koentje
23-08-2010 om 16:08
Verhoging concerta
na het verhogen gaat het erg goed met zoon zijn gedrag. Nu heb ik ontdekt dat hij ondanks dat hij 3 centimeter gegroeid is, ook 3 kilo is afgevallen.... Hij was al vrij mager.
Mogelijk klopt dit niet precies; hij ziet er niet opvallend magerder uit. Hoewel zijn ribbetjes goed te zien zijn nu. Hij eet wel net zo goed.

fladder
23-08-2010 om 20:57
Klopt
Hoewel jongste er minder op reageert dan met Ritalin, is dat een bekende bijwerking. Gelukkig kan jongste het hebben
Praat er eens over met degene die het voorschrijft?

Elisa Gemani
23-08-2010 om 22:34
Concerta
Hoe oud is je zoon, hoe lang is hij en hoeveel weegt hij? Welke dosering Concerta krijgt hij nu? De lengtegroei en het gewicht van kinderen kan behoorlijk asymetrisch zijn en schoksgewijs gaan. Zo zit er weer een paar centimeter bij, zo zijn ze nauwelijks aangekomen of zelfs afgevallen. Is je zoon erg actief? Lichamelijk danwel geestelijk (vooral dat geestelijke (hyper)actief zijn vreet energie/calorieen)? Hier bleek bij de laatste medicatiecontrole door de kinderpsychiater van zoonlief van (9,5; 1m31; 23 kg; Concerta 18mg) dat hij wel 2 cm was gegroeid maar slechts een paar ons was aangekomen. En ook mijn jochie is dus aan de tengere kant (altijd al geweest ondanks dat hij eet als een bootwerker Maar hij is ook zowel lichamelijk als in zijn kop ontzettend actief
Niets om je zorgen over te maken maar door het slikken van Concerta/Ritalin kan de eetlust afnemen vandaar dat het beter met wat eten ingenomen kan worden en de groei/gewicht van je kind als het goed is om de drie maanden gecontroleerd wordt. Ook de groei kan wat belemmerd worden; zeker als de kids al langer aan de methylfenidaat zijn. Maar als je zoon verder goed gezond is zou ik me niet te druk maken. Hou wel de vinger aan de pols en overleg anders even met de behandelend arts/kinderpsychiater?

wil40
23-08-2010 om 23:33
Elisa
Ik ben het niet met je eens dat kinderen "zomaar" afvallen. Het kan een periode stilstaan met het gewicht, terwijl de groei doorgaat. Maar afvallen?
Ik hoor dat eigenlijk alleen als een kind ernstig ziek is of ziek geweest. Maar dan zitten die verloren kilo`s er weer snel aan als het kind weer beter eet.
Ik zou zeker informeren bij de behandelend arts of dit gewichtsverlies komt door de verhoging van de Concerta. Vooral omdat de zoon van Koentje al tenger is, 3 kilo in korte tijd afvallen is erg veel.

Elisa Gemani
24-08-2010 om 01:00
Afvallen
Je hebt gelijk dat kinderen meestal niet "zomaar" spontaan afvallen als ze gezond zijn maar het kan wel; zeker in periodes van extra lichamelijke/geestelijke inspanning al dan niet gecombineerd met in verhouding onvoldoende calorie-inname. Daarmee bedoel ik niet weinig of slecht eten maar in verhouding tot het extra energieverbruik niet voldoende calorie-inname. En dan kan de Concerta zeker een rol spelen omdat gebrek aan eetlust/misselijkheid een van de meest voorkomende bijwerkingen is, zeker als de dosering opgehoogd wordt. Natuurlijk zou ik ook absoluut even de behandelend arts/psychiater aan zijn jasje trekken en dit vertellen en vragen hoe of wat. Volgens onze kinderpsychiater veroorzaakt Concerta an sich geen gewichtsverlies; een verminderde eetlust zodat iemand niet de benodigde hoeveelheid dagelijkse calorieen tot zich neemt wel. Of een ziekte natuurlijk maar ik had begrepen dat de zoon van Koentje niet ziek is (geweest) en verder wel gewoon groeit en het goed doet. Vandaar dat ik me in eerste instantie toch niet al teveel zorgen zou maken. Er kunnen vele factoren een rol spelen en vandaar ook dat ik vroeg om meer informatie. Ik hou zelf eea heel goed in de smiezen bij mijn zoontje omdat het ook zo'n tengere schrielkip is die ook nog eens geestelijk ontzettend actief is en lichamelijk (voetballen op vrij hoog niveau). In de periode dat hij drie keer in de week moest voetballen en wedstrijden spelen was hij ook weleens een kilo of twee afgevallen in een paar maanden tijd ondanks dat hij goed at. Maar hij had waarschijnlijk feitelijk nog meer voedsel-inname nodig terwijl hij daar niet aan toe kwam/niet aan toe gaf/niet nog meer trek in had. En dan zat en zit hij nog gewoon op 18mg zonder ophoging. Maar nogmaals, voor de zekerheid even checken bij de behandelend arts. Better safe than sorry; zeker als het om je eigen kind gaat!

