Luckysyl
31-03-2009 om 12:31
Uitleg op school over adhd
Mijn zoon is 10 en heeft adhd. Nu vraagt zijn juf of hij hierover eens een soort spreekbeurt wil houden. Hij vindt dat wel moeilijk, maar ik vind het een erg goed idee. Wie heeft hier ervaring mee, en zijn er bijvoorbeeld folders over hoe je zo iets aan kan pakken?

Guinevere
31-03-2009 om 12:45
Ik niet, maar...
Wat ik me afvraag is of je zoon dit zelf ook een goed idee vindt? Is zijn adhd al bekend in de klas? Wat kunnen de gevolgen zijn als het bekend is? Kortom, dezelfde kwestie die hier al vaker is besproken: wil ik dat de buitenwereld weet wat mijn kind heeft?
Voor info kun je misschien eens op de site van Balans kijken?

anna van noniemen
31-03-2009 om 12:55
Alleen als je zoon er achter staat
het is nogal niet niks om zoiets ten overstaan van je klasgenoten te gaan vertellen....10 is nog wel erg jong ook om ADHD te begrijpen, mijn 10 jarige snapt ook nog lang niet alles van zijn ADHD....Zelfs ik niet )

Engelandvaarder
31-03-2009 om 13:06
Wel goed idee
Als je zoon ervoor te porren is zou ik het zeker doen. Vorig jaar heeft onze zoon (toen 7) een spreekbeurtje over dyslexie gehouden. Het was echt een geweldige zet. We hadden samen een korte powerpoint presentatie in elkaar gedraaid.
Je hoeft helemaal niet een volledig verhaal over ADHD te vertellen. Hij kan op een simpele manier vertellen wat adhd is, en wat het bij hem doet wat betreft denken en gedrag. Hij kan vertellen hoe hij ermee omgaat, en wat hij graag zou willen dat de klas wel/niet doet.
Wij hadden toevallig een ouderbijeenkomst op de avond dat mijn zoon de presentatie gedaan had, en werkelijk alle ouders vertelden dat hun kind thuisgekomen met een heel positief verhaal. En onze zoon groeide geweldig onder de positieve aandacht.
Als je wilt kan ik je de powerpoint wel mailen (mail op [email protected]).
groeten,
Jose

Luckysyl
31-03-2009 om 13:10
Zoon staat er achter
Hij en wij hebben er nooit een geheim van gemaakt. Iedereen op school weet het ook. Vonden wij wel zo slim.
Duidelijkheid voor alles. Zijn klasgenootjes weten dus allemaal dat hij adhd heeft. Het is dus handig om zn klasgenootjes uit te leggen wat dat dan eigenlijk inhoud. Hij hoeft het niet alleen te doen. Het is de bedoeling om het samen te vertellen en uit te leggen. Hij heeft als voordeel dat ik ook adhd heb. En als volwassene is het inderdaad duidelijker uit te leggen. Ik wil hem alleen geen woorden in zijn mond leggen. Vandaar dat ik op zoek ben.

Luckysyl
31-03-2009 om 13:12
Hey jose
Ja leuk, ik ben erg benieuwd naar je presentatie..
mn email is [email protected]

Pippie
31-03-2009 om 13:16
Hier ook
Zoon vroeg aan mij of ik in de klas over ADHD wilde vertellen. Dat kwam ook een beetje omdat ik in de klas van dochter over autisme had verteld (mcdd).
Kinderen van zijn klas vonden het heel interessant. Echt leuke vragen ook. Of je er mee geboren wordt, wat kan je doen, ik denk dat ik het ook heb
Het wiebelkussen op zijn stoel werd nu ook begrepen. Verder doen de kinderen na het verteld te hebben gewoon weer hun ding. Er is verder weinig veranderd. Maar ook hier de ouders van klasgenootjes die vertellen dat hun kind het nu wat beter begrijpt. Natuurlijk blijft het moeilijke materie. Maar met 10 jaar is het nog beter te begrijpen. Mijn zoon is 7.
We hebben hier verteld over waar zoon zelf echt last van heeft. Dus drukte in zijn hoofd, snel afgeleid worden door geluidjes, bewegelijkheid. Als demonstratie hebben we gedaan dat een paar kinderen goed op gingen letten wat ik te zeggen had terwijl de rest van de klas met elkaar ging kletsen.
(de vele prikkels en het concentreren zeg maar).
Hier positief dus. maar ik vind zelf ook echt dat je kind het zelf moet willen en niet dat het voor de juf is.
Pippie

