choco la
20-04-2010 om 09:56
Waar aan denken bij gesprek bij mee?
Laatst heb ik hier al eens gevraagd hoe ik het beste een PGB aan kan vragen voor onze 10 jarige zoon met PDD-NOS en ADHD. Mij werd toen het advies gegeven in contact te treden met MEE. Dat heb ik gedaan. Twee weken geleden heb ik alle bewijsstukken opgestuurd en nu werd ik terug gebeld voor een afspraak. Die heb ik dus volgende week. Ineens gaat het allemaal erg snel en heb ik nauwelijks tijd om me goed voor te bereiden.
Hier zijn zulke ervaren ouders dat jullie me vast hele goede tips kunnen geven. Waar moet ik zeker aan denken tijdens het gesprek? Wat kan ik beter wel en wat beter niet zeggen? Ik hoop dat jullie me een steuntje in de rug kunnen geven. Bedankt!

Tineke
20-04-2010 om 11:35
Mee
Het fijne van een gesprek bij MEE is dat je nergens aan hoeft te denken, geen 'perfect' verhaal hoeft af te steken en dat er niets 'tegen je gebruikt' zal worden.
Vertel gewoon open en eerlijk over je kind, maar ook waar jij moeite mee hebt, waar je hulp bij zou willen. Gooi je frustraties er maar uit als je die hebt. Vertel over thuis, school, familie, hobby's, vrije tijd, ontwikkeling, taakjes. Vertel over angsten en spanningen, conflicten en over alles waarbij het jou teveel wordt.
Zoiets. Succes en laat je helpen. Vanaf nu sta je er niet meer alleen voor.

Astrid
20-04-2010 om 11:36
Een idee
Voor een PGB aanvraag is het volgende nodig. Ik weet niet hoe MEE werkt, maar deze punten zet ik altijd in mijn PGB aanvraag voor mijn zoon. Zij zullen net zo iets moeten indienen.
* Je vertelt hoe de stuatie bij jullie thuis is, waar het mis loopt en waar je hulp bij zou willen. Ook vertellen hoe broertjes/ zusjes zoon ervaren. Ook kan je vertellen wat er zou kunnen gebeuren als er geen hulp komt voor je kind.
* Je vertelt of je kind onderbehandeling is bij een psycholoog of andere instantie. Zo ja, dan vertel je dat je bv. ouderbegeleiding krijgt.
* Vervolgens is het handig als je op somt waar je hulp voor wilt. Je maakt een lijstje met welke hulp je wilt hebben en hoeveel uur hulp. Elk onderdeel kort beschrijven.
Voorbeeldlijstje:
-Begeleiding bij het ochtendritueel (aankleden/ eten etc.)1 uur per dag = 5 uur per week.
-Begeleiding bij het halen en brengen naar de sportclub 2 uur per week.
- Begeiding op zaterdag ochtend. 4 uur per week.
- Logeeropvang 1 weekend per maand.
- Totaal: 7 uur per week begeleiding + 1 weekend p/maand logeeropvang
Succes met je aanvraag!

Moek
20-04-2010 om 11:54
Pgb aanvraag
Ik zou de MEE consulent ook zeker de PGB aanvraag laten lezen voor je hem wegstuurt, dat hebben wij ook gedaan en ze kwamen net even met wat dingetjes waar ik niet aan gedacht had. Maar je hoeft je i.d.d. niet voor te bereiden hoor, zij zijn er juist om je wegwijs te maken in al die regelingen. Ook om tips te geven over wat er allemaal beschikbaar is (speciale sportclubs en zo). Dus je kan ze gewoon elke vraag stellen waar je mee zit. Ik vind ze geweldig!

PDD-ertje
22-04-2010 om 08:39
Alles kun je zeggen
Althans dat gevoel had ik bij MEE. En ook al vertelde ik een vaag verhaal voor mijn gevoel, door de juiste vragen te stellen kwamen we toch tot de kern. Heb vooral voor jezelf duidelijk welke hulpvragen je hebt. Waar heb je hulp bij nodig. Ze zijn er vooral om jou te helpen!

Heirthe
22-04-2010 om 13:02
Is dit gratis?
Ja rare vraag misschien, maar ik ben momenteel in contact met een buro wat dus niet gratis advies geeft. Overal staan redelijk hoge bedragen voor en dat vind ik toch een beetje jammer van ons PGB.
Zo te horen moet ik ook maar eens bij MEE langs.

Heirthe
22-04-2010 om 15:00
Mooi zo
Waarom verwijst nooit iemand je naar MEE?
Ik word wel altijd naar allerlei instanties verwezen waar ze misschien kunnen helpen/begeleiden, maar nooit naar MEE.. Raar toch.

choco la
22-04-2010 om 20:11
Bedankt
Bedankt voor jullie tips. Ik ga er mee aan de slag. Inderdaad moet ik goed helder hebben waar ik tegenaan loop en waar ik hulp bij wil. Gaat helemaal goedkomen. Prettig ook om te lezen dat ze echt willen helpen en niet beoordelen.