Zorgenkinderen Zorgenkinderen

Zorgenkinderen

Lees ook op
jessica 5

jessica 5

09-02-2012 om 00:50

Update tweeling prematuur en doubleren

Vandaag een gesprek gehad op school en de uitslag van de cito gehad.
Beide juffen zijn heel enthousiast over hen en hun geweldige vooruitgang. Cito ziet er echt goed uit. Juffen zijn dan ook net zo blij als wij dat ze het nog een jaar over doen groep 5 (nou ja overdoen niet echt,gewoon verder gaan waar ze gebleven waren,Montessori school). Ze snappen nu waar ze mee bezig zijn en lopen met bepaalde vakken nu voor en krijgen daar nu verdieping en verrijkings- stof in wat hun goed zal helpen volgend jaar in de bovenbouw. Ook de jongens zijn nu lekker ontspannen en thuis niet meer zo moe. Ook dat ze nu de oudsten zijn en anderen eindelijk eens kunnen helpen geeft ze nu veel zelfvertrouwen.
Wat zijn we blij dat vorig jaar eindelijk die knoop eens werd doorgehakt. Nu gaan ze tenminste echt "sterk" naar de bovenbouw. Ook het docenten team was verbaast en verrast dat dit zo goed uitpakt. Voor hen een goede leer over prematuren die je dus gewoon de tijd moet geven om te "rijpen". Ik hoop dat ze dit mee gaan nemen voor alle prematuren die er nog gaan komen op school. Luisteren naar ouders is zo belangrijk hierin en je verdiepen in de materie van de prematuren en rijping van een kind. Deze kinderen verdienen gewoon een kans en moeten niet vergeleken worden met kinderen die op tijd geboren zijn. Wij hebben echt het geluk gehad, na ook heel wat praten en uitleg van onze kans dat ze de kans gekregen hebben.En het resultaat is fantastisch!

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Fransien

Fransien

09-02-2012 om 13:05

Fijn

Fijn dat ze het zo goed doen en dat ze nu zelfvertrouwen krijgen, dat leert een stuk makkelijker. En wie weet gaan ze vanaf nu gewoon als een speer. Prematuur zijn heeft zo z'n lastige kanten, maar betekent niet dat je niets kunt leren.
Bij mij was wiskunde het struikelblok, dat snapte ik net iets later dan gemiddeld. Helaas heb ik geen klas over gedaan, had ik zelf wel gewild op de middelbare school, maar het is later nog wel goed gekomen (heb statistiek-les gegeven aan de universiteit).
Fransien (zelf prematuur)

Nancy

Nancy

09-02-2012 om 15:57

Een heerlijk bericht

Hallo Jessica,

ten eerste wat een fijn bericht. De wegen die jij nu bewandelt hebben wij reeds gehad. Vanavond het laatste advies gesprek voor dochter, voor haar tweelingzus hebben we het reeds gehad. Toch speelt recentelijk vaak door mijn hoofd; "waren ze maar op tijd geboren". Mijn man en ik hebben beiden gestudeerd, mogelijk kan onze ene dochter het ook, maar dan heeft ze nog een lange weg te gaan. Ze wil ervoor gaan en daarom denk ik dat ze het uiteindelijk ook wel zal bereiken. Prematuren zijn vechtertjes, dat hebben die 2 kanjers van jou nu ook weer eens laten zien. Nu nog de rest overtuigen, maar jullie hebben al een hele slag gemaakt door de school hierin inzicht te geven. Chapeau, voor jou en je jongens !

Fiorucci

Fiorucci

09-02-2012 om 16:03

Fijn zeg!

Wat goed zeg, echt heel fijn!

jessica 5

jessica 5

10-02-2012 om 01:03

Nancy

En wat gaan ze nu doen?. Heb je nu een geschikte school voor beiden kunnen vinden?.
Ja Nancy ik denk dat heel veel ouders van prematuren die later toch wat problemen met leren lijken te hebben dat hebben van "waren ze maar op tijd geboren". Maar ook kinderen die op tijd geboren zijn kunnen leerproblemen hebben.
Door hun moeilijke start zijn het allemaal vechtertjes die prematuren en zullen ze er wel komen. Zoon 14 ook prematuur doet het ook nog redelijk goed op het niveau t.l. Heeft nu twee te korten, nog twee rapporten te gaan naar overgang naar 4.