Pippie
31-03-2009 om 13:18
Openheid
Ik zie nu je berichtje luckysyl. Als iedereen het al weet, lijkt het inderdaad een goed idee om er ook echt duidelijkheid over te geven.
Sterkte!
Pippie

Astrid
31-03-2009 om 20:41
Wel doen!
Mijn zoon heeft in groep 6 een spreekbeurt over zijn autisme gehouden (hij was toen 8). Met zeer veel enthousiame ontvangen. Hij gaf de kinderen ook tips hoe om te gaan met hem. Ik denk dat dat nog een moeilijker onderwerp is dan ADHD. Volgend jaar gaat zoon in de brugklas weer een spreekbeurt over autisme houden. Zoon is overigens dol op spreekbeurten.

an mien
01-04-2009 om 09:49
Astrid
Hoi Astrid,
heb jij tips welke boeken sites en andere informatie voor hem begrijpelijk waren? misschien kan mijn zoon hier wel wat mee.
An mien

Pippie
01-04-2009 om 13:11
An mien
Ik neem aan dat je het over autisme hebt? Een leuk boek is 'weet jij wat autisme is?'van ellen sabin (vanaf 8 jaar)
isbn 9077671102
Gemaakt voor vriendjes van kinderen met autisme. Leuk voor het kind zelf ook.
Voor mijn dochter hebben we het echt gehouden tot die dingen waar zij zelf last van heeft. Ik heb verteld namens haar, zij praat namelijk niet zelf in de groep.
Groet
Pippie

mirreke
01-04-2009 om 13:14
Bij dochter in klas gedaan
Een vriendje van mijn dochter heeft op de basisschool, ik dacht in groep 7, een spreekbeurt gehouden over Asperger en wat dat voor hem betekent. Dat was een heel goede zet, het heeft veel begrip gekweekt voor zijn gedrag.
Hij heeft onlangs hetzelfde gedaan in de brugklas, is ook erg goed gevallen.

mirreke
01-04-2009 om 13:15
Pippie, boek
Mijn zoon van 8 heeft PDD-NOS. Zou dat boek ook iets voor hem kunnen zijn?

Pippie
01-04-2009 om 19:49
Mirreke
Ja, het boek is gericht op kinderen vanaf 8 jaar. Mijn dochter heeft het ook met heel veel interesse bekeken. Niet alles is voor elk kind van toepassing natuurlijk. Maar wat ik juist zo leuk vond is, dat ze echt bij zichzelf aan het onderzoeken was, wat voor haar wel en wat niet hetzelfde was. En zo ja, hoe dan?
Grappig, want ik had het boek tot 1 minuut geleden voor mij liggen. En nu zit ze het alweer in te kijken ha ha.
Pippie

Petra-
01-04-2009 om 20:26
Boek
Weet jij wat ADHD is?
Een uitgaven van PICA, geschreven door Moniwque Baard.
Het boek is voor kinderen vanaf 7 jaar en hier heeft het veel succes!

mirreke
02-04-2009 om 10:48
Leuk pippie
Ik ga het bestellen, het lijkt me erg fijn dat er ook iets voor hem zelf is.

koentje
02-04-2009 om 21:58
Het liedje
van kinderen voor kinderen over ADHD kan zijn spreekbeurt misschien opleuken?