Zondernick
25-10-2011 om 10:46
Verwijzing bascule
Graag jullie advies of ervaring rondom een snelle verwijzing.
Wij hebben het advies gekregen van onze kinderarts (olvg) om ons kind te laten onderzoeken bij de Bascule.
Er loopt een landelijk wetenschappelijk onderzoek via het AMC naar (oa) leerproblemen. Ons kind doet daar aan mee. Ons kind moet standaard testjes doen voor de wetenschap onder begeleiding van een arts uit het AMC. En als ze, AMC, op iets stuiten, melden ze dat.
Het toeval wil het wetenschappelijk onderzoek (AMC) vanuit deze studie net plaatsvond met als gevolg dat beiden (vanuit de studie en onze eigen kinderarts) in de zelfde week het zelfde advies, gaven onafhankelijk van elkaar.
Nu gebeurde er in onze ogen iets vreemds. Onze kinderarts (olvg) vraagt ons contact te zoeken met het AMC met als vraag, overleg wat een snelle manier van doorverwijzen is: door het AMC (kortere lijntjes) of niet? En kunnen zij helpen.
Ik bel arts uit het AMC en die doet traag aan de telefoon (wil van alles noteren (gegevens).
Aangezien dit zo is, vraagt onze kinderarts (olvg) zich af of een verwijzing misschien sneller tot stand komt als de AMC arts (die deze studie uitvoert) die doet of daarin de leiding neemt. AMC arts zegt dat hij niet weet of en hoe dat sneller kan (wat heel goed kan, dat geloof ik best) maar volgt met, ik weet het niet, dus zoek het zelf maar uit. Ik verwachtte juist dat als hij het niet wist, hij in elk geval zou zeggen dat ie het zou uitzoeken. Zeker omdat we mee gedaan hebebn met een studie van jaaaren. Belangeloos. Maar nee: zoeken jullie het zelf maar uit.
Gedurende het telefoongesprek bleek dat onze kinderarts (die er pas een paar maanden in zit) los van het AMC tot dezelfde conclusie was gekomen (net iets eerder) een onaangename verrassing bleek te zijn. Onbedoeld hebben we op tenen gestapt? En dat was gedurende het gesprek merkbaar.
Is het zo dat binnen het AMC er geen kortere lijntjes zijn. Ik krijg iets van; wil je niet of kan je niet. Of is dat slecht gedacht? Even voor de duidelijkheid: dit was een vraag vanuit kinderarts en niet vanuit ons als ouders.

Karmijn
25-10-2011 om 11:29
Onderzoek
Ik vind het een beetje moeilijk om je verhaal echt goed te begrijpen.
Wel is het zo dat onze zoon ook ooit mee heeft gedaan met een wetenschappelijk onderzoek door het AMC en De Bascule. Het ging over iets heel anders.
Toen was mij wel duidelijk dat de arts die het onderzoek deed, dit deed onder begeleiding van de professor (of hoe je dat ook noemen moet). Mijn punt is: het feit dat de onderzoeker bij het AMC werkt, wil niet zeggen dat hij/zij daar ook dagelijks werkt in de polikliniek en dus weet hoe je makkelijk kun 'verwijzen'. De onderzoekster waar wij mee te maken hadden, was echt alleen maar met het onderzoek bezig (en ze was er druk mee), die behandelde verder geen kinderen.
Die korte lijntjes, waren er in het geval van onze zoon in ieder geval ook niet. Zowel de Bascule als het AMC zijn grote organisaties met heel veel verschillende medewerkers, die allemaal hun eigen dingetje doen, verdeeld over vele divisies.
De aarzeling van de arts van het AMC kan heel goed twijfel en onzekerheid zijn.
Verder mis ik in jullie verhaal eigenlijk een beetje, wat je er zelf van vindt. Ben je het eens met de kinderarts van het OLGV. Misschien doe je er goed aan, om zelf contact met De Bascule op te nemen en bij hen te vragen wat je het beste kunt doen, om zo snel mogelijk bij hen terecht te komen.

Leen13
25-10-2011 om 11:50
Aanmeldprocedure
http://www.debascule.com/de-bascule/adressen/
Je kunt ze zelf bellen en vragen hoe lang het duurt. De kinderarts kan een verwijsbrief sturen.
Weet waar je aan begint. Mijn ervaringen met die instelling zijn niet al te rooskleurig en voor diagnose en ouderondersteuning op het gebied van autisme zou ik het elders zoeken. De groep die het onderwijs verzorgd, na de diagnose zijn concretere meer deskundige mensen.
Als de kinderarts je niet kan helpen zou ik naar een andere kinderarts gaan of een kinderpsychiater. Of contact opnemen met een ouderorganisatie voor advies.

Leen13
25-10-2011 om 11:56
Onderzoeksvraag
Bovendien vraag ik me af wat de bedoeling is van de verwijzing? 2 Artsen hebben onafhankelijk vanelkaar een constatering gedaan. Kun je daar niet zelf verder mee?
Overleg anders even met je huisarts voor je zo'n wespennest induikt.

even anders
25-10-2011 om 12:33
Bascule
Mijn suggestie: ga ergens anders heen. Bij ons duurde het meer dan een jaar voordat de intake plaatsvond. De diagnose duurde nog veel langer. Bovendien werden we echt als nummers behandeld, want het is gewoon één grote diagnose-fabriek daar. Zoek een vrijgevestigde kinderpsychiater!