Sinds kort

Jessica, sinds kort weet ik hoe dat heet. Namelijk ontwikkelingsvertraging. Met name prematuren onder 32 zwangerschapsweken geboren dacht ik. Zo prematuur heet immatuur. Dat komt omdat lang niet alles rijp is bij zo'n prematuur. Oa maakt zo'n immatuur kind geen schildklierhormoon aanmaakt (voor de rijping van de hersenen bijv). Die vertraging is tegen een jaar of 8 over maar zonder ondersteuning niet ingehaald. En pas dan wordt meestal goed duidelijk hoe groot de achterstand is. Op die leeftijd pas beginnen met extra ondersteuning is vechten tegen de bierkaai. De achterstand kan zo groot zijn dat het inhalen een zeer lastige klus wordt voor het kind. Ondertussen gaat de lesstof in de klas ook gewoon door.

Maylise

Maylise

10-02-2012 om 14:34

Judith

Interessant. Ik heb nooit van die ontwikkelingsvertraging gehoord maar het verklaart wel een hoop. Mijn dochter is ook te vroeg geboren. Zij heeft groep 2 overgedaan. Ze is zeker 1,5 jaar ouder dan de meeste klasgenoten maar wat uiterlijk en gedrag betreft behoort ze tot de jongsten. Ze heeft altijd achter gelopen in eigenlijk alle opzichten. Maar de laatste jaren merk ik dat ze echt enorm aan het groeien is. Niet letterlijk overigens want ze blijft nogal klein en daar zal ook niet veel meer bijkomen. Mentaal gezien echter is veranderd. Haar fijne motoriek is beter geworden, ze kan beter leren op school, ze kan zich beter concentreren, ze is ook zekerder van zichzelf geworden... Ze is nu 14 dus het is natuurlijk ook normaal dat ze zich ontwikkelt maar het is echt opvallend hoe ze de laatste jaren is gegroeid.

jessica 5

jessica 5

10-02-2012 om 17:19

Judith

Interessant, heb je daar een link van?. Immatuur is volgens mij geboren onder de 28 weken.

Nancy

Nancy

10-02-2012 om 19:09

Idd interessant

Hessica heeft gelijk onder de 28 weken (zoals mijn dochters die met 26 weken zijn geboren heet immatuur) zijn kinderen te klein voor hun zwangerschapsduur dan heet het dysmatuur. Dus immatuur is niet onde 42 weken maar 28 weken. Bij ons werd bij onze ene dochter idd het probleem pas zichtbaar op 8 jarige leeftijd en bij dochter 2 op 10/11 jarige leeftijd. Op zich is het nooit te laat voor extra ondersteuning hoewel mijn dcohters deze altijd al wel hebben gehad. Inhalen is idd lastig maar het heeft ook te maken met hoe hoog je de lat legt voor je kind. Natuurlijk zijn er uitzonderingen op de regel maar als je met 26 weken geboren wordt dan moet je alleen al blij zijn dat je al zo goed vanaf komt als mijn dochters....(denkende aan een eerder bericht van Fiorucci)

Nancy

Nancy

10-02-2012 om 19:14

Jessica

Hallo Jessica,

Gisteravond hebben we het laatste adviesgesprek gehad. Onze dochter die reeds cluster 3 (langdurig lichamelijk ziek) heeft gaat naar een zorg-VMBO, richting basis/kader. We zijn er erg blij mee. Andere dochter die de reguliere basisschool doorloopt gaat eveneens naar de zorg-lokatie maar gaat daar de MAVO volgen. Ze heeft een tempo-probleem dus regulier is uitgesloten. We zijn erg trots op wat ze heeft bereikt, met een laag IQ en als bovenpresteerder. Zij is echt een voorbeeld, net als jouw zoon overigens, van wat een knokkertjes ex-prematuren kunnen zijn.
Groetjes,nancy

jessica 5

jessica 5

11-02-2012 om 01:09

Nancy

""Bij ons werd bij onze ene dochter idd het probleem pas zichtbaar op 8 jarige leeftijd en bij dochter 2 op 10/11 jarige leeftijd. Op zich is het nooit te laat voor extra ondersteuning hoewel mijn dochters deze altijd al wel hebben gehad. Inhalen is idd lastig maar het heeft ook te maken met hoe hoog je de lat legt voor je kind.""
Hier eigenlijk al in groep drie, hebben geen kleuterverlenging gehad. Volgens mij is het voor prematuren nooit te "laat" voor extra ondersteuning of in ons geval een jaar extra. En inderdaad hoe hoog leg je die lat?. Zoon 14 (prematuur 34 weken) kwam ook weer thuis met een niet al te best rapport (tl). Hij heeft nu zo iets van ik kan de derde nog een jaar over doen of volgend jaar naar kader gaan. Wil het liefst die tl doen dus nog een jaar over doen. De lat leggen wij niet te hoog, zoon moet zelf maar aangeven wat hij straks echt wil. Op de M.B.O zit je met kader op niveau 3 en met t.l kun je niveau 4 gaan doen. Het verschil is dat je dan daarna een H.B.O opleiding kan gaan doen.
Wat hebben jullie dochters het toch goed gedaan. En in de zorg is later genoeg werk te vinden. Ik hoop dat ze het volgend jaar het goed naar hun zin zullen hebben. Wees maar trots op ze.

