Zorgenkinderen Zorgenkinderen

Zorgenkinderen

Lees ook op

Wat kan het zijn?

Mijn zoontje word in November 4 dan is het uiteraard school tijd. Alleen is het op dit moment vrij onzeker of jij wel naar een reguliere school kan.

Mijn zoontje heeft een taalachterstand er is vermoedelijk TOS bij hem geconstateerd. Hij zit daarom ook in een speciaal taalklasje. Hier zit hij sinds hij net 3 is. Er is zeker al vooruitgang te zien, bij bijna niets zeggen komen er nu daadwerkelijk meerdere woorden uit. Al is het uiteraard nog steeds zwaar onder de maat. 

Helaas is dit niet het enige wat opvalt. Zijn gedrag is ook anders dan andere kinderen. Alleen ik weet niet waar ik het zoeken moet?.

Hij heeft geen concentratie , kan zich 5 minuten ergens op concentreren daarna is de concentratie weg. Het taalklasje gaat daarom nu niet goed omdat hij de opdrachtjes niet lang vol houd of weigert om te doen.

Hij kan niet stil zitten op een stoel , gaat het liefst zijn eigen gang. Word hij daar in gecorrigeerd gooit hij zijn eigen huilend op de grond.

Hij geeft zelf aan het eind van de ochtend aan dat hij moe is en wil slapen. Dan is er ook geen land meer met hem te bezeilen. Alsof zijn emmer al vol zit.

Communiceren, gesprekjes voeren is met hem lastig. Als hij uit het klasje komt en ik hem vraag en was het leuk, waar heb je mee gespeeld? Komt er enkel ja uit en kijkt hij gewoon starend voor zich uit. Je kan geen gesprekken voeren met hem.

Als hij druk bezig is met bv zijn auto's .. gaat hij zo op in zijn spel dat hij je niet meer hoort. Je kan tegen hem praten maar je krijgt slecht contact.

Liep overigens al met 10 maanden en zijn eerste woord was Aardappel. En is zindelijk.

Duimt en slaapt graag met labels van kussen.

Mijn vermoeden is dat er meer speelt, dat er wat is. Maar de grote vraag is wat? Herkennen mensen zich in ons verhaal? En in welke richting zou ik kunnen denken?.

Verder is het een harstikke lief ventje. Kan zich goed vermaken met zijn hotwheels of duplo vind hij helemaal leuk. Kleien, tekenen etc vind hij ook helemaal leuk. Maar opdrachten uitvoeren niet dus. 
Verder is hij harstikke sociaal en speelt hij graag met andere kinderen. Vooral zijn neven en nichtje is hij groot fan van. Ook als we ergens zijn of het nu een restaurant is of speeltuin zoekt hij andere kinderen op.
Fantasie spel ook goed heeft hele verhalen als hij met zijn duplo of iets speelt. Hij onthoud ook alles.. waar dingen liggen etc

Maar ja de grote vraag wat is het dan? 3 oktober hebben wij een gesprek op school om te horen of hij naar regulier onderwijs kan... maar dat andwoord weet ik eigenlijk al.
Ook zal zijn gedrag te sprake komen.

Wat de uitkomst ook is. Helemaal prima al blijft hij tot zijn 40ste thuis! Ik schaam mij er niet voor, ik wil alleen zo graag dat hij geholpen word dat wij hem kunnen ondersteunen. En of dat nou op een speciaal school is , helemaal prima!

Wie o wie herkent deze dingen?

