Zorgenkinderen Zorgenkinderen

Zorgenkinderen

Lees ook op
Guinevere

Guinevere

29-09-2010 om 18:17

Vers van de pers: adhd zit in de genen

ADHD zit in de genen
PARIJS - Kinderen met de aandachtsstoornis ADHD kunnen daar weinig aan doen. Dat ze zo druk zijn, komt in ieder geval deels door hun DNA. Dat blijkt uit een vergelijking van 366 kinderen met ADHD en 1047 kinderen zonder deze stoornis.
De kinderen met ADHD bleken een bepaalde afwijking te hebben in een chromosoom, aldus onderzoekers van de Cardiff Universiteit in het Verenigd Koninkrijk in het Britse medische tijdschrift The Lancet.

„We wisten al jaren dat ADHD een genetische oorzaak zou kunnen hebben, omdat het vaak in de familie zit. Het is echt geweldig dat we nu de eerste directe genetische link hebben gevonden”, zei Anita Thapar, professor neuropsychiatrische genetica aan de Cardiff Universiteit op een persconferentie woensdag in Londen.

(telegraaf, 18 uur 12)

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Bikkel

Bikkel

29-09-2010 om 18:24

Tegelijk gepost ...

...

Pippin

Pippin

29-09-2010 om 18:29

Aha

Nu mijn schoonvader nog even inlichten.... Bij ons in de familie is het wel duidelijk waar het vandaan komt. ))

Guinevere

Guinevere

29-09-2010 om 19:28

Aha

Aha, Nu.nl had het bericht zelfs eerder dan de Telegraaf. Maar ik had 'm eerder dan Bikkel.
Nou ja, we wisten eigenlijk al dat het in de genen zit, alleen wel handig om het eens in de krant te lezen.

Bikkel

Bikkel

29-09-2010 om 19:42

Oke, oke,oke

Oke, Guinevere, jij wint ) Nee, daar hebben wij geen krant voor nodig, ik hoef maar naar de broers van mijn vader te kijken. Maar misschien kunnen we nou de mensen die zeggen: "Breng hem maar een week naar mij, dan zal ik eens leren wat opvoeden is" eindelijk eens de mond hiermee snoeren (lees: mijn schoonmoeder en schoonzus).
Forumbeheer, je mag mijn draad hieronder verwijderen.

koentje

koentje

29-09-2010 om 21:29

Tjohhhhhhhh

als ik dat zo lees denk ik...'vertel eens iets nieuws'
Neven, broers en zoon zijn hiermee gezegend!
Maar goed als het fysiek aantoonbaar wordt hoop iik op misschien wel nieuwe behandelmethoden.... of een operatie om de adhd te verwijderen.......

Guinevere

Guinevere

29-09-2010 om 21:43

Aanvulling van de telegraaf

"„ADHD kan erg stigmatiserend zijn, omdat er veel misverstanden over zijn”, zei Thapar. „Sommige mensen zeggen bijvoorbeeld dat het komt door een slechte opvoeding. De vondst van de directe genetische link naar ADHD zou moeten helpen om de misverstanden uit de wereld te helpen.”

Ondanks de vondst zeggen de onderzoekers dat er nog een lange weg te gaan is voordat kinderen met ADHD kunnen worden genezen. Kinderen met stoornis krijgen nu meestal het middel ritalin. Dat onderdrukt veel symptomen van ADHD voor enkele uren.

Naar schatting heeft een op de vijftig kinderen ADHD. Zij kunnen ernstig last hebben van hun aandoening. De kinderen kunnen soms slecht opletten in de klas en hebben moeite om relaties op te bouwen."

Gut, voor het eerst dat de Telegraaf iets normaals bericht over kinderen met ADHD. Gelukkig kan er niet op het artikel gereageerd worden.

Elk voordeel heeft zijn nadeel

Het is prettig dat ADHD straks misschien door een DNA onderzoek vastgesteld kan worden. Het geeft zekerheid. Maar dat kan betekenen dat bij veel kinderen de medicijnen en begeleiding niet meer vergoed zal worden? Straks blijken er natuurlijk ook velen geen ADHD te hebben?

Bikkel

Bikkel

30-09-2010 om 09:19

Genuanceerd

Dat is inderdaad genuanceerd van de Telegraaf, dat zie je in de media niet zo vaak.
Overigens werd ik niet zo wijs uit de plaatjes met de hersenscans, behalve dat bij de adhd'er in het voorste hersengebied wat blauwe vlekken waren. Maar ja, ik heb er niet voor gestudeerd.

