Zorgenkinderen Zorgenkinderen

Zorgenkinderen

Lees ook op
Bellefleur

Bellefleur

18-10-2010 om 11:46

Vermoeden van add, hoe aan kind vertellen?

Onze dochter van 11 heeft iets bijzonders. En we komen er maar niet achter wat. Nu ze in groep 8 zit, gaat dat bijzondere haar functioneren steeds meer belemmeren. Nu hebben wij als ouders het vermoeden dat ze misschien ADD heeft. Ook haar leerkracht had daar al eens aan gedacht. Maar niet gezegd. Zucht. Ik wil deze week met mijn dochter naar de huisarts, om haar getest te krijgen. Hoe vertel ik mijn dochter dit? Het is een intelligent, gevoelig kind, met heel, heel weinig zelfvertrouwen. Ik ben bang dat ze nog onzekerder wordt als blijkt dat ze een 'afwijking of stoornis' heeft.
Hoe hebben jullie je kind verteld dat er hem of haar iets mankeert? Om de vraag voor te zijn waarom we dit niet via school doen: de IB-er van de school is een naar mens, ik doe mijn uiterste best haar te omzeilen.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Pippin

Pippin

18-10-2010 om 12:03

Niet via school

Ik vind het juist heel goed dat je het niet via school wilt doen. Hier in deze rubriek hebben al verschillende mensen hun verhaal verteld waaruit bleek dat het van groot belang is om dit in eigen hand te nemen. Het gaat immers om een probleem dat veel groter is, dan alleen 'school'.
En naar je dochter toe:
Wij hebben het toen ongeveer als volgt vertelt. We merken dat sommige dingen moeilijk gaan. Wij weten als ouders ook niet altijd hoe we het beste daar op kunnen reageren. Daarom willen we met iemand gaan praten, die jouw kan leren kennen en dan aan ons kan vertellen hoe we jou het beste kunnen helpen.
Als een kind hoort dat het een stoornis heeft, kan dat soms juist heel erg helpen tegen onzekerheid. Het kind merkt zelf ook dat bepaalde dingen niet lukken, die bij een ander vanzelf lijken te gaan. Dan is het een opluchting om te horen dat dit niet komt doordat je dom bent, ongehoorzaam, of lui, maar dat dit komt doordat je 'iets' hebt. Mijn zoon zei: 'Ooooh, dat wist ik niet, nu begrijp ik het!'

koentje

koentje

18-10-2010 om 13:45

Gewoon/....

op eigen nivo aanspreken. Concrete dingen benoemen die voor haar henkenbaar zijn waar ze tegen aan loopt. En dan vertellen dat je samen met haar eens uit wil zoeken hoe dat nu precies komt. Want als jullie dat weten kun je er waarschijnlijk ook beter mee leren omgaan.

Guinevere

Guinevere

18-10-2010 om 16:56

Niet via school

Inderdaad moet je iets dergelijks absoluut niet via de school spelen. Het is een privékwestie! Ik sluit me bij de anderen aan dat het ook juist een opluchting kan zijn als je kunt benoemen wat er speelt bij je dochter. Bovendien zal ze ontdekken dat er meer kinderen zijn met hetzelfde probleem!
En je dochter zit zeker bij mijn zoon op school. Die IB-er hier is echt een drama.

Pippin

Pippin

18-10-2010 om 19:55

Klagen hielp

Hier op school was er ook een drama van een ib-er. Veel ouders hebben via de mr geklaagd. De mr heeft er een fiks conflict met de directeur over gehad, maar hij is nu wel vervangen door een kundig persoon.
Ik dacht dat klagen toch niet zou helpen, maar ik ben achteraf erg blij dat ik de bewuste mr-leden in vertrouwen heb genomen.

Moek

Moek

19-10-2010 om 00:41

Ook een hele erge

Hier ook een hele erge IBer. Ik heb de ambulant begeleider van zoon maar ronduit gezegd dat ze mij maar als de IBer van zoon moet beschouwen. Dan komt belangrijke informatie tenminste door en gebeurt er nog eens wat. Die IBer kan je zo de grond in trappen als het toch al slecht gaat. Meestal is ze gelukkig onvindbaar, ook voor de leerkrachten.

Bellefleur

Om op jouw vraag terug te komen: ik ben eerlijk en open naar mijn kinderen geweest maar wel gedoseerd. Je hoeft niet alles in een te vertellen. Stel je kind weet dat het last heeft met concentratie dan kan je eens laten vallen dat zoiets lastig is en dat je gaat "kijken wat nu de beste manier is om haar daarmee te helpen". Aan de andere kant meerdere keren zeggen dat 'deze dingen' helemaal niet zo bijzonder is. Zoveel mensen hebben daar last van maar (helaas) wordt het niet bij iedereen (op tijd genoeg) gezien.

Bellefleur

Bellefleur

19-10-2010 om 09:13

Verteld

Ik heb geprobeerd er een positieve draai aan te geven, dat haar hersens anders werken, dat haar gedachten zo snel gaan, dat ze zichzelf soms onderbreekt in een zin. Waarop ze mij vroeg of ik misschien in slow motion dacht. Ze deed voor hoe ik dan zou denken, en we moesten alle twee lachen. Later tijdens het eten zei ze dat ze geen problemen had. Ik heb haar toen wat dingen uitgelegd die met ADD te maken kunnen hebben en die haar in de weg zitten: ze is extreem verlegen, kijkt mensen niet graag aan en heeft met moeite met groepen. Ik hoop dat ik het goed gedaan heb. Overigens weet ik zelf nog heel weinig van ADD af.

Gaia*

Gaia*

19-10-2010 om 11:33

Boekje add

Dag Bellefleur. Goed dat je het verteld hebt. Geef haar ook maar de tijd om te ontdekken wat het voor haar betekent. Ik heb niet je hele draadje gelezen. Maar wil graag dit boekje aanraden. Heel leuk voor je dochter, ook een voorlees-cd erbij:

ADDaisy
van Tirtsa Ehrlich
ISBN 978 90 74640 29 9

Op de achterzijde staat:
ADDaisy is het verhaal van een meisje van 9 jaar met ADD. Ze legt op een speelse manier uit wat ADD is. Je leest in dit boekje waar ze tegen aan loopt door haar ADD. Ook geeft ze haar '10 tips-hoe-om-te-gaan-met-ADD'. Het boekje is geschreven vanuit een competentievergrotend kader en geeft de lezers de mogelijkheid zelf ook op een positieve manier tegen ADD te kijken.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.