Zorgenkinderen Zorgenkinderen

Zorgenkinderen

Lees ook op

Wat is wijsheid?

Wij zijn bevriend met 2 stellen, een stel met 1 dochter, de ander met een zoon en een (baby) dochter en wij met onze twee zonen (tweeling). We komen ook allemaal uit andere landen. Dat is geen probleem maar levert soms wat extra organisatiebehoefte op of wat meer inzet om communicatieproblemen te vermijden . Nu is het plan opgevat om ons allemaal (3 stellen + 5 kinderen) in een (lang) weekend te ontmoeten. We zullen allemaal in 1 huis verblijven. Ik sprak onze vriendin die 1 dochter heeft en ik vroeg mij hardop af of er niet iets van geregeld, georganiseerd moest worden met 5 kinderen en 6 volwassenen.. De volwassenen willen nl graag eens met elkaar kletsen. En dat is lastig, zelfs met ruime woonkamer met 4 verschillende talen die gesproken worden etc. En ik merk dat het heel lastig overbrengen is aan deze vriendin waarom ik denk dat enige organisatie noodzakelijk is, als je als ouders een ongestoord gesprek wil. Deze vriendin vindt dat zij een ideaal kind heeft want haar kind is zo veel makkelijker en onze kinderen volgens haar niet (zij heeft ze 2 jaar geleden even gezien). Toen probeerde ik haar uit te leggen dat je met 1 kind -dat heb ik ook als ik met 1 kind ben- alle noden van dat ene kind kan vervullen. Maar zodra je er meer hebt zoiets lastiger is omdat veel van die noden tegelijkertijd zijn (ruzie over spullen, honger, wc, moe etc)... ik merk dat het mij niet lukt om het te brengen... en dat wat blijft bij haar is dat zij denkt dat het volledig aan mijn kinderen ligt ipv interactie tussen kinderen, zeker bij meerdere kinderen. Zij ziet geen noodzaak in iets organiseren: zij zet haar kind in de auto met een dvd.. en denkt dat je dat ook met 4 kinderen kan doen, zonder dat er ruzietje komt tussen kinderen en zonder dat er iemand bij hoeft te zitten om dat een beetje te begeleiden. Verder zegt ze dat haar dochter (5) rustig een hele dag kan doorbrengen in een huiskamer en freubelen. Mijn jongens moeten echt wel bewegen op een dag. Wat is wijsheid ? Ik heb heel veel zin om onze vrienden te zien maar zie er toch tegenop. In een hotel gaan, zie ik al helemaal niet zitten en levert hetzelfde op mi (maakt de organisatie voor ons wat lastiger).

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Judith-t

heerlijk voor je vriendin dat zij een dochter heeft die een dag lang kan knutselen in een woonkamer...ik kan het me bijna niet voorstellen, als ik eerlijk ben.
Op het moment van jullie weekend zal die woonkamer namelijk overvol zijn. Ben trowuens benieuwd hoe dit in haar ogen ideale kind zich ontpopt als er opeens meerdere kinderen zijn

Het prettigst zou het denk ik zijn om b.v. op een park te zitten waar ook een zwembad is. Dan kunnen jullie overdag (een deel van de ouders) met de kinderen gaan zwemmen, andere deel kan kletsen. En voor de avonden zou ik wellicht inderdaad de dvd-speler laten draaien voor de kinderen.

Een dergelijk weekend is gewoon anders met kinderen erbij dan zonder. Kan me trouwens ook zo voorstellen dat het stel met de baby zich ook druk kan maken van te voren over slaapjes doen, nachtelijk gesppok van baby. Volgens mij is het vooral zaak om de noden van elkaars kinderen te erkennen. Alleen maar roepen dat jouw kind zo makkelijk is, daar kom je er zo'n weekend niet mee.

Goed, een kant-en-klare oplossing heb ik zo niet, merk ik al typend, maar overleg in deze voor álle kinderen en volwassenen lijkt me wel op zijn plek.

Hotel lijkt me trouwens helemaal niet handig, maar goed.

groetjes van Purk

Belle Époque

Belle Époque

09-08-2011 om 18:31

Hm...

Als er nu al niet naar je wordt geluisterd en jouw (terechte) opmerkingen worden weggezwaaid met "mijn kind doet zoiets niet en het ligt aan jouw kinderen" raad ik je met heel veel klem aan dit uitstapje niet te gaan doen, hoe vervelend ook. De kans is aanwezig dat je een heleboel "ja maar jij..." te horen krijgt en zelfs (zoals mij is overkomen) je vrienden kan verliezen.
Maar alles beter dan met knetterende ruzie en oversture kinderen vast te zitten in een vakantiehuisje.