Fransien

Fransien

30-09-2010 om 09:37

Elk nadeel heeft meestal ook z'n voordeel

En als bioloog (ja, ik heb er wel voor gestudeerd, maar dat is al weer een hele tijd geleden en die hersenplaatjes, da's echt een vak apart) heb ik geleerd dat een eigenschap die zoveel in de bevolking voorkomt, ook positieve eigenschappen moet hebben. Als mensen er alleen maar last van hebben, zou het nadelig zijn voor je inkomen, voedselzekerheid, trouwkansen etc en dus zeldzaam worden. Als een gen bij 2% van de bevolking voorkomt, is dat voor biologen erg veel, en moet het dus ook wel z'n handige kanten hebben.
Nou, op naar een medicijn die de nadelige gevolgen van AD(H)D afzwakt en de positieve punten behoudt. En ja, dat duurt nog heel lang vanaf dat je een gen geidentificeerd hebt, maar er is iets gevonden wat perspectieven biedt.
Fransien (niet in bezit van dit gen, ben ik bang, veel te nuchter)

Fianna

Fianna

30-09-2010 om 09:40

Interessant

Als iets tastbaar is dan is het ook meteen geloofwaardiger. Ik weet wel waar het vandaan komt in mijn familie. Ik vermoed dat mijn vader een klap van de ADHD molen heeft en het zou me niks verbazen als ik ADD heb. Ik zie de kenmerken ook komen in mijn dochter van 3, maar dat is natuurlijk nog veel te vroeg.
Heel interessante opmerking die je maakt wil40, er zullen inderdaad wel gevallen naar voren komen met een misdiagnose, als inderdaad ADHD via DNA gediagnosticeerd zal worden.

Tenzij..

Er meerdere genen verantwoordelijk voor zijn. Dan blijken kinderen die nu niet dat net ontdekte gen hebben en zg dus geen adhd hebben,en geen ritalin vergoed meer krijgen, over 10 jaar een ander gen te hebben dat er ook voor zorgt.....

Fianna

Fianna

30-09-2010 om 10:49

Karin*

dat is inderdaad ook een mogelijkheid. Net als dat er meerdere virussen griep kunnen veroorzaken.

Guinevere

Guinevere

30-09-2010 om 11:21

Genetisch voordeel

Natuurlijk zitten er (genetische) voordelen aan het hebben van ADHD. ADHDers zijn leuk! Ze zijn niet saai! Ze vallen op, ze zijn grappig en creatief. Precies de eigenschappen die je zoekt in een leuke partner. Dat ze van veel dingen een puinhoop maken, dat is dan wel jammer en ook wel helaas...
Ik kan nu in elk geval antwoord geven op zoons vraag waarom hij in vredesnaam gezegend is met ADHD. "Dat heb je van je moeder en je opa, jongen! Van harte!".

Pippin

Pippin

30-09-2010 om 11:43

Genetisch voordeel 2

Er is zelf een boek geschreven door Thom Hartmann over het genetisch voordeel van adhd. Echt een aanrader.
Het komt er in het kort op neer, dat mensen met adhd de 'jagers' zijn van onze samenleving. Snelle reflexen, durf, ondernemingsgeest, actief, handelend. Dit in tegenstelling tot de 'landbouwers'. De investeerders, honkvasten, geduldigen, zwoegers.
Leuk boek.
Als ergens een gen voor is gevonden wil dat nog niet zeggen dat het een 'ziekte' is. Er is per slot ook een gen voor rood haar.
Ik verwacht dat de medische wetenschap toch gewoon blijft behandelen op grond van verschijnselen en symptomen. Diagnostiek zal misschien wel makkelijker worden in de toekomst?

ijsvogeltje

ijsvogeltje

30-09-2010 om 17:51

Interessant

Interessant. Het zet mij wel aan het denken van wie zoonlief zijn ADHD dan moet hebben gekregen. Niet van ons in ieder geval, en ik ken in onze families ook niemand anders die mogelijk ADHD heeft. Wie weet zit het bij zoon dan toch in voedselovergevoeligheid (zie draadje van Nienke over 'dieet'). Overgevoeligheden en allergieën komen in onze familie namelijk wél veel voor.

