Zorgenkinderen Zorgenkinderen

Zorgenkinderen

Lees ook op
Bikkel

Bikkel

27-09-2010 om 15:57

Voortganggesprek op school

Zoon mag binnenkort weer langs bij de psychiater. Kort daarvoor heb ik een afspraak staan met leerkracht van zoon, zoals iedere keer. Meestal bespreken we dan kort hoe het gaat met zoon: gedrag, voortgang en planning van hem. Nu met de middelbare school in het vooruitzicht (zoon zit in groep 8 en heeft adhd) wil ik eigenlijk wel wat meer weten maar ik weet niet zo goed wat. Wat zouden zouden jullie vragen of welk onderwerp zouden jullie aansnijden? Het voorlopig schooladvies krijgen we pas in november, dus voor mijn gevoel zitten we nu wat in het luchtledige te praten maar ik zie vast wat over het hoofd. Wie helpt?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Astrid

Astrid

27-09-2010 om 21:45

Vragen en niet afwachten

Wat zou je willen weten? Zijn niveau? Dat weten ze heus al wel. Met mijn probleem kinderen krijg ik van school veel meer info toegespeeld dan andere ouders. In jouw geval had ik het allang geweten. Kan je beginnen met gericht zoeken. In jouw geval had ik nu al zelfs gesprekken gevoerd met VO scholen. Wat bied een VO school voor jouw kind? Hoe gaan ze met zo'n kind om? Etc. Wat je verder kan vragen aan de basisschool is hoe de overdracht is naar het VO, of je zoon nu al kan leren plannen etc.

Pippin

Pippin

28-09-2010 om 09:17

Vaardigheden

Ik zou geloof ik inzetten op de vaardigheden die je zoon nodig heeft op het vo. (maar misschien doen ze dat allang klassikaal hoor, bij onze zoon wel) Ik denk aan dingen als: agenda bijhouden, huiswerk plannen, huiswerk maken (ook maakwerk, dat leerwerk kunnen ze met opletten in de klas compenseren).
Verder hebben wij al een gesprek met de zorgcoordinator van de middelbare school gehad. Zodat er daar minder tijdsdruk ligt.
Heb je al een idee voor een Middelbare school? Want je kunt ook zelf al gaan informeren, dan kun je het zorgbeleid van de verschillende scholen misschien met elkaar vergelijken en zo met je zoon naar de 'juiste' open dagen gaan.

Bikkel

Bikkel

28-09-2010 om 12:23

Astrid

Het lastige is dat het niveau va zoon voor ons niet zo heel duidelijk is. Onze andere 2 kinderen wel, zoon niet. Het kan tl, tl-plus, havo en heel misschien zelfs havo/vwo (zou hij vlgs iq gemakkelijk aan moeten kunnen) worden. Hij maakt momenteel een enorme progressie door, hij gaat met sprongen vooruit maar dat is nog niet terug te zien in het LVS want sindsdien is er niet getoetst. En hij heeft de entreetoets verprutst. Zijn leerkracht wil niets zeggen want dan komt iedereen vragen.
De overdracht naar het middelbaar onderwijs is een goeie vraag. Die neem ik zeker mee. En na november zal ik contact opnemen met VO.

Bikkel

Bikkel

28-09-2010 om 12:29

Pippin

Gelukkig zijn ze in de klas van zoon ook bezig met plannen en vlgs leerkracht heeft zoon het redelijk in de vingers.Ze zijn bezig met dergelijke vaardigheden.
Ik kan helaas nog niet met een zorgcoordinator spreken van een middelbare school want het niveau is (nog) niet duidelijk. Gaat hij naar tl plus dan gaat hij naar een andere school, gaat hij naar tl dan heb ik te maken met de coordinator van het vmbo, wordt het toch havo, dan wordt het de coordinator van havo/vwo. Lastig, he? Soms denk ik wel eens dat we misschien een nieuwe intelligentietest voor zoon moeten laten afnemen want nu heeft hij medicatie en bij de vorige (ruim 3 jaar geleden) niet, anderzijds wordt daar vlgs mij verder weinig meegedaan. Ik zal dat ook de psychiater voorleggen.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.