Ik ook

Ik vond het ook zeer interessant! Maar ik heb nog niet de gelegenheid gekregen om degene die het noemde wat over te vragen (eventueel een artikel oid). En wegens een flinke griep ook geen tijd gehad om op het internet te zoeken.

Wat ik ervan begreep: het is 'algemeen bekend'. Vraag je eigen kinderarts of kindertherapeut erom: zijn ze bekend met de term ontwikkelingsvertraging. En vraag informatie en verspreidt die. Ik ben nogal geschrokken dat het een bekende term is, ook met betrekking tot prematuren maar dat ik er nu pas iets over hoor. Kennelijk is deze bekende term dus niet bij iedereen bekend genoeg.

En wat ik er in de korte tijd dat ik er wat over hoorde van begreep is dat het te maken heeft (oa) met hormonen van de moeder aan de vrucht die er voor zorgen dat (oa?) de prefrontale cortex volgroeit. Die cortex zorgt voor het kunnen plannen (van motoriek bijvoorbeeld, maar ook plannen (maken) in het algemeen). Wordt je te vroeg geboren, ben je niet lang genoeg hier aan blootgesteld. Organen rijpen nog na, maar duurt erg lang. Te lang voor een onbezorgde, prettige ontwikkeling.

Er werd ook iets gezegd in de trant van dat je er voor kan zorgen dat die cortex sneller rijpt met behulp van bepaalde stofjes/medicatie.

Daarbij is het zo dat prematuren minder verbindingen tussen hun hersenhelften hebben dan a-termen.

En dit in combinatie met een ander artikel da tik jaaaren geleden eens heb gelezen over depressies bij prematuren.. zou wel eens ook daarin gelegen zijn.

Maar nog geen tijd hiervoor. Dus vraag je eigen therapeut.. en wacht daar niet te lang mee. Alles in de ontwikkeling is gebonden aan een kritische leeftijd.

Nancy

Nancy

11-02-2012 om 19:52

Jessica - even verduidelijken

Hallo Jessica,

Ik vind het knap hoor, ook wat je zoon doet. Hij vindt vast z'n weg wel. Het is best lastig om eea zo op een openbaar forum weg te zetten hoewel we toch erg herkenbaar zijn. Nadeel is derhalve ook dat ik niet zo specifiek ben in al mijn info. De problemen bij mijn dochters waren al wel jaren eerder aan de orde dan op 8 en 10 jarige leeftijd maar pas toen hebben we alles medisch laten onderzoeken. De "problemen" in de vorm van ontwikkelings- en leeracherstanden spelen al vanaf de kleuterklas (groep 1/2) en eerder zelf al op het kinderdagvervblijf. Echter de problemen werden op eerder genoemde leeftijden dusdanig lastig dat we ze hebben laten onderzoeken.
Wat betreft de zorg-VMBO waar mijn dochters naar toe gaan. Dat heeft niets met werken in de zorg op zich te maken. Een zorg-VMBO is een VMBO die meer zorg biedt aan de leerling, beide dochter krijgen bv LWOO (leerweg-ondersteunend onderwijs), de klassen zijn kleiner en het tempo ligt lager, er is gewoon meer "zorg" dan op een reguliere VMBO. Ik wens jouw en je jongens ook veel succes, die komen er wel !

Vraag als buitenstaander

Mag ik hier een vraag stellen?

Mijn zoon draait tegen onze verwachting in niet lekker in groep 3.
Zijn juf heeft haar zorgen hierover geuit en zijn 1e rapport was ook niet goed. Rekenen blijft sterk achter, andere vakken ook krap aan voldoende of matig. Hij was met alles laat: praten, lopen, fietsen, zwemmen etc.

Onze zoon is met 35 weken met 2 kilo geboren, dysmatuur dus.
Waar kan ik goede informatie/lectuur vinden over het effect hiervan op leerprestaties en in hoe en op welke manier kan ik hier eventueel ondersteuning in vragen bij school?