Ijsvogeltje

Er zijn nog legio mogelijkheden. Puntmutatie. specifieke genen die de expressie van het beschadigde gen compenseren of onderdrukken, waardoor jij en partner drager kunnen zijn zonder de symptomen te hebben.

En nog allemaal andere fenomenen waarvoor ik te lang uit het vak ben...

Ik had al de neiging om me in dit draadje te mengen omdat het begrip genetische plasticiteit me te beginnen schoot. Met dezelfde genetische eigenschappen kunnen mensen toch door vele mogelijke oorzaken niet dezelfde gedragseigenschappen vertonen. Ontwikkelingsverloop, specifieke biochemische opmaak, omgevingsfactoren...
Om daar echt iets over te zeggen zou je nog veel meer moeten weten over hoe dit onderzoek gedaan is.

@rodebeuk

Wat ontzettend cool om dat allemaal te weten! Doe je hier nog steeds iets mee?

Lilajolie

Nee, ik ben wat anders gaan doen. De mensen in mijn kennissenkring die er wel nog wat mee doen moesten namelijk om de 2-3 jaar verhuizen, vaak ook naar het buitenland. Het fenomeen postpostpostdoc.

Aan de andere kant, ik heb ook nog steeds tijdelijke contracten, dusseeh...

Het vak ontwikkelt zich heel snel maar als je er iets meer over wilt weten moet je eens wat teksten over genomics zoeken. Er is heel veel over te vinden.

Oh ja, en op risico van herkenbaarheid. Het werk zelf is niet alleen boeiend en inspirerend maar ook behoorlijk geestdodend en tijdrovend, ik heb bijvoorbeeld het genoom van de watervlooi in kaart gebracht .... moet je maar zin in hebben!

Mgoed, zoals gezegd, er is een hoop aan populaire lectuur over te vinden, de evolutionaire/moleculaire biologie blijft tot de verbeelding spreken en is ook een prachtige achtergrond om andere fenomenen te bekijken.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

01-10-2010 om 10:11

Je hebt natuurlijk gelijk. Misschien kwam mijn berichtje ook wel erg serieus over, ha ha. By the way: ik heb een tweelingzus, we zijn genetisch identiek, maar op veel vlakken zó verschillend.
Maar neemt niet weg dat ik wel echt aan het denken ben gezet door het verhaal over het 'dieet' (eigenlijk klopt de term dieet natuurlijk helemaal niet). Toevallig hoorde ik begin deze week ook van iemand anders een ervaringsverhaal over hetzelfde dieet. Dat kind bleek heel sterk op o.a. mais te reageren, daar waren ze inmiddels achter. Heel interessant.

Het kan ook allemaal samenhangen ijsvogeltje

Die voedselallergie zou ook een mechanisme kunnen opleveren waarom het ene familielid meer symptomen vertoont dan het andere. Dus dat ze wél het 'defect' hebben maar niet dezelfde symptomen.

Wij hebben dat trouwens ook in de familie, dat reageren op voedsel, en ik heb het laatst nog in een draadje verteld, je gaat er gewoon naar handelen. Boeit mij niet meer of het onderbouwd is, als het mij een exploderend kind scheelt zou ik wel gek zijn om niet van die kennis gebruik te maken.

Rb: samenhang, denk ik ook

Aangezien ADHD een spectrum stoornis is (bij gebrek aan beter woord dat ik nu voor handen heb) en dat daar heel wel mogelijk meerdere genen bij betrokken zijn en dat die betrekking hebben op het neurologische vlak. Ook allerlei gevoeligheden en allergieën kunnen liggen op dat vlak. Ik zou daar helemaal niet van staan te kijken.

Dat is ook zoals de ergotherapeut van het AMC mij vertelde. Die gedachte leeft al op academisch vlak en hopelijk wordt snel bewezen hoe het nu daadwerkelijk zit.

Samenhang verder dan dat

Mijn eigen theorie gaat nog verder. Ik geloof in genetische aanleg, maar ook omgevingsinvloeden. Dan denk ik bijvoorbeeld aan de 'overkill' van informatie vanuit het huidige leven. Ds- en, Ps- en, pc's, mobieltjes, zendmasten, te kort aan buiten zijn, gemanipuleerd voedsel, verwachtingen ten aanzien van sporten, vrienden maken en al die andere facetten waar men voorheen en ook in andere culturen minder mee te maken had.

Lilajolie

You lost me, ik volg het ff niet. Vertel .