Gr


Mijn dochter heeft een combinatie van TOS en ADHD. TOS ansich heeft al een behoorlijk impact. Zeker op de leeftijd die je zoontje heeft. Ga er maar eens aanstaan als alles wat men tegen je zegt als chinees klinkt en het je zelf ook nog eens niet lukt om je talig te uiten.
Mijn dochter had/heeft een zeer ernstig achterstand in zowel productie als begrip. Op de leeftijd van je zoon kon ik zeker geen gesprekjes met haar voeren. En van die buien kwamen ook veel voor. Pure frustratie en onmacht van haar om zich te kunnen uiten of andere mensen te begrijpen. Echte gesprekjes kwamen pas toen ze een jaar of 6 was. Inmiddels is ze 8 en een hele gezellige kletskop. Maar nog steeds moet je soms geduld hebben als ze woorden niet kan vinden en kan ze heel gefrustreerd raken als het niet lukt.
Eigenlijk kan ik alles wel afvinken wat je noemt, heeft/had mijn dochter ook allemaal. Tuurlijk zit er bij haar ook nog een stukje ADHD dwars. Het dus altijd was lastig te bepalen of het nou TOS, ADHD of gewoon haar karakter is.
Mijn advies zou zijn om het allemaal over je heen te laten komen. Stap voor stap. Dus als er nu uit het gesprek cluster 4 komt. Lekker daar beginnen en eens kijken hoe hij het doet. Als ze op school opvallende zaken zien gaan ze dat echt met jullie bespreken. Maar maak je vooral nu nog niet druk over een heel zwart toekomstbeeld. Cluster 4 onderwijs is eigenlijk net als normaal onderwijs. Ze volgen gewoon dezelfde leerlijnen. Het grote verschil is dat de klassen heel klein zijn met een leerkracht en een onderwijsassistent standaard in de klas. Veel 1 op 1 aandacht dus. Daarnaast gebruiken ze ondersteunende gebaren bij alles. Ze hebben dus in principe een heel normaal toekomst perspectief. Ook als ouder krijg je alle handvatten aangeboden om te begrijpen hoe het voor je kind is en hoe je ze als ouder kan helpen.

Kan het cb of de huisarts iets voor jullie betekenen?

Is het ‘taalklasje’ van Kentalis/Auris/NSDSK/Pento? Zo ja, dan hebben zij heel veel kennis in huis en kunnen jullie ook echt verder helpen met wat er aan de hand is behalve taal. Er werkt dan ook een gedragswetenschapper op de groep, er zijn gezinsbegeleiders, en ook de PM’ers en logopedisten hebben veel ervaring met kinderen waar meer bij speelt. Heb je dit al met ze besproken? Hoe opener je bent, hoe beter de hulp die ze kunnen geven. Je kunt ook altijd zelf een gesprek aanvragen en hoeft niet te wachten op een uitnodiging vanuit hen. 

Als je kijkt naar dat sociale stuk, hoe kwalitatief vind je dat? Speelt hij echt samen met anderen en houdt hij daarbij rekening met hen? Is het echt samenspel zoals je dat van een peuter verwacht? Zoals op elkaars beurt wachten, elkaar helpen, (op zijn manier) overleggen hoe er gespeeld gaat worden, etc. Dus zie je goede afstemming? Of is het meer samen wíllen spelen maar daarin afhankelijk zijn van de ander of die hem bij zijn spel betrekt en/of zich aanpast? Dus vooral een interesse in de ander, maar nog niet volledig het aansluitingsvermogen?
Ik kan mij namelijk ook wel wat van ASS voorstellen bij wat je vertelt, maar als hij echt sterk samenspel laat zien, is dat minder waarschijnlijk (niet uitgesloten). 

natuurlijk goed om te signaleren en verder te kijken of er iets anders aan de hand is en te kijken of reguliere school daarin kan ondersteunen.
 Maar kijk ook of je verwachtingen van een vierjarige reeel zijn. Veel kinderen van die leeftijd zijn snel afgeleid en kunnen niet stilzitten bijvoorbeeld. Genoeg kleuters die geen hele dag volhouden en soms zelfs in slaap vallen. Antwoord op een vraag als wat heb je vandaag op school gedaan? Was vaak : niks, alles of weet ik niet. Te moe en teveel indrukken.  

'Mijn zoontje word in November 4 dan is het uiteraard school tijd.'De scholplicht begint pas met 5 jaar, dus als je denkt dat hij nog meer kan leren in zijn huidige speciale taalklasje kun je ook overwegen om hem daar nog een jaar te laten zitten.

