Zorgenkinderen Zorgenkinderen

Zorgenkinderen

Lees ook op
Gaia*

Gaia*

02-02-2010 om 09:18

Vraag over dosering

Zoon (8, adhd) kreeg altijd methylfenidaat, 3 x per dag. In totaal slikte hij 22,5 mg.
Nu zijn we over op Concerta. De aangename verandering is wel te merken. Minder schommelingen, 1 pil per dag.
Maar het is nog wat zoeken naar de dosering. Eerst kreeg hij 2 weken 18 mg, daarna 2 weken 27 mg. Maar er zat totaal geen verschil in. Hij bleef even onrustig in zijn lijf. Hij merkt qua rust in zijn hoofd, concentratie ook geen verschil. Juf ziet ook geen verschil. het enige wat ik hoorde was dat er meer fysieke onrust werd gezien bij de stop-denk-doe-training die hij doet bij 27 mg.

Ik snap er niets van. We hebben nu weer even 18 mg gevraagd om toch ook dat nog eens aan te zien. Psychiater (vervanger vanwege ziekte) vroeg waarom wij dan niet de 36 mg proberen. Maar ik vind dat wel een heel grote sprong. Moet er dan niet eerst een heel klein beetje verschil te zien zijn al tussen die 18 en 27 mg? En hoe kan het dat er zelfs meer drukte bij hem wordt gezien?

Heeft iemand hier ervaring mee? Of heeft iemand misschien een idee wat het zou kunnen zijn? Wij zien de psychiater over een week weer. Dus dan kunnen we dit ook wel voorleggen. Maar ondertussen natuurlijk wel erg zoekende.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Guinevere

Guinevere

02-02-2010 om 10:41

Hier verlaagd

Hier geen Concerta maar Medikinet CR. We hebben de dosering ook juist verlaagd, omdat er geen verschil te merken was tussen 10 mg en 20 mg. Ook op school leverde dat geen concentratieverbetering op (helaas). Binnenkort gaan we het weer eens proberen met een hogere dosering (als zijn hersenschudding helemaal weg is).
Is zijn concentratie nu slechter dan met de gewone medicijnen?

Guinevere

Guinevere

02-02-2010 om 10:43

O ja

En ik kan me vaag herinneren dat hij indertijd met 20 mg onrustiger was dan met 10 mg. Maar het scheelde niet heel veel.

anna van noniemen

anna van noniemen

02-02-2010 om 11:22

Andere werking

en dus zou het kunnen dat een hogere dosering inderdaad beter werkt. Zoon had met Ritalin 20 mg per dag, wij begonnen ook met 18 mg, maar toen was het of hij geen medicatie kreeg. Toen naar 27 mg over gegaan en dat gaat goed!

Gaia*

Gaia*

03-02-2010 om 09:56

Bedankt

voor jullie reactie. We geven nu dus weer even de lagere dosering, 18 mg. Ik vind het moeilijk om te zeggen of er en wat het verschil is. Een beetje vreemde dagen, dus even aankijken. Maar ik vond het wel al weer wat beter bereikbaar.
Ik ben eigenlijk wel blij dat de arts ziek was zodat we nog even aan kunnen kijken.

Wat de kinderarts vertelde

Het kan zijn dat je toch te laag zit.
Want volgens onze kinderarts gaat er wat van de werkzame stof verloren. Dus 18 mg geeft de werking van 15 mg. Hoe dat precies zit weet ik dus niet maar dat verklaarde de kinderarts. Onze kinderen hebben beiden 36 mg. Volgens de kinderarts zitten ze dan op een dosering van 30 mg ritalin. We merken bij de oudste dat ze wellicht een wat hogere dosering moet hebben maar de stap naar 54 mg vinden we erg groot. Evt konden we een combinatie maken van 2 tabletten maar dan wordt het wel erg duur allemaal.

anna van noniemen

anna van noniemen

03-02-2010 om 13:49

En eventueel

Ritalin er bij geven....wij kunnen, indien nodig, 5 mg op het einde van de dag bij geven....

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.