Meerdere factoren

Ik denk dat niet één factor, zoals genetische aanleg, maar al die invloeden van buitenaf ook een rol spelen in het ontstaan van ADHD, maar ook van autisme. Het zijn typische cultuurgebonden verschijnselen.
We hebben een moestuin en een zoontje waarvan iedere hulpverlener die we zien (en dat zijn er veel!) zeggen dat we maar eens ritalin moeten gebruiken. Ik ben er niet tegn, maar mijn zoontje is pas vijf jaar en ik wil eerst kijken hoe zijn onderwijs verloopt. Op de moestuin verandert hij in een lief meegaand jongetje wat de hele dag met zijn auto speelt.
Ik denk dat het te maken heeft met prikkels zoals auto's die voorbij zoefen, geluiden die er zijn, beelden, dat hij in het 'normale'leven zo bijzonder druk en ongeremd is. Maar ook het feit dat daar de lucht schoner is en de zendmasten verder weg, er geen elektriciteit is in de buurt en geen afspraken nagekomen moeten worden, zal er toe bijdragen dat zijn stemming kalmer is. Tel daarbij op een onbespoten appeltje en al mijn doelen ten aanzien van zijn welzijn zijn behaald!

Fianna

Fianna

04-10-2010 om 08:55

Lilajolie

'Ik denk dat niet één factor, zoals genetische aanleg, maar al die invloeden van buitenaf ook een rol spelen in het ontstaan van ADHD, maar ook van autisme. Het zijn typische cultuurgebonden verschijnselen.'

Ik denk dat je ontstaan verwart met reageren op. Ik geloof niet dat voorbijzoevende auto's ed het ontstaan van ADHD in de hand helpen. Ik geloof wel dat dat soort externe prikkels een grote invloed hebben op een kind dat al ADHD heeft en de ADHD gedragingen naar boven haalt.
Tuurlijk verandert jouw kind in de moestuin in een lief en meegaand jongetje. Dat bewijst eerder dat de prikkels hem te veel worden, niet dat de prikkels ADHD veroorzaakt hebben. In de moestuin heeft jouw kind niet ineens geen ADHD meer, maar kan het beter er mee omgaan.
En denk jij nou werkelijk dat van een paar keer een onbespoten appeltje het gedrag van je kind anders wordt? Zoiets zou je alleen kunnen beweren als je kind een hel elange tijd niets anders eet dan onbespoten groente en fruit, en dan nog...

Pippin

Pippin

04-10-2010 om 09:09

Hoi, ik moet even doorredeneren op de post van Lilajolie.

Zijn het werkelijk cultuurgebonden verschijnselen die meespelen in het onstaan van adhd? Of is het eerder cultuurafhankelijk hoeveel last de omgeving heeft/ervaart van de natuurlijke karakterkenmerken die bij de stoornis horen, die deel uitmaken van de persoon?
Ik ga voor het laatste, ik zal uitleggen waarom. Mijn man komt uit een familie waarvan mijn zoon samen met wat achterneefjes, (minimaal) de vierde generatie adhd-ers vormen. (Misschien gaat het nog wel veel verder terug, dat is niet meer te achterhalen)
De opa van mijn man heb ik nooit gekend, maar zijn levensverhaal en de beschrijvingen van mijn schoonvader zeggen veel. Impulsief, hyperfocus, hyperactief, die kenmerken waren er in ieder geval.
Vroeger was de hele maatschappij erop gericht om alle kinderen te conditioneren tot aanpassing. De scholen voor de lagere sociale klassen hadden als doel brave burgers, gehoorzame werknemers af te leveren. Een lange verplichte diensttijd deed de rest. Mijn schoonvader en zijn vader, waren dus die dienstplichtigen die almaar in de 'strafcel'(? ik kan me niet meer herinneren hoe dat genoemd werd) op de kazerne zaten. Vanwege grensverleggend gedrag, vanwege niet klakkeloos opvolgen van bevelen, vanwege het weigeren een meerdere te groeten. Dat soort werk (klinkt bekend ).
Thuis werden ze gestraft (mijn schoonvader is psychisch en lichamelijk mishandeld), op school werden ze gestraft (slaan, opsluiten, vernederen), op hun werk werden ze ontslagen (12 ambachten, 13...). Maar een probleem was het niet voor de maatschappij. Zij waren fout, ze waren slecht en ze waren ongelukkig. Ze moesten zich maar aanpassen, konden dat niet en raakten zo verstrikt in armoede, frustratie en verdriet. Maar dat was hun probleem, moesten ze maar normaal doen.
Nu zien we het lijden van dit soort kinderen en volwassenen gelukkig wel. En nu willen we het veranderen. Het maakbare kind, de maakbare samenleving. We accepteren (meestal) niet dat er mensen weg worden gezet. We accepteren (meestal) niet dat er kinderen op school en thuis structureel worden mishandeld. Dus nu hebben we als maatschappij wel een probleem met adhd-ers.
Maar de aanleg, de stoornis, ik weet zeker dat die, voor al die vier generaties, hetzelfde was. De onrust, het gebrek aan organisatie, de impulsiviteit, de moeite met jezelf staande houden in de maatschappij, allemaal hetzelfde. Met of zonder tv, met of zonder zendmasten, met of zonder auto's.
Natuurlijk zal in een perfecte omgeving, de last van de adhd afnemen. Maar dat wil dan niet zeggen dat die omgeving de oorzaak is van de stoornis. Iemand die verlamd is, kan misschien prima lopen in een ruimteschip. Daarmee kun je niet concluderen dat de zwaartekracht de oorzaak is van de verlamming.

