Quin van der Veer
23-03-2011 om 09:58
Update zelfstandig werken
Onder een frisse nick, speciaal en extra onherkenbaar voor jullie in deze rubriek , wil ik graag een update doen over onze 8-jarige ADHD-er die niet zelfstandig kon werken op school, en waar totaal niet uit kwam wat erin zat.
We zijn nu een dikke anderhalve maand verder. Er is veel gebeurd in de tussentijd, zowel thuis als op school. Naar aanleiding van het boek "Slim maar..." hebben we een schema opgezet voor thuis, dat hem helpt aan zijn executieve vaardigheden te werken. Planning enzo. Elke week moet hij een x-aantal taken verrichten. Dat varieert van tafeldekken (5 keer) tot muziekinstrument oefenen tot het maken van opdrachtjes waar hij moeite mee heeft. Die opdrachtjes zijn dan bv. sudoku's of kruiswoordraadseltjes, maar het kan ook een uitgebreidere schoolopdracht zijn. Het schema geeft helderheid en hij ziet precies waar hij staat voor die week. Aan het einde als alles behaald is mag hij een beloningsbriefje grabbelen, staat dan bv. op dat we een keer gaan zwemmen of naar het museum. Het schema werkt heel goed en de weerstand om bepaalde dingen te doen is verdwenen, kennelijk omdat het nu heel duidelijk is wat zijn taken zijn.
De allerbelangrijkste vooruitgang (bedankt ijsvogeltje) is het resultaat van de medicatieverhoging. Tenminste, op school plukt hij daar de vruchten van. Eindelijk krijgt hij zijn werk af en hij weet opeens hoe hij zaken moet aanpakken. Zelfs zijn beroerde spelling gaat vooruit. En hij deed opeens mee met een toneelstukje, nog nooit vertoond! Mijn indruk is dat het eventuele doubleren volledig van de baan is. Wat zo'n stomme pil allemaal niet kan doen, het blijft ongelooflijk en ergens ook wel frustrerend dat zo'n pil kennelijk meer kan bewerkstelligen dan welke andere inspanning dan ook.
Het enige dat nu jammer is, is dat hij zo beroerd slaapt sinds de medicatieverhoging. Maar daarbij kan de lente natuurlijk ook meespelen, vroeg licht en vogels die bij nacht en ontij beginnen te fluiten.
In elk geval, wij zijn weer heel optimistisch gestemd over zijn schoolloopbaan, ik begon vervelende scenario's in mijn hoofd te schetsen over VO op een veel te laag niveau, zuiver omdat hij niet zelfstandig zou kunnen werken. Nu begin ik het allemaal wat zonniger in te zien!

Kobalt
23-03-2011 om 10:13
Quin
Welkom op dit forum . (hehe, eindelijk eens een nickwissel die ik door heb, dat mag wel in de krant, o, nee toch niet in de krant, privacy Kobalt, privacy!)
Maar goed, wat een goede berichten Quin! Heel fijn voor jullie. Ik heb hier bewondering voor de gestructureerde manier waarop je met dat boek aan de slag bent gegaan. Accepteerde je zoon dat zonder slag of stoot? (figuurlijke slagen en stoten bedoel ik )
Hier zo zoonlief toch wel behoorlijk de kont tegen de krib gooien denk ik. Die beloningsbriefjes grabbelen vind ik overigens een super goed idee. Die ga ik vast nog een keer van je citeren, hier of daar, of staan ze onder copyrights?

Philou
23-03-2011 om 13:11
Mooi opgelost, creatief gedaan. Dat grabbelen is een fantastisch idee: die neem ik tzt van je over. Goh, dat elke dag iets doen een deel van het antwoord is. Petje af.
Gefeliciteerd met de nieuwe nick. Zal de 'ouwe' missen.

Moek
23-03-2011 om 14:56
Mooie nick
Doet mij denken aan de Indiaan Grote Veer in "Sajo en haar Bevervolkje". Ben dat boek ook aan het doorwerken, hoop dat het helpt!

Quin van der Veer
23-03-2011 om 15:10
Alleen
Ik word alleen hier Quin hoor. Elders blijf ik mezelf. Maar ik wil hier liever iets anoniemer zijn, in elk geval voor "vreemde" meelezers. Hoewel er natuurlijk een kans is dat dat niet gaat werken met deze doorzichtige nick.
En ja, er zit patent op dat briefjesgrabbelsysteem. Eindelijk mijn kans om rijk te worden met een nanny en room for a poney! $$$$!
Ben zo blij met de vooruitgang, ik kon wel janken toen de leerkracht me op de hoogte bracht. "Zie je wel, zie je wel, hij kán het dus wel!"!!! Waarbij ik moet zeggen dat er altijd vertrouwen is geweest van school dat het er beslist IN zit, maar er niet UITkwam.

Philou
24-03-2011 om 12:04
Quin
Het is idd moeilijk om te zien dat je kind stil lijkt te staan in ontwikkeling omdat ie ergens tegen aanhikt en je dus heel specifieke kennis moet hebben om te ondersteunen. Zodat hij het zelf kan&zodat zijn eigenwaarden een boost krijgt ipv doodgeslagen wordt. Ik ben zeer onder de indruk wat jullie voor elkaar hebben gekregen. Het boek dat je noemt (Slim maar ..) is dat van Peg Dawson ? Het klinkt als iets dat wij hier goed kunnen gebruiken. Op school zijn ze wel al bezig met de beertjesmethode (voor de structuur) maar er wordt afgeraden om die thuis te gebruiken/te doen. Maar ik loop hier ook aan tegen 'moeite met eigen structuur'. Quin, bevat dat boek ook handvatten voor 5-jarigen of is het toch voor oudere kinderen ?

Quin van der Veer
24-03-2011 om 19:15
Judith
Het boek is grotendeels op leeftijdscategorie ingedeeld. Er zitten bijvoorbeeld vragenlijsten in voor bepaalde leeftijdsgroepen. Ook voor 5 jaar! Ik vind het echt een fijn boek, iets dat me heeft geholpen om in andere termen te denken voor wat betreft de "beperkingen" van zoonlief. Het zijn nu executieve vaardigheden die nog niet goed ontwikkeld zijn in plaats van wazige ADHD-kenmerken. En het heeft me geleerd om iets sufs als kleding uitkiezen voor de volgende dag in dezelfde categorie in te delen als "planning op school".
Overigens had zoon gisteren als DERDE kind zijn taalopdracht af. Na de 2 reguliere superkids van de klas. < en zij juichte nog een keertje en ging rustig door met steil achterovervallen >

Quin
24-03-2011 om 19:17
Ijsvogeltje
Ja, je had gelijk dus over die medicatie. En.. zijn die "takke-eieren" eigenlijk nog goed? Ik ben een beetje sloom met reageren geloof ik. :-p

Quin van der Veer
05-04-2011 om 17:49
Meester gesproken
Gisteren heb ik de meester gesproken. De vooruitgang is zodanig dat zoon na de zomer door mag naar groep 6! Mèn, wie had dat gedacht een paar maanden geleden. En dit allemaal geheel en al dankzij alles wat ik hier op dit forum heb geleerd, waarvoor mijn innigste dank.

Alcedo atthis
05-04-2011 om 18:07
Super quin!
Kijk, dat is goed nieuws. Super hoor! En wat vindt je zoon er zelf van?