Fijn om te lezen dat het met jullie kinderen zo goed gaat overigens!

jessica 5

jessica 5

12-02-2012 om 00:37

Nancy

Oke, ik ben niet op de hoogte van deze scholen. Ik ken wel LWOO maar wist niet dat dat een zorg VMBO was.
Jij ook succes met die kanjers van jouw.

jessica 5

jessica 5

12-02-2012 om 00:56

Jopi

Je bent geen buitenstaander hoor iedereen mag hier schrijven en vragen stellen.
Jou zoon is toch ook een prematuur met 35 weken?.
Misschien ken je de site al wel http://www.couveuseouders.nl/index/voc
Daar staat ook heel veel informatie op.
""Mijn zoon draait tegen onze verwachting in niet lekker in groep 3""
Het kan goed zijn dat het bij de kleuters nog goed ging omdat het daar nog niet zo over "leer" prestaties gaat. In groep 3 begint dus het gedonder en blijkt dat er wel degelijk iets aan de hand is. Is je zoon een vroege\midden of late leerling?.
Hier van augustus (als ze op tijd waren geboren november)
Ik hoop dat je er wat mee kunt ook op school goed aangeven van die vroeggeboorte. Heeft hier bij onze kinderen ook niets met een laag IQ te maken maar met een latere "rijping" nog niet aan de stof toe zijn.

Jopi

Je kan hiervoor het beste een nieuw onderwerp aanmaken.
Om toch kort in te gaan op je vraag: kinderen vanaf 34 zwangerschapsweken geboren, worden niet gezien als prematuur. Wel te vroeg, niet in deze mate van prematuur. Kinderen geboren met 32 weken worden gezien als 'oude prematuur". Vanaf de 34ste zwangereschapsweek is een kind 'rijp' en komt alleen nog flink aan voor het geboren wordt.

Tineke

Tineke

12-02-2012 om 12:04

Judith-t en jopi

Ik begrijp jouw antwoord aan Jopi niet helemaal. Jopi schrijft dat haar kindje dysmatuur is en jij geeft haar een verhandeling over dat haar kindje niet prematuur zou zijn. Je hebt gelijk, maar ze zegt dat ook juist niet.
Overigens zal dysmatuur beslist ook bepaalde achterstanden geven. Om kort door de bocht te gaan: het jonge kind kan niet multitasken, dus de energie van het dysmature kindje gaat naar groei, en niet naar ontwikkeling. In die zin past de vraag dan ook prima in dit draadje.
Wat bij premature kinderen soms (in het beste geval) alleen maar een kwestie van 'rijpen', dus afwachten, is, is de ontwikkelingsachterstand van dysmature kinderen soms wat zorgelijker. Want: dysmatuur = ontwikkelingsachterstand. De vraag is waarom die ontwikkelingsachterstand is opgetreden. Bijv. een niet goed functionerende placenta? In hoeverre is het kind in het begin van de zwangerschap al tekort gekomen? Dat kan forse gevolgen hebben.
Als het een kwestie is van rijpen, dan is zitten blijven een goed idee. Het kind was nog niet toe aan de lesstof. Dat kan ook voor het dysmature kind gelden. Maar er kan ook meer spelen, als ik Jopi was zou ik dit goed willen hebben uitgezocht. Er kan sprake zijn van een (heel lichte) verstandelijke beperking, en daar helpt zittenblijven niet tegen.

Reactie

K.H.: ik geef het advies om een nieuw draadje aan te maken aangezien dit draadje over prematuriteit gaat (in eerste instantie en in tweede dysmaturiteit (hoewel niet uitgesproken) aangezien het niet ongewoon is om en prematuur en dysmatuur te zijn.
Maar ik weet niet of 2 kilo bij 35 weken dysmatuur is of hoe dysmatuur een kindje dan is. Of er dan leerproblemen kunnen ontstaan. Als ik die vraag zou hebben, zou ik dat vragen aan een kinderarts. En een (eigen draadje) openen.

Aagje Helderder

Aagje Helderder

12-02-2012 om 14:20

Judith-t

zonder eigenwijs te willen zijn, is volgens mij een kind dat voor 37 weken geboren wordt prematuur. Daarom ligt de grens van thuisbevallen (in normale situatie dan) op 37 weken. Mijn verloskundige noemde de tijd net rond de 37 weken 'randprematuur', een dag voor de 37 weken is reden om in het ziekenhuis te bevallen. Een kind van voor de 37 weken hoeft geen premature indruk te maken: als het goed ademt, een goed gewicht heeft, goede zuigreflex heeft, goed drinkt,zich warm kan houden etc.
Een kind geboren met 35 weken is dus volgens mij prematuur, het kan daarnaast ook dysmatuur zijn: als namelijk de ontwikkeling (en het gewicht) van het kindje niet overeen komt met de zwangerschapsduur. Een voldragen kind kan ook dysmatuur zijn.
Aagje

Aagje

Je hebt vast ook gelijk!
Alleen zie ik niet veel heil in deze vorm van discussie. Als jij graag wil dat het zo is als jouw bron beweert. Prima. Er zijn vast meerdere maatstaven voor prematuriteit, afhankelijk van de professie.

