choco la
21-03-2010 om 20:55
Wat vul ik in op pgb aanvraag?
We gaan het doen: een pgb aanvragen voor kind met pdd-nos en adhd. Ik trek het bijna niet meer thuis (zie eerdere posting vorige maand).
Ik heb de formulieren voor me, maar weet niet zo goed wat ik in moet vullen bij probleemomschrijving.
En ook niet wat wat voor hulp ik precies wil.
Of eigenlijk weet ik het wel, maar hoe vul ik dat in?
Ik wil opvang voor alle 3 de kinderen na school op de dagen dat ik werk. Bso is niet de optie voor pdd-nos kind, want echt te druk en te veel prikkels. Verder wil ik graag dat iemand in de vakanties hulp biedt zodat ik met pdd-nos kind iets apart kan gaan doen of pgb-er met pdd-nos kind en dat ik dan thuis blijf. Misschien pdd-nos kind een kanjertraining laten volgen.
Ik wil vooral rust terug in huis na school en in de vakanties en dat ieder van de 3 kinderen zich weer prettig voelt thuis. Nu is er teveel geschreeuw, geruzie en gemopper.
Wie kan mij wat tips geven?

estelle32
21-03-2010 om 21:42
Per saldo
Hoi Choco la
Op de site van Per Saldo kan je veel informatie vinden over aanvragen van PGB.
Ik zou vooral benadrukken waarom je ontlast moet worden (respijtszorg heet dat) en vooral geen dingen gaan afzwakken. Instanties als MEE kunnen ook helpen bij aanvragen PGB. En veel lezen op internet. Als ze goed meedenken bij Jeugdzorg dan kunnen ze je misschien tips geven. En is je kind(eren) onder behandeling bij een GGZ instelling? Dan kunnen ze daar misschien ook mee denken.
Voor het aanvragen van een PGB moet ook een diagnose met handtekening van de psychiater staan.
Veel succes!
groetjes Estelle (ADHD) mama van J bijna 7 (ADHD+Asperger) S 4 jaar (PDD-NOS) en S (17 mndn)

an mien
22-03-2010 om 10:18
Volgens mij.......
mag je het PGB aleen gebruiken voor je zorgenkind en dus niet voor je andere kinderen ook al komt dit ten goede van je zorgenkind. dus vraag om begeleiding van je zorgenkind.
hoe je het in de praktijk invult is een latere zorg. hier past de PGB begeleidster ook wel eens op alle 3 de kids maar dat mag dus niet.
heel veel succes.
An mien

Astrid
22-03-2010 om 14:56
Wat jij wil kan je aanvragen
Alles wat jij wilt heb ik hier al jaren via het PGB van mijn zoon (met autisme). Ik moet elk jaar een nieuwe aanvraag doen met wat ik op dat moment wil. Ik heb nu voor het 4e jaar een PGB.
Zoon kon destijds niet naar de BSO. Voor hem toen oppas thuis aangevraagd. Voor tussen de middag en na school. 2x per week. Ik heb dit ook gekregen. Verder heb ik al jaren een meisje wat in de vakantie leuke dingen met hem gaat doen. Ook via z'n PGB. In de tijd dat hij weg is, doe ik leuke dingen met z'n zussen. Met 3 kinderen thuis of op pad trek ik echt niet. Bij elke vakantie huur ik voor een paar dagen iemand in. Tevens heeft dit meisje 'm ook de cursus "ik ben speciaal" gegeven.
Verder heb ik jaren oppas voor 's avonds via het PGB gehad. Gewoon aangevraagd en gekregen. Verder heeft zoon hier momenteel huiswerk begeleiding thuis, leert hij koken en boodschappen doen en logeert hij via het PGB. Ook wil ik nog opvang voor de ochtend spits regelen. Heb ik de laatste keer ook aangevraagd en ook gekregen, helaas lukt het nog niet om er iemand voor te vinden.
Wat ik ook jaren gehad heb is iemand die met hem naar een clubje ging en hem daar ging helpen. Ook had ik iemand die hem naar therapie bracht en hem weer ophaalde.
Volgens Jeugdzorg kan ik zeer goed omschrijven wat ik wil en zeggen ze elk jaar weer heel blij te zijn met mijn vakkundige brief. Ik kan je dus wel tips geven hoe je de brief opstelt (maar dan graag prive). Een formulier heb ik nooit ingevuld. Ik weet geeneens hoe die er uit zien. Ik stuur dus elk jaar alleen een brief. Verder laat ik de G.G.Z. en school een briefje schrijven en stuur ik de G.G.Z. psycholoog altijd naar Jeugdzorg toe voor een persoonlijke uitleg.

choco la
22-03-2010 om 16:07
Astrid
Wil je mij mailen op [email protected]
Wat jij nu schrijft is helemaal zoals ik het ook ervaar. Dus misschien kun je mij een voorbeeld mailen van je brief.
Bedankt!

anna van noniemen
22-03-2010 om 22:34
Oppas uit pgb? ook naschoolse?
ik dacht niet dat dat kon omdat opvang in de kinderopvangwet is geregeld....maar....volgend schooljaar gaat mijn zoon naar het VO en eigenlijk vind ik hem nog net niet oud genoeg om na school alleen thuis te zijn.....

