Spruitje
13-10-2009 om 15:48
Vermoedelijk add, nu testen, wat staat ons te wachten
De titel zegt het al. Ik vermoed dat mijn dochter ADD heeft. Op school aangekaart, IB'er heeft haar geobserveerd en bevestigd mijn vermoedens. Via de schoolarts wordt ik nu doorverwezen en zal mijn dochter worden getest. Wat kan ik verwachten (moet het gesprek met de schoolarts nog hebben) En als het testen eemaal begint, hoe lang duurt het traject dan?
Ik denk dat ik zelf ook ADD heb. Ik voldoen bijna aan alle criteria en er vallen veel dingen op zijn plek. Ben zelf ook van plan om me te laten testen. Krijg je dit ook via de verzekering vergoed?

Engeltje
16-10-2009 om 17:37
Onze ervaringen
Hoi Spruitje, het bleef hier zo leeg dat ik, ook al is ons verhaal anders, hier toch maar onze ervaringen voor je opschrijf.
Hier gaat om zoon van nu 9. Bij ons kwam school met het vermoeden van ADD en op aanraden van school hebben wij zoon laten testen. Via huisarts door laten verwijzen naar eerstelijns psycholoog, voor wie wij en school uitgebreide vragenlijsten moesten invullen en die een intakegesprek met mij (moeder) en beide ouders heeft gevoerd voor ze zoon heeft getest. Vervolgens stuurde zij ons ook nog door naar een neuropsycholoog om eventueel zuurstofgebrek bij de geboorte uit te sluiten. Deze neuropsycholoog heeft ook nog de aanvullende iq-test gedaan, die meestal ook deel uitmaakt van het onderzoek. Zoon bleek inderdaad ADD te hebben. De neuropsycholoog heeft ons ook geholpen met tips & trucs, voor zowel school als thuis. Overigens zijn alle onderzoeken en gesprekken vergoed door onze zorgverzekeraar. Ik geloof dat de verwijzing van de huisarts en het feit dat het een eerstelijnspsycholoog was daar de redenen voor waren, die zitten allebei gewoon in de basisverzekering.
Destijds had hij er nog niet zo'n last van en vonden wij het testen niet zo heel erg nodig, maar achteraf ben ik heel blij dat wij het toen al hebben gedaan. Er vielen veel puzzelstukjes op hun plek, ook bij mijn man en mijn vader (hij heeft het dus van beide kanten...). Op school krijgt hij het nu in groep 6 toch wel moeilijk, maar daar kennen ze hem intussen ook goed en weten ze inmiddels wel zo'n beetje hoe ze hem kunnen helpen. De juf die hij dit jaar heeft is helemaal geweldig, dus daar zijn we heel blij mee. Toch hebben we nu op eigen kosten (dat dan weer wel) een remedial teacher ingeschakeld om hem wat extra te ondersteunen.
Jouw traject ziet er dus anders uit, maar ik kan je aanraden om onze route te bewandelen. Die heeft namelijk verschillende voordelen. Ten eerste natuurlijk de vergoeding door de verzekering, ten tweede het feit dat er bij eerstelijnspsychologen vaak geen wachtlijst is en je bovendien invloed hebt op wie het dan wordt (itt bijvoorbeeld als je via GGZ gaat) en bovendien houd je dan alles in eigen hand. Je kunt dan zelf bepalen wie er inzage krijgt in het dossier van je dochter.
Hoe dan ook, succes met het hele traject. Ook zonder wachtlijsten ben je er al snel een paar maanden mee zoet.
Het was een heel verhaal, ik hoop dat je er wat aan hebt.
Groetjes,
Engeltje

stress-ma
18-10-2009 om 09:38
En bij ons
Bij onze zoon van 16 is anderhalf jaar geleden ADD vastgesteld.
Je krijgt van de psycholoog een vragenlijst, die moet ook door school en door je kind zelf worden ingevuld. Daarna heb je nog een intake gesprek met de psycholoog waar de ontwikkeling en huidige problemen van je kind besproken worden. Onze zoon kreeg toen een aantal testen. Ik heb ze uit het onderzoeksrapport gekopieerd:
1. Observatie tijdens onderzoek
2. Intelligentieonderzoek WISC-lll
3. Persoonlijkheidsonderzoek; Vragenlijsten CBSA, PMTK, NPV-J; Projectief materiaal ZAT-B, Columbus (platen 8-14 en 24),
persoonstekening
4. Screening kenmerken ADD ouders en begeleider school
Het intelligentie onderzoek en het persoonlijkheidsonderzoek deed ze alleen met onze zoon. Daarna schreef ze een diagnose- en advies rapport en hadden wij nog een aantal gesprekken gezamenlijk (ouders en zoon) met haar waarin in werd gegaan op de praktische problemen en kregen wij opvoedtips en maakten we afspraken met onze zoon.
Van het eerste gesprek tot het rapport gingen een maand of 3 overheen en dit was echt heel snel.
Wij zijn bij een eerstelijns particuliere (GZ) jeugdpsychologe in Amsterdam geweest en daar zijn we heel tevreden over. Op een kleine eigen bijdrage na is alles door de ziektekosten verzekering vergoed.
Let wel op dat de diagnose gesteld wordt door een GZ psycholoog want anders heb je er in het vervolgtraject (rugzakje aanvrage bv) helemaal niets aan.
Sterkte met het hele traject!

Spruitje
23-10-2009 om 11:51
Bedankt
Voor jullie reacties en verhalen. Waarschijnlijk wordt onze dochter niet via GGZ getest maar via een ander bureau waar ik wel een heel goed gevoel bij heb. Idd. ga ik ook even vragen over het dossier e.d.. Ik weet niet of een rugzakje echt noodzakelijk want ze heeft (nog) geen leerproblemen, ze zit nu in groep 5. We zullen zien hoe het loopt maar op een klein half jaartje mag ik dus wel rekenen.