Mijn kind was en dysmatuur en immatuur. En dat is van een andere orde dan ik zelf was, dysmatuur en -naar huidige maatstaven- niet prematuur (ik ben zelf met 33 weken geboren en volgens onze nicu werd dat niet meer prematuur).

Ik erken dat Jopi zich zorgen maakt en een antwoord verdient. Ik zeg alleen dat dit draadje over immaturiteit (met vaak dysmaturiteit of anders gewicht onder 1 kilo) daar geen antwoord op kan geven.

Ik hou er liever over op. Anders zal ik of vragen om m'n bijdragen aan dit draadje weg te laten halen.

Een ding wat ik geleerd heb dat onder het vakje verdriet geen concurrentie hoort te zijn (erg, erger, ergst). Maar als je zoekt op oplossingen, vraagstukken, problematiek inschatten, etc.. wordt er vaak wel gecategoriseerd op mate van zwangerschapsweken. het lijkt nu alsof ik aangesproken word als of ik reageer van het eerste maar ik geef antwoord vanuit het 2de.

Advies uit de grond van mijn hart: ik ben nergens iets te lezen gekomen over 35 weken en dysmatuur en leerstoornissen. Maar dat komt misschien alleen omdat in de teksten die ik tegen ben gekomen, gaan over prematuur voor de 32 weken. Het zou kunnen zijn dat het voor de wetenschap ook een ander onderzoeksgroep is. Maar dat weet ik niet precies zeker.

Mijn gevoel zou zijn om het eerder op dysmaturiteit te zoeken en leerproblemen dan puur op prematuur. Maar vraag dat aan je kinderarts. Die zou dat horen te weten. Ik heb er geen enkel antwoord op. En zou ook niet weten waar je het wel kan vinden. Jullie mate van prematuriteit en dysmaturiteit verdient z'n eigen aandacht: een eigen draadje.

Tineke

Tineke

12-02-2012 om 15:55

Risico dysmatuur

Juist leerproblemen kunnen makkelijk voorkomen bij dysmaturen. Daar zijn drie redenen voor:
1. de oorzaak van de 'ondervoeding' zorgt voor tekorten, als dat al vroeg in de zwangerschap gebeurt, gaat er ook iets mis met de ontwikkeling van de hersenen. Dit kan verstandelijke beperking tot gevolg hebben.
2. Een dysmatuur kind is een ondervoed kind, terwijl er direct na de geboorte enorm veel energie nodig is. Glucose-tekort kan direct na de geboorte de hersens kwaad doen, met een (lichte) verstandelijke beperking als gevolg.
3. is het meest gunstigst: het kind moet een groei-achterstand inhalen en komt daardoor wat later met de ontwikkeling.
Het laatste punt sluit naadloos aan bij dit draadje. Ik hoop Jopi, dat je hier iets mee kan.

jessica 5

jessica 5

12-02-2012 om 15:56

Aagje en judith

Ik heb dit voor jullie gevonden http://www.kinderneuropsychologie.org/book/export/html/431
Ik hoop dat jullie hier wat aan hebben.

Nancy

Nancy

12-02-2012 om 17:08

Tja

ik had getekend voor een aantal weken extra...
de artsen zeggen niet voor niets dat iedere week telt Dus in die zin denk ik toch wel dat er verschillen zijn tussen een kind geboren met 26 weken of 35 weken. Maar daarnaast gaat het zeker niet om erger, ergst e.d. Bij ons in de straat werd een meisje geboren met 32 weken ze zal nooit kunnen lopen. Het is wat Judith schrijft het ging over immaturen en leer- en ontwikkelingsproblemen. Deze komen echter voor bij allerlei kinderen; a-terme geboren, rand-prematuren, immaturen, dysmaturen etc. Ik wil ook zeker niet de problemen waar Jopie tegenaan loopt bagatelliseren. Het kan zijn dat het te maken heeft met dysmaturiteit maar hoeft niet, namelijk nogmaals hoeveel a terme geboren kinderen hebben niet dezelfde problematiek. Het blijft derhalve altijd gissen. Helaas is het zo dat het bij immaturen/extreem prematuren meestal (ik schrijf expres meestal) aantoonbaar is dmv EEG's en MRI's en gezien het feit dat vaak deze groep toch (kleine) hersenbloedinkjes hebben gehad waaruit deze problematiek voortvloeit.
Verder denk ik dat iedere ouder van een te vroeg geboren kind, na welke zwangerschapsduur dan ook zorgen heeft over de ontwikkeling van zijn/haar kind.