Ik heb helaas mijn lesje geleerd en dat was niet leuk. Mijn kinderen een kl...-vakantie, een niet-meer-vriendin kwaad en de rest van het groepje dat mij stilletjes in het gelijk stelde maar in de groep die ander steunde vanwege de lieve vrede (zij was nogal invloedrijk...). Had ik maar veel eerder gezegd "ik geloof niet dat wij dit gaan doen."

Nóóit meer doen dus, tenzij de mensen écht goed op de hoogte zijn van ons gezin én opmerkingen als "ja, maar jij...", het continu over ons heen walsen en andere bewijzen van het-niet-wíllen/kúnnen-begrijpen achterwege laten.

Tineke

Tineke

09-08-2011 om 19:34

Een nanny mee

Serieus, als de mogelijkheid er is, zou ik dat doen. Iemand mee die er speciaal is om met de kinderen op te trekken, met ze te spelen, naar buiten te gaan, etc. En dan het liefst iemand die jouw kinderen goed kent
Ik heb het meegemaakt bij een bruiloftsfeest, er was een kinderoppas, en dat maakte het voor iedereen een feest.

Serwe

Serwe

09-08-2011 om 19:44

Duidelijkheid

Als je vijf jonge kinderen bij elkaar zet zal je meestal wel chaos krijgen. Het zal vast een druk weekend worden. Je vriendin zal vanzelf merken dat drukte en chaos elkaar versterken en dat het met vijf kleine kinderen behoorlijk lawaaiig kan worden.

Het is inderdaad wat naief van haar om te denken dat ze het hele weekend braaf zullen knutselen en films kijken.

Tegelijk begrijp ik ook niet zo goed wat je bedoelt met extra willen regelen. Als ik jouw vriendin was zou ik ook niet zo goed begrijpen wat je bedoelt dus misschien ligt daar het probleem? Wat wil je concreet regelen? Is het huisje al geboekt of bedoel je dat je speciaal een groter huisje wilt boeken zodat er een aparte ruimte is voor de kinderen? Wil je dat er een dagprogramma op wordt gesteld? Ik zou proberen om heel concreet te zijn wat je geregeld wilt zien en waarom. Dat is misschien duidelijker.

Philou

Philou

09-08-2011 om 21:36 Topicstarter

Reactie

@Purk
"Op het moment van jullie weekend zal die woonkamer namelijk overvol zijn. Ben trowuens benieuwd hoe dit in haar ogen ideale kind zich ontpopt als er opeens meerdere kinderen zijn "

Nu je het zegt, ik ook.. maar ik weet dat zij niet zal vinden dat het aan haar kind ligt en ook niet aan de interactie maar aan het andere kind. Dat heeft ze al een paar keer laten doorschemeren. En als ik dan nog geen prikkelbare kinderen heb, is dat ook geen probleem maar die heb ik wel. Maar wel twee die kunnen delen, spontaan en beleefd kunnen zijn. Maar geen kinderen die rechtop kunnen zitten als je met je vingers knipt. Haar dochter, zo zegt ze, wel.

@Belle Epoque: ik ben bang dat je gelijk hebt als dit zo blijft.. ik ben heel huiverig. Ik merk ook dat ze klaar staat om mijn kinderen (zorgenkinderen) te diskwalificeren (er komen zinnen als 'als jij vindt dat jouw kinderen dat niet kunnen... dat weet jij het beste.'. Ik krijg ook het gevoel dat het probleem bij ons gelegd wordt en de oplossing dus ook bij ons.)

@Serwe: ik heb gevraagd of er gedacht is aan hoe we het weekend door gaan brengen bij regen of mooi weer. Hoe we 5 kinderen vermaken (zij vroeg zich af waarom ik dacht dat die zich niet zouden vermaken met elkaar, de hele dag door: de oudsten zijn 5, de rest jonger).. en zij kwam met potloden en een dvd, desnoods in de auto ('maakt toch niet uit in welke taal?' -tja). En toen ik vroeg wat de volwassenen wilden (misschien rustig borrelen) en dat het handig zou zijn om voor een paar uurtjes een oppas (of 2) in te huren, kreeg ze het equivalent van een lege blik in d'r ogen.