Tsjor

Ik heb verder geen kennis over dit onderwerp, maar wil je een compliment geven. Heel goed dat hij naar een taalklas gaat en dat je op zoek bent naar de beste plek voor hem! Ik ben blij dat jij zijn moeder bent, je leest het wel eens anders. 

RaSa schreef op 20-09-2022 om 11:32:
 Dus als er nu uit het gesprek cluster 4 komt.

Bedoel je niet cluster 2?

"Hij geeft zelf aan het eind van de ochtend aan dat hij moe is en wil slapen. Dan is er ook geen land meer met hem te bezeilen. Alsof zijn emmer al vol zit."

TOS is ook hartstikke vermoeiend. Praten en luisteren kost je zoontje veel meer energie dan anderen.

"Als hij uit het klasje komt en ik hem vraag en was het leuk, waar heb je mee gespeeld?"

Deze vraag is ook lastig voor hem, denk ik. De medewerkers van het taalklasje kunnen je ook tips geven hoe je je kind kunt stimuleren met praten.

"Speelt hij echt samen met anderen en houdt hij daarbij rekening met hen? Is het echt samenspel zoals je dat van een peuter verwacht? Zoals op elkaars beurt wachten, elkaar helpen, (op zijn manier) overleggen hoe er gespeeld gaat worden, etc. Dus zie je goede afstemming?"

Dit is volgens mij voor de gemiddelde vierjarige nog veel gevraagd.

"De schoolplicht begint pas met 5 jaar, dus als je denkt dat hij nog meer kan leren in zijn huidige speciale taalklasje kun je ook overwegen om hem daar nog een jaar te laten zitten."

Als dat om het taalklasje kan.

Isalinde schreef op 21-09-2022 om 08:40:

[..]

Bedoel je niet cluster 2?


Ja! Wat stom uiteraard bedoel ik cluster 2.

Vermoed dat je met het taalklasje de vroeghulp bedoeld? Bij ons mocht je daar maximaal 1 jaar naar toe. Aan het einde van het jaar wordt dan de balans opgemaakt (na echt tal van testen).  Kind heeft een taalachterstand gehad en die nu ingehaalt en kan dus naar regulier. Kind heeft waarschijnlijk wel TOS maar een lichte vorm of nog steeds een taalachterstand maar kan met begeleiding naar regulier. Waarbij ook de gradatie van de begeleiding varieert. Of het kind stroomt door naar cluster 2. Waar vervolgens ook weer elk half jaar gekeken wordt of het kind daar nog op z'n plek is. 
Overigens kan TOS op sommige punten veel op ASS lijken. Is bij ons ook zeker door ons hoofd geschoten. En ze is hier uiteindelijk ook op onderzocht. Maar in het geval van onze dochter bleek ze er dus ADHD bij te hebben.

Hij zit niet voor niks in zo'n taalklasje. Als het goed is zullen zij ook een advies geven over welke vorm van onderwijs passend is. Misschien nog wat langer in het taalklasje, misschien speciaal onderwijs, misschien regulier onderwijs met begeleiding. En dan ook beargumenteerd waarom hij dat nodig heeft. Het beste is om meteen de juiste keuze te maken en niet een kind na een paar weken regulier onderwijs weg te moeten sturen omdat het niet gaat. 

Wat ik van jou lees is wel dat je realistisch bent in wat hij wel en niet kan en ook in wat een reguliere school te bieden heeft en aan kan. Dat is al positief en zal bijdragen aan een constructief proces in de zoektocht naar een passende plek. 

Mom84

Mom84

21-09-2022 om 10:33 Topicstarter

Dank je wel voor alle reacties. Lief en constructief! Hij zit inderdaad bij een taal klasje van Auris. En zal er 3 oktober een gesprek plaats vinden hoe nu verder.

