Zorgenkinderen Zorgenkinderen

Zorgenkinderen

Lees ook op

Wachtlijst, wat nu?

Lieve allemaal,

Ik ben moeder van een 4-jarig zoontje gediagnosticeerd met A.S.S. Op dit moment zit hij op een Medisch Orthopedagogisch Centrum in een tijdelijke (schoolvoorbereidende) groep bedoeld voor kindjes met A.S.S. Binnenkort stopt jammer genoeg zijn plaatsing op deze locatie en de wachttijd van zijn vervolgplek is 1 tot 2 jaar(!). Dit betekent dat hij tot misschien wel 2 jaar lang thuis zal moeten blijven. Naar een reguliere opvang is geen optie voor hem. Zelf zat ik te denken aan o.a. ambulante hulpverlening ter overbrugging.

Heeft iemand tips of wil iemand zijn/haar ervaring delen met mij? Alles is welkom!


Wat zegt het centrum waar hij nu zit? Die moeten vaker met dit bijltje hebben gehakt.

Komen jullie in aanmerking voor een PGB-budget zodat opvang en hulp - bijvoorbeeld aan huis - misschien betaalbaar blijft?

Het is momenteel echt drama voor speciaal onderwijs… Ik werk in Groningen in het VO en er zijn in de stad zo’n 60 kinderen die nu tussen wal en schip vallen. Gewoon VO is niet passend en VSO en SO zitten gewoon voller dan vol. Zo erg dat wij op school een speciale klas gaan krijgen waar kinderen in komen die eigenlijk in het VSO thuis horen. Niet ideaal maar beter dan dat kinderen thuis komen te zitten.

Ik raad je aan een onderwijsconsulent in de hand te nemen. Officieel mag een geplaatst kind namelijk niet zomaar meer thuis gezet worden maar hebben ze zorgplicht om voor een passende nieuwe plek te zorgen. 

Op www.onderwijsconsulenten.nl kan je ze bij jou in de buurt vinden. 

Het lastige van een 4 jarige is dat er geen leerplicht is. Je kind hoeft niet perse naar school. Wel heeft de school zorgplicht. Dat betekent dat de school waar jij wilt dat je kind heen gaat, moet zorgen dat er een passende plek is. de scholen in een regio werken samen in een samenwerkingsverband. Zij zijn weer verplicht om een dekkend aanbod te creëren, oftewel genoeg plekken voor elk kind.

De eerste stap is je kind aanmelden bij een school. Zij moeten dan met jullie op zoek. Weigeren ze dit? Dan mag je een beroep doen op de zorgplicht. Meestal gaat dan het balletje wel rollen. Steeds meer samenwerkingsverbanden hebben aparte consulenten voor jonge kinderen die ouders in deze situatie bijstaan. Dat vind je vaak op de site van het samenwerkingsverband. Vanaf 1 augustus is er ook een verplicht oudersteunpunt wat hierbij kan helpen, per samenwerkingsverband. 
Er zijn wel flink wat uitdagingen: het leerkrachten tekort is het grootst in het speciaal onderwijs. Daarbij is passend onderwijs eigenlijk een vette bezuiniging: oftewel met minder geld meer kinderen helpen.

ik zou ook zeker hulp vragen bij de huidige organisatie. Zij weten vaak ook de wegen. Sterkte. 

ik sluit me ook aan bij bovenstaande reacties. Het is op sommige plekken inderdaad zo triest dat het blijkbaar normaal wordt zo lang te wachten. 
Heb het afgelopen jaar gezien hoe dat gaat, O.a. Hoe dat met de zorgplicht gaat en het personeelstekort. Van school, PGB en alles wat er tussen valt onderzocht maar opschieten doet het niet. Vanwege de leerplicht vanaf vijf jaar is het echt zorgelijk. Ik zou dus inzetten op iets dat hem wel dagbesteding (hoeft niet voor elke dag of hele dagen maar iets!) met deels educatie zoals op school. Waar ze dat dus ook deels kunnen invullen. 
Bij de gemeente moeten ze je kunnen helpen, bij een wijkteam of hoe dat geregeld is bij jullie woonplaats. En inderdaad als dat niet opschiet, zou ik zeker bij vier richting vijf jaar een onderwijsconsulent gaan inschakelen. In elk geval op het moment dat men zegt wacht maar die tijd af. Dit is precies waar de zorgplicht voor dient. Dus op moment dat niemand iets voor tussentijd regelt, dan maar aanmelden op een school en het samenwerkingsverband inschakelen als ze nee zeggen. Dan kan de onderwijsconsulent er ook wat mee. Scholen wijzen namelijk heel gemakkelijk het kind als een hete aardappel door en de overheid controleert nagenoeg niets. 
dus voordat je iets met die zorgplicht kunt moet je wel eerst de nodige stappen maken zodat je de swverband kunt aanspreken. 

sterkte TO

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.