@Heksenvet: de bijeenkomst is in het buitenland dus een nanny meenemen zou een uitkomst zijn maar is wat lastig . Was wel een prima idee geweest.

En ik wil ook best wat regelen maar ik krijg het idee dat er onbegrip is en vandaar uit geen medewerking. Ik zie het al voor me dat haar dochter dvd mag kijken in de auto, de rest van de kinderen ook wil en ik er bij mag gaan zitten of erger, alleen dochter mag kijken en de rest niet.

Tango

Tango

09-08-2011 om 21:59

Wat voor huis?

Het ligt er ook nog aan wat voor huis het is natuurlijk. Zit er nog iets van een tuin of buitengebeuren bij? Met alle volwassenen tegelijk samen praten zal echt niet lukken, denk ik. Er zal er altijd wel een of twee met de kinderen bezig zijn, overdag dan tenminste. 's Avonds als de kinderen in bed liggen kan het natuurlijk wel.
Ik vind je vriendin wel erg makkelijk hoor, kinderen met een dvd in de auto zetten, hoe komt ze erbij? Houdt ze wel van kinderen?
Wij hebben weleens een familieweekend met kinderen van diverse leeftijden (2 t/m 10 jaar). Wat we meestal doen is een aantal spelletjes e.d. organiseren (iedereen organiseert iets) en verder de kinderen ook gewoon lekker laten spelen. Dit doen we dan vaak op een camping (trekkershutten of stacaravans, de laatste keer zelfs trekkershutten met een gezamenlijke ruimte erbij waar je kon knutselen, eten, drinken, tv kijken e.d.). Mijn ervaring is dat er tussendoor ook gezellig gekletst kan worden met andere volwassenen, bijv. tijdens het kijken naar de kinderspelletjes of tijdens een speurtocht. Maar iets meer organiseren dan frobelen en tv kijken zal zeker nodig zijn.

Met het gevaar dat...

tjonge, ik krijg er zelf bijna buikpijn van. Jullie hebben dit weekend al afgesproken, begrijp ik? Dan zou ik nu besluiten om mijn eigen lijn te trekken.
Jullie zijn met vrienden weg. Prima, maar de kinderen zijn mee. Die zijn ook leuk een weekendje weg. Dus voor overdag zou ik echt gezamenlijke activiteiten met jullie jongens plannen. Mochten er andere kinderen meewillen, meer dan welkom.

En 's avonds als de kinderen in bed liggen of een dvd-tje kijken, gezellig met de anderen kletsen of natuurlijk tijdens de activiteit overdag, want je maakt mij niet wijs dat er niet andere ouders meegaan als je hun kind op sleeptouw neemt.

En de activiteiten hoeven niet ingewikkeld te zijn: boswandeling, voetballen, zwemmen, stadje bekijken.

Kortom mijn advies: niet wachten op haar, maar je eigen plan trekken en daarbij open staan voor de andere kinderen. Kom gezellig mee. Wedden dat je dan uiteindelijk het met z'n allen gaat doen. Vaders willen dan toch ook een balletje meetrappen als er gevoetbald wordt? (zeg ik even generaliserend). En als je vriendin dan blijft mokken dat dit allemaal moet voor jullie o zo drukke moeilijke kinderen, nou beaam het dan maar lekker. Meid je hebt helemaal gelijk!

groetjes van Purk

Foutje

ik had eerst wat anders willen typen, maar toch niet gedaan, titel dekt de lading niet meer....excuus

Tineke

Tineke

09-08-2011 om 22:20

de kinderen thuislaten, logeren ofzo. Volgens mij zit je dan een stuk rustiger. Of is de lol juist dat de kinderen meekomen?

Philou

Philou

09-08-2011 om 22:21 Topicstarter

Tango

Het is het huis van een van die twee stellen (zoon en dochter) en het is een ruim huis met voor begrippen hier best een ruime tuin maar nu niet echt een buurt waar je zo buiten op straat kan spelen. Een endje verder op is wel een speeltuin maar kinderen moeten begeleid worden.

Of ze van kinderen houdt, dat is een gevoelig punt. Haar dochter is een ongelukje dat na wikken en wegen toch welkom was.

Ik wil best eea regelen en bedenken maar ik ben bang dat het er op neer komt dat ik dat allemaal in mn eentje moet doen (of mn man en ik, samen). En daar pas ik voor. Als we besluiten om te gaan moeten wij misschien wel grofweg weten wat er te doen is voor twee jongens aan lekker bewegen en er dan op uit trekken.