Van de Forumbeheerder

Van de Forumbeheerder

12-02-2012 om 19:50

Herkansing

De laatste paar berichten zijn verwijderd op verzoek van een van de deelnemers, ik zie de draad graag verder gaan zonder discussie over de discussie.
Dat houdt in dat niemand hier voor forumbeheerder hoeft te spelen - behalve de forumbeheerder. Er hoeven geen nieuwe draadjes gestart te worden en in een draad over prematuren kan het ook best over dysmaturiteit gaan.
Het belangrijkste: laat iedereen in z'n waarde.

Forumbeheer Ouders Online

Emoties

Een te vroeg geboren kind, een moeilijke start en de langdurige consequenties daarvan op de ontwikkeling van je kind en je zelf als moeder gaat gepaard met veel emoties. Dat is wel duidelijk in dit draadje.

Dank Fiorucci en K. Heksenvet voor het onthaal.
Ik heb mezelf niet voor niets geintroduceerd met een vraag als "buitenstaander' met een dysmatuur kind. Tuurlijk is er enorm verschil of je kind op het randje van de dood wordt geboren of met 2 kilo.

Net zoals ook enorm verschil is tussen een kind te vroeg geboren met 2 kilo, en een a terme baby van 3,5 kg.

De moeilijke start en de afwijkende ontwikkeling van ons kind en hoe wij er als ouders mee om gaan heeft vaak voor veel onbegrip gezorgd, voortkomend uit ontwetendheid. Los van de lichamelijke ongemakken, is ook de emotionele ontwikkeling van ons kind altijd anders geweest. Wat voor anderen heel normaal was, was/is voor ons kind soms heel moeilijk.

Ik ga daar verder hier niet over uitweiden. Ik ga ervan uit dat iedere ouder dat met te vroeg geboren kinderen herkent.

Vandaar dat ik me dacht te kunnen mengen met dit draadje. Als bezorgde ouders onder elkaar. Dat judiths zorgen voor haar kinderen bij de geboorte heel anders waren dan die van mij, dat geloof ik meteen. Maar wellicht kan ik anno nu, jaren later van haar ervaring - en van alle andere ouders met te vroeg geboren kinderen- nog wat opsteken tov de ontwikkeling van mijn kind. Ik vraag advies, van moeder tot moeder.

Dat moeders met gezonde a terme geboren kinderen soms niks snappen van mijn kind en mijn zorgen ben ik intussen wel gewend. Dat moeders met zorgenkindjes andere moeders met zorgenkindjes niet kunnen/willen snappen is nieuw voor me.

Ik zal op verzoek van forumbeheer niet meer ingaan op de discussie an sich. Maar de inhoud van de verwijderde postings heeft mij doen besluiten me terug te trekken uit dit draadje. Onbegrip heeft Judith blijkbaar in het verleden erg gekwetst, en ik herken dat helaas, ook bij deze.

Nancy

Nancy

12-02-2012 om 20:57

Ach jopi

wat je schrijft is zeker waar. Ook ik maak me schuldig aan emoties maar zoals ik al schreef het was zeker niet om jouw zorgen te bagatelliseren. Deze zijn er en je hebt gelijk: als moeders van prematuren moeten we juist begrip voor elkaar tonen. Ik hoop dat je dit berichtje dan ook nog leest en mijn excuses, alwaar ik je in mijn eerdere berichtje mogelijk gekwetst heb, aanvaardt. Je schrijft: Ik ga ervan uit dat iedere ouder dat met te vroeg geboren kinderen herkent. Jammer dat je je terugtrekt want ik weet zeker dat je hier herkenning zult vinden.

premama

premama

12-02-2012 om 22:14

Prematuur

Een kind geboren eerder dan 37 weken, noemt men prematuur. Onder 32 weken is "ernstig prematuur" of zoiets (ik weet niet of er een speciaal woord voor is, maar het is een grens voor behandeling en verzekering). Daaronder zijn er natuurlijk nog meer grenzen, hoe eerder geboren hoe meer risico's.

Overigens is, zeker bij 34 weken, dysmatuur ernstiger dan het prematuur op zich zijn.

Het allerbelangrijkst is het geval op zich, de totale situatie: de oorzaak van de vroeggeboorte, het verloop van de zwangerschap en bevalling, complicaties, wel/geen beademing, wel/niet dysmatuur, ziektes, afwijkingen... Je kunt dus niet zomaar zeggen dat een prematuur van 34 weken "minder erg" is dan een van 32 weken – dat hangt van het geval af.

