Het forum van Ouders.nl is een online community waar iedereen respectvol met elkaar omgaat. Het forum is er voor ouders met vragen over opvoeding, ouderschap, ontwikkeling, gezondheid, school en alle andere dingen die je als ouder tegenkomt in het leven.
23-12-2008 om 20:04
Kind (7jr) van vriendin heeft vrijdag de diagnose ADHD gekregen van kinderpsychiater. Zaterdag gestart met ritalin, 3x daags ½ tabl. Vriendin heeft met hem afgesproken via de mail contact te houden/vragen te stellen, aangezien psych 2 weken vakantie heeft. Bellen kan dus niet. Helaas heeft pc een virus opgelopen en kan ze geen vragen stellen. Toch heeft ze er een paar (niet dringend, maar toch...) en ik bedacht me dat hier ervaring zát is, dus gooi ik het hier in de groep:
- als je een dosis vergeten bent (geven om 8 uur, 12 uur, 16 uur is haar gezegd), moet je die dan nog geven als je daarachter komt? Dus om 14 uur herinner je je ineens de vergeten dosis van 12 uur. En als je 'm dan om 14 uur alsnog geeft, moet je dan ook om 16 uur nog geven of verschuif je dat 2 uur?
- kan het kwaad om in het weekend/vakanties, de gift een uur te verschuiven: 9-13-17 uur?
23-12-2008 om 20:45
Antwoorden
Ritalin werkt meestal zo'n dikke 4 uur, bij de meeste kinderen. Je lichaam went niet aan het gebruik, dus in principe maakt het niet veel uit op welke tijd je het neemt. Het werkt gewoon vanaf dat moment totdat het uitgewerkt is. Dus je kunt het gemakkelijk een uur verschuiven in het weekend. Er zijn ook mensen die het in het weekend helemaal niet geven.
Een vergeten dosis kan helemaal geen kwaad, medicijntechnisch gezien. Je loopt alleen de kans dat het kind adhd-gedrag krijgt of eerder een rebound krijgt, omdat het medicijn helemaal is uitgewerkt.
Je kunt de dosis gerust later innemen als je er 1 vergeten bent. Alleen moet je de volgende dosis dan pas die 4 uur later geven, omdat de dosering anders wél te hoog wordt. Dan zit je bv. op 8, 14 en 18 uur. Of je geeft de laatste dosis helemaal niet, is op zich niet zo erg hoor. Het kan nl. voorkomen dat kinderen die 's avonds nog onder invloed van Ritalin staan, er moeilijk door kunnen slapen.
23-12-2008 om 21:39
Lys
Prima hoor, dat je de vraag hier stelt, maar dan kan jij toch ook een mail sturen? Of ben ik nou gek?
Je kunt er veel mee schuiven, alleen is vaak de ervaring dat de laatste dosis niet later moet worden gegeven dan 17 uur, omdat ritalin vier uur (kan) werken en er dus anders slaapproblemen zijn.
Het is gewoon even puzzelen, soms werkt het maar drie uur en moet je sneller achter elkaar geven om terugval te voorkomen.
Annemieke
23-12-2008 om 21:47
Das waar ja...
Dat zou een mogelijkheid zijn ja, ware het niet dat vriendin niet om de hoek woont en ze dus haar mail aan mij zou moeten dicteren. Kan natuurlijk wel, maar het is niet in mij opgekomen om eerlijk te zijn. Wij spreken elkaar met kerst weer, dus dan kan ik haar doorgeven wat ik hier te weten ben gekomen.
Bedankt voor jullie antwoorden tot zover!