Philou

Philou

09-08-2011 om 22:30 Topicstarter

Purk en heksenvet

@Purk: Die kerels blijken dat te hebben afgesproken. En ik hoor net dat de datum al vaststaat. je mag het wel gewoon zeggen hoor.. ik kreeg vanmiddag een beklemmend gevoel van zoveel afschuivend empathisch onvermogen. Ik weet niet meer hoe ik moet reageren als ze zegt dat haar kind zo flexibel is dat het om 8, 9 en ook om 10 uur kan slapen.. waarop ik vroeg of ze haar dochter ook gewoon elke dag om 8 uur naar bed kan brengen.. Ehh.. nee dan slaapt ze niet perse. Ehhhh,.... hoe zo is dochter dan flexibel? Dan heb je als ouders toch de luxe positie om kind te laten gaan slapen, wanneer het kind zelf wil?

@Heksenvet: nee die kinderen mee dat is de lol niet.. want 3 dagen is te kort en haalt het hele ritme overhoop (en dat masseren we wel weer terug, dat is het probleem niet). Althans ik ben graag met mn kinderen maar ik merk dat ik zo'n zin heb om eens een dag geen kinderpraat te hoeven praten maar even volwassenenpraat met een borrel erbij! Alleen als het ontspannen kan, anders hoeft het niet voor mij.

Philou

Philou

09-08-2011 om 22:38 Topicstarter

Heksenvet

Kinderen hebben nog niet eerder ergens gelogeerd (zonder ons) vanwege het zorgenkind zijn en tweeling; dat is wat veel om uit logeren te sturen, ook voor de kinderen zelf. Nu gaan ze dat binnenkort oefenen. We zullen zien of het lukt. Ik gok dat we om 8 uur in de auto moeten stappen om ze op te halen . Tijdens de vakantie zaten we in een huisje en hebben we ze uit elkaar moeten halen (ze waren hyper) en vervolgens heeft met man met 1 en ik met 1, twee nachten op een aparte kamer moeten slapen. Er was wat teveel onrust.

Thuislaten en iemand bij jullie

lieve judith-t, is er niet iemand die een weekendje bij jullie in huis wil. Jongens lekker thuis en jullie naar dat weekend. Jij zit dan op je gemak, de jongens waar ze het makkelijkst zijn.

Wat zegt je man er eigenlijk van, van de afspraak en hoe ziet hij het weekend voor zich?

groetjes van Purk

Onze ervaring

Wij hebben een vakantieboerderij waar meestal groepen vrienden met kinderen logeren. Wat ik zie is dat het het gezelligst en meest relaxed loopt, wanneer er toch een soort van taakverdeling is. 1 of 2 ouders die zich met de kinderen bezighouden, 1 voor de kook, etc.

De kracht van de groep is juist dat op die manier iedereen aan zijn trekken kan komen. Als het goed verdeeld is, heb je het veel rustiger dan wanneer je met je eigen gezinnetje op stap gaat en je alles moet doen: kinderen bezighouden, huishouden, etc.

Ook de entourage van het huis is belangrijk. Wij hebben hier voor onze gasten een grote woonkamer, waar alles ook aan de kant kan, zodat er ook gedolt en gefeest kan worden, en een grote leefkeuken, zodat er daar ook nog gepraat, geknutseld ed kan worden. verder hebben we een groot buitenterrein waar je kan spelen, vuurtje stoken, etc en veel lieve dieren. De kids kunnen ook nog een halve dag boerderijactiviteiten doen, door ons georganiseerd, terwijl de volwassenen dan even er tussen uit kunnen.

Voor de kinderen is een hele dag zichzelf tussen de volwassenen vermaken binnenshuis ondoenlijk. Dan worden ze gegarandeerd ballorig of sjaggerijnig. Ook voor de volwassenen is er geen lol aan dan. Denk ook even aan een regenplan! Zijn er leuke dingen met de kids te doen in de buurt?

p.s. is dit wel de goede rubriek voor deze vraag of heb ik gemist dat het gaat om zorgenkinderen?

