Zorgenkinderen Zorgenkinderen

Zorgenkinderen

Lees ook op
*Twinkel*

*Twinkel*

22-04-2010 om 10:41

Wat is wijsheid? [nog meer leerachterstand door behandeling?]

Ik heb advies nodig. Afgelopen dinsdag is mijn zoon, bijna 8, gediagnostiseerd met kernautisme. Hij zit in een traject waarbij hij vanaf september voor 9 maanden naar een school/behandelplaats zou gaan. Door de diagnose komt hij in aanmerking voor cluster 4 onderwijs.

Op zijn huidige school gaat het niet goed. Hij doet voor de 2de keer groep 3 en zal ook dit jaar groep 4 niet halen.
Als hij naar de behandelplek gaat, loopt hij nog een 1/2 jaar achterstand op, op hetgeen dat hij al heeft, maar krijgt wel dus behandeling (denk aan PMT, creatieve therapie, speltherapie, werken met doelen, sova). Op zijn nieuwe cluster 4 school zal alles gedaan worden om hem in een zo prettig mogelijke setting (prikkelarm) les te geven en de achterstand te verkleinen.

Ik kom er zelf niet uit, wat handig is om te doen, vandaar dat ik graag jullie advies en mening wil vragen.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Moek

Moek

22-04-2010 om 11:16

Leert hij nog iets?

Leert hij nog iets op deze school, of hebben ze hem al opgegeven? Dat zou ik laten meewegen.

Sova training enz. is ook erg nuttig, zeker wanneer het gegeven wordt door mensen die goed bekend zijn met ASS. Je zou dan zelf thuis nog wat met hem kunnen lezen of zo, dat doe je waarschijnlijk beter dan zijn huidige leerkracht.

Bij mijn zoon merk ik dat hij zich moeilijk op 2 doelen tegelijk kan richten: of hij ontwikkelt de sociale vaardigheden, of de schoolse vaardigheden. Op het andere vlak staat hij dan stil.

Guinevere

Guinevere

22-04-2010 om 11:18

Keuze?

ALs ik je goed begrijp is het dus óf de behandelplaats, óf naar een Cluster4 school?
Ik weet er niet veel van eigenlijk. Kan hij bij de behandelplaats niet ook gewoon onderwijs op zijn niveau krijgen? Zelf zou ik dan neigen naar de behandelplaats, vanwege alle therapieën. Vanuit de resultaten daarvan zou hij best wel eens lekkerder kunnen gaan leren.

*Twinkel*

*Twinkel*

22-04-2010 om 11:26

Wel onderwijs op niveau

Op de behandelplaats krijgt hij 1/2 dag school en een 1/2 dag therapie. Met een maximum van 9 maanden, daarna gaat hij alsnog naar een cluster 4 school.

Ik vind het een hele lastige keuze. Maar voor een jongen die al 2 keer groep 3 heeft gedaan wil ik eigenlijk de achterstand niet nog groter laten worden.

Guinevere

Guinevere

22-04-2010 om 11:53

Vragen

Is het dan niet zo dat hij met die 1/2 dag school gewoon op snelheid kan blijven meelopen? Ook zou ik dan informeren of hij niet opnieuw hoeft te gaan beginnen in groep 3. Wellicht kan hij dan gewoon over 3/4 jaar aansluiten bij groep 4 van de clusterschool, waar ongetwijfeld veel differentiatie in niveau is. Het lijkt me dat iets dergelijks mogelijk zou moeten zijn, natuurlijk afhankelijk van de achterstand van je zoon.
Ik denk dat dat moet lukken met die 1/2 dag les. Op school zijn de ook niet de hele dag aan het leren, daar is veel ruimte voor geknutsel en gym etc. Het lijkt me dat die vakken nu naar het therapiedeel verhuizen?

anna van noniemen

anna van noniemen

22-04-2010 om 19:45

Twinkel

lastige keuze....Maar persoonlijk zou ik toch voor keuze behandeling/school gaan. Juist omdat alles in 1 zit daar....Het onderwijs wordt inderdaad op eigen nivo aangeboden. Sowieso testen zij hem nog daarop voor hij daar begint, hoe ver hij is. Je weet dat mijn zoon ook al op zijn 3e school zit, met die behandelplek erbij....

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.