fladder
24-08-2010 om 07:36
Ja, okay...
Concerta en Ritalin zorgen voor minder eetlust met als effect afvallen. Dat is waar. Maar het wordt een taalkundige strijd op deze manier. Afvallen is één van de bij-effecten van Concerta en Ritalin vanwege de mindere eetlust. Zo goed gezegd?
Uiteindelijk komt het op hetzelfde neer: kind wordt magerder!

koentje
24-08-2010 om 10:37
Hij is
12 jaar,
34 kilo
1 meter 46
Hij is duidelijk niet minder gaan eten...eerder ietsje meer. Maar hij is in de zomermaanden wel lichamelijk erg actief. Dat kan meespelen. Ik ga toch even contact opnemen met de behandelaar!
Zijn BMI is 16 en dat valt nog binnen het normale. Ietjes lager is pas ondergewicht. Maar ik zie zijn ribbetjes stuk voor stuk als hij in zijn blote lijf staat. Is dat normaal?

Mamarijke
24-08-2010 om 14:32
Bij mezelf
heb ik de ervaring dat ik totaal geen last heb van een verminderde eetlust, maar dat ik wel afval! Ik eet ook niet minder, snoep zelfs ietsje meer, en val toch in onsjes af. Ik slik het nu ruim 3 weken (4 x 10 mg).

Elisa Gemani
24-08-2010 om 14:35
Bmi
Ik sluit me aan bij Pelle: ja, het is volstrekt normaal dat je bij gezonde tengere kinderen hun ribbetjes kan zien. Daarnaast is je zoon 12 dus zal hij wel de beruchte (pre)pubergroeispurt meemaken en dan kunnen die kids opeens zo hard in de lengte groeien dat hun gewicht dat eventjes niet kan bijhouden. Hun lichaam verbruikt dan zoveel meer calorieen dat als je je voedselinname daar niet op aanpast je heel makkelijk gewicht kan verliezen; zeker als het kind dan nog extra lichamelijk actief is. Ik denk dat het gewicht van je zoon zich wel weer op korte termijn zal stabiliseren/normaliseren zodra het ook gewend is aan de verhoogde dosis Concerta. Maar neem voor de zekerheid dus wel even contact op met de behandelend arts. Een BMI van 16 is idd aan de lage kant van de normaalwaarden maar niet verontrustend; anders zou ik me wel heel erg ongerust moeten maken over mijn zoontje (BMI 13,4) maar nogmaals, het kind is gezond, eet goed, groeit gestaag door op zijn lijn en lijkt op zijn vader (lang en zeer tenger). En zolang een kind gezond is, is een gewicht aan de ietwat lage kant nog altijd beter dan aan de hoge kant

Annet
24-08-2010 om 22:48
Ribben kunnen tellen is normaal.....
Hier twee smal licht gebouwde kinderen. Helaas hebben ze dat niet van mij.....
Ze zweven beiden rond randje ondergewicht, al van jongs af aan. Ondertussen zijn ze 12 en 8.
Ribben kunnen tellen is inderdaad normaal. Dat hoort bij een licht gewicht. Ik zou me geen zorgen maken zolang hun lengte/gewicht bij hun curve past.