Fransien

Fransien

10-08-2011 om 12:06

Flinke wandeling

Afgelopen familieweekend was ook zo'n leuk verplicht nummer. Als er iemand niet wilde ging het voor de hele familie niet door, dus... En ja, wij hebben van die kinderen die best ritmevast zijn, dan zijn ze leuk en gezellig. Ja, we hebben een schoonzus met 1 kind die het kind in haar ritme dwingt, daar krijg je makkelijke kinderen van (ja, maar geen gezellige). Dus ons gezin (en dan natuurlijk ik als koude kant) was niet gezellig, het woord spelbreker is zelfs gevallen omdat wij met onze kinderen op een redelijk normale tijd gingen eten en dan bij de echte maaltijd zo tegen 8 uur 's avonds (terwijl onze kinderen dus lekker lagen te slapen) nog een klein vorkje meeprikten.
Het kwam er op neer dat wij er vroeg uit waren, voor alle kinderen zorgden, het kind van schoonzus zelfs een boterham gaven toen hij er om vroeg (hadden we niet mogen doen, want dan deed hij niet gezellig mee met het ontbijt om 11 uur 's ochtends). Wij hebben feitelijk weinig aan het weekend gehad omdat aanpassingen aan de kinderen niet bespreekbaar waren. Iets actiefs buiten doen niet zo prettig was na de alcoholconsumptie van 3/4 van de familie, op tijd naar bed omdat de kinderen wel weer wakker waren en verzorging nodig hadden not done was (dus ging ik vroeg naar bed, mijn man kon uitslapen). Het weekend is voor ons totaal mislukt, voor de anderen overigens ook, want wij deden niet gezellig mee.
Het was wel goed gegaan als er meer mensen op tijd naar bed gegaan waren, een beetje de normale tijden aangehouden hadden (normaal eet iedereen ook tussen 6 en 7 's avonds) en bijvoorbeeld activiteiten als een flinke wandeling aan het einde van de ochtend gepland hadden. Eventueel met picknick (wel een bal meenemen). Onze kinderen zijn NADH-kinderen, maar hebben wel hun beweging nodig, anders worden ze gewoon stierlijk vervelend en gaan ze elkaar in de haren zitten. Bovendien spelen ze veel liever als ze uitgeraasd zijn. Een van de vaders naar de winkel sturen met boodschappenlijst doet het ook goed, en dan hem alvast influisteren dat er misschien wel een ijsje in het dorp gegeten kan worden, of dat de kinderen het toetje mogen uitzoeken, kan ook voor de broodnodige afleiding zorgen. En zorg er inderdaad voor dat er een taakverdeling is, dat jullie niet aldoor voor de zorg voor alle kinderen opdraaien, dan ben je al gauw voor anderen niet gezellig en zelf vind je er ook niets meer aan, geen goede combi.
Sterkte, en laat je man even met de andere vaders overleggen over leuke activiteiten met de kinderen erbij, vaders zijn vaak iets zakelijker en praktischer.

Serwe

Serwe

10-08-2011 om 15:01

Judith

5 jonge kinderen kunnen inderdaad leuk met elkaar spelen maar ik denk dat je vriendin inderdaad iets te luchtig denkt over dat ze ook samen kunnen spelen zonder enige vorm van toezicht en zonder een aantal activiteiten.

Zeker zulke kleine kinderen hebben een korte aandachtspanne en ruzietjes en dergelijke zijn heel normaal. Het is dus niet ondenkbaar dat er regelmatig ingegrepen moet worden of het spel in goede banen moet worden geleid.

Wat ik voor zou stellen is:

- elke dag sowieso 1 of 2 keer naar buiten om iets te doen. Dat breekt de dag wat en de kinderen kunnen hun energie kwijt.

- zorg voor voldoende speelgoed

Lekker wandelen en buiten spelen is sowieso altijd goed om even iedereen af te leiden. Ik zou zeker niet de hele dag thuisblijven zitten. Ik hoop dat je vriendin ook inziet dat kleine kinderen ook wat sturing nodg hebben om samen te spelen & dat regelmatig iets anders doen voor die kleintjes het beste werkt.

Rosase

Rosase

10-08-2011 om 19:34

Waar begin je aan?

Ik vind dat je vriendin zich bepaald niet aardig over jouw kinderen uitlaat. Het komt op mij een beetje arrogant over. Is zij wel het type om een heel weekend gezellig mee in een huisje te zitten?

