat autisme is?"
Pippie, heb je dat oranje boekje "weet jij wat autisme is?" van Ellen Sabin uitgegeven door Pica?
En heb je daar dat werkboekje ook bij?
Ik vind het een geweldig boekje! Ik heb het samen met mijn dochter doorgelezen/gewerkt. Moet ik wel zeggen dat mijn dochter 3 jaar ouder was dan jouw dochter hoor. Maar toch, je kunt het in kleine stapjes doen en met het werkboekje erbij zou ze het misschien heel goed kunnen leren begrijpen. Zeker als je het samen doet.

Pippie
11-09-2008 om 12:48
Merla
Ja, dat is het boek! En het spreekt haar inderdaad aan. Ook omdat ze echt wel nieuwsgierig is naar wat ze heeft.
Ik wist niet dat er een werkboekje bij is. Bestellen dus!
Pippie

Pippie
11-09-2008 om 12:54
Tess
Dat begin ik nu ook te doen. Van die typische dingen en die benoem ik dan bij haar en dan leg ik uit dat het bij haar autisme hoort. Zo was ze helemaal geobsedeerd over het feit dat een jongetje uit haar klas speelgoed van haar had gebruikt. Het had haar helemaal verward en ze maakte zich zorgen. Ze sprak alleen nog daar over. Ik moest haar naam er op schrijven, de juf waarschuwen etc. Ik maar steeds beloven. Uiteindelijk gaf ik aan dat ze er wel heel lang over doorging en dat dat bij haar autisme hoort. Dat ze daarin anders is. Ze reageerde wel wat verbaasd. Misschien moet ik het nog wel iets duidelijker gaan brengen. Want dat vind ik het moeilijke, komt het nou wel over.
Aan mijn zoontje uitleggen over zijn ADHD was zoveel makkelijker. Hij had het direct door en somde zo op waar hij last van had en daarmee omschreef hij zijn ADHD ha.
Ik hoop ook op nog meer ervaringen en tips.
Pippie

Merla
11-09-2008 om 14:27
Oh pippie
Ik realiseer me ineens dat dat werkboekje niet op de normale manier te koop is.
Mail me anders even op [email protected] dan kan ik het uitleggen en voor je bestellen als je dat wilt.

brak
13-09-2008 om 21:27
Asperger
Hoi Merla,
Is dat boekje ook geschikt voor een jongetje van 9 met Asperger?
Brak

Merla
14-09-2008 om 12:45
Brak
Hoi Brak,
Ja, ik vind van wel. Mijn dochter heeft zelf trouwens ook Asperger.
Het boekje kun je gewoon bestellen. De werkboekjes worden in principe per 15 stuks verkocht. Ze kosten 1 euro per stuk en zijn heel goed klassikaal te gebruiken.
In principe is het boekje geschreven voor kinderen náást een autist maar daardoor juist toch ook weer heel geschikt voor iemand met ASS zelf (vind ik).

Merla
01-10-2008 om 16:12
Ander boek
Ik krijg net via de mail een nieuwsbrief met daarin ook aandacht voor een ander boekje over autisme "ik en autisme".
Zie http://www.swpbook.com/1017
Ik ken het boekje zelf trouwens niet.
Groetjes, Merla