Fianna

Fianna

04-10-2010 om 09:15

Pippin

Wat kan je dat toch weer goed verwoorden. Je zegt eigenlijk wat ik wil zeggen. Vooral je laatste zin.

Bikkel

Bikkel

04-10-2010 om 13:00

Moestuin en familie

LJ: "Op de moestuin verandert hij in een lief meegaand jongetje wat de hele dag met zijn auto speelt.

Ik denk dat het te maken heeft met prikkels zoals auto\'s die voorbij zoefen, geluiden die er zijn, beelden, dat hij in het \'normale\'leven zo bijzonder druk en ongeremd is. Maar ook het feit dat daar de lucht schoner is en de zendmasten verder weg, er geen elektriciteit is in de buurt en geen afspraken nagekomen moeten worden, zal er toe bijdragen dat zijn stemming kalmer is."
Wat denk ik op de moestuin heel erg meespeelt, is dat hij daar niets hoeft: hij hoeft zich niet aan de regels van oa school te houden (daar is mijn zoon bijvoorbeeld erg mee bezig met: "Ik moet mij aan de regeltjes houden en ik moet mij niet af laten leiden en ik moet mijn werk (af)maken") wat behoorlijk stessvol kan zijn voor een adhd'er waardoor het gedrag rustiger wordt. Pippin heeft dat proces ooit eens heel helder beschreven mbt haar zoon. Ik kan dat niet zo helder als zij maar ik vond het wel meer dan herkenbaar.
Op de moestuin hoeft jouw zoon zich daar niet aan te houden, dus minder stress, minder onrustig gedrag. Ik denk niet dat schonere lucht en zendmasten daar aan bijdragen, althans, niet significant.
Het zou wel heel fijn zijn, als de kinderen in een prikkelvrije omgeving zouden leven maar dat is een utopie. Mijn zoon zal moeten leren omgaan met de maatschappij, niet andersom. En daar proberen wij hem bij te helpen en dat gaat hem steeds beter af.
Verder is het verhaal van Pippins schoonfamilie zeer herkenbaar. Alleen bij de familie van mijn vader werd de oplossing gezocht in fysieke arbeid: mijn opa heeft op het land gewerkt, een aantal broers van mijn vader zijn de bouw ingegaan, terwijl ze nu misschien een hele andere kant op zouden zijn gegaan. Met de een is het beter gegaan dan de andere: eentje heeft zich opgewerkt tot aannemer en eentje, helaas, is alcoholist geworden, de rest is blijven werken in de bouw.

Mijn theorie

Ik denk dat de ontwikkelingen in de maatschappij, de snelheid, maar ook milieu- invloeden mede te maken hebben met de oorzaak van ADHD. Ik begrijp niet waarom zo een uitspraak als bedreigend wordt gezien. Ik zuig het ook niet uit mijn duim.
http://www.stopumts.nl/pdf/EHS%20Bulletin%20nr.%2027.pdf

Voor de mensen die bij 'stop umts' al afhaken: er staan ook onderzoeken in het artikel

Guinevere

Guinevere

04-10-2010 om 16:14

Pippin, bikkel, fianna

Daar heb ik helemaal niets aan toe te voegen. En over UMTS-masten laat ik me niet uit. Alleen dat ik er voor de zekerheid niet onder zou willen gaan wonen.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.