Verder denk ik dat je verwachtingen te hooggespannen zijn. Als je echt alleen maar rustig wilt bijpraten is het denk ik verstandiger om voor je kinderen een andere oplossing te zoeken. En als je je kinderen meeneemt is het denk ik verstandiger om ervan uit te gaan dat je alleen maar met hen bezig zult zijn. Dan is ieder momentje dat je voor jezelf hebt alvast mooi meegenomen.

Het verhaal van Fransien lijkt me echt horror. Jeetje zeg, wat gezellig is het daar bij jullie. Val zowat van mijn stoel: verplicht gezellig meedoen, kinderen honger laten lijden en wat een bemoeizucht. Brrrrr.

Wij hebben wel vaker familieweekendjes gehad. En bij ons is het heel normaal dat ieder voor zijn eigen kinderen zorgt en dat er af en toe wel even een handje geholpen wordt bij elkaar.

Als je echt inschat dat je vriendin niet van plan is om veel met haar dochter te doen en haar volledig aan haar lot (en dus aan jou zorg) over te laten en als jij geen zin hebt om je voor dat karretje te laten spannen, zou ik het hele weekend nog eens ernstig heroverwegen. Ik zou me in ieder geval eens afvragen wat je ervan verwacht en wat je bindt aan deze vriendin.

Alcedo atthis

Alcedo atthis

10-08-2011 om 20:28

Verwachtingen

Volgens mij doe je er goed aan door eerst even met de anderen af te stemmen wat de verwachtingen van zo'n gezamenlijk weekend zijn. Je schrijft dat het je graag met alleen de volwassenen rustig wilt kunnen praten. Ik kan mij dat heel goed voorstellen, maar ik zie niet helemaal in hoe dat moet passen in een weekend met ook 5 kinderen. Wil je graag een weekend rustig bijpraten, dan moet je iets anders regelen voor de kids. Of wachten tot ze allemaal in bed liggen.
Wij hebben vaker weekenden gehad met meerdere gezinnen en het kan erg leuk zijn - mits je elkaar vrij laat en realistische verwachtingen hebt.
Daarnaast vraag ik mij af waarom je de discussie met een andere moeder aangaat over hoe flexibel haar kind wel of niet is. Wat wil je haar daarmee duidelijk maken? Wil je haar inwrijven dat haar kind ook niet perfect is? Misschien bedoel je dat helemaal niet hoor, maar dat gevoel bekruipt mij als ik jouw bericht lees.
Je schrijft dat je je afvraagt of je wat moet 'organiseren'. Waar denk je aan? Ik kan mij juist voorstellen dat het goed is om niets te organiseren en het lekker open te laten. Je kijkt tijdens het weekend aan wat jouw kinderen nodig hebben en speelt daarop in. Gewoon, zoals je ook doet als je alleen met je gezin thuis bent. Zijn ze toe aan even uitrazen buiten, dan pak je je jas en vraagt of er meer mensen mee gaan naar de speeltuin. Je hoeft niet alles met z'n allen te doen, laat iedereen vooral doen wat hij zelf leuk of belangrijk vindt in zo'n weekend.
Ga je niet druk maken over de andere kinderen; zij zijn niet jouw verantwoordelijkheid. Maak je ook niet druk over wat de anderen van jouw kinderen vinden (of wat jij denkt dat ze van jouw kinderen vinden - pas op voor aannames). Jij bent hun moeder en weet wat ze nodig hebben. Punt.

Philou

Philou

11-08-2011 om 10:10 Topicstarter

Fransien, purk en zofia

@Purk: dat is wel een goed idee. Ik ga eens polsen of op zo'n korte termijn iemand te vinden is (helaas is het ook zomervakantie).

@Zofia: "De kracht van de groep is juist dat op die manier iedereen aan zijn trekken kan komen. Als het goed verdeeld is, heb je het veel rustiger dan wanneer je met je eigen gezinnetje op stap gaat en je alles moet doen: kinderen bezighouden, huishouden, etc." Zo denk ik er ook over (althans ondervonden) maar juist daar iets over afspreken, gaat niet. Het gesprek komt niet van de grond: zij vindt nl dat ze geen probleem heeft.
En volgens mij gaan de kinderen de hele dag binnen, niet trekken, zeker die van ons niet (ja het zijn zorgenkinderen, maar onzichtbaar voor de omgeving.).

@Fransien; wat een horrorweekend. Hoe zijn jullie thuisgekomen (sfeer)? En hoe sta je nu tegenover de familie. Wat je schrijft over liever spelen als ze uitgeraasd zijn: dat geldt hier ook. Die voor die van ons is het een voorwaarde: voor tienen liefst.

