Het forum van Ouders.nl is een online community waar iedereen respectvol met elkaar omgaat. Het forum is er voor ouders met vragen over opvoeding, ouderschap, ontwikkeling, gezondheid, school en alle andere dingen die je als ouder tegenkomt in het leven.
06-02-2010 om 12:34
Zoon vertoont wat gedragsproblemen sinds een tijdje. Net in groep 3 ging het goed, nu sinds december is hij zo snel geraakt als er iets tegen zit, gaat dan uit zijn dak en is (helemaal niet zoals we hem kennen) agressief en emotioneel. Het komt door school, als ik hem goed begrijp. Daar is het niet leuk.
De juf roept "testen op hoogbegaafdheid", want is hij is erg slim (en ze herkent meer kenmerken). Zoon zelf roept dat hij juist helemaal geen zin heeft in al die werkjes die hij steeds moet doen. En als er eens een keer iets anders dan anders is (Engelse les, eerste keer) dan is dat STOM en wil hij niet meedoen.
Moet ik dat doen? Is het niet gewoon iets anders (ander labeltje, dan wel een "gewoon" kind met een "gewoon" probleempje?) En wat als blijkt dat hij hb is, hoe krijg ik hem dan gelukkiger? Blijkbaar niet door het aanbieden van extra stof?
06-02-2010 om 15:50
Daan
Ik zou je kind laten testen. Niet dat alle problemen gelijk opgelost worden, als je weet wat zijn intelligentieprofiel is, maar dan weet je in ieder geval meer.
Onze zoon heeft een verbaal/performale kloof. Hij is bijna hoogbegaafd. Hij heeft door die kloof bijvoorbeeld ook heel veel moeite met nieuwe lesmethodes en vragenstellingen. Daardoor leek hij veel minder slim dan hij is. Hij was op school net iets boven het gemiddelde met zijn leerresultaten. Maar hij begrijpt zo veel! Het komt er alleen niet uit.
Wij zijn blij dat we nu weten hoe dat komt en kunnen hem hierin begeleiden.