Zorgenkinderen Zorgenkinderen

Zorgenkinderen

Lees ook op
Adhd-tje mam

Adhd-tje mam

16-04-2010 om 07:13

Vastgesteld adhd

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Pippin

Pippin

23-04-2010 om 08:39

Lilajolie

Bij ons is er ook een TIQ uitgekomen. Maar dat schijnt inderdaad niet betrouwbaar te zijn met zo'n kloof. Maar toch wordt ernaar gekeken en wordt het meegewogen.
Op school hier weten ze al niet zo heel veel van stoornissen, maar van WISC en IQ weten ze echt nagenoeg niets. Het zit waarschijnlijk helemaal niet in het lesprogramma van de pabo. Ik heb het liefste dat ze naar het hele grafiekje van alle subtests kijken. Dan zie je ook dat dat op een Alpenlandschap lijkt en dat verklaart dan weer het een en ander....
Misschien kan de school hulp vragen bij de schoolbegeleidingsdienst. Die hebben wel meer expertise.
Jouw zoon is nog wel jong. Ik zou dat wel meenemen in de gesprekken. Ik begreep dat IQ testen het betrouwbaarst zijn vanaf negen jaar of zo. En het blijft een momentopname. Maar ik dacht dat je er wel van uit kunt gaan dat een kind bijna nooit slimmer kan lijken door een IQ-test. Je kan wel minder intelligent lijken, door de testomstandigheden. In Ouders en School staat daar wel het een en ander over, laatst noemde iemand nog in een draadje dat haar dochter van zwakbegaafd naar hoogbegaafd veranderde. (Niet echt natuurlijk, die eerste test was gewoon fout afgenomen.)
En die deeldiagnoses, tja, ik vind dat altijd moeilijk hoor. Sommige kinderen worden zo fout benaderd, daardoor gaan ze allerlei gedrag vertonen wat bij een stoornis lijkt te horen. Hebben ze die stoornis dan ook? Je kan er uren over discussieren. Het is voor sommige scholen (onze school bijvoorbeeld) heel erg eng om zich te realiseren, dat zij zelf ook een rol hebben in het gedrag van de zorgenkinderen. Zij zien kinderen liever als een soort onveranderlijk natuurverschijnsel. Apart voor een instituut dat tot doel heeft kinderen dingen te leren en kinderen zich te laten ontwikkelen.
Nou ja, succes in ieder geval vandaag!

Ging goed

Ik krijg de indruk dat ze er voor willen gaan. Heel prettig. Wat ze opvallend vonden aan hem is dat hij doorzet. Dat is wel een bijzonder goede eigenschap met zoveel problemen. Het is alleen erg zielig dat het niet lukt.
Het PGB is er door en een rugzak wordt aangevraagd. Wat betreft de diagnose: er staat vrijwel geen positieve zin in de samenvatting/conclusie. Dat zal wel zijn om te onderstrepen dat het allemaal niet vanzelf gaat, maar toch. De directrice waarschuwde al dat er een negatief rapport moet worden opgesteld voor de aanvraag van het rugzakje. Natuurlijk is het logisch.

Ik heb gevraagd om de performale IQ uitslag niet al te letterlijk te nemen, in ogenschouw genomen dat de zenuwen de overhand overnemen op zo een moment en de onrust zowel motorisch als innerlijk, toeneemt. De kloof is een feit en daar moet wel wat mee.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.