En laten we er alsjeblieft geen wedstrijd van maken welk kind het meest prematuur is of welk kind er het ergst aan toe is!

premama

premama

12-02-2012 om 22:38

ojee

Ik zag pas later dat Jessica 5 een link gaf waarin hetzelfde staat: onder 37 weken prematuur, onder 32 weken zeer prematuur, onder 28 weken immatuur.

De weggehaalde discussie heb ik sowieso niet gezien.

Jopi, er is hierboven een algemener draadje over prematuren, misschien dat dit ook interessant voor je is?
http://www.ouders.nl/cgi-bin/TMMforum/NFshowpost.cgi?sinds=7&template=1&actueel=1&archief=0&thread=172684&forumsel=14&forum=14&post=2839503

Overigens heb ik gegoogled op "ontwikkelingsvertraging en prematuriteit", want dat vond ik zeer interessant, maar ik heb niets kunnen vinden over een verband tussen die twee.

Mijn kind (4 jaar) is geboren bij 31w3d (niet dysmatuur) en doet het tot nu toe zeer goed, ook op school, ondanks een handicap (waarvan men niet weet of die met de prematuriteit samenhangt, het kan net zo goed toeval zijn), en geen groeiachterstand – dus ik voel mij verder niet in dit draadje passen maar zal misschien wel nog in het draadje hierboven posten.

premama

premama

13-02-2012 om 00:25

Meer info

Toch nog even: ik heb wat meer info gevonden over de zaken die hier aan de orde kwamen: grens prematuriteit, ontwikkelingsvertraging, invloed op de hersens.

http://en.wikipedia.org/wiki/Preterm

In het Engels is een iets andere categorisering van prematuriteit, misschien dat Judith-t daarop doelde?

In humans preterm birth (Latin: partus praetemporaneus or partus praematurus) refers to the birth of a baby of less than 37 weeks gestational age. Premature birth, commonly used as a synonym for preterm birth, refers to the birth of a baby before the developing organs are mature enough to allow normal postnatal survival. In humans whereas the usual definition of preterm birth is birth before 37 weeks gestation,[2] a "premature" infant is one that has not yet reached the level of fetal development that generally allows life outside the womb. In the normal human fetus, several organ systems mature between 34 and 37 weeks, and the fetus reaches adequate maturity by the end of this period. One of the main organs greatly affected by premature birth is the lungs. The lungs are one of the last organs to develop in the womb; because of this, premature babies typically spend the first days/weeks of their life on a ventilator. Therefore, a significant overlap exists between preterm birth and prematurity. Generally, preterm babies are premature and term babies are mature. Prematurity can be reduced to a small extent by using drugs to accelerate maturation of the fetus, and to a greater extent by preventing preterm birth.

Mijn kind van 31w3d hoefde niet aan de beademing (dankzij de hormonen die ik in het ziekenhuis had geslikt twee dagen voor de bevalling, deze versnellen de rijping.) Zou dat betekenen dat mijn kind wel preterm maar niet prematuur was? Overigens waren er wel andere zaken nog lang niet normaal: hij heeft lang sondevoeding gekregen (en eerst infuus), had lang apneus, etc.

Nog wat dingen die ter sprake kwamen, met verwijzingen:

HERSENBLOEDING: Mild brain bleeds usually leave no or few lasting complications, but severe bleeds often result in brain damage or even death.

GROEIVERTRAGING door gebrek aan moederlijke hormonen: Neurodevelopmental problems have been linked to lack of maternal thyroid hormones, at a time when their own thyroid is unable to meet postnatal needs. "Hypothyroxinemia affects 35-50% of neonates born prematurely (12% of births) and increases their risk of suffering neurodevelopmental alterations." Berbel P, Navarro D, Ausó E, Varea E, Rodríguez AE, Ballesta JJ, Salinas M, Flores E, Faura CC, de Escobar GM. (2010). Role of late maternal thyroid hormones in cerebral cortex development: an experimental model for human prematurity. Cereb Cortex. 20:1462-75. PMID 19812240:

AFWIJKINGEN IN DE HERSENS: Children born preterm are more likely to have white matter brain abnormalities early on causing higher risks of cognitive dysfunction. White matter connectivity between the frontal and posterior brain regions are critical in learning to identify patterns in language. Preterm children are at a greater risk for having poor connectivity between these areas leading to learning disabilities.