Moyodo
23-03-2010 om 08:07
Begeleiding
Als je indicatie begeleiding krijgt, mag je zelf iemand inhuren wanneer je wilt, als ze maar een contract tekenen.Die van mij heeft ook redelijk veel uren begeleding, ik heb dat zo geregeld dat ik mijn baan opgezegt heb om dat zelf te doen, aangezien het anders niet te organiseren was op de tijdstipen waar ik het nodig had en mijn dochter ook geen vreemde accepteerd. Zij kon ook naar zorgboerderij, 2x per week, dan heb je ook tijd voor je andere kinderen. Die van mij wilde ook daar niet meer heen ( is al 14).Het PGB geldt alleen voor het kind die indicatie krijgt. ALs je oppas zou kunnen regelen die dan ook op de anderen wil passen in die tijd dan heb je mazzel.Je kunt ook familie of vrienden inhuren.

Astrid
23-03-2010 om 09:57
Na schoolse opvang
Mijn zoon liep op de basisschool de hele dag op z'n tenen. Zelf een hele ochtend in een klas lokaal hield hij niet vol.Tussen de middag ook nog overblijven was echt te veel. ZFlipte volkomen. En na school naar de naschoolse was al helemaal geen doen. Het enige waar hij bij gebaat was, was rust. Als je dat goed kan onderbouwen krijg je dus wel PGB voor opvang.
Mijn zoon zit nu in de brugklas (met nog steeds 11 jaar) en kan nu prima alleen na school thuis zijn. Is op zaterdag ochtend vaak ook uren alleen thuis. Hij heeft elke dag tot 16.00 school en zolang is het dan niet meer voor er iemand thuis komt. Het enige is dat hij consequent de z'n tas op de fiets buiten achter laat, de buitendeur open laat, niets eet en drinkt en geen huiswerk doet. Als hij thuis komt rent hij naar de computer en blijft daar zitten tot dat iemand hem er af trekt. Verder gaat het eigenlijk wel goed.
Wat ook niemand schijnt te krijgen is avond oppas via het PGB. Jeugdzorg stelde dit in ons geval zelf voor.Vonden ze in ons geval hard nodig. Die avond oppas past dan wel op alle 3 de kinderen op.

choco la
23-03-2010 om 11:41
Bedankt
Tjonge, wat een gedoe zeg. Heb gisteren lang met een schoonzus aan de telefoon gezeten die ervaring heeft met PGB's. Daar werd ik niet vrolijk van. Wat een langdurige administratieve rompslomp. Vandaag heb ik ook MEE gebeld en alles besproken. Zoon komt op de wachtlijst van 8 weken en dan kunnen we langskomen bij een consulent die ons gaat helpen om alles op papier te zetten. Ondertussen blijven alle tips welkom. Mevrouw bij MEE gaf aan dat naschoolse opvang heel moeilijk gaat worden......pfff.
Astrid super dat je me gaat mailen!
Waar ik het meest van baal,is dat je als ouder al in een soort rouwproces gaat als je de diagnose krijgt en dat je dan zo moet lobbyen om de juiste hulp te krijgen. Maar goed: wie een lange adem heeft.......

mirreke
23-03-2010 om 12:01
Astrid, ook een vraagje
Wij zijn ook bezig pgb aan te vragen, zitten in een bijzondere positie omdat we in het buitenland wonen. Sommige mensen in het buitenland krijgen wel pgb, andere niet, en dat schijnt vooral afhankelijk te zijn van hoe je de problemen presenteert, dus van je eigen brief.
Mag ik je daarom vragen mij ook te mailen?
Mijn mail is mirreke @ t-online.de
Onze zoon heeft pdd-nos.

anna van noniemen
23-03-2010 om 21:48
Bjz vandaag
was duidelijk....Oppas, NSO valt niet onder de AWBZ....je moet dus echt goed je best doen om het te krijgen

mirreke
24-03-2010 om 12:31
Nso en oppas
Je moet het niet zo noemen, je moet vragen om begeleiding om bv. te leren ordenen of plannen. En dat hij of zij dan toevallig zijn huiswerk leert ordenen en plannen, ja dat is dan mooi meegenomen. Of je vraagt begeleiding bij het avondritueel of het avondprogramma, om te leren structureren en de emoties reguleren. En dat er dan nog twee kinderen van profiteren, dat moet je er niet bij vermelden...