Zorgenkinderen Zorgenkinderen

Zorgenkinderen

Lees ook op

Vraag mbt handelingsplan

Er is een handelingsplan voor mijn zoon sinds begin van dit schooljaar. Het eerste handelingsplan hebben wij gezien en gelezen. Dat was een voorlopig plan dat later nog wat veranderd/uitgebreid werd. Daar hebben wij toen een kopie van gekregen. Een paar maanden geleden hadden wij een gesprek over zijn voortgang. Toen heeft de ib-er iets uitgeprint. Er was toen niet echt tijd om te lezen (we bespraken voornamelijk de voortgang) en we kregen het ook niet mee omdat het "niet gangbaar is". Vind ik geen reden . Het daarop volgend handelingsplannen hebben we ook niet te zien gekregen. Wij hebben nooit voor het handelingsplan getekend: op een of andere manier kwam het er niet van. Wel mondeling te horen gekregen waar aandacht aan werd besteed maar toen was er zoveel met school te bespreken (omstandigheden in de klas voor zoon oa) dat wij toen niets op papier hebben gezien en (dus) niets hebben ondertekend.

Er is ondertussen veel ten positieve op school voor zoon veranderd. Hij gaat nu eindelijk met lezier naar school en laat een, voor mij als leek, goede ontwikkeling zien. Maar dan heb ik het over thuis. Hij is niet meer somber. Dat is al heel wat maar laten we de schoolse vaardigheden vooral niet vergeten. De relatie met school is nu ook in een rustiger vaarwater aan het komen. Dat was een paar maanden geleden nog heel anders.

Wat zijn nu mijn rechten mbt informatie of een kopie van het handelingsplan en de voortgang ? Ik wil niet opnieuw school in het harnas hebben maar ik wil ook informatie en weten wat m'n rechten zijn.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Moek

Moek

27-04-2011 om 13:16

Tekenen

Je moet zo'n plan formeel toch tekenen? Of heeft hij geen LGF?

Philou

Philou

27-04-2011 om 13:36 Topicstarter

Lgf

bedoel je daarmee het rugzakje ? Nee die heeft hij niet.

Moek

Moek

27-04-2011 om 14:01

Een vraag voor miriam?

....

Karmijn

Karmijn

27-04-2011 om 14:09

Maar...

Je hebt ten alle tijde recht op inzage in het dossier van je kind en om daar, als je wilt, kopieen van te maken.
Als ik jouw was, zou ik de juf, of de intern begeleider vertellen dat je ontzettend geinteresseerd bent in het handelingsplan. En dan vragen of je er een kopie van mag.
Misschien kun je punten uit het plan wel gebruiken om er thuis ook verder op te borduren.
Maar aan de andere kant, stel je er niet teveel van voor. Het handelingsplan van onze zoon, met lgf, is nu niet bepaald hogere wiskunde. Het zijn een aantal vage doelen en open deuren.
Maakt niet uit, zolang ze hem in de dagelijkse praktijk maar goed begeleiden.

Philou

Philou

27-04-2011 om 14:36 Topicstarter

Karmijn

Je mag altijd het dossier inzien maar staat daar het handelingsplan in? Ik wil het liever niet officieel hoeven spelen en spreek liever eea uit tijdens het komende gesprek. Tuurlijk is belangrijk dat ze zoon begeleiden en van het eerste handelingsplan herinner ik mij weer hoe vaag het was, klopt. Ik zal m'n verwachtingen daar in minderen. Maar waar het mij omgaat is dat ik daar nog altijd een soort afgemetenheid van school in proef en ik vind het vervelend en jammer om zo met elkaar om te moeten gaan. Soms is het handig te weten wat je 'rechten' zijn om tijdens zo'n gesprek daar vriendelijk op te wijzen zonder afspraak te maken over het dossier. Hoewel het ons recht is, voelt het toch een beetje achter iemands rug om omdat dat kennelijk niet kon tijdens het gesprek zelf. Als het niet anders kan, doe ik het zo maar liever blijf ik in gesprek met school, redelijk en vriendelijk etc..

Karmijn

Karmijn

27-04-2011 om 15:29

Judith

Voor zover ik weet, valt er onder 'dossier', alles wat er over je kind is toevertrouwd aan papier op school. Behalve misschien het prive dagboek van de juf , dat ze thuis heeft liggen.

Philou

Philou

27-04-2011 om 15:38 Topicstarter

jammer nou! Juist dat dagboek heeft m'n grote interesse lol. ok, helder.. maar mijn ervaring is dat dossiervoering vaak een ondergeschoven kindje is. Ik verwacht daar ook weer niet te veel van, maar tzt proberen kan geen kwaad. Maar dat kan na dat gesprek ook wel.

Philou

Philou

11-05-2011 om 14:22 Topicstarter

Om nog terug te komen

Om nog even terug te komen op mijn eerdere vraag: na wat rondgebeld en her en der geïnformeerd te hebben:
de meningen over recht op een kopie van het handelingsplan zijn nogal verdeeld. Het is in elk geval een grijs gebied. De ene school doet het wel en de andere school niet. Er is niets over vastgelegd.

Rest de vraag: wat hebben scholen voor probleem om dat gewoon mee te geven?

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.