Elisa Gemani
26-08-2010 om 16:19
Koentje
Ik was vandaag even bij de apotheek om voor mijn zoontje weer een nieuw potje Concerta te halen en heb even gevraagd hoe het zit met die doseringen, bijwerkingen etc. De aanbevolen standaarddosering is 1mg per 1kg lichaamsgewicht en ik vraag me af of die 54mg dosering die jouw zoon krijgt dan niet veel te hoog is gezien zijn gewicht? 54mg is de maximale dagelijkse dosering die er is. Bij sommige mensen slaat Concerta gewoon niet aan en die kunnen dan beter een andere vorm van methylfenidaat gebruiken. Of een combinatie van Concerta aangevuld met een andere vorm van methylfenidaat. Volgens de informatie van de apotheker is het nog niet duidelijk wat het effect is van methylfenidaat op lengte en groei van kinderen maar langdurig gebruik en zeker in het geval van een (te) hoge dosering schijnt toch een nadelig effect te kunnen hebben op de lengtegroei en gewichtstoename op de langere termijn; los van een verminderde eetlust. Dit staat ook in de informatie van Janssen-Cilag. Nou goed, weten we dat ook weer Vond het wel interessant en heb meteen een goede vergelijkingssite gekregen voor zorgverzekeringen die Concerta geheel vergoeden. Doet die van mij (en dat is dan een zgn. zeer uitgebreide aanvullende verzekering) niet. Dus ik was weer 34,60 armer... Ach, als het maar werkt!

wil40
26-08-2010 om 19:36
Hoge dosering
Eerlijk gezegd vind ik het ook een enorme dosering, 54 mg. op een kinderlijf wat al geen reserves heeft. En ik ben het ook nog steeds niet met de andere posters eens dat ribben zien "normaal" is. Wel bij een kind dat goed op lengte en gewicht is, maar gewoon slank. Niet bij een kind dat al aan de lichte kant is en dan zelfs afvalt.
Maar goed, ik ben geen dokter, had ook niet meer gereageerd.Ik had geen zin in een discussie over een gezond gewicht en ribben tellen. Want daar gaat het bij jou kind niet om. Hij krijgt een flinke dosering Concerta en hij valt af. Ik zou me dus ook zorgen maken. Ik zou willen weten of dit tijdelijk is en wel of nioet een gevolg van de medicijnen.Is de volgende controle al snel?

Elisa Gemani
26-08-2010 om 22:02
Zorg en zekerheid
Ja, daar zit ik dus al bij met een AV-Top verzekering en ik kreeg voor Concerta maar 200 Euro vergoed (=6 maandelijkse doseringen van 18mg) vanuit zowel de basis- als deze aanvullende verzekering. Zit er over te denken om als ik bij Z en Z blijf over te stappen naar de AV-Gezzin want daaruit wordt Concerta wel helemaal vergoed maar die heeft weer minder vergoeding voor andere noodzakelijke behandelingen en de premie is een stuk hoger... Zucht. Of toch maar naar een andere zorgverlener? Ik ben me suf aan het vergelijken... Zit jij ook bij Z en Z?

Elisa Gemani
26-08-2010 om 22:16
Wil
Het is idd een enorm hoge dosering. Eigenlijk alleen bedoeld voor (jong)volwassenen die qua lengte en gewicht al uitgegroeid zijn en meer dan 50 kg wegen. Mijn zus van 48 met ADD slikt deze dosering ook en neemt daarnaast nog een "gewone" methylfenidaattablet 10mg erbij. Ze weegt iets van 65kg. Ik zou als ik jouw was koentje echt een afspraak maken met de behandelend arts om eea te bespreken. Waarom is die dosering trouwens opgehoogd?

anna van noniemen
26-08-2010 om 22:34
wij hebben die AV-gezin dus....vergoed tot 750 euro. welke vergoedingen zijn minder dan tov wat je nu hebt?