Interessant: het verband tussen prematuriteit en leesproblemen blijkt niet sterk! "Contrary to predictions, children born preterm were not more likely to be in the poor reading group. Poorer reading ability was associated with lower language and cognitive scores. The effect of premature birth demonstrated fewer and weaker associations with such scores. A significant interaction between reading ability and birth status indicated that high risk prematurely born children with poor reading ability were more likely than the other groups to perform poorly on executive function tasks. These data suggest that better reading ability is associated with better neuropsychological function independent of prematurity." http://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/87565640902805727?url_ver=Z39.88-2003&rfr_id=ori:rid:crossref.org&rfr_dat=cr_pub%3dpubmed

DEPRESSIE EN AFWIJKENDE HERSENSTRUCTUREN: People born prematurely may be more susceptible to developing depression as teenagers. --- Some of these problems can be described as being within the executive domain and have been speculated to arise due to decreased myelinization of the frontal lobes. Studies of people born premature and investigated later with MRI brain imaging, demonstrate qualitative anomalies of brain structure and grey matter deficits within temporal lobe structures and the cerebellum that persist into adolescence. Throughout life they are more likely to require services provided by physical therapists, occupational therapists, or speech therapists. "Depression linked to premature birth". The Age (Melbourne). 2004-05-04. Retrieved 2008-12-16..... Böhm, Katz-Salamon, Institute, Smedler, Lagercrantz, Forssberg (2002). "Developmental Risks and Protective Factors for Influencing cognitive outcome at 5,5 years of age in very-low-birthweight children". Developmental Medicine & Child Neurology 44 (8): 508–516. doi:10.1017/S001216220100247X. PMID 12206615..... Spencer, Michael; Moorhead, Gibson, McIntosh, Sussman, Owens, Lawrie, Johnstone (30). "Low birthweight and preterm birth in young people with special educational needs: a magnetic resonance imaging analysis". BMC Medicine 6 (1). doi:10.1186/1741-7015-6-1. PMID 18234075.

LATERE GEVOLGEN: Some of the complications related to prematurity may not be apparent until years after the birth. A long-term study demonstrated that the risks of medical and social disabilities extend into adulthood and are higher with decreasing gestational age at birth and include cerebral palsy, mental retardation, disorders of psychological development, behavior, and emotion, disabilities of vision and hearing, and epilepsy. Saigal S, Doyle LW (2008). "An overview of mortality and sequelae of preterm birth from infancy to adulthood.". The Lancet 371 (9608): 261–269. doi:10.1016/S0140-6736(08)60136-1. PMID 18207020..... Moster D, Lie RT, Markestad T (2008). "Long-Term Medical and Social Consequences of Preterm Birth". New England Journal of Medicine 359 (3): 262–273. doi:10.1056/NEJMoa0706475. PMID 18635431.

jessica 5

jessica 5

13-02-2012 om 01:46

Jopi ik hoop wel dat je nog even meeleest.

Ik vind het jammer voor jou dat het zo gelopen is.
""Ik heb mezelf niet voor niets geintroduceerd met een vraag als "buitenstaander\' met een dysmatuur kind. Tuurlijk is er enorm verschil of je kind op het randje van de dood wordt geboren of met 2 kilo.""

Onze eerste prematuur geboren met 34 weken 1730 gram ook een dysmatuur (nu bijna 15), heeft ook problemen gehad. Wat begon met overstrekken ,met laat praten, bewegen houterig,laat leren fietsen. Ook bij hem tot groep 3 niets aan de hand. Bij hem begonnen ook de problemen in groep 3. Waar al snel een vermoeden van dyslexie was maar dit staat natuurlijk los van zijn vroeggeboorte.
""De moeilijke start en de afwijkende ontwikkeling van ons kind en hoe wij er als ouders mee om gaan heeft vaak voor veel onbegrip gezorgd, voortkomend uit ontwetendheid. Los van de lichamelijke ongemakken, is ook de emotionele ontwikkeling van ons kind altijd anders geweest. Wat voor anderen heel normaal was, was/is voor ons kind soms heel moeilijk. ""

Ach Jopi daar weet ik alles van. Dat maakt het ook zo zwaar die onwetendheid van anderen. Maar daarom schreef ik ook ga daar in gesprek over op school!. Die onwetendheid op school is iets waar je wat mee moet gaan doen. De juffen daar op school moeten echt op de hoogte gebracht worden van dit. Je kind is niet dom!. Nee hij moet nog even "rijpen". Je zal zien dat als je ze meer verteld daar over dat ze ook beter snappen hoe het nu echt zit. Dat is tenminste mijn ervaring. Helaas heeft dat drie jaar geduurd dat dit uiteindelijk tot een gewenst resultaat heeft geleid, een jaar doubleren, na drie jaar op hun tenen te hebben gelopen en alle stress voor hen daardoor. Zorg ervoor dat dit jouw kind niet overkomt. Het maar doorstomen van groepen blijkt nu die van bijna 15 ook parten te spelen.
Ook al reageer je niet meer, ik hoop dat je er wat aan hebt.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.