Ik ga inderdaad maar even overleggen met m'n man hoe we ons eigen plan kunnen trekken. Inventariseren wat er in de buurt te doen is voor kinderen. En ik vraag of hij die dit bespreekt met de andere vaders. Ik merk dat het mij iets te hoog zit.

Philou

Philou

11-08-2011 om 10:29 Topicstarter

Nog even fransien en serwe

Fransien schreef:
"En zorg er inderdaad voor dat er een taakverdeling is, dat jullie niet aldoor voor de zorg voor alle kinderen opdraaien, dan ben je al gauw voor anderen niet gezellig en zelf vind je er ook niets meer aan, geen goede combi."

Hier zit ik het meeste mee. Want ik zie het al gebeuren dat ik vroeg op zal zijn met als gevolg alle kinderen aan het vermaken ben. En ik weet niet goed hoe ik me daaraan kan onttrekken. Ik denk het beste om de kinderen gelijk aan te kleden, eventueel wat liga in mn tas en naar buiten. En de rest van de kinderen mag z'n eigen ouders wakker maken. Heb

5 jonge kinderen kunnen inderdaad leuk met elkaar spelen maar ik denk dat je vriendin inderdaad iets te luchtig denkt over dat ze ook samen kunnen spelen zonder enige vorm van toezicht en zonder een aantal activiteiten.

@Serwe "Zeker zulke kleine kinderen hebben een korte aandachtspanne en ruzietjes en dergelijke zijn heel normaal. Het is dus niet ondenkbaar dat er regelmatig ingegrepen moet worden of het spel in goede banen moet worden geleid." En dat is precies wat deze moeder niet ziet of kent of doorheeft of.. Want zij heeft 1 perfect kind en zou er zo nog wel 10 kunnen hebben. Alleen wat ze niet door heeft is dat wanneer niemand aan z'n trekken komt op het moment dat het nodig is (en dat is vaak wanneer alle kinderen het nodig hebben omdat het slaap betreft of honger of ..) je -ook met perfecte kinderen ruzietjes krijgt. Met als onderliggende toon dat als er iets is, dat zeker niet aan haar dochter zal liggen. Het is niet gelukt om duidelijk te maken dat het niet aan een specifiek kind ligt maar aan de combinatie van interactie en noden van meerdere kinderen in een beperkte ruimte.

Philou

Philou

11-08-2011 om 11:20 Topicstarter

Verwachtingen

Rosase "Ik vind dat je vriendin zich bepaald niet aardig over jouw kinderen uitlaat. Het komt op mij een beetje arrogant over. Is zij wel het type om een heel weekend gezellig mee in een huisje te zitten?"
Dat vind ik ook wel moeilijk. Het beste is om niet te reageren maar dat is zo ontzettend moeilijk als het om je kinderen gaat. Oost-Indische doofheid is een kunst die ik niet goed beheers.

"Verder denk ik dat je verwachtingen te hooggespannen zijn."
Daar kan je wel eens gelijk in hebben. Ik denk dat ik die moet bijschroeven.

Fransien

Fransien

11-08-2011 om 11:30

Weekend

Het ging voor manlief en mij zoals verwacht. Zijn oudste broer heeft twee pubers, die slapen wel uit en redden zichzelf wel. Zijn oudste zus heeft 1 kind en net zoals oudste broer staat ze totaal anders in de opvoeding (ongeveer tegenovergesteld aan hoe het vroeger bij hen thuis ging). Mijn man en ik staan wat ouderwetser in de opvoeding en hebben kinderen met een stempel, iets wat binnen de familie ook niet direct geaccepteerd is, want zo erg was het ook niet en wij moeten niet denken dat wij zulke uitzonderlijke kinderen hebben, we moeten maar eens gewoon doen (lees: naar hun maatstaven). Mans jongere zusjes en broer zitten er veel genuanceerder in, maar werden totaal overschreeuwd door de oudsten.
We staan nog precies hetzelfde tegenover de familie als hiervoor. Bij mans oudste broer en zus hoeven wij de deur niet zo nodig plat te lopen.
Het kan zijn dat het gewaardeerd wordt als een iemand 's ochtends de zorg voor de kinderen op zich neemt, maar dat is wel afhankelijk van de anderen binnen het gezelschap, en van het expliciet benoemen ben ik bang.