ijsvogeltje
26-08-2010 om 23:13
Gewicht verliezen
Hier een zoon met ritalin en sterk verminderde eetlust. Dit duurt al een een maand vier/vijf, dus ik vrees dat het niet overgaat. Ook 3 kilo afgevallen, en inmiddels geen reserves meer.
Wij zijn nu heel gericht met een 'vet-mest-programma' begonnen, om toch weer wat reserve te kweken. En het lijkt te werken, er komt langzaam aan weer wat gewicht bij.
Concreet: vaak eten (want per keer gaat er maar weinig in), calorierijk eten, scheut extra olijfolie door zijn maaltijd, drinken met veel calorieën (volle chocomelk, vruchtensap).
Na 19 uur zijn de medicijnen uitgewerkt en dan krijgt hij wél trek. Hij eet dan nog extra fruit, brood met pindakaas en vla met slagroom.
Ik moet zeggen dat ik erg blij ben dat het toch lijkt te lukken om hem weer wat te laten aankomen. Ik moet er niet aan denken dat hij zou moeten stoppen met de medicatie.

fladder
26-08-2010 om 23:33
Z&z?
Ik dacht juist dat hun gezinspolis het compleet dekte! Heb ze zelfs nog gebeld, een tijd geleden, n.a.v. mijn reactie hierover in deze rubriek. Hier hebben we concerta 54 mg.
Is dat veranderd dan? Ik zou in november overstappen...

anna van noniemen
26-08-2010 om 23:51
Z&z
Dit jaar vergoeden ze tot 750 euro. Ik weet nog niks over volgend jaar. Het is de AV-Gezin die wij hebben.

Elisa Gemani
27-08-2010 om 00:17
Z&z
Bij de AV-Gezzin van Z&Z is de maximale vergoeding voor Concerta en Strattera idd 750 Euro (2010). Bij mijn AV-Top dus maar 100 Euro vanuit de aanvullende verzekering. Ik moet even heel goed gaan vergelijken en rekenen want de overige verschillen in vergoeding voor bijv. tandheelkundige kosten, psychologische hulp en hulpmiddelen zijn miniem maar kunnen toch behoorlijk schelen als je het optelt.

Elisa Gemani
27-08-2010 om 00:24
Ijsvogeltje
Om die reden zijn wij ook na ongeveer een half jaar overgestapt van Ritalin op Concerta. Buiten het feit dat het bijna niet te doen was om meerdere keren per dag een pil te (laten) nemen bleef zoonlief misselijk en had hij totaal geen eetlust meer. En aangezien hij toch al zo'n mager ventje is, zelfs als hij veel eet, vond ik het de moeite waard om Concerta te proberen ook al moet ik dus een heleboel zelf bij betalen (en ik heb beslist geen hoog inkomen). Met de Concerta had hij op de eerste paar dagen na zijn normale, goede eetlust weer terug en hij groeit gestaag door qua lengte en gewicht. Niet veel, maar hij volgt wel netjes zijn groeicurve. Ik hoor het wel vaker dat kinderen met Ritalin slechter gaan eten en gewicht verliezen en het met Concerta wat dat betreft beter doen. Maar goed, het is totaal individueel bepaald natuurlijk; wat bij de een werkt, hoeft bij de ander niet te werken. En de ene vorm van methylfenidaat is de andere niet. De langwerkende vormen zijn ook weer net iets anders. Zou het andere geen optie zijn om eens Concerta te gaan proberen voor een paar maanden en te kijken of dat scheelt in de eetlust?