Hij laat ten opzichte van de andere kinderen ander gedrag zien. Ze maken ook blogs en filmpjes die je kan terug kijken. Om een voorbeeld te noemen : filmpje dat ze leren wat in en uitstappen is van een trein. Rij stoeltjes. Alle kindjes doen goed mee. Onze zoon "stapt in" om vervolgens nee nee te roepen en wegloopt en ergens anders naar toe gaat. Terwijl andere kinderen netjes op het stoeltje gaan zitten. Dit is typerend voor hem ... hij wil de opdrachten niet uitvoeren of een paar tellen. Dan oogt hij moe en gefrustreerd en wil hij niet meedoen en loopt hij weg.

Samenspel ... hij zoekt de kinderen op om met ze te spelen samen duplo spelen etc dit is volgens mij wel oke. Betrekt ze bij het spel en andersom.

Het zijn echt de concentratie problemen en de communicatie. Het sociaal-emotionele wat onder gemiddeld is.

We zullen inderdaad vast horen in het gesprek wat hun er van denken. Het maakt je alleen zo onzeker en dan google je je eigen suf. Kan van alles zijn hij heeft overal wel punten van wat hij kan afvinken ( ass, adhd etc ) Het is lastig. Daarom vroeg ik mij af of andere mensen hier herkenning in zien. 

Niks anders te doen dan afwachten waar Auris eventueel mee komt. Er is wat maar wat... en hoe dan verder.

Maar nogmaals wat het ook is.. maakt niet uit. Je wilt hem gewoon helpen, gun hem de wereld. 

Dat onzekere herken ik heel erg. De afgelopen jaren gingen van onderzoek naar onderzoek en elke keer blijft die onzekerheid. Wat komt er uit? Hoe kunnen we haar helpen? Wat zal haar toekomst zijn? 
Zou je willen geruststellen maar we zitten inmiddels al 6 jaar in dit treintje en de onzekerheid en ongerustheid stopt niet. Ook al weten we inmiddels denk ik wel waar haar problematiek zit. Het is nou eenmaal niet iets wat op te lossen is. Ze zal er mee moeten leven en dat zal de rest van haar leven consequenties hebben. En we merken dat dat in elke levensfase weer een ander soort probleem geeft. Op school, op socialvlak etc. En ondertussen kun je als ouders alleen maar zo goed mogelijk ondersteunen. Dat ervaren we zelf ook als zwaar emotioneel gezien. Je wil helpen en het oplossen maar dat gaat niet altijd. Heeft me echt wel momenten opgeleverd waarop m'n hart brak voor haar. Maar gelukkig is ze meestal gewoon een heel lief en blij en super sociaal kind die met veel plezier naar school gaat. 

Hopelijk komt er wat uit het gesprek binnenkort en kunnen jullie weer een stapje verder.

Mom84, geen ervaring met TOS of iets dergelijks, wel een zoon op speciaal onderwijs. Hij zit in cluster 4, dus voornamelijk kinderen met gedragsproblemen, maar zonder diagnose.

Ik wilde je alleen even een hart onder de riem steken. Als het niet vanzelf gaat met je kind is dat gewoon heel erg verdrietig en moeilijk en geeft het veel zorgen voor nu, maar ook al voor de toekomst. En helaas wat RaSa zegt die zorgen blijven als je eenmaal in die trein bent gestapt en er problemen blijven.
Dus bij deze een knuffel!

Zijn taalachterstand komt niet door slecht(er) horen? 
En ziet hij wel goed? 
Verder willen kleuters nog wel eens last hebben van hun amandelen. 
Allemaal factoren die denk ik mee kunnen spelen in erg vermoeid zijn en de concentratie.
Hier ervaring met kind door slechte concentratie, vanwege de ogen en de andere van ontstoken amandelen en oorklachten. 

Maar ik neem aan dat deze zaken al bij hem uitgesloten zijn, aangezien hij naar Auris gaat? 

Anders misschien toch eens langs een arts om het medische stuk uit te sluiten? 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.