Evanlyn
06-03-2012 om 10:43
Wanneer mag een iadh kind alleen naar school?
Ik weet dat elk kind anders is. Ik heb er eentje die best praktisch is ingesteld, maar dan eens in de zoveel tijd toch weer alles vergeet en zomaar oversteekt. Hij is nu 10 en mag nog niet alleen naar school (5 minuten lopen met 1 vervelende oversteek). Maar ja, ik moet hem toch een keer loslaten. Heeft iemand tips?

Karmijn
06-03-2012 om 10:47
Reminder
Evanlyn, is het een idee, om op de belangrijke punten een reminder in te stellen. Dat je dus met je zoon mee loopt en dat je dan een bepaald herkenningsteken met hem samen uitkiest. Als je dat ziet, dan weet je, opletten. Je gaat stil staan, kijkt om je heen en stelt jezelf de volgende vragen:
Auto's?
Fietsen?
Brommer?
Veilig?
En dan mag je oversteken.
Ik bedoel dus, dat je met hem een structuur bedenkt met betrekking tot het oversteken, die hij vast moet houden.
Het is maar een idee hoor.

Evanlyn
06-03-2012 om 11:47
Da's een goeie!
Ik was dat gedoe van die stapjes een beetje vergeten, hij wordt ook al zo groot. Maar je hebt helemaal gelijk, tijd voor "een stapje terug"...

Sasvangent
06-03-2012 om 12:52
Weet het niet hoor
hier zoon van 10 met iadh. Die stapjes ... het lijkt mij teveel omdat systematisch na te gaan. Tegen dat je kind aan punt 4 zit, moet hij eigenlijk alweer herbeginnen bij punt 1, want auto's en brommers en fietsers naderen nu eenmaal snel. Zo blijft kind eeuwig staan of hij besluit dan maar gewoon over te steken.
Ik zou eerder kiezen voor 'uitkijken' en 'mee overgaan met een andere volwassene als die niet door het rood gaat' ofzoiets. Mee over met een oma-tje ofzo.
Overigens gaat mijn zoon soms naar school met de fiets en naar sport. Dat hebben we wel op voorhand geoefend en de terugweg is langer omdat we zo gevaarlijke oversteek vermijden (70 km/u en geen zebrapad).

wink
06-03-2012 om 14:11
Vraagje
Wat is Iadh?
Hier een kind met ADD van 11. Die we sinds een paar weken alleen naar school laten fietsen. Moet 2X een drukke weg over.
Wij laten haar de drukste weg lopend oversteken.

anna van noniemen
06-03-2012 om 14:25
Iadh =
Iets aan de hand, dus kind met een bepaalde stoornis, of niet een speciale stoornis, maar wel een beetje anders dan anders.
Tegenhanger: NADH, een niets aan de hand kind dus

Quin van der Veer
06-03-2012 om 16:28
Nog steeds?
Weet je zeker dat hij nog steeds "zomaar" oversteekt? Heb je dat onlangs nog gezien? En gaat ie dan lopend of met de fiets? Hoe vervelend is die oversteek? Verkeerslichten, zebrapad? Is er een alternatieve route?
Hier een IADH-er die voor het eerst met net 6 alleen ging, maar dat was overmacht. Vanaf groep 4 gaat hij met enige regelmaat alleen, vanaf groep 6 ook alleen met de fiets. Het is circa een kilometer, incl. een spoorwegovergang.

ishtar
06-03-2012 om 19:11
En hier
een IADH-er van 12 die niet alleen mag. En niet omdat hij niet zou kunnen oversteken, maar omdat ik weet dat hij zeer onvoorspelbaar kan reageren op situaties die afwijken van normaal. (niet alleen het verkeer zelf, ook op verkeersdeelnemers)
(en een NADH-er van bijna 8 die wel alleen mag)

Evanlyn
06-03-2012 om 22:49
Tja,
laatst lag hij nog voor de wielen van een auto. Hij was met vader meegelopen. Die hield op het laatste moment in omdat er een auto aankwam (ook niet slim, ik weet het), het was donker en nat en zoon liep door en gleed uit. Ik ben zo hard gaan gillen (nog voordat hij viel, want ik zag het aankomen) dat de auto op tijd stopte. Op dat moment zag hij alleen de overkant waar hij heen wilde. Nou is het normaal gesproken natuurlijk niet donker als hij naar school gaat, maar ik krijg dat beeld maar niet van mijn netvlies. Wat als een vriendje iets roept aan de overkant?

Karmijn
06-03-2012 om 23:14
Nou
Brrr, als ik dat voorval lees, dan zou hem voorlopig nog niet alleen laten gaan. Misschien wel samen lopen en dan bij elke keer oversteken de riedel afgaan.
En dat dan heel lang zo doen, net zo lang tot het een gewoonte is geworden. Maar dat betekent dan ook, dat je die riedel elke keer met hem moet doen. Iedere keer als hij oversteekt ergens.

ishtar
07-03-2012 om 09:17
Wat je zou kunnen doen
is met hem meegaan tot aan die oversteek, en hem van daaraf alleen laten gaan. En hem na school ook daar weer opwachten. Zo kan hij toch oefenen met alleen gaan, en met het oversteken (want dat kan hij wel alleen doen, ook al sta jij daar, laat hem maar zelf beslissen wanneer het veilig is).
Of is de verdere route ook niet veilig genoeg?

Quin van der Veer
07-03-2012 om 10:39
Goeie, ishtar
Ik sluit me helemaal aan bij het idee van Ishtar.

Evanlyn
07-03-2012 om 10:52
Oversteek
De vervelende oversteek zit helaas net vlak vooor school. School zit op een soort eiland waar die weg omheen loopt, heel slecht gepland dus. En hij loopt nu met grote zus, die ik vroeg of hij eigenlijk wel uitkijkt. "Nee, ik kijk uit", was haar antwoord. Zij gaat volgend jaar naar VO. Ik kan niet meelopen omdat ik aan ander kind naar een andere school moet brengen.
Dat worden dus oefenloopjes op vrije dagen, denk ik...

Quin van der Veer
07-03-2012 om 11:08
Klaarovers?
Zijn er dan geen klaarovers, als de school aan zo'n rare weg zit? Of is er iemand anders met wie hij mee kan lopen? Misschien een buurtmoeder die toevallig ook een kind op die school heeft?

Evanlyn
07-03-2012 om 12:26
Nee, geen klaarovers
Maar nu je het zegt, wel een rustig, betrouwbaar vriendje uit de klas, dat dezelfde kant uit moet en nu met zijn zus loopt. Die zus gaat volgend jaar ook naar VO. Misschien is dat wat...
Overigens, toen ik ze nog zelf kon brengen, staken er heel veel kinderen samen met mij over. Die bleven gewoon staan tot er een volwassene aankwam.