ijsvogeltje
27-08-2010 om 08:58
Elisa
We hebben daar inderdaad ook over nagedacht. Weet je, toen zoon in mei begon met de medicatie, wilden wij heel graag Concerta. Het leek ons zo'n gedoe met Ritalin, we zagen echt veel beren op de weg. Maar het gaat in de praktijk juist zo goed! De medicijnen doen wat ze moeten doen, zoon zit echt heel goed in zijn vel. En het innemen gaat ook prima. Hij zet zelf keurig het alarm op zijn horloge, is heel stipt en plichtsgetrouw met innemen. We vinden het dus een grote drempel om aan ander medicijn te gaan proberen.
Zoon is gelukkig groot (8 jaar, 1.43) en was 33 kilo. Na zes weken waren er twee kilo af, en in de zomervakantie (na weekje kamp) was er weer een kilo af. Die laatste kilo was opeens ook zo zichtbaar!
Als hij thuis is, krijgen we er wel genoeg eten in, we weten inmiddels hoe het werkt bij hem (vaak kleine beetjes, en vlak voor het slapen gaan juist veel). Met overblijf eet hij echter nauwelijks iets. En zo'n week kamp hakt er dan dus in. De laatste twee weken merken we gelukkig dat er weer wat gewicht bij komt. Hij is er zelf ook wel mee bezig, leest de etiketten in de supermarkt: 'doe maar niet, véél te weinig vet!', ha ha. Dus we gaan nog even door met calorieën stouwen, hopelijk is dat genoeg.

Elisa Gemani
27-08-2010 om 14:37
Ijsvogeltje
Tja, ik kan me dan heel goed voorstellen dat je niet wilt switchen als het zo gewoon verder lekker gaat. En zolang dat eten niet tegen heug en meug gaat lijkt me dat ook geen probleem. Let je er wel op dat je zoon niet te veel verzadigde vetten en suikers binnenkrijgt? Ik ken mensen die er dan vooral volvette producten en slagroom in proberen te krijgen maar dat is ook voor een kind natuurlijk niet best Maar je kan natuurlijk altijd een keertje voor een week of 8 Concerta proberen en kijken of en in hoeverre het iets uitmaakt. Ik herken dit zeer goed hoor; zeker dat nauwelijks eten op de overblijf, kamp etc. Was toch wel heel erg blij toen hij (aan de Concerta) thuiskwam en klaagde dat hij op de naschoolse overblijf "maar" 4 boterhammen mocht eten
En dat ik hem weer wat extra's moest meegeven voor tussendoor op school omdat hij meer wilde eten... Nou heeft jouw zoon zo te horen nog wel wat reserves maar dat scharminkel van mij beslist niet LOL Succes en hopelijk blijft het zo goed gaan!!

Elisa Gemani
28-08-2010 om 20:39
Dosering
... en mede naar aanleiding van dit draadje ga ik een vervroegde controleafspraak met de kinderpsychiater maken omdat zowel zoonlief als ik vermoeden dat zijn dosering juist opgehoogd moet worden. Hij is nu 26 kg (zowaar een paar kilo aangekomen in korte tijd!) en ik zie sinds een paar weken weer trekjes en gedragingen terugkomen van voordat hij aan de medicatie was zoals extreem druk gedrag, ratelen en vooral enorme vergeetachtigheid. Hij doet zo knetterhard zijn best maar het is echt dat zijn kop vastzit anders zou hij die nog vergeten en hij vindt het vooral zelf ontzettend vervelend en frustrerend (en ik ook want ik moet hem continu achter zijn broek zitten, erop letten dat hij niets is/heeft vergeten, de boel controleren en dan nog is hij net een peperdure (gekregen) jas kwijtgeraakt en een net nieuwe trainingsbroek *zucht*). We vermoeden dat de 18mg nu veel te weinig is voor hem dus vandaar dat we zelf maar eens gaan vragen om een ophoging...

koentje
29-08-2010 om 14:28
Zoon
slikte eerste een hele tijd 36 mg. maar we zagen steeds meer de adhd verschijnselen terug komen.
Nu merken we een enorme verbetering hiervan en merken we dat hij na de uitwerking ook minder dwars en druk is; alsof hij zich minder heeft moeten inhouden en dan toch makkelijker rustig blijfft.
Me4t de 36 mg. hadden we veel duidelijker een enorme rebound. Hij wordt nu wel drukker: je merkt echt dat het is uitgewerkt maar niet dwarser. Mede daarom gaat het op het moment ontzettend goed.
Bovendien eet nog steeds hetzelfde.
Onze arts zei dat het 2 mg. per kilo lichaamsgewicht is en dat 1 mg. per kilo een verouderde visie is. Ik vond het ook wel veel maar vertrouw op de mening van de arts. Het gaat ook zoveel beter met hem, afgezien van het gewicht.