Zondernick
25-10-2011 om 20:14
Verwijzing
Beste AnneJ, we hebben een verwijzing, verzorgd door een team waarvan de kinderarts er een is. Die stellen een verwijzing naar de Bascule voor. Er is een diagnose maar ze denken dat er nog wat uitgezocht moet worden. We blijven bij dit team hoor maar gaan dus naar de Bascule voor nader bekijken van dit kind. Ik vind het niet makkelijk maar sta er wel achter. Natuurlijk heeft onze kinderarts de verwijsbrief klaar liggen. Maar het schijnt belangrijk te zijn hoe je binnenkomt bij de Bascule. Daar gaat de vraag over vanuit dit kinderteam. Misschien is die er niet. De Bascule is ons aangeraden. Ik heb er geen ervaring mee. Ik schrik best van je verre van rooskleurige ervaring. Ik kan toch ook moeilijk teruggaan naar dit team en zeggen dat ik toch niet wil.

Zondernick
25-10-2011 om 20:18
Onderzoek
hallo Karmijn, wij staan achter het onderzoek. Het is echt nodig om uitsluitsel te geven en dit kind de juiste ondersteuning te kunnen geven. Contact met de Bascule opnemen met 'wat is de snelste manier om bij jullie binnen te komen' resulteert ongetwijfeld in 'achteraan de rij'. Ongeacht zwaarte geval. En gelijk hebben ze. Er zijn echter redenen om dit iets sneller te willen. En ons kinderteam (kinderarts) vroeg zich af of er connecties zijn vanuit het AMC om zo'n aanvraag iets sneller te laten lopen (oa omdat er al eea aan onderzoek door het AMC is gedaan).

Elisa Gemani
25-10-2011 om 20:59
Bascule
Wij hebben juist weer een goede ervaring met de Bascule. Zoon (vermoeden van ADHD) was doorverwezen naar de Bascule door het JeugdRiagg en binnen een maand konden we terecht voor de intake en binnen twee maanden hadden we een diagnose. Het hulpverleningstraject daar heeft 2 jaar geduurd en we hebben er zeker veel aan gehad. Vrienden van ons hebben ook positieve ervaringen met de Bascule. Het hangt gewoon erg van de betreffende therapeut/hulpverlener af en om welke zorglijn het gaat.

Leen13
26-10-2011 om 11:40
Ouderervaring
Natuurlijk kun je teruggaan en je bedenken. Daarom zou ik eerst een gesprek aangaan met de huisarts. Blijkbaar voel je je niet vrij om hier details van het gesprek weer te geven, maar mijn ervaring is dat je er teveel van verwacht. Wat heb je nou eigenlijk van ze nodig? En kun je dat zelf niet regelen? Wat voegt deze doorverwijzing nou toe behalve een academische uitzoekvraag. Wat heeft je kind nodig en wat heb jij nodig als ouder. Dat lijkt mij hier de vraag. En kijk nou eerste eens even of dat niet zonder zo'n verwijzing kan. Een kind kan er een jaar later heel anders aan toe zijn. Je moet er nu blijkbaar iets mee. En bij verschil van inzicht, onbegrip, ondeskundigheid, projecties/professionele valkuilen trek jij aan het kortste eind. Dan mag je bij de rechter verantwoorden waarom je niet braaf doet wat ze zeggen.
Daarom zou ik dit bespreken met je huisarts. Zo'n team neemt geen verantwoordelijkheid voor het risico dat jij als ouder loopt in zo'n traject. Je moet op jezelf passen.

Leen13
26-10-2011 om 15:15
Psychiatrie
Is namelijk geen exacte wetenschap. Er komt een hoop beleving aan te pas. Je verwacht een passende diagnose maar er komt een soort werkhypothese uit die totaal de plank kan misslaan. Maar ook dan kun je er soms wel weer verder mee.
Een aanbod is niet op maat en kan weer op zich laten wachten en dan niet meer nodig zijn, dan zijn weer andere zaken nodig of niet passend en niet helpend.
Soms zijn er hele goede hulpverleners en daar heb je dan ook echt wat aan, maar het is moeilijk om die vooraf in beeld te krijgen. Verder inderdaad ook hier als een nummer behandelt, alsof je er voor hen bent en niet zij voor jou kind en jouzelf. Zij zijn de deskundige en jij levert je maar in. Eigen inzicht en initiatief vertraagt alleen maar hun werkprocessen en voor jou 10 anderen.

Leen13
27-10-2011 om 20:14
Autisme
Als het om autisme gaat is het verstandig om rustig iemand te zoeken die er echt verstand van heeft. En ondertussen jezelf bijscholen met literatuur en trainingen, bijvoorbeeld bij autisme centraal.
Daar pik je wel de tips uit die je kunt gebruiken en je krijgt doordat je iets meer achtergrondkennis krijgt meer inzicht wat handige tips zijn in jou situatie.
Dan is het handig om lid te worden van de NVA en/of van Balans.
Kortom kijk eens om je heen.

Zondernick
30-10-2011 om 08:39
Annej
Bedankt voor jullie reacties. Ik neem ze ter harte alleen weet ik nog niet goed wat ik er mee moet.
Anne, ben jij via de mail bereikbaar?