Leerzaam

Zo'n gezamenlijk uitje is denk ik vooral leerzaam voor jezelf. Mij viel de laatste keer op dat ik toch ook geen makkelijke ben en snel een oordeel heb over andere kinderen en hoe die opgevoed worden. Dat is niet handig als je zulke kinderen hebt als die van mij. Ik neem me dan voor toch weer iets meer interesse en geduld voor de andere kinderen op te brengen. Maar voorop staat voor mij dat de kinderen het naar hun zin hebben anders lukt het niet. En dan zijn er nog genoeg momenten met de volwassenenen tussendoor. En dat je toch wel flexibel moet zijn en vergevingsgezind. Goede oefeningen voor jezelf.

Rosase

Rosase

12-08-2011 om 15:55

Oost-indisch doof

Oost-Indisch doof zijn kan soms een zegen zijn.

Maar als repliek geven: "nou ja, ze kunnen ook niet allemaal zo perfect zijn als die van jou" kan soms ook wel eens helpen.

Philou

Philou

14-08-2011 om 12:26 Topicstarter

Rosase, annej en fransien

Francien, hoe hou je het vol om naar zulke weekenden te gaan! Voor ons wordt dit de eerste keer, een weekend zo. Familie is inderdaad anders maar toch..

Rosase
"Maar als repliek geven: "nou ja, ze kunnen ook niet allemaal zo perfect zijn als die van jou" kan soms ook wel eens helpen. "
Die schrijf ik op! Heb je er meer . Het hangt ook erg af van de toon waarop op je 'm zegt, lol.
Heb je meer van dit soort uitspraken!?

AnneJ: dat is een goede manier om mijzelf te observeren, goed idee.

Man en ik hebben nu afgesproken dat we wel gaan maar dan 1 dag eerder komen en 1 dag eerder weggaan dan het andere stel. Gewoon vanwege de drukte en met het oog op onze kinderen. En dan heeft dat andere stel ook een dagje 'alleen'. We nemen zoveel mogelijk gezonde dingen mee voor het geval er honger is maar niemand nog wil eten (of op is of de geplande barbecue nog niet zover is, bijv. Om de suikerschommelingen op te vangen.). En we gaan kijken wat er in de buurt te doen is zodat we altijd kunnen zeggen dat we de deur uitgaan en later terugkomen. En ik heb m'n verwachtingen bijgesteld.

Met dank aan jullie tips en steun .
En volgende keer eerst even nadenken, doorspreken met elkaar voor we zoiets plannen.

Internationale ontmoetingen

De paar internationale ontmoetingen die ik heb meegemaakt werden alleen maar een dagje gehouden bijvoorbeeld in de dierentuin of in het Amstelpark in Amstedram. Of een gezamenlijke barbecue of zoiets. Leuk voor de kinderen en genoeg contactmomenten voor de ouders. Een eigen huisje of eigen tent en dan ter plekke afspreken wat je doet lijkt me ook nog wel een goed plan. Zeker met mijn zorgenkinderen die hebben toch ook een rustige plek nodig en tijd om tot zichzelf te komen. De gezamenlijke famiieuitjes in huisjes waren ook geen onverdeeld genoegen door de verschillen die er toch onvermijdelijk tussen gezinnen en hun dagelijkse gewoonten zijn.

Rosase

Rosase

15-08-2011 om 13:16

Judith

Nee helaas was dit de enige die me spontaan te binnen schoot.

Maar wellicht is er nog iemand anders met inspiratie?

Philou

Philou

02-09-2011 om 17:06 Topicstarter

Update

Nog bedankt voor al jullie adviezen. Ik heb daar heel veel aan gehad en het was een ontzettend gezellig weekend. Ondanks 6 volwassenen en 5 kinderen, heb ik weliswaar (logisch) niet uit kunnen slapen maar ik heb flink bijgekomen. Gelukkig was het weer ook goed dus veel gewandeld en de kinderen hebben veel gespeeld. Er kwam zelfs een voorstel van de andere twee stellen om dit elk jaar een keer te doen (lang weekend) en om volgend jaar zelfs met vakantie te gaan. Heel geslaagd weekend dus: mede dankzij alle goede adviezen hier .

Asa Torell

Asa Torell

03-09-2011 om 13:45

Judith

Wat fijn zeg, dat het zo goed is gelopen!

Mooi!

fijn dat het veel leuker was dan je van te voren dacht.

groetjes van Purk

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.