Elisa Gemani
29-08-2010 om 16:23
Concerta
Hmm, het zou dan kunnen zijn dat je zoon gewoonweg niet optimaal reageert op Concerta. Concerta bestaat uit een samenstelling van kort- en langdurig werkend methylfenidaat. Ritalin, Medikinet en Equasym werken net weer wat anders/langer/korter. Misschien dat je zoon beter zou reageren op Medikinet of Equasym? Of een combi van Concerta in een lagere dosering met een van de andere middelen? De aanbevolen dagdosering (volgens zowel Amerikaanse als Europese Richtlijnen) is toch echt nog steeds 1mg/kg, zeker bij kinderen in de groei; de 54mg wordt alleen voorgeschreven aan kinderen die uitgegroeid zijn of volwassenen. Als die niet genoeg hebben aan deze maximale standaarddosering kunnen ze daarnaast nog een extra dosis Ritalin, Medikinet of Equasym krijgen maar tesamen nooit meer dan 2mg/kg. Er is over de veiligheid en bijwerkingen bij het langdurig gebruik van hoge doseringen nog weinig bekend maar een (langdurig) te hoge dosering bij jonge kinderen schijnt idd een negatieve invloed te hebben op de lengte- en gewichtsgroei. Vandaar dat ook wordt aangeraden (staat in de bijsluiters en dit zei mijn apotheker ook) om in geval van geringe lengte- en gewichtsgroei de dosering te verlagen/een andere vorm methylfenidaat te proberen/tijdelijk te stoppen met medicatie. Ik ga eens een balletje hierover opgooien bij onze kinderpsychiater. Wel interessante materie Maar die kids moeten natuurlijk wel gewoon lekker kunnen blijven doorgroeien... Hier trouwens nog een paar interessante links http://www.rxlist.com/concerta-drug.htm en http://www.psyq.nl/files/Files/PsyQ/Artikelen/ADHD%20bij%20volwassenen/Langwerkendmphbijvolwassenen.pdf

Pippin
29-08-2010 om 17:44
Andere link
In onderstaande link staat dat 2 mg/kg ook kan. Er staat ook een omrekentabel bij, waaruit blijkt dat concerta 54 te vergelijken is met 45 mg ritalin.
Dit even ter nuancering. Want ik weet natuurlijk niet hoeveel vertrouwen je hebt in deze arts, maar er zijn grote onderlinge verschillen tussen kinderen.
Het argument dat volwassenen vaak aan een lagere dosering genoeg hebben, kun je ook anders bekijken. Als je ouder bent (door de puberteit heen) werken de executieve functies veel beter, omdat het brein dan klaar is met ontwikkelen. Daardoor zullen adhd-symptomen minder hevig worden. Het is dus heel goed mogelijk dat een kind in de (pre)puberteit in verhouding een hogere dosering nodig heeft, gewoon omdat de hersenen nog minder goed werken.
Onze kinderarts zegt dat hij de dosering vooral bepaalt aan de hand van het gedrag.

Elisa Gemani
29-08-2010 om 20:00
Dosering
Interessante link Maar er staat ook "een maximum van 1mg/kg per dag (kinderen jonger dan 6 jaar wat lager)" en "Bij wijze van uitzondering is ook te gaan tot een maximum van 2 mg/kg/dd, dit zal natuurlijk afhangen van effect en bijwerkingen bij betreffende patiënten." 2mg/kg/dd methylfenidaat is dus alleen in uitzonderlijke gevallen en volgens de informatie die ik heb beslist niet aanbevolen voor kinderen in de groei. Ik blijf een dosering van 54mg Concerta voor een kind van 12 die dus nog aan zijn groeispurt moet beginnen en zelfs nog lang geen 40kg weegt enorm hoog vinden.

anna van noniemen
29-08-2010 om 20:22
Vaker gehoord hoor
zulke doseringen....hier moest zoon ook een hogere Concerta dan hij aan ritalin kreeg. Hij zit nu nog steeds op 27mg. Weet niet hoe lang nog....